Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313223 Història de la Ciència: Ciència, Història i Societat | OT | 0 | 1 |
És un mòdul obligatori en l'itinerari acadèmic de recerca del màster. Capacita i prepara a l’estudiant per a la realització, al segon semestre, dels mòduls de recerca (M5 + M9), amb garanties d’èxit.
Com escriure la història de la ciència al segle XXI? Per a poder respondre a aquesta pregunta complexa, el mòdul proporciona a l’estudiant una aproximació crítica a diferents escoles, temes i problemes de què s’ocupa la història de la ciència com a disciplina acadèmica, i convida a treure’n conclusions útils d’actualitat. Es tracta d’un mòdul historiogràfic, on les mirades plurals i sovint controvertides en relació a determinats esdeveniments del passat tenen prioritat per sobre dels consensos sobre aquests mateixos temes –més propis del mòdul M1.
El curs està organitzat en dos blocs:
A. Metodologia i desenvolupament de la disciplina: introdueix a l’estudiant en la bibliografia, enfocaments i metodologia de recerca en història de la ciència. Proporciona també una panoràmica del desenvolupament de la disciplina al llarg del segle XX.
B. Temes i problemes: explora la relació de la ciència amb determinats temes i problemes fronterers, des d’una perspectiva historiogràfica.
A. METODOLOGIA I DESENVOLUPAMENT DE LA DISCIPLINA
- Presentació. La història de la ciència com a disciplina acadèmica: introducció historiogràfica. Eines i recursos.
- Els orígens de la història de la ciència (I): Sarton
- Els orígens de la història de la ciència (II): Koyré
- La primera sociologia: Merton
- Thomas Kuhn i la guerra Freda
- El gir sociològic i cultural (I)
- El gir sociològic i cultural (II)
- Sessió de síntesi. Crítica de textos. Preparació del primer exercici
B. TEMES I PROBLEMES
- Medicina
- Ciències humanes
- Tecnologia (I)
- Tecnologia (II)
- Art
- Religió
- Matemàtiques i enginyeria (I)
- Matemàtiques i enginyeria (II)
- Gènere (I)
- Gènere (II)
- Sessió de seguiment de l’assaig historiogràfic. Presentació oral de la lectura escollida per l’assaig final
- Història ambiental
- Ciència global
- Big Science
- STS
- Públics (I)
- Públics (II)
- Història global
- Hegemonia cultural
-HPS
-Sessió final de síntesi
Les exposicions del professor preparen un seguit de lectures que es discuteixen posteriorment en exposicions i debats a classe.
L'alumne construeix un assaig historiogràfic al llarg del mòdul a partir de les lectures i debats setmanals.
Els alumnes elaboren un comentari de text per cada bloc.
La recerca bibliogràfica autònoma permet també a l'alumne conèixer un determinat estat de la questió en temes i problemes en història de la ciència del seu interés.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, expositives | 94 | 3,76 | 1, 2, 3, 5, 8, 11, 12, 13, 14, 18, 19, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Exposicions orals, tutories i presentacions de treballs | 46 | 1,84 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 24, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal, elaboració de treballs, lectura i anàlisi d'articles | 225 | 9 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 24, 25, 27 |
L’avaluació es realitzarà a partir de les activitats següents:
|
Activitat |
Pes |
|
1. |
Comentari historiogràfic d’un text clàssic del bloc A: S’assignarà un text clàssic d’alguns dels autors (o de les seves escoles) del bloc A (Sarton, Koyré, Merton, Kuhn, etc), que caldrà comentar de manera critica en un text de 1000 paraules, presentat en un format prèviament definit Lliurament: 26-11-2020. |
15% |
|
2. |
Comentari historiogràfic d’un article del bloc B: S’assignarà un article especialitzat d’algun dels temes que apareixen en el bloc B, que caldrà comentar de manera crítica en un text de 1000 paraules, presentat en un format prèviament definit. Lliurament: 17-12-2020 |
15% |
|
3. |
Presentació oralde la monografiaescollida per a l’assaig historiogràfic. Presentació breu de l’autor, de les idees principals de l’obra i del posicionament historiogràfic d’aquesta. Exercici a l’aula el dia: 03-12-2020 (avaluació: coordinadors del mòdul) |
20% |
|
4. |
Redacció d’un assaig historiogràfic d’una extensió de 5000 paraules. L’assaig es centrarà en l’anàlisi de l’obra d’un determinat autor i de la seva contribució a la historiografia de la ciència. Cal escollir una de les obres que us proposem a l’apèndix. L’assaig ha de partir de la presentació de l’autor (500 paraules) i d’un resum de la lectura (1000 paraules) per arribar a la identificació i discussió historiogràfica de l’obra (3500 paraules). Un vegada situat el posicionament historiogràfic de l’obra amb una discussió raonada, cal comparar-lo amb altres aproximacions al mateix tema (situant-les en el temps) i fer-ne una crítica raonada: veure quines implicacions té aquella aproximació historiogràfica, com està construint el seu objecte d’estudi, els problemes metodològics que presenta, etc. Proporcionarem un model d’article que caldrà seguir per a qüestions formals en l’elaboració de l’assaig. La correcció formal i lingüística comptarà en la qualificació final de l’exercici. Lliurament de l’assaig historiogràfic: 04-02-2021 (Supervisió i avaluació: coordinadors del mòdul) |
50% |
Si un estudiant no supera alguna de les probes, podrà presentar-ne una versió revisada al final del mòdul. Les presentacions orals no són recuperables.
