Logo UAB
2020/2021

Mobilitat, Transport i Territori

Codi: 42512 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313300 Estudis Territorials i de la Població OT 0 1
4317118 Estudis Globals d'Àsia Oriental OT 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Carme Miralles Guasch
Correu electrònic:
Carme.Miralles@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Prerequisits

No hi ha prerequisits

Objectius

1. Entendre que és la mobilitat urbana.

2. Interpretar la relació entre mobilitat i transport.

3. Interpretar la importància del territori urbà, com a element actiu en els models de mobilitat.

4. Relacionar la mobilitat amb l'estructura social de la població

5. Estudiar els costos dels transports: econòmics, socials i mediambientals

6. Indagar en les fonts d'informació quantitativa: les enquestes de mobilitat quotidiana

Competències

    Estudis Territorials i de la Població
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
    Estudis Globals d'Àsia Oriental
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  2. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  3. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Continguts

PROGRAMA DE METiT

Assignatura: Mobilitat i Transport

Professora: Carme Miralles-Guasch

El material bibliogràfic, a partir del qual es desenvoluparà l'assignatura, és de dues classes: d'una banda, s'utilitzaran articles acadèmics relacionats amb els temes tractats, d'altra es treballarà el llibre de Jane Jacobs Muerte y Vida de las grandes ciudades, editat el 1961 i reeditat, en la traducció castellana, el 2011 per l'editorial Capitán Swing. Libros.

Jane Jacobs. Una autora incompresa pels seus contemporanis, oblidada durant anys i avui reivindicada i situada en l'eix central de les idees que promouen i reivindiquen el nou urbanisme. I amb ell, els nous paradigmes de la mobilitat, el transport i la ciutat. Des d'aquest nou marc epistemològic, mirant als clàssics, es desenvoluparà l'anàlisi sobre la mobilitat de les persones en els àmbits urbans. Els desplaçaments quotidians de la població s'entendran des de l'organització de les pròpies ciutats, reivindicant que és el territori el que modela la mobilitat quotidiana. I que només des d'aquesta perspectiva territorial es poden afrontar els reptes ambientals, socials i econòmics que aquesta activitat afronta.

 

PROGRAMA

 

1 SESSIÓ

- Conferència: A determinar

- Introducció del curs

Tema: Introducció als conceptes i als canvis de paradigma

Tema: MOBILITAT I TERRITORI. MOBILITAT SOSTENIBLE, UNA NOVA PERSPECTIVA GEOGRÀFICA

Lectures:

a.- (JJ) Primera parte: La peculiar naturaleza de las ciudades.

            02 Uso de las aceras: seguridad (p.55)

            03 Uso de las aceras: contacto (p. 82)

04: Uso de las aceras: incorporación de los niños (p.103)

b.- Miralles-Guasch, Carme & Cebollada, Àngel (2009) movilidad cotidiana y sostenibilidad, una interpretación desde la geografía humana. Boletín del AGE, nº 50.

- Miralles-Guasch, Carme y Domene, Elena (2010) Sustainable transport through modal change: the case of the Autonomous University of Barcelona. Transport Policy Volumen: vol. 17 (2010) P.: 454-463 University of California at Berkeley

 

 2 SESSIÓ

Tema: COSTOS DE LA MOBILITAT: ECONÒMICS, AMBIENTALS I SOCIALS

Lectures:

a.- (JJ) Segunda parte: Las condiciones para la diversidad urbana

            07: Los generadores de diversidad (p.175)

            08: Necesidad de la combinación de usos primarios (p.185)

            09: Necesidad de manzanas pequeñas (p.211)

b.- Miralles-Guasch, Carme y Cebollada, Àngel (2003) Movilidad y transporte. Opciones Políticas para la ciudad. Fundación Alternativas. Pp.18-29

- Miralles-Guasch, Carme & Martínez Melo, Montserrat; Marquet Sarda, Oriol (2012) El uso del transporte privado, percepciones individuales y contradicciones colectivas en un marco de sostenibilidad ambiental y social. ACE Arquitectura, ciudad y entorno Volumen: 19

 

