Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313227 Mitjans, Comunicació i Cultura | OT | 0 | 2 |
No hi ha cap requisit específic, però les persones que cursin aquest mòdul haurien d'estar familiaritzades amb els conceptes bàsics de sexe i gènere i interessades per les desigualtats derivades per raó del sistema sexe/gènere. Aquesta assignatura es fa tota ella des de la perspectiva de gènere.
El mòdul "Gènere, Comunicació i canvi social" se centra en l'estudi, la reflexió i l'anàlisi dels tres conceptes continguts en l'enunciat de l'assignatura. Posa en relació el concepte de gènere amb el món de la comunicació i com aquesta dialèctica dificulta o afavoreix el canvi social.
Els mitjans de comunicació són importants instruments de producció i reproducció de l'imaginari col·lectiu, en el qual els estereotips de gènere tenen un gran pes en la percepció social dels homes i les dones concrets i reals. Aquest mòdul analitza el discurs dels mitjans de comunicació com a fòrums estratègics de producció de sentit, a la vegada que reflexiona sobre la responsabilitat dels mateixos en la permanència o el canvi de les imatges i estereotips de gènere.
Objectius:
a) Analitzar i reflexionar sobre els continguts dels mitjans de comunicació des d'una perspectiva de gènere. Els mitjans proposen lectures de la realitat que condicionen la percepció social dels fenomens, i reprodueixen les bases cognitives de la societat.
b) Estudiar la interdependencia entre els mitjans de comunicació i la societat i com es manté, es produeix i reprodueix el canvi social pel que fa als rols i estereotips de gènere
Breu descripció dels continguts:
1. Conceptes bàsics en matèria de gènere. El sistema sexe/gènere. Socialització i identitat de gènere. Mites, Arquetipus i Estereotips. Els rols de gènere.
2. La comunicació com a nou fòrum estratègic de poder i influència social, i la seva responsabilitat en la producció i reproducció de l'imaginari col·lectiu: Les diferents modalitats comunicativas. Informació. Publicitat. Entreteniment. Cinema, Nous formats comunicatius. L'aparició d'internet com a eix de la comunicació.
3. Divisió social de l'espai: esfera pública i esfera privada. Discursos diferents per a espais diferents. Premsa d'informació general versus premsa femenina i familiar
4. Els agents productors d'informació: mecanismes de producció i reproducció dels estereotips de gènere. La composició dels mitjans de comunicació. El sostre de vidre de la professió. Informes internacionals, estatals, regionals i altres.
4. Asimetria en la representació de gènere: Ells fan. Elles són. Informes internacionals, europeus, d'àmbil espanyol i català. Diferència de tractament en la informació. El cas de la informació esportiva.
5. Aplicació de la perspectiva de gènere a la informació. Recomanacions per a evitar el tractament estereotipat d'homes i dones a la informació. El cas de la violència de gènere i el seu tractament mediàtic.
6. La publicitat, discurs eufòric. Models masculins i femenins recurrents. Origen i evolució dels models d'identificació en la publicitat i el seu impacte en la societat. Valors suprems del discurs publiciari. La llei de Publicitat. Nous corrents publicitaris.
7. L'entreteniment i la ficció. Sèries televisives i estereotips de gènere: els nous models de masculinitat i feminitat.
8. Nous formats comunicatius: l'impacte de les Xarxes socials en el sistema comunicatiu. Altres formats: videoclips, youtube, web sèries, etc.
9. El Cinema. Importància de la ficció en la construcció de l'imaginari social. Rols recurrents masculins i femenins en la ficció cinematogràfica. El cas de la prostitució en el cinema.
10. Responsabilitat dels mitjans, nous corrents d'opinió sobre sexisme i mitjans. Les respostes creatives de la societat davant el sexisme als mitjans. Perspectives de futur.
La metodologiia serà la següent
a) Explicació teórica sobre els conceptes bàsics i fonamentals de l'assignatura (2 hores)
b) La part pràctica consistirà en l'anàlisi i la discussió dels encarrècs que s'hagin fet en la sessió prèvia (1 hora). Les pràctiques s'han d'exposar i discutir a classe.
d) S'ha de llegir alguns textos bàsics que figuren a la bibliografia per a comentar-los al llarg del curs.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Discussió a classe de temes concrets sobre productes mediàtics | 20 | 0,8 | 1, 3, 8, 9 |
Explicació de conceptes teòrics de l'assignatura | 30 | 1,2 | 1, 2, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració de textos analitics i argumentatius sobre els punts abordats en el programa | 50 | 2 | 1, 3, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures de textos bàsics i complementaris de la bibliografia | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 7, 9 |
Recerca i explicació d'exemple mediàtics a analitzar a la classe | 20 | 0,8 | 3, 8, 9 |
L'avaluació es farà mitjançant:
A. L'elaboració de diferents textos analítics sobre els diferents temes abordats en el programa que es vagin tractant en cada sessió. Es calcula que es podran fer de 4 a 6 pràctiques diferents (Aquestes pràctiques tenen un pes d'un 40% de la nota final)
B. Elaboració de diferentes textos argumentatius sobre algun punt abordat en el programa. Es calcula que es podrán fer de 2 a 4 textos d'aquests tipus. (Aquest text té un pes d'un 40% de la nota final)
C. La exposició i defensa oral durant les sessions pràctiques dels textos elaborats. (L'exposició orals de les pràctiquess té un pes d'un 20% de la nota final).
S'haurà d'haver exposat almenys el 70% de les pràctiques realitzades.
D. L'assistència i participació activa a classe també serà un element important per a l'avaluació final, a les quals caldrà haver assitir almenys al 75% de les sessions.
