Logo UAB
2020/2021

Identitats, Diversitat i Convivència Intercultural

Codi: 42446 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313227 Mitjans, Comunicació i Cultura OB 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Xavier Giró Martí
Correu electrònic:
Xavier.Giro@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Prerequisits

Comprendre textos en anglès, castellà, català i francès.

Objectius

Els col·lectius humans es veuen sovint implicats en conflictes i al llarg del seu desenvolupament construeixen les seves identitats a partir de les seves vivències i de les representacions d'aquestes en els discursos socials. Els mitjans són productors i reproductors de discursos i, per tant, influeixen en la configuració de les identitats, que alhora poden alimentar nous conflictes.

Els objectius del mòdul són:

a) Estudiar la participació dels mèdia en conflictes relacionats amb les identitats col·lectives, en particular en processos relatius a la interculturalitat, el racisme i la xenofòbia.

b) Revisar conceptes clau: ideologia, identitat, nacionalisme, multiculturalisme, interculturalitat, racisme, xenofòbia.

Competències

  • Comprendre i conèixer, de manera detallada i fonamentada, els aspectes teòrics i pràctics del camp de la comunicació i la cultura.
  • Comprendre i tenir coneixements que aportin una base o una oportunitat per desenvolupar i/o aplicar idees de manera original, sovint en un context de recerca
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Ser capaç de planificar, dirigir i avaluar estratègies comunicatives mediàtiques per construir temes informatius complexos.
  • Ser capaç de planificar, dirigir i avaluar polítiques culturals i de comunicació tant en l'àmbit local com en l?internacional, utilitzant les noves formes de comunicació social.
  • Ser capaç de planificar, dirigir i avaluar projectes de comunicació pública adequats a les necessitats d'institucions, empreses i entitats socials.
  • Treballar en equips de caràcter interdisciplinari i dirigir-los

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar els resultats de l'aplicació de projectes comunicatius
  2. Comprendre i tenir coneixements que aportin una base o una oportunitat per desenvolupar i/o aplicar idees de manera original, sovint en un context de recerca
  3. Crear les estratègies i els elements discursius constructors d'identitats.
  4. Demostrar comprensió de les lògiques productives dels mitjans de comunicació.
  5. Demostrar comprensió de les teories de conflictes i capacitat d'aplicar-les a les situacions requerides.
  6. Dissenyar estratègies de comunicació per a la desconstrucció de prejudicis i estereotips
  7. Dissenyar, planificar i dirigir projectes comunicatius constructors de convivència
  8. Dissenyar, planificar i dirigir projectes comunicatius per a empreses i entitats socials
  9. Elaborar estratègies discursives no discriminatòries per als mitjans
  10. Produir discursos periodístics facilitadors de la resolució de conflictes i constructors de convivència.
  11. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  12. Treballar en equips de caràcter interdisciplinari i dirigir-los

Continguts

1. Ideologia, identitats, diversitat, interculturalitat, nacionalismes, feminisme i interseccionalitat.

Ideologia. Conceptes en disputa.

Cultures, diversitat i Interculturalitat.

Nacionalismes, jocs de miralls i projectes polítics.

Bibliografia

- ALLEN, AMY, "Feminist Perspectives on Power", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2016 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/fall2016/entries/feminist-power/>.

 - Herrera, Sonia; García-Grenzner, Joana; Giró, Xavier; Turned, Vera ;; Serra, Laila. Telenoticias and Machistas Violences. A Critical Analysis (ORIGEN and SUDS)

-Miheji, Sabina. 2011. Media Nations. Communicating Belonging and Exclusion in the Modern World. Palgrave Macmillan. London. UK.

- Thompson, John.B. 1990. Ideology and Modern Culture. Standford University Press.

- Van Dijk, Teun. 1998. Ideología. Gedisa. Barcelona. España.

2. Interculturalitat i hibridacions. Espais i fronteres.

Multiculturalitat i interculturalitat

Minories ètniques i  migracions

Bandes juvenils en els mèdia

Bibliografía

 - García Canclini, Néstor. 2001. Culturas híbridas. Gedisa. Barcelona. España.

- Reguillo, Rossana. 2000. Emergencia de culturas juveniles : estrategias del desencanto. Norma. Buenos Aires. Argentina.

- Rodrigo Alsina, M. Identitat i comunicació intercultural. Edicions 3i4. València.

3. Teoria de conflictes, mèdia, discurssos i identitats.

Conflictes, actors, problemes i processos.

Construcció d'identitats en contextos conflictius.

Escalació, desescalació, mediacions i mitjans.

Bibliografia

- Galtung, Johan. 2003. Paz por medios pacíficos : paz y conflicto, desarrolloycivilización. Bakeaz; Gernika-Lumo: Gernika Gogoratuz. Bilbao.

