Logo UAB
2020/2021

Formes i Aspectes de la Literatura Infantil i Juvenil

Codi: 42956 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313816 Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura OT 0 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Emma Bosch Andreu
Correu electrònic:
Desconegut

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Equip docent extern a la UAB

Emma Bosch (Responsable del Mòdul)
Martina Fittipaldi

Prerequisits

 

Objectius

Aquest mòdul té com a objectiu principal conèixer la diversitat de formes en què es materialitza la Literatura Infantil i Juvenil.
En aquesta línia, analitzarem la funció de la imatge en les produccions literàries, especialment aquelles on l’interès dels autors se centra en la materialització formal.
També reflexionarem sobre l’evolució dels clàssics i de la poesia cap a noves formes amb l’objectiu d’expressar nous continguts.

Competències

  • Contextualitzar l'activitat professional en les pràctiques i els hàbits lectors de les societats actuals, així com en els processos d'aprenentatge escolars.
  • Desenvolupar valors professionals que incloguin l'ètica, en particular, el respecte a la diversitat d'opinions i de manera de ser i de fer.
  • Gestionar la colecció, els recursos i els serveis de la biblioteca.
  • Incorporar les TIC per aprendre, comunicar i compartir en contextos educatius.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Relacionar i difondre les activitats culturals i de lectura, tant dels projectes propis com del context social, a través dels instruments adequats.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Resultats d'aprenentatge

  1. Detectar els valors d'edició, tant gràfics (il·lustració, maquetació) com textuals (traducció, fidelitat, adaptació) i el seu ús funcional.
  2. Determinar les possibilitats d'ús i relació entre el fons de la biblioteca i els aprenentatges acadèmics.
  3. Discernir entre difusió i banalització i entre pertinència i oportunisme.
  4. Equilibrar la presència de gèneres i tipologies de llibres de ficció a la biblioteca escolar.
  5. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  6. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  7. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  8. Utilitzar els enllaços en xarxa per compartir estratègies educatives, comunicatives i bibliogràfiques.
  9. Utilitzar els suports TIC per a la investigació i l'anàlisi dels llibres de ficció de la biblioteca.
  10. Valorar els documents bibliogràfics elaborats amb el tractament adequat del text, l'autoria i el gènere.
  11. Valorar l'adequació dels elements formals, textuals i materials dels llibres de ficció a l'edat i el context lector dels destinataris.

Continguts

–Tipologia dels llibres il·lustrats per a infants.
–Funcions de la imatge en les produccions literàries.
–Dimensions de la literatura infantil i juvenil.
–Evolució formal dels clàssics i de la poesia per a infants.
–Dinamització del fons icònico-textual de la biblioteca escolar.

Metodologia

Classes magistrals.
Localització i anàlisi de textos i suports de transmissió.
Elaboració de treballs d'anàlisi, selecció i valoració d'obres segons diversos paràmetres.
Lectura i presentació virtual d'obres i textos amb diferents aplicacions de les TIC.
Lectura i debat bibliogràfic presencial i en fòrums virtuals.
Tutories en línia.
 
*La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat 
 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Activitats i treballs durant el mòdul 82 3,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Participació en els fòrums virtuals 18 0,72 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Lectura d'articles 25 1 3, 5, 6, 7
Lectura d'obres infantils i juvenils E5.1, E5.3 25 1 1, 11

Avaluació

Assistència i participació a les activitats presencials i virtuals: 25%
Lliurament de treballs realitzats en grup: 30%
Lliurament de treballs individuals: 35%
 
L’avaluació es farà a partir de les activitats lliurades i de l'assistència i participació a les activitats presencials y virtuals d'acord amb els percentatges anotats.
Es tindrà en compte, també, la participació en els fòrums i a l’aula. En la valoració de les activitats es tindran en compte les referències a les lectures de cada tema.
Per poder-se acollir a l’avaluació continuada l’alumne ha de presentar un 80% de les activitats. 
 
*La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
 
 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats de valoració de les obres segons la seva funció en els aprenentatges escolars 25% 0 0 3, 8, 10, 11
Activitats d'anàlisi dels productes textuals i gràfics 25% 0 0 1, 2, 6
Lectura i anàlisi de textos teòrics 25% 0 0 5, 7
Participació en les activitats a l'aula i en els fòrums segons les pautes marcades 25% 0 0 4, 9

Bibliografia

Bajour, C. (2018). Todo necesita del silencio. Cecilia Bajour: respiración, cuerpo y pausa en la poesía infantil contemporánea. Linternas y bosques [en linia]. Disponible a: https://linternasybosques.wordpress.com/2018/03/06/todo-necesita-del-silencio-cecilia-bajour-respiracion-cuerpo-y-pausa-en-la-poesia-infantil-contemporanea/
• Bellorín, B. (2015). De lo universal a lo global: nuevas formas del folklore en los álbumes para niños. Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona.
Bellorín, B. (2016). Descrifrar el ADN de los cuentos de hadas. Linternas y bosques, abril. Disponible a: https://linternasybosques.wordpress.com/2016/03/30/descifrar-el-adn-de-los-cuentos-de-hadas/
Bellorín, B. (2016). Los cuentos de hadas en el libro. Peonza, 119, 36-45.
Bosch, E. (2018). Al servei de la narració. Faristol, 87, 5-8.
Bosch, E.; Díaz-Plaja, A.; Duran, T.; Manuel, J.; Prats, M. (2016). Una aproximació als trets característics del llibre poètic experimental. A: Pons, Margalida; Reynés,Josep Antoni (eds.) (2016) Poètiques liminars: imatge, escena, objecte, trànsit, 109-122. Palma: Edicions Universitat de les Illes Balears, TECSED, 5.
Díaz-Plaja, A. (2002). Les reescriptures a la literatura infantil i juvenil dels últims anys. A Colomer, T. (ed.) Un segle de literatura infantil i juvenil catalana. Barcelona: ICE UAB.
Fittipaldi, M. (2013). ¿Qué han de saber los niños sobre literatura? Conocimientos literarios y tipos de actuaciones que permiten progresar en la competencia literaria. Bcn: UAB.
Jover, G. (2007). Cap. 4 El mapa i el territori (Què llegir i com fer-ho). A Un món per llegir. Educació, adolescents i literatura. Bcn: Rosa Sensat.literatura infantil i juvenil dels últims anys. A Colomer, T. (ed.) La literatura infantil i juvenil catalana: un segle de canvis, 161-170. Barcelona: Univesitat Autònoma/ICE.
Munita, F. (2013). El niño dibujado en el verso: Aproximaciones a la nueva poesía infantil en la lengua española. Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil (ANILIJ), 11, 105-117.
Prats, M. (2009). La poesia per a infants. Estat de la qüestió en llengua catalana. Caplletra, 46, 149-181.
Prats, M. (2016). Edició de llibres infantils i juvenils a Catalunya: la poesia. Anuari de l’Observatori de Biblioteques, Llibres i Lectura [en linía], Vol. 4, 123-134. Disponible a: http://www.raco.cat/index.php/AnuariObservatori/article/view/313851/403959.
Salisbury, M. (2004). Ilustración delibros infantiles. Madrid: Acanto, 2005.
•Salisbury, M.; Styles, M. (2012). El arte de ilustrar libros infantiles. Concepto y práctica de la narración visual. Barcelona: Blume.
Sotomayor, M.V. (2005). Literatura, sociedad, educación. Las adaptaciones literarias. Revista de Educación, Nº Extra 1 (Exemplar dedicat a: Sociedad Lectora y Educación), 217-238. Disponible a: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1332479.