Logo UAB
2020/2021

Polítiques Públiques I

Codi: 42732 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4310025 Economia i Administració d'Empreses / Economics and Business Administration OT 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Antònia Tarrazón Rodón
Correu electrònic:
MariaAntonia.Tarrazon@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Altres indicacions sobre les llengües

Aquest màster s'imparteix i avalua exclusivament en anglès.

Equip docent

Xavier Ramos Morilla
Oriol Roca Sagalés
Javier Asensio Ruiz de Alda

Equip docent extern a la UAB

Jorge Andrés Vélez Ospina

Prerequisits

Fundamentals of Economics and Business I

Fundamentals of Economics and Business II

Objectius

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

Metodologies d'avaluació per a polítiques públiques

L’objectiu del curs és familiaritzar els estudiants amb l’avaluació d’impacte en economia. El curs presenta els principals mètodes utilitzats per quantificar els efectes causals de les polítiques públiques sobre les variables objectiu: evaluacions aleatorietzades, diferència en diferències, disseny de regressió discontínua, variables instrumentals, experiments naturals. Aquests mètodes es presenten de forma crítica, posant èmfasi en els seus supòsits, les seves debilitats i les seves fortaleses. El curs també mostra com implementar aquests mètodes amb Stata.

 

Polítiques d'innovació

La innovació com a força principal per al creixement econòmic. Les polítiques d'innovació adreçades a promoure el desenvolupament tecnològic i la innovació. Els determinants de la innovació a les empreses, la relació entre I+D, innovació, productivitat i formes d'organització de la innovació. L'impacte de les polítiques d'innovació. Aproximació teòrica i evidències empíriques.

 

Polítiques d'infraestructures

Aquest curs estudia els aspectes econòmics de les infrastructures emprant les eines de l'anàlisi econòmica per decidir el nivell òptim de provisió d'infrastructures, el paper del sector públic i del privat en la seva provisió i gestió, i mostra les implicacions polítiques del procés de desregulació que ha tingut lloc en els mercats recolzats en infrastructures en els últims anys. El curs emfatitza l'anàlisi empírica, amb exemples detallats i casos d'estudi per mostrar la conseqüències econòmiques de diferents dissenys de polítiques.

 

 

 

 

 

 

Competències

  • Argumentar i redactar de manera precisa, clara i concisa informes sobre problemes plantejats, en anglès.
  • Comprendre la recerca acadèmica en les àrees assenyalades.
  • Contextualitzar els problemes mitjançant la utilització de models formals que permetin una anàlisi quantitativa.
  • Demostrar que es comprenen els principis econòmics d'eficiència i equitat en les diverses àrees esmentades més amunt, i aplicar-los.
  • Demostrar que es comprenen estudis econòmics d'organitzacions internacionals com l'OCDE o la Comissió Europea sobre polítiques econòmiques en les àrees assenyalades, i dur a terme anàlisis crítiques d’aquests estudis.
  • Distingir en casos concrets entre situacions en què els mercats no són eficients i situacions en què sí que ho són, així com entre intervencions públiques que condueixen a l'eficiència i les que no ho fan.
  • Dur a terme estudis empírics per avaluar l'impacte de diverses polítiques: identificar fonts de dades existents o dissenyar la recollida de dades, aplicar tècniques estadístiques i economètriques adequades per a l'avaluació de programes i polítiques, formular estratègies empíriques, interpretar adequadament els resultats.
  • Dur a terme estudis empírics.
  • Fer presentacions orals, en anglès.
  • Respectar els valors ètics, socials i mediambientals.
  • Utilitzar diversos programes estadístics per processar dades.

Resultats d'aprenentatge

  1. Argumentar i redactar de manera precisa, clara i concisa informes sobre problemes plantejats, en anglès.
  2. Comprendre la recerca acadèmica en les àrees assenyalades.
  3. Contextualitzar els problemes mitjançant la utilització de models formals que permetin una anàlisi quantitativa.
  4. Demostrar que es comprenen els principis econòmics d'eficiència i equitat en les diverses àrees esmentades més amunt, i aplicar-los.
  5. Demostrar que es comprenen estudis econòmics d'organitzacions internacionals com l'OCDE o la Comissió Europea sobre polítiques econòmiques en les àrees assenyalades, i dur a terme anàlisis crítiques d’aquests estudis.
  6. Distingir en casos concrets entre situacions en què els mercats no són eficients i situacions en què sí que ho són, així com entre intervencions públiques que condueixen a l'eficiència i les que no ho fan.
  7. Dur a terme estudis empírics per avaluar l'impacte de diverses polítiques: identificar fonts de dades existents o dissenyar la recollida de dades, aplicar tècniques estadístiques i economètriques adequades per a l'avaluació de programes i polítiques, formular estratègies empíriques, interpretar adequadament els resultats.
  8. Dur a terme estudis empírics.
  9. Fer presentacions orals, en anglès.
  10. Respectar els valors ètics, socials i mediambientals.
  11. Utilitzar diversos programes estadístics per processar dades.

Continguts

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

Metodologies d'avaluació per a polítiques públiques

Mètodes

  • Principals reptes en l’estimació causal de l’impacte de les polítiques públiques
  • Avaluacions aleatorietzades.
  • Diferència en diferències
  • Propensity score matching
  • Disseny de regressió discontínua
  • Endogeneitat i variables instrumentals
  • Experiments naturals i quasi-naturals.

