Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313769 Antropologia: Recerca Avançada i Intervenció Social | OT | 0 | A |
No hi ha prerequisits per a cursar aquest mòdul.
Aquest mòdul forma part de l'Especialitat E1 ("Investigació etnogràfica i transcultural") i es desenvolupa al llarg de tot el curs.
Objectius:
El mòdul es divideix en 5 blocs.
Tema 1. Identitat, persona i grup a l'Àfrica, Amèrica i Austràlia.
Tema 2. Parentiu i investigació etnogràfica.
Tema 3. Etnografies multisituadas en camps transnacionals.
Tema 4. Identitats, nacionalitat i drets de ciutadania.
Tema 5. Migracions marroquís a Europa: entre dues vores.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi de documentació etnogràfica i audiovisual | 7 | 0,28 | 7, 9 |
Classes magistrals i expositives | 68 | 2,72 | 5, 7, 10 |
Estudi personal | 60 | 2,4 | 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi d'articles / informes d'interès | 36 | 1,44 | 1 |
Presentació / exposició oral de treballs | 15 | 0,6 | 4, 8 |
Tutories | 24 | 0,96 | 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treball | 40 | 1,6 | 1, 8 |
Lectura d'articles / informes d'interès | 50 | 2 | 5, 7, 11 |
Aquest apartat de la Guia Docent conté tota la informació relacionada amb el procés d’avaluació del mòdul.
Avaluació del mòdul
Es porta a terme un sistema d’avaluació continuada que inclou tres metodologies:
És fonamental respectar els terminis de lliurament.
Cada professor determinarà la fórmula d’entrega dels treballs (a través del campus virtual, del correu electrònic, en paper –presencialment o a la seva bústia del Departament-). El professorat comunicarà el resultat de l’avaluació mitjançant les vies establertes i obrirà un termini de revisió per consultes abans de comunicar-les al coordinador de cada mòdul pel tancament de les actes. L’estudiant pot sol·licitar tutories amb el professorat del màster al llarg del curs per aclarir qualsevol punt del contingut dels cursos.
Amb caràcter general, la no presentació de qualsevol de les evidències d’avaluació suposarà la qualificació de “No avaluable”. En casos excepcionals, degudament justificats, la comissió del programa del màster podrà resoldre un procediment alternatiu d’avaluació.
Criteris generals:
L’avaluació s’entén com un procés continu que s’estén durant tot el període lectiu.
Les qualificacions utilitzades seran en l’escala 0-10 amb un únic decimal. Per considerar superada l’assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5,0 com nota mitjana resultant de les notes obtingudes en cada una de les activitats avaluades, considerant el percentatge de cadascuna d’elles en la nota final. Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podrà ser objecte d’una nova avaluació.
La programació de les activitats d’avaluació no es podrà modificar, exceptuant que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat. En aquest cas, es proposarà una nova programació dins del període lectiu corresponent.
Qui dugui a terme irregularitats que pugui conduir a una alteració significativa de la qualificació de qualsevol evidència, rebrà un 0 com a nota de la mateixa, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats a les proves d’avaluació d’un mateix mòdul, la qualificació final d’aquest mòdul serà 0 .
La qualificació de “No avaluable” en l’acta final d’avaluació implica exhaurir els drets inherents a la matrícula de l’assignatura o el mòdul, encara que el “No avaluable” no comptarà a l’expedient acadèmic.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Asisstència i participació activa a classe | 20% | 0 | 0 | 3, 5, 7 |
Lliurament d'informes / treballs breus | 30% | 0 | 0 | 1, 4, 6, 8, 10 |
Redacció d'un assaig | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 8, 9, 11 |
Bibliografia general de referències. Els llistats detallats per blocs estaran disponibles al Moodle del mòdul.
AADD (2006). Qu’est-ce qu’un corps?. Afrique de l’Ouest / Europe Occidentale / Nouvelle Guinée / Amazonie, Paris: Musée du Quai Branly / Flammarion.
ANDERSON I. (1997). « I, the ‘hybrid’ Aborigine : film and representation », Australian Aboriginal Studies, 1, pp.4-14.
