Logo UAB
2020/2021

Treball de Final de Màster

Codi: 43188 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
4312637 Musicologia, Educació Musical i Interpretació de la Música Antiga OB 0 A
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Germán Gan Quesada
Correu electrònic:
German.Gan@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

Castellà, anglès, francès, italià

Equip docent extern a la UAB

Lluís Coll i Trulls (coord. ESMUC)

Prerequisits

Com a darrer graó formatiu del Màster, és aconsellable que l'estudiant s'hagi matriculat dels 60 crèdits que integren el Màster Oficial, o bé que ja n’hagi superat 45 crèdits abans de la defensa del Treball Final de Màster (TFM).

En el cas de TFMs adscrits a l'itinerari d'Interpretació de la Música Antiga, l'estudiant haurà d'estar matricular en un instrument l'especialitat del qual estigui coberta entre els docents de l'Escola Superior de Música de Catalunya.

Objectius

El Treball de Final de Màster (TFM) és l'instrument principal per a la comprovació de l'assoliment, per part dels estudiants, de les competències associades al títol. En aquest sentit, el TFM està dissenyat per a permetre una avaluació global i sintètica de les competències específiques i transversals associades al títol, mitjançant un treball que demostri la capacitat per a aplicar-les a la seva futura tasca docent, investigadora o professional, i ha de mostrar, doncs, l'assoliment no només de continguts sinó també d'estratègies, recursos i eines metodològiques adients per a expressar els resultats de recerca amb correcció i propietat estructural i terminològica.

Així doncs, els objectius formatius del TFM són els següents:

- Iniciar l'estudiant a l'elaboració d'una recerca inèdita.

- Desenvolupar acadèmicament un treball de recerca, de manera completa, seguint les pautes metodològiques més actuals i correctes.

- Conèixer les problemàtiques de la recerca a través de la realització d'un treball pràctic.

- Demostrar el domini competent dels diferents recursos de la recerca en Musicologia i/o Educació Musical, en els treballs pertanyents a l'itinerari homònim. 

- Organitzar un programa de concert, d'acord amb els criteris més correctes segons la Interpretació amb Criteris Històrics Informats, per a l'itinerari d'Interpretació de la Música Antiga.

Competències

  • Analitzar i interpretar les fonts històriques i documentals en relació amb la música.
  • Aplicar la capacitat crítica en projectes de recerca musicològica i en projectes interpretatius.
  • Demostrar habilitats d'autoaprenentatge en l'àmbit d'estudi de la musicologia, l'educació musical i la interpretació.
  • Desenvolupar propostes internacionals d'alt nivell en el camp interpretatiu de la música antiga.
  • Desenvolupar recerques en les disciplines de la musicologia i l'educació musical, i col·laborar en projectes col·lectius.
  • Distingir els contextos (socials, econòmics, històrics, artístics) que intervenen en la professió musical per dur a terme projectes interpretatius
  • Distingir i aplicar les diferents orientacions interpretatives de música antiga
  • Dur a terme activitats de recerca arxivística, hemerogràfica i bibliogràfica relacionades amb l'àmbit de la música.
  • Exposar per escrit el disseny d'un projecte de recerca.
  • Transmetre de manera oral i escrita els aspectes musicològics, pedagògics i interpretatius dels projectes duts a terme.
  • Treballar en contextos interdisciplinaris relacionats amb la musicologia, l'educació musical i la interpretació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adequar el coneixement dels contextos en el desenvolupament del treball de final de màster
  2. Aplicar els procediments adequats per a redactar, amb la qualitat d'una revista científica de l'àrea corresponent, tots els elements d'una recerca
  3. Aplicar en el treball de final de màster els resultats de l'anàlisi de les fonts històriques i documentals en relació amb la música
  4. Aplicar en el treball de final de màster els resultats de la recerca arxivística, hemerogràfica i bibliogràfica.
  5. Aplicar la capacitat crítica en projectes de recerca musicològica i en projectes interpretatius.
  6. Aplicar les metodologies de recerca més adequades a cada tipus de projecte interpretatiu sobre música antiga
  7. Demostrar habilitats d'autoaprenentatge en l'àmbit d'estudi de la musicologia, l'educació musical i la interpretació.
  8. Identificar els procediments metodològics bàsics de les diferents perspectives aplicables a la recerca sobre música antiga.
  9. Projectar i desenvolupar les tècniques i l’estil corresponents a la demanda professional de la producció de música antiga en què participa l'estudiant.
  10. Projectar i desenvolupar tots els elements d'una recerca
  11. Transmetre de manera oral i escrita els aspectes musicològics, pedagògics i interpretatius dels projectes duts a terme.
  12. Treballar en contextos interdisciplinaris relacionats amb la musicologia, l'educació musical i la interpretació.

