Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313300 Estudis Territorials i de la Població | OB | 0 | 1 |
És recomanable haver cursat prèviament matèries relacionades amb metodologia d’investigació (quantitativa i qualitativa).
És imprescindible haver cursat, com a mínim, un semestre d’una assignatura d’Estadística, Anàlisi de Dades o similar, amb continguts d’estadística descriptiva i inferencial. Si no s’han cursat aquestes matèries o altres relacionades, el professorat facilitarà material complementari i bàsic per poder seguir el curs.
En aquest mòdul del màster es tracten continguts avançats pel que fa a l’instrumental metodològic normalment emprat en l’estadística i en mètodes d’investigació qualitatius. A banda dels aspectes formals d’obligat coneixement i aplicació en tot treball de recerca, l’assignatura s’orienta vers el treball efectiu i pràctic amb instruments metodològics de tipus tant quantitatiu com qualitatiu, i subratlla l’enfocament social i territorial. Es treballa amb mètodes d’anàlisi estadístic multivariant, gestió de bases de dades, aplicació de mètodes quantitatius i qualitatius, diagnosi i proposta territorial.
A més dels continguts esmentats, aquest mòdul té un apartat en el que es treballa la metodologia amb la que s’han d’elaborar els Treballs Finals de Màster.
Elaboració del Treball Final de Màster (professor Jordi Nadal)
En aquestes primeres sessions del mòdul es donaran les pautes per elaborar el Treball Final de Màster
4 sessions de 2 hores:
Metodologia qualitativa (professors Miguel Solana)
L’objectiu d’aquestes sessions serà conèixer l’ús i les limitacions de les principals tècniques d’anàlisi qualitativa enfocades als estudis territorials i l’elaboració de propostes d’ordenament i planificació. Les sessions combinaran aspectes teòrics amb la realització de pràctiques amb programes de software d’anàlisi qualitativa. En les sessions es treballaran els següents aspectes:
a) La combinació de mètodes i l’ús de la metodologia qualitativa dins de les metodologies mixtes
b) L’ús de les metodologies participatives que impliquen la participació activa dels grups/col·lectius socials objectes d’estudi en la definició de la investigació i el treball de camp
c) Els principals aspectes ètics que comporta l’ús de la metodologia qualitativa, en especial els aspectes relacionats amb l’anonimat i la confidencialitat, i les estratègies d’investigació encoberta
d) Una indicació sobre les tècniques qualitatives i la seva aplicació als estudis d’ordenació i planificació territorial i urbana. S’incidirà especialment en las walking interviews i els mètodes visuals (fotoestimulació, fotoveu i fotodocumentació)
e) Per últim es treballarà el procés d’anàlisi de la informació qualitativa: codificació i anàlisi de la informació amb programes de software qualitatiu (CAQDAS), específicament el programa Atlas.ti. Aquestes pràctiques es realitzaran integrament a les aules d’informàtica de la Facultat de Lletres.
8 sessions de 2 hores (professor Miguel Solana):
4 sessions de 2 hores:
Metodologia quantitativa (professors Joaquín Recaño)
Eines numèriques i espacials per l’anàlisi de la segregació residencial i les desigualtats socioeconòmiques en àrees urbanes.
L’objectiu d’aquest mòdul és introduir als alumnes en diferents tècniques i metodologies d’anàlisi numèric i espacial que els hi seran de gran utilitat a l’hora d’abordar l’anàlisi dels espais urbans.
Eines informàtiques d'anàlisi de la informació qualitativa (CAQDAS).
8 sessions de 2 hores (professor Joaquín Recaño):
4 sessions de 2 hores
La metodologia de treball combinarà: classes presencials (exposició metodològica per part del professor); sessions de seminari (discussions i debats a partir de presentacions prèvies); pràctiques amb el programari informàtic (pràctiques de càlcul a l'aula d'informàtica); tutories en grup i individualitzades; comentari de lectures de bibliografia; i treball autònom de l’estudiant.
Distribució de les tasques:
Les activitats que no es puguin fer presencialment s’adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els exercicis, projectes i classes teòriques es realitzaran a través d’eines virtulals, com tutorials, vídeos, sessions de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions orals del professorat, sessions de seminari, pràctiques de classe a l'aula i classes magistrals amb suport de TIC i deba en grup | 83,5 | 3,34 | 2, 4, 6, 7, 8, 13, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Discussió de lectures de llibres i articles i tutories en grup/individualitzades | 30 | 1,2 | 2, 4, 6, 13 |
Realització de pràctiques de càlcul i interpretació d'indicadors territorials i demogràfics | 48,75 | 1,95 | 2, 4, 6, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de llibres, articles i altres materials docents, estudi de la bibliografia, elaboració de treballs i presentacions sobre lectures i pràctiques | 62,75 | 2,51 | 2, 4, 6, 13 |
Pes de les diverses activitats avaluatives | |
Desenvolupament treball final de màster | |
Elaboració encàrrecs parcials | 16% |
Metodologia qualitativa | |
Pràctiques associades a Atlas.ti | 14% |
Ressenyes | 8% |
Assitència i participació activa | 20% |
Metodologia quantitativa | |
Informes i pràctiques | 34% |
Assistència i participació activa | 8% |
100% |
MOLT IMPORTANT: El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l’exercici plagiat. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.
