Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313300 Estudis Territorials i de la Població | OT | 0 | 1 |
No hi ha prerequisits.
Aquest mòdul obligatori forma part dels ensenyaments troncals del màster juntament amb els mòduls de Planejament territorial i Sistemes d’informació geogràfica, planejament i paisatge i en coordinació amb el mòdul de Temes Avançats. L’objectiu dels ensenyaments troncals és de dotar als estudiants de les habilitats conceptuals i pràctiques per al disseny i redacció d’instruments d’ordenació territorial. Per fer-ho, es realitzarà un exercici pràctic, consistent en el reconeixement i identificació de les característiques urbanístiques, socials i mediambientals de determinats espais públics i l’elaboració de propostes de gestió d’aquests espais.
Antònia Casellas i Anna Ortiz
Dimarts, 12 de gener
Antònia Casellas (AC) i Anna Ortiz (AO)
Part 1.
16-18h. AC
Presentació de l'assignatura i del treball.
Planificació i política: Què planifiquem, com planifiquen i per aquí ho fem?
Casellas, A.; Poli, C. (2013) “Planificación urbana e innovación: de la tecnología y la práctica profesional a la innovación social y política”, Documents d’Anàlisi Geogràfica, 59 (3): 435-454.
Part 2.
18-20h. AO
Vida quotidiana, barris i sentit de pertinença.
Buffel, Tine & Phillipson, Chris (2019). “Ageing in a gentrifying neighbourhood: experiences of community change in later life”, Sociology, 1-18.
Elliott, Jane; Gale, Catherinne R.; Parsons, Samantha & Kuh, Diana; The HALCyon Team (2014). ”Neighbourhood cohesion and mental wellbeing among older adults: a mixed methods approach”, Social Science & Medicine, 107, pp. 44-51.
Dijous, 14 de gener
Part 1.
16-18h. AO
Espais públics i ciutadania.
Amin, Ash (2002). “Ethnicity and the multicultural city: living with diversity”, Environment and Planning A, 34, 959-980.
Kalandides, Ares & Vaiou, Dina, (2012). "'Ethnic' neighbourhoods? Practices of belonging amd claims to the city", European Urban and Regional Studies, 19 (3): 254-266.
Part 2.
18-20h. AC
L’espai urbà i la economia comunitària.
Gibson-Graham, J.K. (2008). “Diverse Economies: Performative Practices for ‘Other Worlds’. Progress in Human Geography 32 (5), p.1-20.
Lynch, Casey R. (2020). “Contesting Digital Futures: Urban Politics, Alternative Economies, and the Movement for Technological Sovereignty in Barcelona”. Antipode, 52: 660-680.
Dimarts, 19 de gener
Part 1.
16-18h. AC
Repensant la urbanització i la sostenibilitat.
Conferència – A determinar
Poli, Corrado (2010) “Sustainable Development: from Fallacy to Fraud”, Human Geography. A new Radical Journal, 3 (2): 63-82.
Part 2.
18-20h. AO
Gènere, ciutat i vida quotidiana.
Fenster, Tovi (2005). "The right to the gendered city: different formations of belonging in everyday life", Journal of Gender Studies, 14 (3): 217-231.
Peake, Linda J. (2020). “Gender and the City”. In: Kobayashi, A. (Ed.), International Encyclopedia of Human Geography, 2nd edition. vol. 5, Elsevier, pp. 281–292.
Dijous, 21 de gener
Part 1.
16-18h. AO
Experiències dels infants i adolescents a les ciutats.
Bourke, Jackie (2017). “Children’s experiences of their everyday walks through a complex urban landscape of belonging”, Children's Geographies, 15 (1), 93-106.
Vanderstede, Wouter (2011). “‘Chilling’ and ‘hopping’ in the ‘teenage space network’: explorations in teenagers’ geographies in the city of Mechelen”, Children's Geographies, 9 (2), 167-184.
Part 2.
18-20h. AC
Els reptes de la ciutat.