APARICIO T. (1989).“Entrevista a Peter Yu: portavoz aborigen”. IWGIA International Work Group for Indigenous Affairs. Boletín. Vol.9 Núms. 1/2, pp. 17-28
BARTH F. (1976 [1969]). “Introducción” in F. Barth (ed) Los grupos étnicos y sus fronteras, México: F.C.E., pp.9-49.
BASTIDE R. (1993 [1971]). “Le principe d’individuation (contribution à une philosophie africaine)”. En: Dieterlen G. (ed.) La notion de personne en Afrique noire. Paris: Éditions L’Harmattan: 34-43.
BERKES F., COLDING J. & FOLKE, C. (2000). “Rediscovery of traditional ecological knowledge as adaptive management”. Ecological Applications 10 (5) : 1251-62.
BOURGOIS, P. & SCHONBERG, J. (2009). Righteous Dopefield. California series in Public Anthropology. University of California Press.
BRADSHAW T. K. (2006). Theories of Poverty and Anti-Poverty Programs in Community Development, Working Paper No. 06-05 February. Rural Poverty Research Center. University of Missouri. Columbia
CARRITHERS M.; COLLINS S.; LUKES S. (eds) (1985). The Category of the Person. Anthropology, Philosophy, History, Cambridge: Cambridge University Press.
DESCOLA Ph. (2004).“Las cosmologías indígenas de la Amazonía” in A. Surrallés y P. García Hierro (eds) Tierra adentro. Territorio indígena y percepción del entorno, Copenhague: IWGIA, doc.Nº39, pp.25-35.
DESCOLA Ph. & PALSON G. (1996). Nature and society: anthropological perspectives. Londres: Routledge.
DESMOND M. (2012). “Disposable ties and the urban poor”, American Journal of Sociology, 117 (5): 1295–133.
DESMOND M. (2016). Evicted: Poverty and Profit in the American City. New York: Crown.
DOMINGUEZ S. & WATKINS C. (2003). “Creating Networks for Survival and Mobility: Social Capital Among African-American and Latin-American Low-Income Mothers”, Social Problems, 50 (1): 111-135.
DOVE M. R. & CARPENTER C. (2008). Environmental Anthropology. A historical reader. Singapur: Ed. Blackwell.
DUMONT L. (1975). Introducción a dos teorías de antropologia social. Barcelona: Anagrama. Parte 3 (p 91-139).
EDIN K. J. & SHAEFER H. L. (2015). $2.00 a day. Living on almost nothing in America. Boston, New York: Houghton Mifflin Harcourt.
ELLISON N. & MARTÍNEZ MAURI M. (coords.) (2009). Paisajes, espacios y territorios. Reelaboraciones simbólicas y reconstrucciones identitarias en América Latina, Quito: Abya-Yala.
ESTEBAN M. L.(2004). Antropología del cuerpo. Género, itinerarios corporales, identidad y cambio, Barcelona: Ediciones Bellaterra.
FONS V. (2005). “Concepto de persona en África central”. Oráfrica. Revista de Oralidad Africana. Ceiba (Laboratorio de Recursos Orales), 1, pp. 21-38.
FONSECA C. (2004). "Pautas de maternidad compartida en grupos populares de Brasil", en Diana Marre y Joan Bestard (eds.), La adopción y el acogimiento. Presente y perspectivas. Estudis d'Antropologia Social i Cultural, 13. Universidad de Barcelona, pp: 91-116.
FRERER K. & VU C. M. (2007). “An Anthropological View of Poverty”, Journal of Human Behavior in the Social Environment, 16:1-2, 73-86.
GLASSER I. (1988). More than Bread. Ethnography of a Soup Kitchen. The University of Alabama Press. Tuscaloosa and London.
GODELIER M. & PANOFF M. (1998). « Introduction ». En: La production du corps. Paris: Editions des Archives Contemporaines, pp.xi-xxv.
González Echevarría, Aurora; Grau Rebollo, Jorge; Valdés Gázquez, María (Eds). (2020). Cultura, Parentesco y Parentalidad. GRAFO, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). 326 páginas.
GÓMEZ-BAGGETHUN E. & REYES-GARCÍA V. (2013). Reinterpreting change in traditional ecological knowledge. Human Ecology 41 (4) : 643-647.
GONZÁLEZ ECHEVARRÍA et al. (2010). “Sobre la definición de los dominios transculturales. La Antropología del Parentesco como teoría sociocultural de la procreación”, Alteridades, 20 (39), pp. 93-106.