Continguts

Itinerari de Musicologia i Educació Musical

El tema del TFM haurà de ser necessàriament inèdit, o bé tractar-se d'una revisió crítica, amb una proposta de reelaboració raonada, en una línia d'investigació ja existent i segons les tractades als diferents mòduls del Màster.

L'extensió mitjana prevista per al format escrit del TFG és de 21.000-27.000 paraules (70-90 pàgines, 2.100 caràcters per pàgina), descomptats els capítols d'agraïments, motivació i bibliografia, així com la informació complementària (imatges, gràfics, etc.) i els annexos documentals. S'hi farà servir una mida de lletra i tipus de fons estàndards (Times New Roman-Garamond-Calibri-Arial, 11/12) en el cos del text [mida 10/11 en notes], així com un interlineat d'espai i mig.

Itinerari d'Interpretació de la Música Antiga

En el cas de la línia d'interpretació de la Música Antiga, l'estudiant haurà d'estar matricular en un instrument l'especialitat del qual estigui coberta entre els docents de l'Escola Superior de Música de Catalunya. El concert haurà de tenir l’instrument matriculat com a protagonista

Treball escrit

  • Els idiomes en què es pot escriure el treball escrit són: català, castellà i anglès. 
  • La longitud mínima requerida del text escrit és de 83.000 caràcters amb espais o 13.500 paraules, bibliografia i annexos a banda. Es recomana una ampliació superior al mínim requerit. 
  • En cas que el treball estigui escrit per més d'un autor, la longitud mínima serà de 50 pàgines.
  • Una bibliografia completa i un aparell de cites són elements indispensables per donar suport al text del projecte.
  • El format i les indicacions d'estil per a la redacció del projecte es donaran en el Dossier que es lliurarà el primer dia del Màster.

 Defensa

  • La defensa oral del projecte durarà aproximadament 60 minuts i constarà de:
    • Exposició i justificació (defensa) del projecte amb una durada d'entre 20 i 30 minuts.
    • Temps de preguntes del Tribunal (rèplica).
    • Respostes i aclariments addicionals de l'estudiant (contrarèplica).

Metodologia

S'aplicaran els coneixements i les metodologies que s'hagin après i tractat als diferents mòduls del Màster i es valorarà alhora que l'estudiant faci servir metodologies específiques, orientades cap a la singularitat del seu treball de recerca. Tot i així, l’estudiant acordarà amb el/la professor/a responsable de la seva tutorització la metodologia més adient per al correcte desenvolupament del seu TFM.

Itinerari de Musicologia i Educació Musical

CALENDARI GENERAL DEL MÒDUL PER AL CURS 2020-2021 

Primera quinzena de novembre 2020: el coordinador de TFM farà pública (via Aula Moodle) l'assignació dels tutors per als temes de TFM triats pels alumnes i comunicats a la coordinació de Màster, rere aprovació en la  Comissió de Docència de Màster i sobre els criteris d'adequació dels perfils de recerca, d'activitat docent dels tutors, dels temes o àrees temàtiques plantejades i de l'equilibri de càrregues docents associades a la tutorització.