Pavoni, Andrea; Tulumello, Simone. (2020). “What is urban violence?” Progress in Human Geography. Vol. 44 Issue 1, p 49-76.
Sheppard, E., Sparks, T. and Leitner, H. (2020). “World Class Aspirations, Urban Informality, and Poverty Politics: A North–South Comparison”. Antipode, 52: 393-407.
Dimarts, 26 de gener
16 a 20h. Presentació dels treballs individuals (AC + AO)
- Exposicions del professorat.
- Tutories individualitzades i de grup.
- Debats a l'aula.
Les activitats que no es puguin fer presencialment s’adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els exercicis, projectes i classes teòriques es realitzaran a través d’eines virtulals, com tutorials, vídeos, sessions de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Discussió en seminari | 5 | 0,2 | 16 |
Exposicions del professorat | 25 | 1 | 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració de la memòria del pla | 25 | 1 | 2 |
Elaboració de l'informe personal | 5 | 0,2 | 2 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització de la memòria del pla | 70 | 2,8 | 10 |
Realització de l'informe individual | 15 | 0,6 | 10 |
- Assistència i participació activa en les sessions presencials: 10% (activitat no reavaluable)
- Elaboració de treballs d’avaluació
- Treball troncal (en grup): 50%
- Presentació oral treball troncal: 15%
- Exercici individual del mòdul: 25%
No hi haurà possibilitat de recuperació per al treball troncal
MOLT IMPORTANT: El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l’exercici plagiat. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.
En cas que les activitats d’avaluació no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació de l'informe individual del mòdul | 85 | 4,5 | 0,18 | 6, 10, 12, 13, 15, 16 |
Presentació oral del treball troncal | 15 | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15 |
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
Albet, Abel y Benach, Núria (eds.) (2012) Doreen Massey, Un sentido global del lugar, Icaria, Barcelona.
Amin, Ash (2002) “Ethnicity and the multicultural city: living with diversity”, Environment and Planning A, 34, 959-980.
Anguelovski, Isabelle (2014), Neighborhood as refuge (Community, Reconstruction, Place Remaking and Enviromental Justice in the City), MIT Press: Cambridge, Mass (cap 2: “Environmental justice, urban development and place identity” i cap. 7: “Conclusion: toward a new framework for place-based urban environmental justice and community health”).
Borja, Jordi y Muxí, Zaida (2001) Espai públic: ciutat i ciutadania, Barcelona: Diputació de Barcelona.
Campbell, Scott (1996) “Green cities, growing cities, just cities?: Urban planning and the Contradictions of Sustainable Development” Journal of the American Planning Association, 62 (3) p. 296-312.
Casellas, A. (2016) “Urban Development, Power Coalitions and Citizens Participation in Barcelona: A Narrative from a Critical Geography Approach” Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, n. 70, 57-75.
Estela, Oriol (2015) “Políticas públicas para economías locales resilientes” Rivista Internazionale di Cultura Urbanistica, p. 81-94.
Harvey, David (1996) Justice, Nature and the Geography of Difference. Blackwell, Cambridge Mass.
Middleton, Jennie (2010) “Sense and the city: exploring the embodied geographies of urban walking”, Social & Cultural Geography, 11 (6), 575-596.
Nel·lo, Oriol (2001), Ciutat de ciutats. Reflexions sobre el procés d'urbanització a Catalunya, Barcelona: Empúries.
Poli, Corrado (2010) “Sustainable Development: from Fallacy to Fraud”, Human Geography. A new Radical Journal, 3 (2) p. 63-82.
Sevilla-Buitrago, Álvaro (ed.) (2017) Neil Brenner. Teoría urbana crítica y políticas de escala. Barcelona, Icaria
Soja, Edward (2014, original inglés 2010) En busca de la justicia espacial, Tirant lo Blanch, Valencia.
Soja, Edward W. (2014) En busca de la justicia espacial, Tirant Humanitats, Valencia.
* A L'INICI DE CURS ES DONARÀ BIBLIOGRAFIA PER A CADA TEMA TRACTAT.