Degree | Type | Year | Semester |
---|---|---|---|
4313815 Research in Education | OT | 0 | 2 |
This module is required by specialty: Art, body and movement.
It is optional for the rest.
This module will be studied from the transversal space: the experience and practice of arts education, physical education and psychomotor skills.
We will under the sign of creativity and personal development, and taking into account the transformations experienced by the concept of space and its experience in the paradigm shift that demands modern education.
Research methodologies discussed:
A. The changes that are being generated in understanding, mobility and behavior inhabit and create space.
B. The reference resources to analyze, reflect and discuss these changes.
1. Create, think and live.
1.1 Heidegger and inhabiting beings.
1.2 The appropriation of spaces.
1.3. Idea, action and transformation.
2. Spaces for learning.
2.1.Paper charge of the organization of spaces.
2.2.Motricity and space. Security in discovery.
2.3 From White Cube: space as a medium of artistic expression.
2.4 Uses the space for mobility
3. Spaces of interaction.
3.1 Space as a means of relationship.
3.2 The borders, the space itself and others.
3.3 Space and languages.
4. Body and Space contexts.
4.1 Where I end? The world as a benchmark: the private and intimate.
4.2 Where I move? The public space.
4.3 The space as an element of expression.
4.4 New Trends in Physical Activity and employment spaces.
Tipus: Dirigides Lectures / Lectures by the professor. Presentation / oral work.361,44B10.00, E01.77, E03.47
Reading of articles and documentary material. Termination of exercises.732,92B07.00, B10.00
Tipus: Supervisades Collective the analysis and debate of articles and documentary sources. Classroom practice: Troubleshooting / cases / exercises.240,96T02.00, E01.04, E01.77, E05.01, E05.16, E12.01, E12.02
Tutoring120,48T02.00, E12.01
Title | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|
Type: Directed | |||
Lectures / Lectures by the professor. Presentation / oral work. | 36 | 1.44 | 8, 9 |
Reading of articles and documentary material. Termination of exercises. | 73 | 2.92 | |
Type: Supervised | |||
Collective the analysis and debate of articles and documentary sources. Classroom practice: Troubleshooting / cases / exercises. | 24 | 0.96 | 1, 4, 3, 5, 6, 9, 13 |
Tutoring | 12 | 0.48 | 4, 13 |
Exhibitions and presentations in class | 10 | 1 | 0,04 | B07.00, B10.00, T02.00, E12.01, E12.02 |
|
Module Project | 80 | 3 | 0,12 | B07.00, B10.00, T02.00, E01.04, E01.76, E01.77, E01.78, E01.79, E03.47, E05.01, E05.16, E12.01, E12.02 |
|
Works on class | 10 | 1 | 0,04 | B07.00, B10.00, T02.00, E01.76, E01.77, E01.78, E03.47, E05.01, E12.01, E12.02 |
Title | Weighting | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|---|
Exhibitions and presentations in class | 15 | 1 | 0.04 | 4, 5, 11, 2, 13 |
Module Project | 70 | 3 | 0.12 | 1, 12, 4, 3, 7, 5, 8, 6, 9, 10, 11, 2, 13 |
Works on class | 15 | 1 | 0.04 | 4, 3, 7, 5, 8, 9, 10, 13 |
Beresaluce, R. (2008). La calidad como reto en las escuelas de educación infantil al inicio del siglo XXI. Las escuelas de Reggio Emilia, de Loris Malaguzzi, como modelo a seguir en la práctica educativa (Tesis Doctoral). Universidad de Alicante
Bernarldo de Quirós, M. (2012). Psicomotricidad. Guía de evaluación e intervención. Madrid: Pirámide.
Buniva, S. i Molfese, G. (Coord.) (2020). El saber de la psicomotricidad en primera persona. Entrevista entre colegas. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Departament d'Ensenyament. (2017). Despertem mirades a l'entorn de l'espai escolar. Direcció General d'Educació Infantil i Primària.
Grasso, A. (Coord.) (2009). La Educación Física cambia. Buenos Aires: Novedades Educativas.
Heidegger, M. (1951): Construir, habitar, pensar [Bauen, Wohnen, Denken] conferencia pronunciada en "Segona reunió de Darmastad", publicada en Vortäge und Aufsätze, G. Neske, Pfullingen, 1954. Visualitzable en: http://www.heideggeriana.com.ar/textos/construir_habitar_pensar.htm
Lesbegueris, M. (2014). ¡Niñas jugando! Ni tan quietas ni tan activas. Buenos Aires: Ediciones Biblos.
LeShan, L. I Margenau, H. (1985): El espacio de Einstein y el cielo de Van Gogh. Gedisa. Barcelona.
Marín, I. (dir.), Molins, C., Martínez, M., Hierro, E. & Aragay, X. (2010). Els patis de les escoles: espais d’oportunitats educatives. IPA Espanya, Associació Internacional pel Dret dels infants a Jugar. Fundació Jaume Bofill.
O’Doherty, (1986): Inside the white cube. The Laps Press. San Francisco (USA).
Ordeig, José María (2004). Diseño urbano y pensamiento contemporáneo. Instituto Monsa de Ediciones. Barcelona.
Pinheiro, M.T. (2012). El jugar de los niños en espacios públicos (Tesis Doctoral). Univerdidad de Barcelona
Puig, n., Maza, g. (2008). El deporte en los espacios públicos urbanos. Monográfico Apunts. Educación física y deporte. 91 1er.trimestre (3-8) INEF. Barcelona.
Ruiz, A. & Abad, J. (2016). Lugares de juego y encuentro para la infancia. Revista Iberoamericana de Educación, vol. 71, pp. 37-62.
Ruiz, A. & Abad, J. (2019). El lugar del símbolo: el imaginario infantil en las instalaciones de juego. Barcelona: Graó.
VVAA, (2007): Entramados: La experiencia de una comunidad de aprendizaje. Barcelona. Graó.
Xocolotzi, Á. i Gibu, R. (2014). Fenomenología del cuerpo y hermenéutica de la corporeidad. Madrid: Plaza y Valdes Editores.