Degree | Type | Year | Semester |
---|---|---|---|
4313815 Research in Education | OB | 0 | 1 |
No
This unit focuses on the possibilities and limitations of ICT (Information and Communications Technology) in the service of educational research.
- Information management and literacy: databases, search engines, bibliographic managers, etc.
- Data analysis: textual, visual, quantitative, qualitative, mixed methods (SPSS, Nvivo, Atlas-Ti, MaxQDA ...).
- Dissemination and popularization of science: research portals, digital magazines.
- Research Report and communication of research results.
- Writing scientific papers.
- Communication of research results and implications for practice. Hearings and protocols.
TEACHING METHODOLOGY AND TRAINING ACTIVITIES:
- Lectures by the teacher.
- Reading articles and documentaries.
- Analysis and discussion of articles and documentary sources.
- Classroom practice: solving problems/cases/exercises.
- Oral presentation of work.
- Tutorials.
Guided activities
- Lectures by the teacher.
- Classroom practice: solving problems/cases/exercises.
Supervised activities
- Tutorials.
- Analysis and discussion of articles and documentary sources.
Individual activities
- Reading articles and documentaries, case studies and information literacy.
Title | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|
Type: Directed | |||
Classroom practice: solving problems/cases/exercises. | 30 | 1.2 | 5, 3, 4, 12, 15, 14 |
Lectures by the teacher | 20 | 0.8 | 11, 7, 8, 9 |
Type: Supervised | |||
Analysis and discussion of articles and documentary sources | 40 | 1.6 | 5, 11, 3, 4, 12, 15, 14 |
Tutorials | 30 | 1.2 | 5, 11, 7, 8, 9 |
Type: Autonomous | |||
Reading articles and documentaries, case studies and information literacy | 30 | 1.2 | 5, 11, 7, 12, 8, 9, 15 |
ASSESSMENT
- Attendance and participation in all sessions
- Activities during the development of the module
- Report/individual work of the module
Assessment will be done through these activities.
The final grade is the weighted average of the planned activities. In order to apply this criterion, you must obtain at least the grade of 4, out of 10, on all the activities, performed during the development of the report.
Class attendance is absolutely mandatory. To obtain a positive final evaluation, you must have attended a minimum of 80% of the classes.
The review of the tests will be performed individually.
Assessment activities
- Class attendance and participation in discussions.
- Report/individual work module.
Title | Weighting | Hours | ECTS | Learning Outcomes |
---|---|---|---|---|
Activities during the development of the module | 30% | 0 | 0 | 6, 5, 3, 7, 12, 2, 8, 9, 15, 14 |
Attendance and participation in all sessions | 20% | 0 | 0 | 11, 3, 4, 7, 8, 9, 15, 14 |
Report/individual work of the module | 50% | 0 | 0 | 6, 5, 11, 3, 4, 12, 10, 1, 2, 15, 13 |
BIBLIOGRAPHY
CABERO, J., BARROSO, J., AND LLORENTE, MC. (2010) El diseño de Entornos Personales de Aprendizaje y la formación de profesores en TIC. In: Digital Education Review, 18, 27-37. [Accessed: 14/01/2013] Retrieved from: http://greav.ub.edu/der
CANALS R. (2007). La argumentación en el aprendizaje del conocimiento social. Enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista de Investigación, 6, 49-60.
CLERICI, C. (2013): Lectura y escritura de textos académicos y científicos. Accés web: https://www.academia.edu/3218131/Lectura_y_escritura_de_textos_acad%C3%A9micos_y_cient%C3%ADficos
FORTANET, I. (coordinadora), 2002. Cómo escribir un artículo de investigación en inglés. Alianza Editorial, 218 p.
GARCÍA ÁLVAREZ DE TOLEDO, J. Y FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, R. (2011). Difusión y divulgación científica en Internet. Asturias: Gobierno Principado de Asturias. Accés web: http://ria.asturias.es/RIA/bitstream/123456789/1661/1/Difusion-y-divulgacion-cientifica-en-Internet.pdf
HERNÁNDEZ, R.; FERNÁNDEZ, C.; BAPTISTA, P. (2003). Metodología de la investigación. 3ª ed. Méjico, D.F.: McGraw-Hill
HERNANDEZ, R.; FERNÁNDEZ, C.; BAPTISTA, P. (2007). Fundamentos de metodología de la investigación. Madrid. McGraw-Hill
JARIOT, M. y RODRÍGUEZ PARRÓN, M. (2007). La formación por competencias profesionales. Evaluación y mejora de las competencias del profesor de formación vial desde un modelo de cambio de actitudes. Educación XX1, . 107-136.
JUSTE, R. et al. (2009). Estadística aplicada a la educación. Madrid: Pearson
MACMILLAN, J. I SCHUMAQUER, S. (2005). Investigación educativa. 5a. Ed. Madrid: Pearson.