Procediment per a reavaluació:
Una cop finalitzat el curs, si l'alumnat no té el 75% de les pràctique aprovades, o no les hagués fet, haurà de fer-les o reelaborar-les en el termini de 3 setmanes després de finalitzades les sessions teòriques.
Si hagués obtingut menys d'un 3,5, a més de recuperar les pràctiques suspeses, o no elaborades, haurà de fer un examen final sobre els puntos establerts en el programa.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa oral a la classe de les pràctiques realitzades durant el curs | 20 | 0 | 0 | 2, 4, 6, 7 |
Elaboració de diferents textos analítics sobre els diferents temes abordats en el programa | 40 | 0 | 0 | 1, 5, 6, 8 |
Elaboració de textos argumentatius sobre els diferents temes abordats en el programa | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 9 |
BERNAL-TRIVIÑO, Ana, Hacia una comunicación feminista. Como informar e informarse sobre violencia machista, Barcelona, UOC (2019)
BERNARDEZ, Asunción, Mujeres en Medio(s). Propuesta para analizar la comunicación masiva con perspectiva de género, Madrid, Fundamentos, (2015)
BYERLY, Carolyn, (ed.) The International Handbook of Women and Journalism, Palgrave-MacMillan, Washington, (USA) (2013)
CAC/ICD, Gènere i mitjans de comunicació. Eines per visibilitzar les aportacions de les dones, CAC, ICD, Col·legi de Periodistes de Catalunya, Barcelona (2011).
EUROPEAN COMISSION, “Breaking gender stereotypes in the media” Advisory Committee on Equal Opportunities for Women and Men, (2010).
GALLEGO AYALA, Juana, "Retos académicos y profesionales para una comunicación con perspectiva de género", en Comunicación y Género, Madrid, Ameco (2018).
GALLEGO, Juana y LUENGO, María, Periodismo social. Madrid, Síntesis (2014)
GALLEGO, Juana, De reinas a ciudadanas. Medios de comunicación, ¿motor o rémora para la igualdad? Barcelona, Aresta (2013)
GALLEGO, Juana Eva devuelve la costilla. El nuevo estado de conciencia de las mujeres, Icaria, Barcelona (2010)
GALLEGO, Juana (directora): La prensa por dentro. Producción informativa y transmisión de estereotipos de género, Barcelona, Los Libros de la Frontera, 2002.
GALLEGO, Juana: Mujeres de papel. De ¡Hola! A Vogue, la prensa femenina en la actualidad. Icaria, Barcelona (1990)
GAMEZ, M. José y MASEDA, Rebeca, Gender Violence in Spanish Culture. From Vulnerability to Accountability, Peter Lang, New York. (2018)
GIL BENITEZ, Eva M. La mirada androcéntrica en la publicidad radiofónica,Diputación de Córdoba, 2016.
IJF, Getting the Balance. Gender Equality in Journalism, International JournalistsFederation, Brussels (2009)
IWMF, Global Report on Status of Women in the News Media, International Women MediaFoundation, Washington, (2010) www.iwmf.o
ROSS, Karen, y PADOVANI, Claudia, Gender Equality and the Media. A Challenge for Europe, Routledge, New York, 2017
SANCHEZ-GUTIERREZ, B. y LIBERIA, I. Aquelarre. La emancipación de las mujeres en la cultura de masas, Advook, Sevilla, 2020.
UNESCO, Indicadores de género para medios de comunicación, París, (2014)
WACC, Who makes the News, www.whomakesthenews.org 2005, 2010
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA:
BUTLER, Judit, El género en disputa.El feminismo y la dubversión de la identidad. Barcelona, Paidós (2007).
GALLAGHER, Margaret et al.: Screening Gender (Guía de buenas prácticas sobre género en televisión), Bruselas, Comunidad Europea (2001).
GALLEGO, Juana: Putas de película. Cien años de prostitución en el cine, Barcelona, Luces de Gálibo (2012)
GALLEGO, Juana: "Cine y prostitución: Una lectura del sexo de pago en la ficción cinematográfica". Quaderns del CAC, número 35, diciembre, pp- 63-71, (2010) (versió en català i anglès)
http://www.cac.cat/web/recerca/quaderns/hemeroteca/detall.jsp?NDg%3D&MQ%3D%3D&Jyc%3D&MzY%3D
JORGE, Ana Mujeres en los medios, mujeres de los medios, Barcelona, icaria, 2004.
LLEDÒ, Eulàlia: Como tratar bien los malos tratos en los mediosde comunicación, Sevilla, Instituto de la Mujer de Andalucía, 1999.
LLEDÓ, Eulàlia, Cambio lingüístico y prensa. Barcelona:Laertes, (2013).
GILL, Rosalind Gender and the Media, Polity Press, Cambridge (2007)
LOPEZ, Pilar (200 ) Manual de información en género, IORTV, Madrid.
MENÉNDEZ, Isabel. (2003) El cuarto poder, ¿un poder de mujeres? Oviedo, Milenta. (prólogo de Amelia Valcárcel).
UNIÓ DE PERIODISTES VALENCIANS, Noticias con lazo blanco. Manual para periodistas sobre la violencia doméstica, Generalitat Valenciana, Conselleria de Benestar Social, 2002.
VV.AA. (2003) Arrinconando estereotipos en los medios de comunicación y publicidad. Madrid, Comunidad de Madrid/Comisión Europea.
VV.AA. (2002) Mujeres, hombres y medios de comunicación, (4 Vols). Valladolid, Lex Nova. Junta de Castilla y León