3 SESSIÓ

Tema: FORMES URBANES I MOBILITAT. PROXIMITATS, LLUNYANIES

Lectures:

a.-(JJ) Segunda parte: Las condiciones para la diversidad urbana

            10: Necesidad de edificios antiguos (p.221)

            11: Necesidad de concentración (p.235)

            12: Algunos mitos sobre la diversidad (p.257)

b.- Marquet, Oriol & Miralles-Guasch, Carme (2015) The Walkable city and the importance of the proximity environments for Barcelona’s everyday mobility.Cities, Volume 42, Part B, February 2015, Pages 258–266

- Marquet, Oriol & Miralles-Guasch, Carme, 2014. Walking short distances. The socioeconomic drivers for the use of proximity in everyday mobility in Barcelona. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 70, pp.210–222.

 

 

4 SESSIÓ

Tema: FONTS D'INFORMACIÓ SOBRE MOBILITAT. UNA RADIOGRAFIA DE LA MOBILITAT A CATALUNYA

Lectures:

-          Miralles-Guasch, Carme; (2012) Las encuestas de movilidad y los referentes ambientales de los transportes. EURE. Santiago de Chile Volumen 38, nº 115 Páginas 33-45 ISSN: 0717-6236 digital; 0250-7161 papel

Presentació de les tesis doctorals que s'estan realitzant en el grup de recerca

 

5 SESSIÓ

Tema: L'ESTRUCTURA SOCIAL DE LA MOBILITAT

a.- (JJ) Tercera parte: Fuerzas de decadencia y fuerzas de regeneración

            13: La autodestrucción de la diversidad (p.277)

            14: La maldición de los espacios fronterizos (p.293)

b.-Cebollada, Àngel. (2009) Mobility and Labour market exclusion in the Barcelona Metropolitan Region. Jornal of transport Geography. Vol. 17. P. 226-233

- Marquet, Oriol, & Miralles-Guasch, Carme (2016). Introducing urban vitality as adeterminant of children's healthy mobility habits: a focus on activity engagement and physical activity.

 

6 SESSIÓ

Tema: MOVILITAT I TEMPS

Lectures:

(JJ) Tercera parte: Fuerzas de decadencia y fuerzas de regeneración

            15: Subiendo y bajando barrios (p.307)

            16: Dinero Gradual y dinero cataclismo (p.329)

          Cuarta parte: Tacticas diferentes

            17: Viviendas subvencionadas (p.359

- Miralles-Guasch, Carme (2011)Dinámicas metropolitanas y tiempos de la movilidad. La región metropolitana de Barcelona, como ejemplo. Anales de Geografía. vol. 31, núm. 1 125-145

 

7 SESSIÓ

TemaEL PAPER DE LES INFRAESTRUCTURES EN EL TERRITORI

Lectures:

a.-(JJ) Cuarta parte: Tácticas diferentes

            18: Erosión de las ciudades o sacrificio de los automóviles (p.377)

            19: Orden visual: sus limitaciones y posibilidades (p.411)

(JJ) Cuarta parte: Tácticas diferentes

            20: Salvemos el conjunto  (p.431)

            21: Gobernar y urbanizar distritos (p.443)

            22: Que tipo de problema es la ciudad (p.467)

b.-Bellet, Carme; Alonso, Pilar; Casellas, Antònia (2010), “Infraestructuras de transporte y territorio. Los efectos estructurantes de la llegada del tren de alta velocidad en España”, en Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, núm. 52, pp.143-163

Epíleg del curs i examen final

Metodologia

L'assignatura s'estructurarà a partir d'activitats dirigides i autònomes, on l'alumnat aprendrà de forma interactiva amb els continguts del programa, amb l'ajuda i el suport del professor.

L'assignatura contempla classes dirigides pel professor, exposicions i debats dels alumnes, amb la col·laboració d'experts externs de diferents àmbits.

Totes les activitats a classe tindran un suport bibliogràfic que l'alumnat tindrà a l'inici del curs (veure temari).