En cas que les activitats d’avaluació no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació en sessions presencials | 16% | 0 | 0 | 3, 4, 6, 10, 11, 12, 15 |
Encàrrecs relacionats amb l'elaboració parcial del TFM | 17% | 0 | 0 | 2, 11, 13, 15, 17 |
Informes i pràctiques relacionats amb la metodologia quantitativa | 33.5% | 0 | 0 | 4, 7, 8, 9, 14, 16 |
Pràctiques associades al programari Atlas.ti | 25.5% | 0 | 0 | 1, 7, 9, 18 |
Ressenyes | 8% | 0 | 0 | 5, 12 |
Manuals i articles sobre metodologia de la recerca en ciències socials
Ayllón Pino, Bruno (2010), “Consejos prácticos para realizar una buena investigación” a Enara Echart Muñoz, Rhina Cabezas Valencia, José ángel Sotillo Lorenzo (coords.), Metodología de investigación en cooperación para el desarrollo. Madrid: Catarata, pp. 57-74.
Babbie, Earl (2010, 12è edició), The practise of social research. Wadsworth.
Brunet, Ignasi, Pastor, Imma, & Belzúnegui, Angel (2002). Tècniques d'investigació social: Fonaments epistemològics i metodològics. Barcelona: Pòrtic.
Bryman, Alan (2004), Social research methods (2nd ed.). Nova York: Oxford University Press.
Corbetta, Piergiorgio (2007), Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw-Hill.
Clifford, Nicholas; Cope, Meghan; Gillespie, Thomas (2003), Key methods in Geography. Londres: Sage.
Cloke, Paul et al. (2004), Practising human geography. Londres: Sage.
Cresswell, John W.; Plano Clark, Vicky (2018), Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks: Sage.
Echart Muñoz, Enara et al. (2010) (coords.), Metodología de investigación en cooperación para el desarrollo. Madrid: Catarata.
Estruch, Joan (1992), "El conflicte quantitatiu/qualitatiu: un fals problema" a Técniques qualitatives en Ciències Socials. Cicle de conferències. Barcelona: Societat Catalana de Sociologia, pp. 7-16.
Farthing, Stuart (2016), Research design in urban planning,. A student’s guide. Londres: Sage.
Flowerdew, Robin; Martin, David (eds), Methods in Human Geography: a guide for students doing research projects. Londres: Logman.
Kitching, Rob; Tate, Nicholas J. (2000), Conducting research into Human Geography. Theory, methodology and practice. Harlow: Prentice Hall.
Quivy, Raymond; Van Campenhoudt, Luc (2007), Manual de recerca en ciències socials. Barcelona: Herder
Metodologia qualitativa
Bustos, Raquel; García, Javier; Chueca, Diego (2018) Guía práctica para facilitar la participación ciudadana. Una selección de herramientas presenciales y digitales para el trabajo colectivo. Departamento de Relaciones Ciudadanas e Institucionales. Gobierno de Navarra.
Callejo, Javier (2001), El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Ariel: Barcelona.
Calvey, David (2017), Covert research. The art, politics and ethics of undercover fieldwork. Londres: Sage.
Charmaz, Kathy (2006), Constructing grounded theory. A practical guide through qualitative analysis. Londres: Sage.
Cook, Ian (1997), “Participant Observation” a Robin Flowerdew, David Martin (eds) Methods in Human Geography - a guide for students doing a research project. Essex: Longman, pp. 127-150.
Denzin, Norman K., & Lincoln, Yvonna S. (Eds.). (2000), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage.
Guasch, Oscar (1997), Observación participante. Madrid: CIS.
Gutiérrez Brito, Jesús (2008), Dinámica del grupo de discusión. Madrid: CIS.
Harper, Douglas (2002), "Talking about pictures: a case for photo elicitation", Visual Studies 17(1): pp. 13-26.
Harper, Douglas (2012), Visual sociology. Londres: Routledge.
Friese, Susanne (2014), Qualitative data analysis with Atlas.ti. Londres: Sage.
Hay, Iain (ed.) (2005), Qualitative research methodsin Human Geography. Oxford: Oxford University Press.
Kusenbach, Margarethe (2003), "Street Phenomenology: The Go-Along as Ethnographic ResearchTool", Ethography 4 (3): 455-485.
Limb, Melanie; Dwyer, Claire (eds) (2001), Qualitative methodologies for geographers. Londres: Arnold.
Michael Meyer; Sylvain Maresca. (2015), Compendio de fotografía para uso de sociólogos. Barcelona: Bellaterra.
