Logo UAB
2020/2021

Diversitat i Currículum

Codi: 42972 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313754 Psicopedagogia OB 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
José María Sanahuja Gavaldà
Correu electrònic:
Josep.Sanahuja@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Pedro Jurado de los Santos

Prerequisits

Sense prerrequisits

Objectius

El mòdul de Diversitat i  Currículum és un mòdul comú en el conjunt del màster. Amb aquest mòdul es pretén que l’estudiant adquireixi una base fonamentada sobre els principis i la conceptualització de la diversitat i cóm aquesta es contempla en el desenvolupament del currículum per competències tenint en compte els agents educatius que intervenen i els processos de col·laboració establerts per portar a terme la intervenció psicopedagògica.

Els objectius a assolir en aquest mòdul són:

  1. Analitzar les necessitats educatives entorn la diversitat de l’alumnat.
  2. Dissenyar i desenvolupar el currículum per competències per tal d’atendre la diversitat.
  3. Identificar els processos de col·laboració entre els diferents agents educatius per donar resposta a una millora en la intervenció psicopedagògica.

Competències

  • Analitzar l'organització i el funcionament dels centres educatius a fi de coordinar l'orientació personal, acadèmica i professional de tot l'alumnat juntament amb la comunitat educativa.
  • Assessorar i orientar els professionals de l'educació, tenint en compte les mesures d'atenció a la diversitat en l'organització, el disseny, la implementació i l'avaluació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  • Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
  • Gestionar i dinamitzar equips educatius amb l'objectiu de donar una resposta adequada a les necessitats psicopedagògiques de l'alumnat, els grups i les organitzacions.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinaris) i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la comunitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el desenvolupament organitzatiu dels centres educatius valorant-ne la funcionalitat.
  2. Analitzar les propostes curriculars amb l'objectiu de facilitar l'atenció a la diversitat i la igualtat d'oportunitats en el marc del pla d'atenció a la diversitat.
  3. Col·laborar en l'elaboració i el desenvolupament del currículum basat en competències al servei de la inclusió i l'atenció educativa de la diversitat.
  4. Conèixer els sistemes d'orientació i assessorament psicopedagògic.
  5. Dissenyar accions que permetin dinamitzar els equips socioeducatius en institucions educatives tenint en compte les diverses necessitats educatives individuals i grupals identificades a través de l'avaluació i el diagnòstic psicopedagògics.
  6. Elaborar i planificar programes/serveis d'orientació i assessorament psicopedagògic que permetin una optimització dels processos d'ensenyament- aprenentatge.
  7. Elaborar plans de coordinació entre els centres educatius, el professorat, les famílies i la resta de serveis, entitats o organitzacions educatives de l'entorn, per oferir una orientació educativa integral d'acord amb les avaluacions psicopedagògiques.
  8. Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
  9. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  10. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  11. Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinaris) i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la comunitat.

Continguts

  1. La diversitat en educació. Homogeneïtzació i heterogeneïtzació en una escola per a la diversitat.

1.1.  Homogeneïtat i heterogeneïtat en educació.

1.2.  La inclusió educativa com a resposta a la diversitat de l’alumnat.

  1. El currículum com a resposta a les necessitats educatives.

2.1.  Del currículum comú al currículum diferenciat. Principis per a la planificació curricular.

2.2.  Anàlisi de les necessitats educatives front la diversitat d'alumnat.

2.3.  Estratègies d’ensenyament-aprenentatge per atendre la diversitat.

2.4.  Programar per competències davant la diversitat.

  1. Qualitat educativa i atenció a les necessitats educatives.

3.1.  Gestió de la diversitat a l’aula.

3.2.  Planificació i models de treball a l’aula.

3.3.  Modalitats de suport i processos de col·laboració entre els agents educatius.

       4. Els professionals de la Psicopedagogia en l’atenció educativa a la diversitat. Creació de xarxes educatives com a resposta als processos d’inclusió

Metodologia

 

- Exposicions magistrals i multimèdia.

- Exposicions de treballs i monogràfics.

- Anàlisi de documents.

