BLOC 1: Desenvolupament en l’adolescència i aprenentatge (4 ECTS). El bloc aporta coneixements de caràcter psicopedagògic i se centra en dos aspectes principals: el desenvolupament de l'adolescència, i els processos d'aprenentatge en l'educació secundària. Es parteix dels enfocaments teòrics de la psicologia del desenvolupament i de la psicologia de l'educació, amb l'objectiu d'oferir eines per a la seva aplicació a les funcions del docent de secundària
BLOC 2: Processos i contextos educatius (àmbit de pedagogia) (5 ECTS). El bloc pretén aprofundir en el coneixement del context on es du a terme la funció educativa, on els futurs professors hauran d'intervenir així com comprendre els processos que la configuren. Per això s'analitza el sistema educatiu, el context social proper i el centre educatiu. Però és dins de l'aula on es donen els processos educatius d'interacció professor - alumne, de manera que en el desenvolupament de l'assignatura s'ofereixen els elements necessaris per situar els contextos, interrelacionant entre ells i proporcionant la base des de la qual comprendre adequadament el context l'aula, els processos que tenen lloc i de les possibilitats d'intervenció en ells. També es tractaran en aquest bloc dues qüestions directament vinculades a l'exercici professional: la tutoria i l'atenció a la diversitat.
BLOC 3: Societat, família i educació (àmbit de sociologia) (3 ECTS). Els canvis que s'han produït en l'àmbit social, familiar i educatiu en els últims anys, justifiquen la necessitat de tractar aquestes qüestions identificant les relacions que hi ha entre societat, família i educació des de la perspectiva de la tasca docent i la intervenció psicopedagògica. Per això, insistint en el caràcter professionalitzador, es tractaran els coneixements relatius a les relacions entre medi i educació, el paper de les famílies en l'educació dels fills / es i les relacions entre famílies i l'escola
En funció de la modalitat (presencial o no presencial) hi poden haver algunes alteracions en la distribució dels continguts en els diferents blocs.
BLOC 1: Desenvolupament en l’adolescència i aprenentatge
1 Créixer i desenvolupar-se en l'etapa de l'adolescència.
1.1. Les relacions entre desenvolupament, aprenentatge, cultura i educació.
1.2. El desenvolupament d'habilitats en els àmbits cognitiu, afectiu, social i corporal.
1.3. El desenvolupament cognitiu i la construcció del coneixement.
1.4. La formació de la identitat individual i social.
1.5. Les diferències individuals. Dificultats en el desenvolupament individual i social i en l’aprenentatge.
2. Estudiar a l'etapa de secundària.
2.1. La construcció de coneixements en el context escolar. Processos de memòria i organització del coneixement.
2.2. Tipus de continguts i tipus d'aprenentatge.
2.3. La construcció de coneixements compartits. La interacció com a motor d'aprenentatge.
2.4. La interacció entre alumnes. El treball de grup. Mètodes d’aprenentatge cooperatiu.
2.5. Desenvolupament, aprenentatge i ús de les TIC.
2.6. Aspectes psicosocials de l'aprenentatge. Desenvolupament de l'autoconcepte i l'autoestima. Funció de les representacions mútues, sobre un mateix i sobre els aprenentatges.
BLOC 2: Processos i contextos educatius
3. El sistema educatiu.
3.1. Característiques dels sistemes educatius.
3.2. L’evolució del sistema educatiu espanyol a partir de 1970 fins l’actualitat.
3.3. El sistema educatiu a Catalunya. L’actual marc normatiu de l’educació secundària.
4. L’organització a secundària.
4.1. Elements bàsics per a l’anàlisi de les organitzacions educatives. Context polític i normatiu dels instituts.
4.2. Autonomia i organització-gestió dels instituts: projecte educatiu, direcció i rendiment de comptes.
4.3. L’organització dels recursos materials. L’arquitectura escolar. El mobiliari i l’equipament. Els materials escolars. El paper de les TIC.