- Lederach. Jean Paul. 2010. Transformació de conflictes: petit manual d'ús. Icaria -ICIP. Barcelona.

- Lynch, Jake. 2005. Peace Journalism Hawthorn Press. Stroud, Gloucesters. UK.

4. Models teòrics sobre el funcionament dels mèdia.

Model propaganda

Model de la confluència conflictiva

Model de la contesa política

L'elasticitat i les esquerdes en el discurs mediàtic.

Bibliografia

-Cottle, Simon. 2006. Mediatized Conflict: Developments in media and conflict studies. Open University Press. New York.

- Giró, Xavier. 2010.“Periodismo político. Discursos y grietas: La lógica de los actores, loslimites de los medios y las metas periodísticas”. En La especialización enPeriodismo. Formarse para informar. Idoia Camacho (coordinadora). Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. p.75-95.

- Herman, Edward.1996. «The Propaganda Model Revisited». Monthly Review 48, July-August 1996: 115-128.

- Ibarra, Pedro y Idoyaga, Petxo. 1998. «Racionalidad democrática, transmisión ideológica y medios de comunicación». ZER, núm. 5. P 157-181.

5. Anàlisi Crítica del Discurs aplicada als mèdia.

 Els enfocaments de Jäger, Fairclough, Wodak i Van Dijk al ACD.

Minories ètniques i immigració en els mitjans espanyols.

La mirada necolonial en els mitjans europeus.

Bibliografia

- Giró, Xavier. 2007. "Enfoques analíticos críticos sobre el discurso de la cobertura informativa de conflictos", en "Espacio y tiempo en la Globalización. Una visión de la transparencia en la información", coordinadores T. Telleschi y E.A. Sandoval Forero.

- VanDijk, Teun. 2009. Discurso y Poder. Gedisa. Barcelona.

- Wodak, Ruth., y Meyer, Michael. 2016 (3rd ed). Methods of Critical Discourse Studies. London: Sage.

6. Racisme i xenofòbia. Estratègies d'intervenció. El cas de les xarxes (d'informació anti xenòfobes) antirumors.

Utilitarisme i racisme institucional.

Pràctiques i discurssos.

Alternatives i resistèncias.

Bibliografia

- Fernandez Buey, Francisco. 2000. Ética y filosofia política. Bellaterra. Barcelona.

- Giró, Xavier. 2010. “Complejidad, profesionalidad y antiracismo en eldiscurso informativo sobre la inmigración”. En Migraciones, discursos e ideologías en una sociedad globalizada. María Martínez Lirola (ed.) Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert, Alicante, pp .127-141.

- Giró, Xavier. 2005. Propostes per a la millora del tractament informatiu de la immigració. Debats 11. Fundació Jaume Bofill. 2005.

- Van Dijk, Teun. 1997. Racismo y análisis críticode los medios. Paidós. Barcelona.

 

Metodologia

1. Clases magistrales

2. Estudio de casos

3. Tutorías

4. Lecturas

5. Trabajos

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 30 1,2 1, 2, 4, 5, 9, 11
Tipus: Supervisades      
reunions de treball en grup per planificar estratègies i evaluar-les 15 0,6 6, 7, 8, 9, 12
Tipus: Autònomes      
Lectures amb el sistema Learning Through Discussion 105 4,2 2, 11

Avaluació

Per al 30% de la nota global basada en les aportacions a cinc debats: el/l’estudiant ha d'assistir a classe i preparar i participar en la discussió d'almenys cinc dels textos posats a debat.
Després de la discussió, lliurarà una breu memòria de la seva aportació. S'avaluaran la claredat conceptual (30% de la nota), la lògica dels raonaments (40%) i la claredat expositiva (30%).
Per al 25% corresponent a la memòria dels problemes analítics plantejats, l'alumne ha d'exposar els tres primers problemes que es tractin durant el curs.
S'avaluaran claredat conceptual (30% de la nota), la lògica dels raonaments (40%) i la claredat expositiva (30%).
Per al 45% corresponent a l'anàlisi d'una cobertura i el disseny d'una estratègia: El / l’estudiant ha de localitzar un problema social amb elements identitaris i analitzar-lo; i també analitzar les estratègies discursives de mitjans rellevants en aquest context i dissenyar una estratègia d'intervenció mediàtica que afavoreixi la construcció de convivència.
S'avaluaran la claredat conceptual (20%), la lògica dels raonaments (20%), la coherència del projecte (40%) i la claredat expositiva (20%).
La reavaluació consistirà en la repetició dels exercicis avaluats com a insuficients.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Escriure aportación a tres debats 30% 0 0 2, 4, 5, 11
Treball d'anàlisi de cobertura i disseny d'un contra estatrègia 45% 0 0 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12
escriure memòria del problemes discursius vistos durant el curs 25% 0 0 3, 4, 11

Bibliografia

Ja figura en cada capítol dels continguts.