Prèvia consulta amb el(s)/la(les) tutor(s)/(es) assignats/-des per la Comissió de Docència del Màster, es contempla la possibilitat de cotutoritzacions entre professors amb activitat docent en la titulació de Musicologia i professors d'altres titulacions de la UAB o d'altres universitats catalanes o institucions d’ensenyament superior, sempre que el tema proposat pugui requerir-ho. D’altra banda, les llengües de redacció del TFM prioritàries són català, castellà o anglès, prèvia consulta amb el professorat-tutor de cada treball; d’altres propostes podran ser considerades només si s’assegura la competència lingüística del professorat-tutor per a un seguiment adient i dels potencials membres del tribunal de defensa pública.

Estudiants i tutors/tutores establiran, a l'inici del procés de seguiment (novembre de 2020), un calendari específic que pot implicar una o més entregues parcials, així com les tutories necessàries per al correcte desenvolupament de l’activitat autònoma de l’estudiant.

Inicis de juny de 2021: data límit de lliurament definitiu del treball als tutors (la data concreta es publicarà a l’Aula Moodle del mòdul a mitjans del segon quadrimestre).

Després de l’adient procés de seguiment tutoritzat del desenvolupament del TFM, l’estudiant en procedirà al lliurament final de la versió definitiva, en format físic (paper), electrònic (.doc, .docx, .pdf, .odt) o qualsevol altre audiovisual, en cas que el tipus de TFM així ho requereixi.

Aquest lliurament final es farà als tutors i també a través del sistema d'entrega habilitat des de l'Aula Moodle. D’altra banda, l'estudiant haurà de fer arribar un exemplar de les versions definitives dels seus TFMs als membres del tribunal assignat, prèvia consulta sobre el format de lliurament (electrònic o físic) i amb una antel·lació mínima de deu dies a la convocatòria de tribunals.

Mitjans de juny  de 2021: publicació dels tribunals d'exposició oral (la convocatòria se’n publicarà a l’Aula Moodle del mòdul amb una setmana d'antelació) i acte de defensa (data aproximada: darrera setmana de juny de 2021).

Mitjans de juliol de 2021: tancament d'actes del mòdul.

N. B. (Itinerari de Musicologia i Educació Musical). El professor responsable d'aquesta assignatura ho és en qualitat de coordinador general: les seves competències es refereixen a la preparació de la guia docent anual, l'organització general de l'assignatura, l'establiment del seu calendari i la supervisió dels processos d'assignació de tutors, convocatòria de tribunals d'exposició oral i publicació de les qualificacions finals.

Al llarg del mes de setembre de 2020 s'obrirà l'Aula Moodle del mòdul, via exclusiva de comunicació per a assumptes generals relatius a la seva organització; la coordinació del mòdul no atendrà cap consulta ni sol·licitud relativa als TFMs no transmesa a través d'aquesta via.

Itinerari d’Interpretació de la Música Antiga

Dins del primer trimestre, serà necessari que cada alumne/alumna tingui assignat un Tutor, i que hagi previst una orientació prèvia i suficient del seu projecte Final, que consistirà en la Interpretació d'un concert amb l'Instrument  amb el qual haurà accedit al Màster i en l’elaboració, lliurament i presentació un treball de recerca.

En el cas de la línia d'Interpretació de la Música Antiga es valorarà la capacitat per actuar i interpretar de l'estudiant davant del públic, en un concert obert al públic (CFM).

Abans del mes de desembre se li assignarà a cada alumne/alumna un/a tutor/a que el/la guiarà en l’elaboració del Treball.

Durant el curs haurà de presentar l’avantprojecte i diversos esborranys en les dates que s’indicaran en el Dossier que es lliurarà a l'inici de les activitats del mòdul.

Posteriorment al lliurament del treball, l’estudiant haurà de defensar-lo davant d’un tribunal d’experts.

El concert final del Màster es podrà fer en diversos espais en funció de la disponibilitat (habitualment els concerts de final de màster es fan al Museu de la Música o a la Sala 4 de l’Auditori) i serà un concert públic en un format i durada que es corresponguin als d’un concert professional.