En cas que les activitats i proves de l’assignatura no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de TEAMS, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari historiogràfic d'un article del bloc B | 15% | 2,5 | 0,1 | 8, 9, 13, 15, 18, 19, 23, 25 |
Comentari historiogràfic d'un text clàssic del bloc A | 15% | 2,5 | 0,1 | 3, 5, 8, 13, 14, 16, 21, 24 |
Exposició Oral | 20% | 2,5 | 0,1 | 4, 7, 10, 15, 20, 22, 24, 26, 27 |
Redacció d'un assaig historiogràfic | 50% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 26 |
BASE DE DADES HISTORY OF SCIENCE, TECHNOLOGY AND MEDICINE
La UAB s'ha subscrit a la base de dades History of Science, Technology and Medicine, que inclou la base de dades bibliogràfica d'Isis i la HSS. Tenim 4 accessos simultanis. Hi podeu accedir des de fora de la UAB:
1) Accediu a la Xarxa Privada Virtual de la UAB http://xpv.uab.cat/ mitjançant el vostre NIU i password
2) Cliqueu Biblioteques per accedir a la web del Servei de Biblioteques de la UAB
3) Busqueu al Catàleg de la UAB "History of Science Technology”. Entre els resultats veureu:
History of science, technology, and medicine [Recurs electrònic]
4) Cliqueu sobre la referència i trobareu l’enllaç directe a la base de dades.
BIBLIOGRAFIA
Un molt bon recurs bibliogràfic el teniu al web de la History of Science Society (HSS): Reading the History of Western Science: A List of Good Places to Start
DICCIONARIS, GUIES, ANTOLOGIES I ENCICLOPÈDIES
BYNUM, William F. & Roy PORTER (eds.) (1993). Companion Encyclopedia of the History of Medicine. London: Routledge, 2 vols.
BYNUM, William F.; BYNUM, Helen (eds.) (2006). Dictionary of Medical Biography. Westport: Greenwood, 5 volumes.
GILLESPIE, Charles (ed.) (1970/90). Dictionary of Scientific Biography. New York: Charles Scribner's Sons.
HEILBRON, John L. (ed.) (2003). The Oxford Companion to the History of Modern Science. Oxford: Univ. Press.
BIAGIOLI, Mario (ed.) (1999). The Science Studies Reader. New York: Routledge.
HACKETT, Edward J. et al., eds., The Handbook of Science and Technology Studies, 3ª ed., Cambridge, MA: MIT Press.
HESSENBRUCH, Arne (ed.) (2000). Reader’s Guide to the Historry of Science. London: Fitzroy Dearbour.
KRIGE, John; PESTRE, Dominique (eds.) (2003). Companion to Science in the Twentieth Century. Amsterdam: Harwood.
PATTON, Lydia (ed.) (2014). Philosophy, Science, and History: A Guide and Reader. New York: Routledge.
MAUSKOPF, Seymour, SCHMALTZ, Tad (eds.) (2012). Integrating History and Philosophy of Science Problems and Prospects. Dordrecht: Springer
OLBY, Robert; Geoffrey CANTOR; John CHRISTIE; Jonathan HODGE, eds. (1990) Companion to the History of Modern Science. London: Routledge.
The Cambridge History of Science. Cambridge: Cambridge University Press, 8 vols. [Disponible online].
PESTRE, Domique (ed.) (2015). Histoire des sciences et des savoirs. Paris: Seuil, 3 vols.
HISTORIOGRAFIA
Les obres panoràmiques sobre historiografia de la ciència són escasses. Cal destacar-ne però algunes que poden ser útils a nivell de consulta:
DOEL, Ronald E., SÖDERQVIST, Thomas (2006). The Historiography of Contemporary Science, Technology, and Medicine: Writing Recent Science, London: Routledge.
GAVROGLU, Kostas (2007). O Passado das Ciências como História. Porto: Porto Editora.
GRAHAM, L. W. LEPENIES and P. WEINGART (eds.) (1987). Functions and Uses of Disciplinary Histories. Dordrecht: Springer.
GOLINSKI, Jan (1998). Making Natural Knowledge. Constructivism and the History of Science. Cambridge University Press.
HUISMAN, Frank; WARNER, John Harley (eds.) (2004). Locating medical history. Stories and their meanings. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
KRAGH, Helge (1989; 2007). Introducción a la historia de la ciencia. Barcelona: Crítica.
SOLÍS, Carlos (ed.) (1994). Razones e intereses. La historia de la ciencia después de Kuhn. Barcelona: Paidós.
SOLÍS, Carlos (ed.) (1998). Alta tensión: historia, filosofía y sociología de la ciencia. Ensayos en honor de Thomas S. Kuhn. Barcelona: Paidós.
APÈNDIX: OBRES PER A L'ASSAIG HISTORIOGRÀFIC
https://hssonline.org/2019/11/25/hss-award-winning-books-in-the-history-of-science/