Manual de usuario Refwoks. Document electrònic: http://www.upo.es/biblioteca/export/sites/biblioteca/bib_digital/documentos/manual_refworks.pdf
MATEO, V.; SORIANO, M.; Y GODOY, C. (2009). Un estudio descriptivo sobre el acoso y violencia escolar en la educación obligatoria, Escritos de Psicología, Vol. 2, nº 2, pp. 43-51
PARDO, A.; RUIZ, M.A. (2005). Anàlisis de datos con SPSS 13. Madrid. Mc Graw Hill.
QUINTANA, J. Y HIGUERAS, E. (2007). Les Webquest, una metodologia d’aprenentatge cooperatiu basada en l’accés, el maneig i l’ús d’informació de la xarxa. Quaderns de docència universitària, no 11. ICE. Universitat de Barcelona. Accés web: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/1921/1/QDU_11.pdf
RIGO, A. & GENESCÀ, G. 2002. Cómo presentar una tesis y trabajos de investigación. Eumo-Octaedro, 157 p.
SAN MARTIN, D. (2014) Teoría fundamentada y Atlas ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista electrónica de Investigación Educativa, 16(1),104-122. http://redie.uabc.mx/vol16no1/contenido-sanmartin.html
SANTAMARÍA, F. (2008). Posibilidades pedagógicas: redes sociales y comunidades educativas. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 76, 99-109.Accés web: http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articulocuaderno.asp@idarticulo%3D7&rev%3D76.htm
SIEMENS, G. & TITTENBERGER, P. (2009). Handbook of Emerging Technologies for Learning – HETL. Canada: University of Manitoba’s Learning Technologies Centre and Extended Education.
SLAFER, G. (2009). ¿Cómo escribir un artículo científico? Revistade Investigación en Educación, 6, pp.124-132.
Universidad Pedagógica Nacional (2009). Base de datos ERIC (Education Resources Information Center). Manual de uso. Document electrònic: http://biblioteca.ajusco.upn.mx/pdf/m.eric.pdf
VALLEJO, M.; ROJAS, C. Y FERNÁNDEZ CANO, A. (2002). Sesgos relativos al género en las políticas editoriales de revistas científicas españolas del campo de la educación [GenderBiases in Editorial Policy of SpaniardScientificJournals in the Field of theEducation]. RELIEVE. vol. 8, núm. 2.
SOFTWARE
IBM (2010). Manual del usuario del sistema básico de IBM SPSS Statistics 19. Document electrònic: http://www.szit.bme.hu/~kela/SPSSStatistics%20%28E%29/Documentation/Spanish/Manuals/IBM%20SPSS%2
0Statistics%2019%20Core%20System%20User%27s%20Guide.pdf GNU PSPP (2005). PSPP User Guide. Document electronic: http://www.gnu.org/software/pspp/manual/pspp.pdf
SOFTWARE 2
Domínguez, Daniel; Beaulieu, Anne; Estalella, Adolfo; Gómez, Edgar; Schnettler, Bernt & Read, Rosie (2007). Etnografía virtual. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 8(3), http://nbn- resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0703E19
Koch, Sabine C. & Zumbach, Jörg (2002). The Use of Video Analysis Software in Behavior Observation Research: Interaction Patterns in Task-oriented Small Groups. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 3(2), Art. 18; http://nbnresolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0202187
MAXQDA, The Art of Data Analysis. Reference Manual. Document electrònic:
http://www.maxqda.com/download/manuals/MAX11_manual_eng.pdf
Muñoz, J. (2003). Análisis cualitativo de datos textuales con ATLAS/TI. Document electrònic: http://www.ugr.es/~textinfor/documentos/manualatlas.pdf
Laukkanen, Mauri (2012). Comparative Causal Mapping and CMAP3 Software in Qualitative Studies [59 paragraphs]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 13(2), Art. 13, http://nbn- resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs1202133
Revuelta, F.I. y Sánchez, M.C. (2012). Programas de análisis cualitativo para la investigación en espacios virtuales de formación. Document electrònic: http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_04/n4_art_revuelta_sanchez.htm
WEBS
http://www.maxqda.com/
http://www.maxqda.com/service/manuals
http://www.atlasti.com/index.html (web ATLAS/TI).
http://www.eval.org/Resources/QDA.asp (Qualitative Software. American Evaluation. Association).
http://www.gnu.org/software/pspp/pspp.html
http://www.refworks.com/
www.refworks.com/es/
http://www.eric.ed.gov/
http://biblio.universia.es/catalogos-recursos/bases-datos/
http://biblio.universia.es/catalogos-recursos/metabuscadores/
http://biblio.universia.es/catalogos-recursos/revistas-digitales/
http://www.qsrinternational.com/other-languages_spanish.aspx
Redes sociales abiertas para investigadores
ResearchGate (http://www.researchgate.com)
Academia (http://www.academia.edu)
Feelsynapsis (http://www.feelsynapsis.com)