4.4. L’organització dels recursos funcionals. Temporalització, calendari i horari escolar.
5. El currículum a l’educació secundària.
5.1. Currículum i societat del coneixement.
5.2. Currículum i competències bàsiques.
5.3. El currículum i els objectius de l’educació secundària obligatòria i postobligatòria.
5.4. Currículum i valors.
5.5. Les TIC i el desenvolupament del currículum.
5.6. Avaluació d’aprenentatges i currículum.
6. La participació de la comunitat educativa.
6.1. Les estructures de participació de la comunitat educativa. Els consells escolars.
6.2. El clima institucional i la cultura de la participació. La presa de decisions.
6,3, La carta de compromís educatiu. La relació amb les famílies.
6.4. Les associacions de mares i pares (AMPA) i les d’estudiants.
7. Les relacions amb l’entorn.
7.1. Les xarxes de coordinació escolars.
7.2. Els Plans educatius d’entorn.
7.3. Els Projectes educatius de ciutat.
7.4. La coresponsabilitat de les administracions educatives. Les zones educatives.
8. L’atenció a la diversitat a l’educació secundària.
8.1. Concepte d’atenció a la diversitat. Diversitat i inclusió. Principis psicopedagògics per atendre la diversitat a secundària.
8.2. Els recursos interns i externs als centres per atendre la diversitat.
8.3. La diversitat a l’aula. Modalitats de diversitats que trobem a l’aula (necessitats educatives derivades de minusvalideses psíquiques, físiques o motòriques; trastorns i/o retards en l’aprenentatge; alumnes amb sobredotació intel•lectual; alumnes de nova incorporació; problemes de motivació i de conducta, etc.).
8.4. L’organització del grup-classe i la gestió de l’aula diversa. Tipologies d’agrupaments d’alumnat: agrupaments flexibles; desdoblaments; grups cooperatius i ensenyament multinivell. La gestió dels espais i els temps didàctics atenent la diversitat. Les TIC i l’atenció a la diversitat.
9. La comunicació a secundària.
9.1. Interacció i comunicació.
9.2. La comunicació educativa.
9.3. La competència comunicativa verbal i no verbal a l’aula i fora de l’aula.
10. El clima relacional de l’aula i la seva gestió.
10.1. La dinàmica dels grups.
10.2. La convivència en els centres i la utilització de la mediació de conflictes.
10.3. Les habilitats docents en les situacions potencialment conflictives.
10.4. L’educació emocional com a recurs per a la millora del clima de l’aula.
11. La tutoria i l’orientació.
11.1. Les funcions de tutoria del professorat de secundària.
11.2. El professor tutor i la coordinació de la funció de l’orientació educativa (personal, acadèmica i professional).
11.3. Tutoria, avaluació, promoció i acreditació de l’alumnat.
11.4. Models i experiències de tutoria.
12. El professorat de secundària.
12.1. Les competències professionals.
12.2. L’accés a la professió en el Servei d’Educació de Catalunya.
BLOC 3: Societat, família i educació
13. La societat i l’educació secundària.
13.1. Societat i educació: la perspectiva sociològica.
13.2. Canvis socials i educació secundària.
13.3. L’entorn social dels centres de secundària. Els IES i la comunitat local.
14. Reformes educatives i comprensivitat.
14.1. Les reformes educatives a l’educació secundària. De l’escola d’èlit a l’escola de masses.
14.2. Les reformes comprensives a Europa: debats i propostes.
14.3. La comprensivitat a Catalunya i Espanya: de la LOGSE a la LOE i a la LEC.
15. Les desigualtats socials i educatives.
15.1. Les desigualtats socials: classe, gènere, ètnia i col•lectius minoritzats.
15.2. Les desigualtats educatives: accés, procés i resultats.
15.3. Polítiques d’igualtat en l’educació secundària
16. Les transicions a l’educació secundària.
16.1. Concepte de transició i itinerari.
16.2. La transició després de l’ESO: orientació, avaluació i itineraris postobligatoris.
16.3. La transició al mercat de treball: formació professional i dispositius d’inserció. Del mercat de treball a la formació: el reconeixement de competències.
17. Els actors de la comunitat educativa.
17.1. L’alumnat de secundària: condició social de l’adolescència i la joventut. Actituds de l’alumnat enfront l’educació i l’escolarització.
17.2. La família: canvis en els estils educatius familiars i en la relació entre pares i fills.
17.3. El professorat: condició social dels docents. Canvis en la professionalitat docent i cultures professionals.