Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313775 Microbiologia Aplicada | OB | 0 | 1 |
Es recomana un coneixement previ en les disciplines de Microbiologia Molecular i d'Enginyeria Genètica de Microorganismes.
En aquest mòdul metodològic s'aprofundirà en el coneixement de les bases biològiques de les tècniques de microbiologia molecular més actuals, amb la finalitat de que l'alumnat adquireixi coneixements avançats que li permetin elaborar procediments experimentals per a estudiar temes actuals de la Microbiologia Aplicada.
L'estudiant treballarà els següents continguts:
- Mètodes actuals per a la modificació genètica de microorganismes.
- Eines moleculars basades en el DNA per a la tipificació de microorganismes i per estudis epidemiològics.
- Aplicació de les diferents òmiques (genòmica, transcriptòmica, proteòmica, etc) a la resolució de problemes microbiològics.
- Ús de les tècniques de metagenòmica i metatranscriptòmica en la caracterització de mostres microbianes complexes i les seves possibles aplicacions.
- Elaboració de protocols experimentals per a l'estudi de temes d'interès actual en l'àmbit de la Microbiologia Aplicada.
*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
Aquest mòdul s'impartirà seguint el mètode d'aprenentatge basat en problemes (ABP). El grup classe es dividirà en grups reduits que treballaran de manera independent la proposta plantejada pel professorat.
A la primera sessió d'aula, el professorat presentarà la proposta del mòdul, les característiques generals del mateix, les pautes de treball a seguir així com la distribució de les sessions i avaluacions parcials. Durant el desenvolupament de les sessions de treball, es propocionaran les guies i eines necessaries per a orientar als estudiants, i de forma simultànea, estimular la discusió i el coneixement crític entre els integrants del grup de treball.
Si es considera necessari per a la ressolució d'algún aspecte del projecte, el professorat pot impartir alguna classe magistral participativa per ampliar o aprofundir certs coneixments.
Els integrants del grup de treball hauran d'identificar i assumir les responsabilitats i tasques necessàries per a la ressolució del problema plantejats. Igualment hauran de treballar de manera individual per investigar, seleccionar i gestionar la informació obtinguda per a participar en les discusions amb la resta dels membres del grup amb l'objectiu de reelaborar i ampliar els seus coneixements.
Finalment, cada grup exposarà i discutirà amb el grup classe la proposta que s'ha fet del projecte plantejat i la seva possible aplicació en un context més global.
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Aprenentatge basat en projectes | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tutoria a l'aula | 4 | 0,16 | 1, 3, 4, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Disseny experimental del projecte plantejat | 20 | 0,8 | 1, 2, 4, 5, 7 |
Preparació de les presentacions, de l'exposició oral i de la defensa del treball realitzat | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 6, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Integrar informació i emetre hipòtesis | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8 |
Lectura de textos | 10,5 | 0,42 | 2, 8 |
Preparació de plans de treball i exposicions | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Recerca i gestió d'informació | 30 | 1,2 | 3, 8 |
Per a superar el mòdul es necessària l'assistència a les sessions d'aula que indiqui el professorat.
L'avaluació es realitzarà seguint la següent distribució:
1. Avaluació individual escrita. Que consistirà en una prova escrita específica on es valoraran les competències treballades durant el desenvolupament del projecte. La qualificació màxima és de 5 punts sobre 10.
2. Entrega/ues d'informe/s i/o presentació/ons oral/s. El nombre i pes específic de cada entrega i/o presentació s'indicarà a la sessió de presentació del projecte, en la que el professorat també establirà les pautes per a cada una. La calificación máxima d'aquest apartat és de 4 punts sobre 10.
3. Participació i implicació de l'estudiant en la ressolució del projecte. La calificación máxima d'aquest apartat és de 1 punt sobre 10.
La qualificació final del mòdul serà el promig ponderat de cada una de les tipologies d'avaluació indicades. Igualment, per a superar el mòdul serà necessari obtenir a l'avaluació individual escrita una puntuació igual o superior a 2,5 punts sobre els 5 màxims establerts per a aquest apartat. En cas contrari, l'estudiant haurà de realitzar i superar una prova de recuperació en la data programada. La provade recuperació tindrà una qualificació màxima de 4 punts sobre 10 i es considerarà superada quan l'alumn@ obtingui una qualificació de com a mínim 2 dels 4 punts possibles.
Per a superar el mòdul, l'estudiant haurà d'obtenir una qualificació final igual o superior a 5.
En cas que l'estudiant desitgés millorar la qualificació de l'avaluació escrita, podrà optar a una prova de millora de nota que es realitzarà el mateix dia que la prova de recuperació, renunciant a la nota obtinguda anteriorment en aquest apartat. Els alumnes que vulguin fer aquesta prova hauran de contactar per escrit amb el professorat del mòdul com a mínim 72 h abans del dia programat per a realitzar la prova. Aquesta tindrà una qualificació màxima de 5 punts sobre els 10 totals. I és necessari obtenir un mínim de 2,5 punts dels 5 màxims per superarla.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
*L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació individual escrita | 50% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9 |
Entrega/ues d'informes i/o presentació/ons oral/s | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9 |
Participació | 10% | 1 | 0,04 | 3, 7 |
Serà competència de l'estudiant la cerca i consulta de la bibliografia necessària per a la resolució dels problemes. Per aquesta tasca podrà ser assessorat pel professorat del mòdul.