 

Polítiques d'innovació

1. Introducció: Què és la innovació? Per què ens importa la innovació?

2. Innovació: Com la mesurem? I quins són els seus determinants?

3. Polítiques de innovació: Per què els governs s'haurien de preocupar per la innovació?

4. Polítiques de innovació I: Quins són els instruments de política d'innovació?

5. Polítiques de innovació II: Com s'avalua l'efectivitat de les polítiques d'innovació?

6. Polítiques de innovació III: Subidis i crèdits fiscals a la I+D

7. Drets de propietat intel·lectual

6. Altres temes sobre polítiques d'innovació

 

Polítiques d'infraestructures

1. Introducció: importància econòmica de les infrastructures.

Impacte econòmic de les infrastructures públiques: efectes d'oferta i de demanda, efectes nets i de desbordament , efectes expulsió i distributius.

2. Infrastructures i creixement econòmic

Models emprats per investigar la relació entre infrestructures i activitat econòmica: models Input-Output, models economètrics.

3. Presa de decisions sobre la provisió d'infrastructures. Anàlisi Cost-Benefici i extensions

4. Models de gestió d'infrastructures publicoprivats

El problema del monopoli en la provisió d'infrastructures i el ventall de possibles solucions. Provisió pública d'infrastructures i motius per a la seva privatització.

5. Provisió d'infrastructures mitjançant contractes privats i concessions

Contractes privats, concessions d'infrastructures i el problema de renegociació. Partenariats Públic-Privats (PPP).

6. Regulació d'infrastructures i competència.

Regulació d'infrastructures: taxa de retorn i límitis de preus. Separació vertical i la introducció de competència. Regulació d'infrastructures liberalitzades.

 

 

 

 

 

 

Metodologia

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

Les activitats que permetran als estudiants aprendre els conceptes bàsics inclosos en aquest curs són :

1. Classes teòriques en les quals el/la professor/a explica els conceptes principals.

L’objectiu d’aquesta activitat és introduir les nocions bàsiques i guiar l’estudiant en els procés d’aprenentatge.

 2. Problemes

En algunes assignatures s’inclouen llistats d’exercicis que els estudiants han de resoldre individualment o en grup. Aquesta activitat té un objectiu doble. D’una banda, els estudiants treballen els conceptes teòrics explicats a l’aula i, de l’altra banda, mitjançant aquesta pràctica desenvolupen les habilitats necessàries per a resolució de problemes.

 3. Classes pràctiques

El propòsit d’aquesta activitat és comentar i resoldre qualsevol dubte que els estudiants puguin haver tingut resolent els exercicis. D’aquesta forma seran capaços d’entendre i corregir els errors que hagin pogut cometre durant aquest procés.

 4. Redacció d’assaigs

En algunes assignatures els estudiants redacten assaigs sobre temes proposats.

5. Hores de tutories

Els estudiants compten amb hores de tutories en les quals el/la professor/a els ajuda a resoldre els dubtes que puguin tenir.

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Lectures amb suport de TIC 37,5 1,5 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
Resolució d'exercicis 37,5 1,5 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Tutories i monitorització del treball dels estudiants 62,5 2,5 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Estudi, Lectures, Resolució d'exercicis, Assajos 79,5 3,18 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11

Avaluació

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

1. El mòdul es composa de diferents assignatures o parts impartides per diferents professors/es. La nota final del mòdul s’obté com a mitjana de les notes de cada assignatura que integren el mòdul.

  • Es considera que s’ha superat satisfactòriament el mòdul si:
    • la nota de cada assignatura dins del mòdul és superior o igual a 3.0 (en una escala de 0 a 10), i
    • la nota final del mòdul és superior o igual a 5.0 (en una escala de 0 a 10).

IMPORTANT: Per tal de poder superar cada assignatura, els estudiants han d’haver assistit almenys al 80% de les classes (els casos especials, degudament justificats, seran considerats de forma individual pels professors/es juntament amb els coordinadors del MEBA).

Si un mòdul no s’ha superat, els coordinadors del MEBA demanaran al/la estudiant de presentar-se a l’examen de recuperació d’aquelles assignatures que, segons la valoració dels coordinadors i els/les professors/es, li puguin permetre superar el mòdul. Si l’estudiant aprova l’examen de recuperació, obtindrà un 5.0 en aquesta assignatura. Altrament, prevaldrà la nota obtinguda inicialment. El calendari dels exàmens de recuperació es donarà a conèixer juntament amb les notes.

2. La nota – entre 0 i 10 – per a cada assignatura serà calculada per cada professor/a d’acord amb el seu criteri i l’actuació de l’estudiant. Com a norma general, el 35% de la nota correspondrà a l’avaluació contínua realitzada durant el curs i el 65% provindrà de l’examen final de cada assignatura. La duració i el tipus d’examen final es fixa per part de cada professor/a.

3. Els exàmens finals són obligatoris. Els exàmens de recuperació només s’adrecen a aquells/es estudiants que prèviament hagin fet l’examen final i l’hagin suspès.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen Part I: Metodologies d'Avaluació 21.66% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 6, 10, 11
Examen Part II: Polítiques d'Innovació 21.66% 3 0,12 1, 2, 3, 5, 10, 11
Examen Part III: Polítiques d'Infraestructures 21.66% 3 0,12 2, 3, 7, 10, 11
Exercicis i assajos 35% 24 0,96 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

Aquest màster universitari s'imparteix íntegrament en anglès. Consulteu, si us plau, la guia docent en anglès.