Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313815 Recerca en Educació | OT | 0 | 2 |
Aquest mòdul és obligatori per l'especialitat: Art, cos i moviment.
És optatiu per la resta.
En aquest mòdul s’estudiarà des del àmbit transversal de l’espai: l'experiència i pràctica de l'educació artística, l'educació corporal i la psicomotricitat.
Ho farà baix el signe de la creativitat i el desenvolupament de la persona, i tenint en compte les transformacions que experimenta el concepte d’espai i la seva vivència en el canvi de paradigma que reclama l’educació actual.
Les metodologies d’investigació tractaran:
A. Els canvis que s’estan generant en la comprensió, la mobilitat i les conductes d’habitar i de crear espais.
B. Els recursos referencials per analitzar, reflexionar i debatre aquest canvis.
1. Crear, pensar i habitar. 1.1 Heidegger i l’ésser que habita. 1.2 L’apropiació dels espais. 1.3. Idea, acció i transformació.
2. Espais d’aprenentatge. 2.1.Paper del responsable en l'organització dels espais. 2.2.Motricitat i espai. La seguretat en la descoberta. 2.3 Des d’un cub blanc: l’espai com a suport d’expressió artística. 2.4 Usos de l'espai per a la motricitat
3. Espais d’interacció. 3.1 Espai com a medi de relació. 3.2 Les nostres fronteres, l'espai propi i el dels altres. 3.3 L'espai i els llenguatges.
4. Espai corporal i contexts. 4.1 On acabo? El món com a referent: l’espai privat i íntim. 4.2 On em moc? L'espai públic. 4.3 L’espai com a element d’expressió. 4.4 Noves tendències en l'Activitat Física i l'ocupació d'espais. |
L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals/expositives per part del professor. Presentació / exposició oral de treballs. | 36 | 1,44 | 7, 9 |
Lectura d'articles i fons documentals. Complementació d'exercicis. | 73 | 2,92 | |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals. Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis. | 24 | 0,96 | 1, 3, 4, 6, 8, 9, 13 |
Tutories | 12 | 0,48 | 3, 13 |
L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen. La nota final serà la mitja ponderada de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 4 a totes les activitats, les realitzades durant el desenvolupament del mòdul i a la memòria/treball final del mòdul. L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes. El procediment de revisió de les proves es realitzarà de forma individual. L'avaluació final es farà amb la participació de tot l'equip docent. |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposicions i presentacions a l'aula | 15 | 1 | 0,04 | 3, 6, 11, 12, 13 |
Projecte de Mòdul | 70 | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Treballs sobre documents a classe | 15 | 1 | 0,04 | 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 13 |
Beresaluce, R. (2008). La calidad como reto en las escuelas de educación infantil al inicio del siglo XXI. Las escuelas de Reggio Emilia, de Loris Malaguzzi, como modelo a seguir en la práctica educativa (Tesis Doctoral). Universidad de Alicante
Bernarldo de Quirós, M. (2012). Psicomotricidad. Guía de evaluación e intervención. Madrid: Pirámide.
Buniva, S. i Molfese, G. (Coord.) (2020). El saber de la psicomotricidad en primera persona. Entrevista entre colegas. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Departament d'Ensenyament. (2017). Despertem mirades a l'entorn de l'espai escolar. Direcció General d'Educació Infantil i Primària.
Grasso, A. (Coord.) (2009). La Educación Física cambia. Buenos Aires: Novedades Educativas.
Heidegger, M. (1951): Construir, habitar, pensar [Bauen, Wohnen, Denken] conferencia pronunciada en "Segona reunió de Darmastad", publicada en Vortäge und Aufsätze, G. Neske, Pfullingen, 1954. Visualitzable en: http://www.heideggeriana.com.ar/textos/construir_habitar_pensar.htm
Lesbegueris, M. (2014). ¡Niñas jugando! Ni tan quietas ni tan activas. Buenos Aires: Ediciones Biblos.
LeShan, L. I Margenau, H. (1985): El espacio de Einstein y el cielo de Van Gogh. Gedisa. Barcelona.
Marín, I. (dir.), Molins, C., Martínez, M., Hierro, E. & Aragay, X. (2010). Els patis de les escoles: espais d’oportunitats educatives. IPA Espanya, Associació Internacional pel Dret dels infants a Jugar. Fundació Jaume Bofill.
O’Doherty, (1986): Inside the white cube. The Laps Press. San Francisco (USA).
Ordeig, José María (2004). Diseño urbano y pensamiento contemporáneo. Instituto Monsa de Ediciones. Barcelona.
Pinheiro, M.T. (2012). El jugar de los niños en espacios públicos (Tesis Doctoral). Univerdidad de Barcelona
Puig, n., Maza, g. (2008). El deporte en los espacios públicos urbanos. Monográfico Apunts. Educación física y deporte. 91 1er.trimestre (3-8) INEF. Barcelona.
Ruiz, A. & Abad, J. (2016). Lugares de juego y encuentro para la infancia. Revista Iberoamericana de Educación, vol. 71, pp. 37-62.
Ruiz, A. & Abad, J. (2019). El lugar del símbolo: el imaginario infantil en las instalaciones de juego. Barcelona: Graó.
VVAA, (2007): Entramados: La experiencia de una comunidad de aprendizaje. Barcelona. Graó.
Xocolotzi, Á. i Gibu, R. (2014). Fenomenología del cuerpo y hermenéutica de la corporeidad. Madrid: Plaza y Valdes Editores.