Montañés Serrano, Manuel (2009), Metodología y técnica participativa. Teoría y práctica de una estrategia de investigación participativa. Barcelona: Editorial UOC.
Muñoz Justicia, Juan; Sahagún Padilla, Miguel (2017), Hacer análisis cualitativo con Atlas.ti. https://manualatlas.psicologiasocial.eu/atlasti7.pdf
Pujadas Muñoz, Juan J. (1992), El método biogràfico: el uso de las historias de vida en ciencias sociales. Madrid: CIS.
Rose, Gillian (2008), “Using photographs as illustrations in Human Geography”, Journal of Geography in Higher Education, 32 (1), pp. 151-160.
Richards, Lyn (2005), Handling qualitative data. A practical guide. Londres: Sage.
Salmons, Janet (2016), Doing qualitative research online. Londres: Sage.
Lewins, Ann; Silver, Christina (2014), Using software in Qualitative Research. A step-by-step guide. Londres: Sage.
Silverman, David (Ed) (1997), Qualitative research: Theory, method and practice. Londres: Sage.
Trinidad, Antonio et al. (2006), Teoría fundamentada “grounded theory”. La construcción de la teoría a través del anàlisis interpretacional. Madrid: CIS.
Valles, Miguel S. (1999), Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.
Valles, Miguel S. (2002), Entrevistas cualitativas. Madrid: CIS.
Metodologia quantitativa
Anselin, Luc (1995). Localindicators of spatial association—LISA. Geographical analysis, 27(2), 93-115.
Bardina, Xavier i Farré, Mercè (2005). Estadística: un curs introductori per a estudiants de ciències socials i humanes. Volum 2 descriptiva exploratòria bivariant. Introducció a la inferència. Bellaterra: Servei de Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona, Col•lecció Materials 166.
Bayona, Jordi (2007). La segregación residencial de la población extranjera en Barcelona:¿ una segregación fragmentada? Scripta Nova: Revista Electrónica de geografía y ciencias sociales, (11), 235.
Deurloo, Marinus i Musterd, Sako. Ethnic Clusters in Amsterdam, 1944-96: A Micro-area Analysis. Urban Studies. 1998, vol. 35, nº 3, p. 385-396.
Ebdon, David (1982) Estadística para geógrafos. Barcelona: Oikos Tau. pp 18-23, 28-33, 51-68, 129-142, 168-175, 182-212, 240-249.
Eggerickk, Thierry i Poulain, Michel (1996) “De la variabilité des paramètres démographiques pour les petites populations”, Espace, populations, sociétés, 14 (1) 93-102
Garrocho, Carlos i Campos-Alanís, Juan (2013). Réquiem por los indicadores no espaciales de segregación residencial. Papeles de población, 19(77), 269-300.
López Roldan, Pedro i Fachelli, Sandra (2015). Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès):Dipòsit Digital de Documents, Universitat Autònoma de Barcelona. 1ª edición. Edición digital: http://ddd.uab.cat/record/129382
Marqués, Felicidad i Asensio (2009), Estadística descriptiva a través de EXCEL. México D.F.: RC Libros.
Martori Joan Carles i Karen Hoberg (2004). Indicadores cuantitativos de segregación residencial: El caso de la población inmigrante en Barcelona. Scripta Nova: Revista electrónica de geografía y ciencias sociales, (8), 169. http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-169.htm
Martori, Joan Carles i Hoberg, Karen (2008). Nuevas técnicas de estadística espacial para la detencción de clusters residenciales de población inmigrante, Scripta-Nova, Vol. XII, núm. 263. http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-263.htm
Martori, Joan Carles; Hoberg, Karen, & Surinach, Jordi (2006). Población inmigrante y espacio urbano: Indicadores de segregación y pautas de localización. EURE (Santiago), 32(97), 49-62. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612006000300004
Martori, Joan Carles (2007). La segregación residencial en Barcelona. Llibre Blanc de l'Habitatge a Barcelona.
Massey, Douglas S. i Denton, Nancy A. (1988). The dimensions of residential segregation. Social forces, 67(2), 281-315
Raso, José M.; Martín Vide, Javier i Clavero, Pedro (1987) Estadística bàsica para Ciencias Sociales. Barcelona: Ariel. pp.77-92, 256-257
Recaño, Joaquín i Esteve, Albert (2006). (Re-) visitando García Faria: Un estudio de los factores espaciales y medioambientales de la mortalidad en la Barcelona de finales del siglo XIX. Revista de Demografía Histórica, 24(1), 121-180.
Sánchez , Cristina i Domínguez , Màrius (2001), “Anàlisi de l’estructura social de les comarques catalanes a partir de dades censals”, Revista Catalana de Sociología, 14, p.193-213.
Sánchez, Joan E. i Moreno David (1997), Perfil sòcio-econòmic dels municipis catalans. Instruments per a la gestió, Barcelona, Fundació CIREM.
Instituto Nacional de Estadística