Logo UAB
2020/2021

Ciutat i Espais Metropolitans

Codi: 42505 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313300 Estudis Territorials i de la Població OT 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
María Antonia Casellas Puigdemasa
Correu electrònic:
Antonia.Casellas@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

castellà i anglès

Equip docent

María Antonia Casellas Puigdemasa
Anna Ortiz Guitart

Prerequisits

No hi ha prerequisits.

Objectius

Aquest mòdul obligatori forma part dels ensenyaments troncals del màster juntament amb els mòduls de Planejament territorial i Sistemes d’informació geogràfica, planejament i paisatge i en coordinació amb el mòdul de Temes Avançats. L’objectiu dels ensenyaments troncals és de dotar als estudiants de les habilitats conceptuals i pràctiques per al disseny i redacció d’instruments d’ordenació territorial. Per fer-ho, es realitzarà un exercici pràctic, consistent en el reconeixement i identificació de les característiques urbanístiques, socials i mediambientals de determinats espais públics i l’elaboració de propostes de gestió d’aquests espais.

Competències

  • Analitzar i interpretar la interrelació entre les dinàmiques demogràfiques i transformacions territorials històriques i recents.
  • Aplicar críticament els conceptes i plantejaments teòrics més avançats a l'estudi de l'ordenació del territori i la població.
  • Aplicar les diferents metodologies d'anàlisi geogràfica i demogràfica a diferents escales territorials i grandàries de població.
  • Detectar la complexitat de les dinàmiques territorials i demogràfiques i reconèixer els mecanismes de gestió més eficients, en particular en situacions de conflicte.
  • Dissenyar projectes de planejament urbanístic i territorial utilitzant les figures i metodologies adequades a diferents escales territorials.
  • Promoure l'aplicació i l'avenç dels principis de la sostenibilitat ecològica, social i econòmica.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Valorar la incidència del marc legislatiu, econòmic, polític i social en les dinàmiques demogràfiques i territorials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i interpretar els problemes poblacionals, urbans, mediambientals i paisatgístics sorgits dels processos de transformació territorial contemporanis.
  2. Aplicar els conceptes de l'ecologia urbana ambiental en la gestió integrada de la ciutat i els espais metropolitans.
  3. Aplicar la metodologia qualitativa a la gestió de l'espai urbà i metropolità.
  4. Avaluar els processos de transformació territorial i de la població aplicant metodologies i instruments vinculats a teories de referència, capaces de mesurar els mecanismes d'actuació i els resultats.
  5. Conèixer els marcs conceptuals per analitzar i interpretar els conflictes territorials.
  6. Conèixer les principals legislacions i figures de planejament urbanístic i desenvolupament territorial.
  7. Gestionar el conflicte i la convivència en els espais públics urbans.
  8. Promoure l'aplicació i l'avenç dels principis de la sostenibilitat ecològica, social i econòmica.
  9. Promoure models de gestió basats en l'educació ambiental, la participació i la certificació ambiental.
  10. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  11. Reconèixer la importància de les dinàmiques demogràfiques i econòmiques en l'evolució de la ciutat i els espais metropolitans.
  12. Reconèixer la interrelació entre sistema politicojurídic, sistema demogràfic i dinàmica territorial.
  13. Reconèixer la utilitat de les polítiques públiques en la gestió de la ciutat i els espais metropolitans.
  14. Reflexionar sobre la relació entre morfologia urbana i planejament.
  15. Reflexionar sobre la renovació conceptual i metodològica en relació amb el sistema urbà i la xarxa de ciutats.
  16. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Continguts

Antònia Casellas  i Anna Ortiz 

Dimarts, 12 de gener

Antònia Casellas (AC) i Anna Ortiz (AO)

Part 1.

16-18h. AC

Presentació de l'assignatura i del treball.

Planificació i política: Què planifiquem, com planifiquen i per aquí ho fem? 

Casellas, A.; Poli, C. (2013) “Planificación urbana e innovación: de la tecnología y la práctica profesional a la innovación social y política”, Documents d’Anàlisi Geogràfica, 59 (3): 435-454.

Part 2.

18-20h. AO

Vida quotidiana, barris i sentit de pertinença.

Buffel, Tine & Phillipson, Chris (2019). “Ageing in a gentrifying neighbourhood: experiences of community change in later life”, Sociology, 1-18.

Elliott, Jane; Gale, Catherinne R.; Parsons, Samantha & Kuh, Diana; The HALCyon Team (2014). ”Neighbourhood cohesion and mental wellbeing among older adults: a mixed methods approach”, Social Science & Medicine, 107, pp. 44-51.

Dijous, 14 de gener

Part 1.

16-18h. AO

Espais públics i ciutadania.

Amin, Ash (2002). “Ethnicity and the multicultural city: living with diversity”, Environment and Planning A, 34, 959-980.

Kalandides, Ares & Vaiou, Dina, (2012). "'Ethnic' neighbourhoods? Practices of belonging amd claims to the city", European Urban and Regional Studies, 19 (3): 254-266.

Part 2.

18-20h. AC

L’espai urbà i la economia comunitària.

Gibson-Graham, J.K. (2008). “Diverse Economies: Performative Practices for ‘Other Worlds’. Progress in Human Geography 32 (5), p.1-20.

Lynch, Casey R. (2020). “Contesting Digital Futures: Urban Politics, Alternative Economies, and the Movement for Technological Sovereignty in Barcelona”. Antipode, 52: 660-680.