Les activitats que no es puguin fer presencialment s’adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els exercicis, projectes i classes teòriques es realitzaran a través d’eines virtulals, com tutorials, vídeos, sessions de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 10 0,4 1, 3
Tipus: Supervisades      
Exposicions a classe 10 0,4 1, 2, 3
Preparació d'un treball 36 1,44 1
Tipus: Autònomes      
Lectures d'articles o llibres propis de l'assignatura 26 1,04 1, 3

Avaluació

L'avaluació es farà sobre la següent base:
Exposicions a classe per part dels alumnes: 30%
Examen: 40%
Participació a classe (l'assistència és obligatòria): 10%
Assistència i participació en activitats dirigides: 20%

MOLT IMPORTANT:  El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l’exercici plagiat. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.

En cas que les activitats d’avaluació no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

 

 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació en activitats dirigides 20% 15 0,6 1, 2, 3
Examen 40% 30 1,2 1, 2, 3
Exposicions a classe 30% 15 0,6 1, 2
Participació a classe 10% 8 0,32 1, 2, 3

Bibliografia

- Delclòs-Alió, Xavier i Miralles-Guasch, Carme  Looking at Barcelona through Jane Jacobs’s eyes: Mapping the basic conditions for urban vitality in a Mediterranean conurbation

Land Use Policy, 2018

- Delclòs-Alió, Xavier; Gutiérrez, Aaron; Miralles-Guasch, Carme (2019)  The urban vitality conditions of Jane Jacobs in Barcelona: Residential and smartphone-based tracking measurements of the built environment in a Mediterranean metropolis, Cities,86 pp. 220-228.

- Giddens, Anthony (2009) The politics of Climate Change. Polity Press Ltd., Cambridge (trad. La política del cambio climàtic 2010). Alianza Editorial. Madrid. 

- Lenzen, Manfred; Hamilton, Clive (2003). "Climate Change", Hensher, David A. and Button, Keneth J. (Ed.)Handbook of Transport and the Environment (, Vol. 4), Emerald Group Publishing Limited, pp. 37-60.

- Hass-Klaus, C. (1990). Políticas de Transporte. En Jordi Borja et al.  Las grandes ciudades de la década de los novena Ed. Síntesis, Madrid.

- IPCC (Intergovernmental panel of climate change) (2008): Cambridge University Press

- Climate Change 2007Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA. 

- Kaufrnann, Vincent (2000):  Lausanne. Presses Mobilité quotidienne et dynamiques urbaines. La question durapport modal polytechniques et universitaires romandes.

- Miralles-Guasch, Carme (1998) La movilidad de las mujeres en la ciudad, un análisis desde la ecología urbana. Ecología  15 p 123-131.

- Miralles-Guasch, Carme (2002) Ciudad y Transporte. El binomico imperfecto. Ariel editorial. Barcleona.

- Miralles-Guasch, Carme y  Cebollada, Àngel, (2003): Movilidad y transporte. Opciones políticas para la Ciudad Fundación Altenativas. Madrid.

- Miralles-Guasch, Carme y Cebollada, Àngel (2009) Movilidad cotidina y sostenibilidad. Una interpretación desde la Geografía Humana. Boletín de Asociación de Geografos -Españoles. AGE. Nº 50. Pp 193-216

- Muñiz, Ivan; Calatayud, Daniel; García, Miguel A. (2007) Sprawl. Causas y efectos de la dispersion urbana, pp. 307-347. En Francesco Indovina (coord.). La ciudad de baja densidad. Lógicas, gestión y contención. Barcelona. Diputació de Barcelona

- Pérez Martínez, Pedro J. i  Monzón de Cáceres, Andrés (2008) Consumo de energía por el transporte en España y tendencias de emisión. Observatorio Medioambiental Nº11. pp. 127-147

- Robuste, Francesc i  Casas Esplugas, Carles (2005) Transport in Josep E. Llebot. Informe del Canvi climàtic a Catalunya. Generalitat de Catalunya. Consell Assessor per al desenvolupament sostenible. Barcelona. http://canvi-climatic.espais.iec.cat/files/2013/07/B3.pdf

- Vich, Guillem; Marquet, Oriol & Miralles-Guasch, Carme (2019) Is there any time left for walking?” Physical activity implications of suburban commuting in the Barcelona metropolitan region. Geografisk Tidsskrift-DanishJournal of Geography,

- Vivier, J. (2001) The millennium cities Database for sustainable Transport, Union International des transports Publics (UITP), Brussels.