Logo UAB
2020/2021

Epistemologia i Metodologia de la Recerca en Comunicació

Codi: 42443 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313227 Mitjans, Comunicació i Cultura OB 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jaume Soriano Clemente
Correu electrònic:
Jaume.Soriano@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Prerequisits

No presenta prerequisits de coneixements d’altres mòduls del Màster Universitari en Mitjans, Comunicació i Cultura.

Objectius

Coneixement i aplicació dels mètodes i tècniques de recerca en comunicació.

Competències

  • Comprendre i tenir coneixements que aportin una base o una oportunitat per desenvolupar i/o aplicar idees de manera original, sovint en un context de recerca
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Saber aplicar tècniques avançades de recerca quantitativa i qualitativa als processos de producció i recepció de la comunicació
  • Ser capaç de planificar i dirigir projectes de recerca bàsica i aplicada en comunicació mediàtica i cultura
  • Treballar en equips de caràcter interdisciplinari i dirigir-los

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els procediments de recollida i d'anàlisi de dades.
  2. Comprendre i tenir coneixements que aportin una base o una oportunitat per desenvolupar i/o aplicar idees de manera original, sovint en un context de recerca
  3. Construir instruments per a la recollida i l'anàlisi de dades.
  4. Construir mostres de recerca.
  5. Distingir estratègies possibles de recerca.
  6. Fer treballs de camp en els quals s'apliquin tècniques de recerca quantitatives i qualitatives.
  7. Formular enunciats hipotètics, preguntes de recerca i objectius.
  8. Programar l'execució de projectes de recerca.
  9. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  10. Treballar en equips de caràcter interdisciplinari i dirigir-los
  11. Valorar la idoneïtat en l'aplicació de tècniques de recerca en comunicació.

Continguts

1. Epistemologia

1.1. Inductivisme

1.2. Racionalisme crític

1.3. Relativisme

 

2. Metodologies per a la recerca dels mitjans, la comunicació i la cultura

2.1. Estructura de la recerca en comunicació. Tipus i àmbits d’aplicació

2.2. Dissenys estàndard de recerca

2.2.1. Orientats a la verificació

2.2.2. Orientats al descobriment

2.2.3. Les dimensions metodològiques

2.3. El procés de recerca. Ingredients bàsics

2.3.1. Delimitació de l’objecte d’estudi

2.3.2. Mostreig

2.3.3. Recollida de dades

2.4. Anàlisi i interpretació de resultats

 

3. Els procediments de recerca bàsics.

3.1. Métodes interrogatius (enquesta, entrevistes, grups de discussió)

3.2. Experiments/quasiexperiments

3.3. Etnografia/observació participant

3.4. Anàlisi de continguts i anàlisi textuals.

 

 

 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació
de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció
detallada dels exercicis i activitats dels seminaris, els diversos materials docents i qualsevol
informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat
docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la
programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
 
 
Aquesta guia docent incorpora la perspectiva de gènere en els continguts i en el tractament.

 

Metodologia

  1. Classes magistrals
  2. Estudi de casos
  3. Lectures
  4. Tutories
  5. Realització de treballs

Es combinarà l’aprenentatge d’aspectes teòrics del programa amb l’aprenentatge mitjançant els casos pràctics de recerca. En tots els casos es potenciaran els processos de reflexió sobre com coneixem, propis de tota activitat que pretengui aprofundir en els mecanismes de producció del saber.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 25 1 5, 11
Estudi de casos 5 0,2 7
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 8
Tipus: Autònomes      
Lectures, realització de treballs 105 4,2 5, 11

Avaluació

  1. Avaluació

La qualificació final serà el resultat de ponderar tres formes d’avaluació del rendiment acadèmic:

1.- La realització de treballs que suposaran el 50% de la nota final.

2.- La realització d’una prova tipus test sobre la lectura del llibre d’Alan Chalmers ¿Qué es esa cosa llamada ciencia?. El resultat de la prova serà un 30% de la nota final.