- Treball en grups cooperatius.

- Tutories presencials col·lectives o individuals.

- Revisió de treballs i exercicis a l’aula.

- Consulta i lectura de la bibliografia recomanada.

 

 

 

Nom de l’activitat

Hores ECTS

Resultats d’aprenentatge*

Dirigides

 

 

 

 

Centrada en el professor. Exposicions magistrals amb d’utilització de recursos multimèdia, així com Exposicions de treballs i monogràfics

57

 

E03.01, E03.02, E04.01

 

 

 

 

 

 

Supervisades

 

 

 

 

Centrada en els alumnes: Anàlisi de documents.

- Treball en grups cooperatius.

- Tutories presencials col·lectives o individuals.

- Revisió de treballs i exercicis a l’aula.

 

56

 

E04.02, E06.01

 

 

 

 

 

 

Autònomes

 

 

 

 

Centrades en els alumnes: Consulta i lectura de la bibliografia recomanada i anàlisi de documents

112

 

E04.02, E06.01

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Centrada en el professor. Exposicions magistrals amb d'utilització de recursos multimèdia, així com Exposicions de treballs i monogràfics 57 2,28 1, 2, 3, 10
Tipus: Supervisades      
Centrada en els alumnes: Anàlisi de documents. - Treball en grups cooperatius. - Tutories presencials col•lectives o individuals. - Revisió de treballs i exercicis a l'aula. 56 2,24 5, 7
Tipus: Autònomes      
Centrades en els alumnes: Consulta i lectura de la bibliografia recomanada i anàlisi de documents 112 4,48 5, 7

Avaluació

- Assistència/Participació (10%)

- Portafoli (30%). La realització del portafoli consisteix en fer un anàlisi i reflexió, en funció de referents prefixats, sobre la matèria impartida en el mòdul. Inclou introducció, cos teòric-pràctic i conclusions. Individual. Inclourà l'autoavaluació.

- Realització/Presentació d’activitats a classe (20%).Individual o grupal

- Prova teòrico-pràctica (40%). Individual

Per superar el mòdul, cal haver aprovat totes les evidències. En cas que el mòdul estigui suspès, l’estudiant tindrà que matricular-se novament del mòdul en la propera edició del màster. En aquest cas, no es guardarà cap nota de les evidències.

La data de realització de prova-teòrico-pràctica serà el dia 24 de novembre. La re-avaluació del mòdul està prevista durant l'última setmana de gener.

Al llarg del procés avaluatiu, s’orientarà a l’estudiant sobre les evidències a presentar, si es cau.

D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’evidència perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).

L'assistència a les sessions presencials és obligatòria, l'estudiant ha d'assistir a un mínim del 80%. En cas contrari l'avaluació correspondrà a un NP.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència/participació 10% 0 0 8, 9, 11
Portafoli (inclou autoavaluació) 30% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Prova teòrico-pràctica 40% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 10
Realització/Presentació d'activitats a classe 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11

Bibliografia

 

BOOTH, T. et al. (2002): The index for inclusión. London: CSIE Ltd.

CABRERIZO, J.; y RUBIO,M.J. (2013). Atención a la diversidad: teoría y práctica. Madrid: Pearson Prentice Hall.

CANTÓN MAYO,  I. y  PINO JUSTE,  M. (Coords) (2012). Diseño y desarrollo del curriculum. Madrid: Alianza

CASANOVA, MA (2009). Diseño curricular e innovación educativa. Madrid: La Muralla.

CASANOVA, M.A. y RODRÍGUEZ, H.J. (2009). La inclusión educativa, un horizonte de posibilidades. Madrid: Ed. La Muralla.

ECHEITA, G. (2011). ). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea S.A.

OLIVER, M.C. (2003): Estrategias didácticas y organizativas ante la diversidad. Dilemas del profesorado. Barcelona: Octaedro-EUB.

TARP, R. G. et al. (2002). Transformar la enseñanza: excelencia, equidad, inclusión y armonía en las aulas y las escuelas. Madrid: Edcs. Paidós Ibérica, S.A.