Tant el lliurament del Treball i la defensa com el concert es podran dur a terme en 3 períodes de temps:

- Febrer: aquesta opció només és possible per l’estudiantat de 2º i 3r any i s’haurà de sol·licitar prèviament a l’Esmuc i a la UAB

- Juny-juliol: aquesta és l’opció recomanada per tot l’estudiantat

- Setembre: aquesta opció només és possible per l’estudiantat de 1r any

Les dates concretes dins d’aquests períodes s’anunciaran un cop iniciat el Màster.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutories (i classes d'instrument en el cas de l'itinerari d'Interpretació de la Música Antiga) 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Preparació del TFM (o del CFM, en el cas de l'itinerari d'Interpretació de la Música Antiga) 294 11,76 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Avaluació

ITINERARI DE MUSICOLOGIA I EDUCACIÓ MUSICAL

L’avaluació del TFM es farà mitjançant la seva qualificació per part d’un tribunal (80%), en acte de defensa pública que valorarà l’exposició oral dels seus resultats (10%) i l’informe justificatiu sobre la versió definitiva i el seguiment tutorial del TFM (10%). Els criteris específics d'avaluació de la versió definitiva del TFM en dependen de la naturalesa temàtica; tot i això, es valorarà, com a rúbriques generals, les següents: 1) Adequació entre objectius i metodologia (25%), 2) Qualitat de la cerca bibliogràfica i d'anàlisi, si escau, de fonts primàries (25%), 3) Correcció i propietat terminològica de l'expressió escrita i atenció a les normes acadèmiques de referència, 4) Cura en la presentació i maquetació del lliurament (25%).

Pertoca al coordinador del mòdul fixar la composició dels tribunals –integrats per tres membres del professorat de l’Àrea de Música i/o Didàctica de la Música–, així com el dia i hora de lectura, previ acord amb els membres del tribunal.

Abans de la convocatòria de tribunals, els/les tutors/es del TFM haura(n) d’autoritzar-ne la defensa i lliurar un breu informe justificatiu del procés de seguiment, amb una descripció dels actes de tutorització duts a terme.

Un cop acabada la sessió pública de defensa del Treball, el tribunal es reunirà per a fixar la qualificació que s'otorgarà als TFMs, comunicada als estudiants per part de la coordinació del mòdul i sotmesa al procediment de revisió ordinària, responsabilitat conjunta de cada tutor/a i del coordinador general del mòdul. En l'exposició oral s'avaluen preferentment competències relacionades amb l'exposició per se, segons les següents rúbriques generals: 1) Qualitat de l'expressió oral (30%), 2) Qualitat dels materials de presentació (25%), Estructura ordenada de l'exposició (25%), Capacitat de resposta argumentada als suggeriments i preguntes plantejats per la comissió (20%).

Altres consideracions

1) Per indicació general de Facultat, EL TREBALL DE FINAL DE MÀSTER NO DISPOSA DE CAP REAVALUACIÓ posterior al procés intern de revisió ordinària per part de la titulació. El procediment de revisió extraordinària s'acull a la normativa general de Facultat per a aquest procediment.

2) Es considerarà NO AVALUABLE l'estudiant que no lliuri al tutor cap material relatiu al desenvolupament del seu TFM o no n’enceti el procés de seguiment tutorial.

3) Per a la concessió de la "Matrícula d'Honor", els membres del tribunal hauran de fer-ne la proposta específica i per acord unànime en el moment de la signatura d'actes. En cas que el nombre de propostes superi el nombre màxim de matrícules possibles segons la normativa general d'avaluació de la UAB, la Coordinació del Màster designarà una comissió de tres membres que tindrà en compte per a l'atorgament definitiu de "Matrícula d'Honor" els següents criteris: 
a. Qualificació global del TFM (fins a un 60%)
b. Nota mitjana de l'expedient de l'alumne a la resta de mòduls cursats (fins a un 20%)
c. Evidències del procés de seguiment tutorial i compliment de les característiques, requisits i format del TFM exposats en aquesta guia docent (fins a un 20%).

