Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313815 Recerca en Educació | OT | 0 | 1 |
No es contemplen, a part d'una competència oral i escrita adequada en anglès i/o castellà.
Aquest mòdul és obligatori de l’especialitat de Didàctica de la Llengua i la Literatura i és optatiu de la resta d’especialitats.
En aquest mòdul es presentarà l’estat actual de la recerca en educació literària i didàctica de la literatura. Es destacaran les aportacions de la literatura a la construcció lingüística i cultural dels individus, a l’imaginari col·lectiu i a la interrelació cultural a partir de la literatura dirigida a la infància i l’adolescència. El mòdul se centrarà en la interacció entre el desenvolupament de la competència literària dels alumnes i la intervenció del docent en els diferents tipus de situacions educatives, des de la creació d’hàbits lectors a l’aprenentatge de les convencions i la interpretació cultural, i en els diferents camps i perspectives d’investigació que existeixen en relació amb tot plegat (fonamentalment a partir d’exemples concrets).
L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
- Classes magistrals / expositives per part de la professora.
- Lectura d'articles i fonts documentals.
- Anàlisi i discussió col·lectiva de lectures teòriques i literàries.
- Pràctiques d'aula: resolució de problemes, casos i exercicis.
- Presentació oral de treballs i activitats.
- Tutories.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Participació a classe i reacció davant dels treballs presentats pels companys | 36 | 1,44 | 3, 4, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Seguiment del treball: procés seguit | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 17, 18, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball final presentat oralment i per escrit | 78 | 3,12 | 2, 11, 12, 17 |
L'avaluació del mòdul es farà mitjançant les activitats que s'assenyalen. La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 4 a totes les activitats realitzades durant el desenvolupament del mòdul i a la memòria/treball final. L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes. |
El procediment de revisió de treballs i activitats es durà a terme de forma individual.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a classe i participació | 20% | 0 | 0 | 3, 4, 5 |
Lliurament escrit i/o oral d'anàlisis d'articles i de textos literaris (activitats i lectures durant el desenvolupament del mòdul) | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Memòria / treball individual de mòdul | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
REFERÈNCIES I ENLLAÇOS:
ARIZPE, E.; STYLE, M. (2005): Lectura de imágenes. Los niños interpretan textos visuales. México: Fondo de Cultura Económica. A MANO CULTURAL (coord.) (2011): 150 libros infantiles para leer y releer. Madrid: Club Kirico. BARO, M.; MAÑA, T.; VELOSILLO, I. (2001): Bibliotecas escolares ¿para qué? Madrid: Anaya. BAUDELOT, CH.; CARTIER, M.; DETREZ, Ch. (1999): Et pourtant ils lisent...Paris: Seuil. BRUNER, J. (1986): Actual Minds, Possible Words. Cambridge: Harvard University Press [Trad. cast.: Realidad y mundos posibles. Madrid: Gedisa, 1988] CADDEN, M. (ed.) (2010): Telling Children’s Stories: Narrative Theory and Children’s Literature. Lincoln (Nebraska): University of Nebraska Press CALVINO, I. (1992): ¿Por qué leer a los clásicos? Barcelona: Tusquets CAMPS, A. (comp.) (2003): Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. Barcelona: Graó CARPENTER, H.; PRITCHARD, M. (1984). The Oxford Companion to Children's Literature. London: Oxford University Press, 1991. CASSANY, D. (2006): Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona. Anagrama. CASSANY, D. (2011): En_línia. Llegir i escriure a la xarxa. Barcelona: Graó CHARTIER, A. M. (2004): Ensenyar a leer y escribir. México: FCE COLOMER, T. (1998): La formació del lector literari.Barcelona: Barcanova (trads. a altres llengües: La formación del lector literario. Narrativa infantil y juvenil. Madrid: Anaya, 1998. A Formaçao do Leitor literario. Narrativa infantil e juvenil atual. Sao Paulo:Global Editora. Traduçao de Laura Sandroni, 2003). COLOMER, T. (2005): Andar entre libros.México: Fondo de Cultura Económica. COLOMER, T. (2010): Introducción a la literatura infantil y juvenil.Madrid: Síntesis. COLOMER, T. (coord.) (2008): Lectures adolescents. Barcelona: Graó COLOMER, T.; FITTIPALDI, M. (coords.) (2012): La literatura que acoge: Inmigración y lectura de álbumes. Barcelona: Banco del Libro – GRETEL-FSM. Parapara Clave COLOMER, T. (dir) (2002): Siete llaves para valorar las historias infantiles.Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. COLOMER, T. (ed.) (2002): La literatura infantil i juvenil catalana: un segle de canvis. Bellaterra: ICE – UAB. COLOMER, T.; KÜMMERLING-MEIBAUER, B.; SILVA-DÍAZ, C. (eds.) (2010): Cruce de miradas: Nuevas aproximaciones al libro-álbum. Barcelona: Banco del Libro – GRETEL. Parapara Clave DURAN, T.; ROS, R. (1995): Primeres literatures. Llegir abans de saber llegir. Barcelona: Pirene (adapt. castellana: DURAN, T.; LÓPEZ, R. Leer antes de leer. Madrid: Anaya, 2002). EQUIPO PEONZA (2004): Cien libros para un siglo. Anaya. Madrid. GARCIA PADRINO, J. (1992): Libros y literatura para niños en la España contemporánea (1985-1985). Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez – Piràmide. Goldin, D; Kriscautzky, M.; PERELMAN, f. (2012): Las TIC en la escuela, nuevas herramientas para viejos y nuevos problemas. México DF: Océano Travesía HUCK, Ch. et al.(1987): Children's Literature in the Elementary School.4a ed. Ohio State University: Holt, Rinehart and Winston, Inc. HUNT, P. (ed.) (1992): Literature for Children. London - New York: Routledge & Kegan Paul. HUNT, P. (ed.) (1996): International Companion Encyclopedia of Children's Literature. London: Routledge. HUNT, P. (ed.) (1999): Understanding Children's Literature. London: Routledge. HÜRLIMANN, B. (1959): Europaische Kinderbücher in drei Jahrhunderten. Zurich: Atlantis Verlag (trad. cast. Tres siglos de literatura infantil europea. Barcelona: Juventud, 1968). LERNER, D. (2001): Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. México: FCE LLUCH, G. (2003): Anàlisis de narrativas infantiles y juveniles. Cuenca: Publicaciones de la UCLM-CEPLI LLUCH, G. (ed.) (2000): De la narrativa oral a la literatura per a infants. Invenció d’una tradició literària. Alzira: Bromera. LÓPEZ TAMÉS, R. (1990): Introducción a la literatura infantil. Murcia: Publicaciones de la Universidad. LURIE, A. (1998): No se lo cuentes a los mayores. Literatura infantil, espacio subversivo. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. LURIE, A. (2004): Niños y niñas eternamente. Los clásicos infantiles desde Cenicienta hasta Harry Potter.Madrid: FGSR. MACHADO, A.M. (2002): Como e por que ler os clássicos universais desde cedo. Rio de Janeiro: Objetiva. MANESSE, D.; GRELLET, I. (1994): La littérature du collège. Paris: Nathan INRP MEEK, M. (2004): En torno a la cultura escrita. México: FCE MILLÄN, J. A. (coord.) (2002): La lectura en España. Informe 2002. Madrid: Federación de Gremios de Editores de España MORENO, V. (1998): Va de poesía. Pamplona: Pamiela MORENO, V. (2004): Lectores competentes. Madrid: Anaya PAGÊS, V. (1998): Un tramvia anomenat text. Barcelona: Empuréis PAGÈS, V. (2006): De Robinson Crusoe a Peter Pan. Un cànon de literatura juvenil. Barcelona: Proa. PATTE, G. (1978): Laissez-les lire! Les enfants et les bibliothèques. Paris: Les Editions ouvrières (trad. cast. Dejadles leer. Los niños y las bibliotecas.Barcelona: Pirene, 1988). PELEGRIN, A. (2004): La aventura de oír: cuentos tradicionales y literatura infantil. Madrid: Anaya. PETIT, M. (1999): Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura. México: FCE RODRÍGUEZ ALMODÓVAR, A. El texto infinito. Ensayos sobre el cuento popular. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2004. ROUXEL, A. (1996): Enseigner la lectura littéraire. Rennes: Presses Universitaires de Rennes “Didact. Français” ROVIRA, T. (1988): “Apèndix. La literatura infantil i juvenil”, dins MOLAS, J. (dir.), Història de la Literatura Catalana, vol. XI, Barcelona: Ariel, p. 421-471. SÁNCHEZ MIGUEL, E. (2008): La lectura en el aula: qué se hace, qué se debe hacer y qué se puede hacer. Barcelona: Graó SARLAND, CH. (2003): La lectura en los jóvenes: cultura y respuesta. México: FCE SHAVIT, Z. (1986): Poetics of Children's Literature.Athens-London: The University of Georgia Press. SORIANO, M. (1975): Guide de la littérature pour la jeunesse. Paris: Flammarion (trad. cast.: La literatura para niños y jóvenes. Guía de exploración de sus grandes temas. Adapt. G. Montes. Buenos Aires: Ediciones Colihue, 1995) TEBEROSKY, A. (amb la col·laboració de T. Colomer) (2001): Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure. Barcelona: Vicens Vives (trad. cast. Propuesta constructivista para aprender a leer y escribir, 2002). TEJERINA, I.(1994): Dramatización y teatro infantil. Dimensiones psicopedagógicas y expresivas. Madrid: Siglo XXI. TUCKER, N. (1981): The Child and the Book: a psychological and literary exploration. Cambridge: University Press (trad. cast. El niño y el libro. México: Fondo de Cultura Económica, 1985). URÍA RÍOS, P. (2004): En tiempos de Antoñita la Fantástica.Madrid: Foca. WALL, B. (1991): The Narrator's Voice. The Dilemma of Children's Fiction.London: Macmillan. ZOUGHEBI, H. (2002): La littéarture dès l’alphabet. Paris: Gallimard. VVAA (1999): Cultura escrita y educación. Conversaciones con Emilia Ferreiro. México: FCE. VVAA(2000): El libro-álbum: invención y evolución de un género para niños.Venezuela: Banco del Libro. Parapara Clave. VVAA(2001): Boletín de la Institución Libre de Enseñanza,n. 42-43 (Mayo). Monográfico “Literatura infantil y juvenil”. VVAA(2001): Entre libros y lectores I: el texto literario.Buenos Aires [s.l.]. VVAA(2002): Un encuentro con la crítica y los libros para niños. Venezuela: Banco del Libro. Parapara-Clave. VVAA(2003): La comunicación literaria en las primeras edades. Madrid: MEC. VVAA(): La educación lectora. Fundación Germán Sánchez Ruipérez, Papeles,n. 1.
Enllaços d’interès www.literatura.gretel.cat/ www.xtec.cat www.plec.es www.fundaciongsr.es
|