Dimarts, 19 de gener

Part 1.

16-18h. AC

Repensant la urbanització i la sostenibilitat.

Conferència –  A determinar

Poli, Corrado (2010) “Sustainable Development: from Fallacy to Fraud”, Human Geography. A new Radical Journal, 3 (2): 63-82.

Part 2.

18-20h. AO

Gènere, ciutat i vida quotidiana.

Fenster, Tovi (2005). "The right to the gendered city: different formations of belonging in everyday life", Journal of Gender Studies, 14 (3): 217-231.

Peake, Linda J. (2020). “Gender and the City”. In: Kobayashi, A. (Ed.), International Encyclopedia of Human Geography, 2nd edition. vol. 5, Elsevier, pp. 281–292.

Dijous, 21 de gener

Part 1.

16-18h. AO

Experiències dels infants i adolescents a les ciutats.

Bourke, Jackie (2017). “Children’s experiences of their everyday walks through a complex urban landscape of belonging”, Children's Geographies, 15 (1), 93-106.

Vanderstede, Wouter (2011). “‘Chilling’ and ‘hopping’ in the ‘teenage space network’: explorations in teenagers’ geographies in the city of Mechelen”, Children's Geographies, 9 (2), 167-184.

Part 2.

18-20h. AC

Els reptes de la ciutat.

Pavoni, Andrea; Tulumello, Simone. (2020). “What is urban violence?” Progress in Human Geography.  Vol. 44 Issue 1, p 49-76.

Sheppard, E., Sparks, T. and Leitner, H. (2020). “World Class Aspirations, Urban Informality, and Poverty Politics: A North–South Comparison”. Antipode, 52: 393-407. 

Dimarts, 26 de gener

16 a 20h. Presentació dels treballs individuals (AC + AO)

 

Metodologia

- Exposicions del professorat.

- Tutories individualitzades i de grup.

- Debats a l'aula.

Les activitats que no es puguin fer presencialment s’adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els exercicis, projectes i classes teòriques es realitzaran a través d’eines virtulals, com tutorials, vídeos, sessions de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Discussió en seminari 5 0,2 16
Exposicions del professorat 25 1 16
Tipus: Supervisades      
Elaboració de la memòria del pla 25 1 2
Elaboració de l'informe personal 5 0,2 2
Tipus: Autònomes      
Realització de la memòria del pla 70 2,8 10
Realització de l'informe individual 15 0,6 10

Avaluació

- Assistència i participació activa en les sessions presencials: 10% (activitat no reavaluable)

- Elaboració de treballs d’avaluació

- Treball troncal (en grup): 50%

- Presentació oral treball troncal: 15%

- Exercici individual del mòdul: 25%

No hi haurà possibilitat de recuperació per al treball troncal

MOLT IMPORTANT:  El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l’exercici plagiat. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.

En cas que les activitats d’avaluació no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentació de l'informe individual del mòdul 85 4,5 0,18 6, 10, 12, 13, 15, 16
Presentació oral del treball troncal 15 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

Albet, Abel y Benach, Núria (eds.) (2012) Doreen Massey, Un sentido global del lugar, Icaria, Barcelona.

Amin, Ash (2002) “Ethnicity and the multicultural city: living with diversity”, Environment and Planning A, 34, 959-980.

Anguelovski, Isabelle (2014), Neighborhood as refuge (Community, Reconstruction, Place Remaking and Enviromental Justice in the City), MIT Press: Cambridge, Mass (cap 2: “Environmental justice, urban development and place identity” i cap. 7: “Conclusion: toward a new framework for place-based urban environmental justice and community health”).

Borja, Jordi y Muxí, Zaida (2001) Espai públic: ciutat i ciutadania, Barcelona: Diputació de Barcelona.

Campbell, Scott (1996) “Green cities, growing cities, just cities?: Urban planning and the Contradictions of Sustainable Development” Journal of the American Planning Association, 62 (3) p. 296-312.

Casellas, A. (2016) “Urban Development, Power Coalitions and Citizens Participation in Barcelona: A Narrative from a Critical Geography Approach” Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, n. 70, 57-75.

Estela, Oriol (2015) “Políticas públicas para economías locales resilientes” Rivista Internazionale di Cultura Urbanistica, p. 81-94.

Harvey, David (1996) Justice, Nature and the Geography of Difference. Blackwell, Cambridge Mass.

Middleton, Jennie (2010) “Sense and the city: exploring the embodied geographies of urban walking”, Social & Cultural Geography, 11 (6), 575-596.

Nel·lo, Oriol (2001), Ciutat de ciutats. Reflexions sobre el procés d'urbanització a Catalunya, Barcelona: Empúries.

Poli, Corrado (2010) “Sustainable Development: from Fallacy to Fraud”, Human Geography. A new Radical Journal, 3 (2) p. 63-82.

Sevilla-Buitrago, Álvaro (ed.) (2017) Neil Brenner. Teoría urbana crítica y políticas de escala. Barcelona, Icaria

Soja, Edward (2014, original inglés 2010) En busca de la justicia espacial, Tirant lo Blanch, Valencia.

Soja, Edward W. (2014) En busca de la justicia espacial, Tirant Humanitats, Valencia.

 

* A L'INICI DE CURS ES DONARÀ BIBLIOGRAFIA PER A CADA TEMA TRACTAT.