ITINERARI D'INTERPRETACIÓ DE LA MÚSICAANTIGA

Caldrà que l'estudiant faci una audició pública del programa que hagi presentat, així com el lliurament i defensa d'un treball de recerca.

Els criteris i percentatges específics d'avaluació dels TFMs de l'itinerari d'Interpretació de la Música Antiga són els següents:

a) Informe de seguiment del professor d’instrument (10%).

b) Presentació de la interpretació en un concert públic en format professional (50%). Aquesta activitat serà avaluada per un tribunal d’experts/es que designarà la coordinació del Màster/ESMUC.

c) Informe del director responsable del Treball de recerca (10%).

d) Defensa pública del Treball de recerca (30%). Aquesta activitat serà avaluada per un tribunal d’experts/es que designarà la coordinació del Màster/ESMUC, segons el format descrit dins de l'apartat "Continguts".

Observacions importants

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB/ESMUC. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe sobre la versió definitiva del TFM i el seguiment tutorial (tutors) 10% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Valoració global, exposició i defensa oral pública del TFM (tribunal) 90% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Bibliografia

ALÍA MIRANDA, Francisco. Técnicas de investigación para historiadores: las fuentes de la historia. Madrid, Síntesis, 2005.

BEARD, David; GLOAG, Kenneth. Musicology: The Key concepts. London, Routledge, 2005.

BELL, Judith. Cómo hacer tu primer trabajo de investigación. Guía para investigaodres en ciencias sociales. Barcelona, Gedisa, 2002.

BLAXTER, Lorraine; HUGHES, Christina; TIGHT, Malcolm. Cómo se hace una investigación. Barcelona, Gedisa, 2001.

CHAILLEY, Jacques. Compendio de Musicología. Madrid, Alianza Editorial, 1991.

CHIANTORE, Luca; DOMÍNGUEZ, Áurea; MARTÍNEZ, Sílvia. Escribir sobre música. Barcelona, Musikeon Books, 2016.

COOK, Nicholas; EVERIST, Mark (eds). Rethinking Music. Oxford, Oxford University Press, 1999.

DÍAZ, Maravillas (coord.). Introducción a la investigación en educación musical. Madrid, Enclave Creativa, 2006.

DUKLES, Vincent; REED, Ida. Music reference and research materials. New York, Schirmer Books, 1997 (5a ed).

ECO, Umberto. Cómo se hace una tesis doctoral. Barcelona, Gedisa, 2010.

FALCES-SIERRA, Marta; GÓMEZ-JIMÉNEZ, Eva María. While the music lasts. A workbook for students of english for musicology. Granada, Universidad de Granada, 2016.

FIORE, Carlo. Preparare e scrivere la tesi in musica. Milano, RCS Libri, 2000.

GARCÍA LLOVERA, Julio Miguel. Musicología. Campos y caminos de una ciencia. Zaragoza, Libros Pórtico, 2005.

GONZÁLEZ GARCÍA, Juana María. Cómo escribir un Trabajo de Fin de Grado. Madrid, Síntesis, 2014.

GREER, David (ed). Musicology and sister disciplines: past, present and future.Oxford, Oxford University Press, 2000.

KERMAN, Joseph. Contemplating Music: Challenges to Musicology. Cambridge, Harvard University Press, 1985.

MACONIE, Robin. La música como concepto. Barcelona, Acantilado, 2007.

Mc ADAMS, Stephen. The cognitive psychology of human audition. New York, Oxford University Press, 1993.

RODRÍGUEZ SUSO, Carmen. Prontuario de Musicología. Barcelona, Clivis, 2002.

TREVOR, Herbert. Music in words. A guide to researching and writing about music. London, The Associated Boards, Royal Schools of Music, 2001.

Cada tutor/a recomanarà la bibliografia necessària per al desenvolupament dels treballs específics.