Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313754 Psicopedagogia | OT | 0 | A |
Un cop accedit al màster no es necessiten prerequisits per realitzar aquest mòdul.
La intervenció psicopedagògica en educació infantil i educació primària parteix de la concepció que els principis reguladors del procés ensenyament-aprenentatge s’han d’adaptar específicament a les característiques i necessitats que presenten els alumnes, entesa tota l’actuació educativa en aquests nivells com preventiva. Per aquest motiu, s'han d'incorporar els mecanismes que permetin enfortir les competències bàsiques i la incorporació al món social per part dels alumnes. També és, en aquest nivells educatius, on s'hauran d'emfatitzar els processos de detecció precoç dels problemes associats a l’aprenentatge i el desenvolupament de l’alumnat, de manera que la prevenció secundària sigui eficaç.
Els objectius que es plantegen són els següents:
1) La intervenció psicopedagògica en educació infantil i primària con a procés sistèmic: centre educatiu, aula, currículum, alumnat, famílies, context sociocomunitari.
2) Orientació i intervenció psicopedagògica centrada en el currículum.
3) Orientació i intervenció psicopedagògica centrada en l’alumnat.
4) Orientació i intervenció psicopedagògica centrada en les famílies.
5) Orientació i intervenció psicopedagògica des d’una dimensió intercultural i des d’una perspectiva comunitària
L'assignatura es basa en les activitats següents:
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari | 60 | 2,4 | 1, 3, 4, 6, 8, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball individual i/o en grups supervisat pel professorat on mitjançant anàlisi de documents, resolució de casos o activitats diverses s'aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades | 65 | 2,6 | 4, 6, 7, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball en grup que s'orientarà vers la consecució de les competències assolides a cada bloc del temari | 125 | 5 | 11, 13, 14 |
Els resultats de l’avaluació de cadascuna de les evidències s’hauran de publicar en el campus virtual en el termini màxim d’un mes després de la seva realització. La realització de les evidències (anàlisis de casos) seran individuals i les dates d'entrega correspondran al periode de classes del mòdul i es farà pel Campus Virtual.
El treball del modul consistirà en l'entrega d'un treball en grups de 3 persones, abans del darrer dia de classe.
L'auto-avaluació es realitzarà individualment i s'entregarà el darrer dia de classe.
Per superar el mòdul, cal haver aprovat els treballs de diferents anàlisis de casos i el treball en grup. En cas que el mòdul estigui suspès, l’estudiant haurà de matricular-se novament del mòdul en la propera edició del màster. En aquest cas, no es guardarà cap nota de les evidències.
Al llarg del procés avaluatiu, s’orientarà a l’estudiant sobre les evidències a presentar, si es cau.
D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’evidència perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
L'assistència a les sessions presencials és obligatòria, l'estudiant ha d'assistir a un mínim del 80%. En cas contrari l'avaluació correspondrà a un NP.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi de casos a desenvolupar | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
Assistència a classe | 10% | 0 | 0 | 11, 13, 14 |
Auto-avaluació | 10% | 0 | 0 | 11, 13 |
Treball del mòdul | 40% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 12 |
Albaigés, B., Selva, M., Baya, M. (2009). Infants, família, escola i entorn: Claus per a un temps educatiu compartit. Fundació Jaume Bofill i Ajuntament de Barcelona.
Barros de Oliveira, V. y Bossa, N.A. (coord.) (2009). Evaluación psicopedagógica de 0 a 6 años. Observar, analizar e interpretar el comportamiento infantil. Narcea, S.A.
Barros de Oliveira, V. y Bossa, N.A. (Coord.) (2001). Evaluación psicopedagógica de 7 a 11 años. Evolución. Autonomía. Comportamiento. Relaciones. Narcea, S.A.
Carbonell, E. (2017). Escoles inclusives, escoles de futur. Barcelona. Col·lecció Referents, 12.
Departament d'Ensenyament. (2015). De l’escola inclusiva al sistema inclusiu. Una escola per a tothom, un projecte per a cadascú. http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/inclusio/escola-inclusiva.pdf
González, M.J. (2012). Prevención de las dificultades de aprendizaje. Madrid. Edcs. Pirámide.
Includ-ED (2011) Actuaciones de éxito en las escuelas europeas. Colección Estudios CREADE n.9.
Mérida, R: Ramírez, A., Corpas, C., y González, M.E. (2012). La orientación en educación infantil. Madrid. Edcs. Pirámide.
Mir, Victoria; Gómez, MªT.; Carreras, Llorenç; Valentí, Montserrat y Nadal, Anna (2011). Evaluación y postevaluación en eduicación infantil. Cómo evaluar y qué hacer después. Narcea, S.A. 2ª ed.
Santiuste Bermejo, V. ; González Pérez, J. (2011). Dificultades de aprendizaje e intervención psicopedagógica. Madrid. Ed. CCS.