3.- L’assistència a classe i la participació en els debats i controvèrsies acadèmiques que es suscitin al llarg del curs. Aquest apartat es valora amb el 20% de la nota final.

2.  Recuperació

Es podran recuperar els treballs i la prova de lectura. L’assistència i participació resta exclosa de la possibilitat de recuperació.

Per optar a la recuperació dels treballs i de la prova de lectura cal haver suspès prèviament les proves avaluables. No es podran recuperar les proves si la nota final del mòdul és superior a 4,9 punts.

3.  Revisió ordinària de les activitats d'avaluació

En cas de disconformitat amb la qualificació de les diferents activitats d'avaluació, l'alumnat tindrà dret a la revisió ordinària de les proves amb el professor del mòdul. La data i horari de la revisió ordinària es faran públiques a través de l'espai del mòdul al Campus Virtual.

4.  Revisió extraordinària de la qualificació final del mòdul

En cas de disconformitat amb la qualificació final del mòdul, l'alumnat tindrà dret a sol·licitar-ne la revisió extraordinària. haurà de presentar, en el termini de quinze dies naturals desprès de publicada la qualificació final, una sol·licitud raonada la Facultat de Ciències de la Comunicació i es lliurarà a la gestió acadèmica. La revisió es farà d'acord amb las instruccions revisió extraordinària aprovades per la Junta de Facultat del dia 5 de maig de 2016, publicades al web de la Facultat: http://www.uab.cat/web/estudiar/grados/informacion-academica/evaluacion/revision-extraordinaria-de-la-calificacion-final-1345717361537

 

 

PLAGI: L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
 
NOTA: La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació a les classes i debats 20% 0 0 2, 9
Planificació i realització de treballs 50% 0 0 1, 3, 4, 6, 8, 10
Proves de seguiment de continguts 30% 0 0 5, 7, 11

Bibliografia

Arroyo, Millán; Sádaba, Igor (coords.)

2012 Metodología de la investigación social Madrid, Editorial Síntesis.

Becker, Howard

2011 [1986] Manual de escritura para científicos sociales Buenos Aires, Siglo XXI.

Chalmers, Alan F.

2000 ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? (Tercerca edición en España) Madrid, Siglo XXI.

Couldry, Nick and Hepp, Andreas

2017 The Mediated Construction of Reality, Cambridge, Polity Press.

Deacon, David, et alt.

1999 Researching Communications London, Arnold.

Della Porta,, Donatella; Keating, Michael (eds.)

2013 Enfoques y metodologías en las ciencias sociales, Madrid, Ediciones Akal.

Gauntlett, David

2007 Creative Explorations. New approaches to identities and audiences New York, Routledge.

Goyanes, Manuel

2017 Desafío de la investigación estándar en comunicación. Crítica y alternativas, Barcelona, Editorial UOC.

Hansen, Anders and Machin, David

2019 Media and Communication Research Methods (2nd Edition), London, Red Globe Press

Igartua, Juan José

2006 Métodos cuantitativos de investigación en comunicación Barcelona, Bosch.

Íñiguez, Lupicinio (ed.)

2006 Análisis del discurso. Manual para las ciencias sociales Barcelona, Editorial UOC.

Soriano, Jaume

2007 L’ofici de comunicòleg Vic, Eumo Editorial.

2017 "Investigar la comunicación con métodos biográficos. Propuestas de estudio", en Historia y Comunicación Social vol. 22(1), pàgs. 157-171.

Wright Mills, Charles

2009 [1959] La imaginación sociológica México D.F., Fondo de Cultura Económica.

Verd, Joan M.; Lozares, Carlos

2016 Introducción a la investigación cualitativa Madrid, Editorial Síntesis.

VV.AA.

1973 La disputa del positivismo en la sociología alemana Barcelona, Grijalbo.