GUTIÉRREZ ESTÉVEZ M. (2003). “Representaciones míticas y juegos de lenguaje” Indiana (Ibero-Amerikanisches Institut) Vol. 19-20 Páginas: 89-99.
HÉRITIER F. (1996). “La vinculación a la estirpe. Reflexiones sobre los nuevos modos de procreación”, en F. Héritier, Masculino / Femenino. El pensamiento de la diferencia. Barcelona: Ariel, pp: 249-272.
KUHN C. E. (2005). "The causes and consequences of concentrated urban poverty", Community and Economic Development Occasional Papers. Community and Economic Development Program, School for Planning, Design and Construction, Michigan State University.
LA FONTAINE J.S. (1985). "Person and individual: some anthropological reflections" in M. Carrithers et al. (eds) The category of the person, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 123-140.
LEWIS O. (1965). The children of Sanchez. Harmondworth: Penguin Books.
LIEBOW E. (1967). Tally’s Corner: A study of Negro Streetcorner Men. Oxford, UK: Rowman and Littlefield Publishers.
MARTÍNEZ MAURI M. (2015). "Navegantes, autoridades indígenas y turistas en Panamá. Los efectos del turismo sobre el control territorial de las áreas marítimas del pueblo guna". Letras Verdes, 18: 4-26
MELHUUS M. (2010). “Hijos sin madres, padres desconocidos y otros problemas de filiación. Hechos reprouctivos e imaginaciones procreativas en Noruega. La historia oficial – y algo más”, en V. Fons, A. Piella y M. Valdés (eds.) Procreación, crianza y género. Aproximaciones antropológicas a la parentalidad. Barcelona: PPU, pp: 27-42.
MOLINIÉ A. (1999). “Introducción”, en Molinié, A. (ed.) Celebrando el cuerpo de Dios. Lima: PUCP, pp. 7-28.
NEWMAN K. (1999). Falling from Grace. Downward Mobility in the Age of Affluence. CUP.
ORTIZ RESCANIERE A. (2006). “Introducción”. En: Ortiz Rescaniere (ed.): Mitologías amerindias. Enciclopedia iberoamericana de las religiones. Nº 5. Madrid: Trotta.
PIELLA VILA A. (2004). ‘Identitats i ciutadania. Els pobles indígenes d’Austràlia’. Quaderns de l’Institut Català d’Antropologia. Sèrie monogràfics núm. 20 Nacions vs. Estats. Pp. 217-238.
ROSS C., MIROWSKY J. & RAJULTON S. (2010). “Powerlessness and the Amplification of Thread: Neighboorhood Disadvantage, Disorder and Mistrust”. American Sociological Review, 66: 568-91.
ROWNTREE B. S. (1901). Poverty: A Study of Town Life. London: Macmillan.
SMALL M. L., HARDING D. J., & LAM M. (2016). “Reconsidering culture and poverty”. ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 629(1): 6-27.
TAYLOR D. (2012). Performance. Buenos Aires: Asunto Impreso.
VENKATESH S. A. (2006). Off the Books. The Underground Economy of the Urban Poor. Harvard University Press.
VENTURA I OLLER, M. (1994). "Etnicitat i racisme", Revista d'Etnologia de Catalunya, núm. 5, Juliol, pp.116-133.
VENTURA I OLLER, M. (2006). “El cuerpo, marcador de la condición humana. El caso Tsachila del Ecuador” in MuñozGonzalez, B. y J. López García (eds) Cuerpo y medicina. Textos y contextos culturales, Cáceres: Cicon Ediciones : 257-268.
VENTURA I OLLER, M. (ed) (2010). Fronteras y mestizajes, Bellaterra: Publicacions d’Antropologia Cultural, UAB.
VIVEIROS DE CASTRO E. (2004). “Perspectivismo y multinaturalismo en la América indígena”. En: A. Surrallés y P. García Hierro (eds) Tierra adentro. Territorio indígena y percepción del entorno, Copenhague: IWGIA, doc.Nº39, pp.37-80.
VIVEIROS DE CASTRO E. (1996). Images of Nature and Society in Amazonian Ethnology. Annual Review of Anthropology 25:179-200.