Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4312637 Musicologia, Educació Musical i Interpretació de la Música Antiga | OT | 0 | 0 |
Tenir un títol universitari oficial espanyol o un títol superior de música o altres expedit per una institució superior de l'Espai Europeu d'Ensenyament Superior (EEES). O de tercers països, que al país expendidor del títol faculti per a l'accés als ensenyaments de màster.
Disposar de coneixements profunds en teoria i interpretació musical.
S'ha de poder acreditar un nivellde C1 d'espanyol. Això significa expressar-se amb fluïdesa, espontaneïtat i sense esforç aparent;trobar sempre l'expressió adequada a la situació i al context, ja es trobi aquest emmarcat en l'àmbit social, laboral o acadèmic; i utilitzar l'idioma amb flexibilitat i eficàcia, demostrant un ús correcte en l'elaboració de textos complexos Així com ser capaç d'explicar i defensar les teves opinions en un debat; exposar els avantatges i desavantatges d'un assumpte, especular sobre possibles situacions hipotètiques.
Aquest mòdul te com a eix vertebrador, com la recerca en transferència de coneixements ha enriquit i generat noves i millors maneres de treballar la música i la veu a l'aula. Els continguts d'aquest mòdul s'estrucutren en tres blocs.
1-Recursos didàctics
Es treballaran les tres grans competències de la didàctica de la música: escoltar, interpretar i crear. Es parlarà sobre la didàctica de la música a l’etapa infantil i primària. L’anàlisi de la pràctica que es realitzi ens conduirà a reflexionar sobre el paper de les tres grans competències de l’àrea de música, dels recursos materials en la formació musical a l’escola i de l’aprenentatge de la música través de l’escolta. El coneixement del repertori es durà a terme amb interacció amb l’aprenentatge de metodologia i recursos didàctics. En aquest bloc també es treballaran obres de compositors contemporanis -catalans i d’arreu- i de músiques del món.
En aquest bloc de continguts hi haurà un espai per treballar la inclusió dins l'àmbit de l'ensenyament-aprenentatge de la música.
2. Audició i noves tecnologies en l'aprenentatge musical
En el treball es reflexionarà sobre el potencial que tenen les TIC en l’educació musical, a partir de recursos web2, de materials multimèdia, etc... També es faran exercicis pràctics d'aplicació de programari específic.
3. Comunicació vocal
El treball combina la teoria amb la pràctica tenint com a referència la veu com a una eina fonamental del docent. Es parteix de la concepció que tot el cos és l’instrument de la veu i s’analitzen des de la pràctica les qualitats del so vocal, els fonaments d’un bon control corporal i vocal i el seu paper dins la comunicació educativa.
Donat el contingut del mòdul, les sessions seran fonamentalment pràctiques, l’aprenentatge es durà a terme a través de la pròpia experimentació a l’aula, que a més s’alternarà amb:
En cas que les autoritats sanitàries limitin la presencialitat, les activitats pràctiques seran adaptades per poder-les fer de manera telemàtica.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Conferències i debats | 57,5 | 2,3 | 3, 7 |
Presencials amb tot el grup | 17 | 0,68 | 4, 5, 6, 7, 8 |
Seminaris a partir de lectures | 6,5 | 0,26 | 3, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Recensions bibliogràfiques i anàlisi de documents | 22 | 0,88 | 4, 5, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Disseny de projectes | 141 | 5,64 | 2, 4, 5, 7 |
En el cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Les tasques, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i / o discussions d'exercicis a través d'Teams, assegurant que tot l'estudiantat pot accedir
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l'alumnat (Moodle) de l'procediment i data de revisió de les qualificacions.
A l'hora d'avaluar es tindrà en compte:
Les tasques per a l'avaluació de cadascuna de les parts * de el Mòdul són les següents:
(*) La nota final s'obtindrà segons el següent percentatge
Didàctica de la música: 50%
TIC: 30%
Veu: 20%
En cas que l'estudiant cometi qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, aquest serà qualificat amb 0, sense importar el procés disciplinari que es pugui derivar. En cas que es verifiquin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Concreció de les activitats d’avaluació
|
DIDÀCTICA DE LA MÚSICA |
|
|
Tasca d’avaluació |
Tipologia d’activitat |
Data d’avaluació |
Data recuperació
|
Elaboració proposta didàctica sobre audició |
Individual |
28/05/21 |
|
Reflexions d’articles sobre didàctica de la música |
Individual/grupal |
28/05/21 |
|
Presentació oral utilitzant recursos didàctics, TIC i projecció de laveu |
Individual |
últim divendres de classe |
|
Creació-elaboració material didàctic |
Individual/grupal |
28/05/21 |
|
|
VEU |
|
|
Tasca d’avaluació |
Tipologia d’activitat |
Data d’avaluació |
|
Presentació oral utilitzant recursos didàctics, TIC i projecció de la veu |
Individual |
últim divendres de classe |
|
Elaboració de rutina de reparació corporal-vocal |
Individual |
28/05/21 |
|
|
TIC |
|
|
Tasca d’avaluació |
Tipologia d’activitat |
Data d’avaluació |
|
Presentació oral utilitzant recursos didàctics, TIC i projecció de la veu |
Individual |
últim divendres de classe |
|
|
|
||
|
|
|
Les tasques d’avaluació que estiguin suspeses es podran recuperar el 11/06/21 |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comunicació vocal | 30 | 2 | 0,08 | 1, 4 |
Didàctica de l'audició | 50 | 3 | 0,12 | 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Recursos TIC | 20 | 1 | 0,04 | 2, 4, 7, 8 |
DIDÀCTICA DE LA MÚSICA
CASAS, A. i POZO, J. I. (2008): ¿Cómo se utilizan las partituras en la enseñanza y el aprendizaje de la música? Cultura y Educación, 20 (1), 49-62.
CARRILLO, C. i VILAR, M. (2012): Las competencias profesionales del profesorado de música: opiniones de una muestra de docentes. Cultura y Educación, 24 (3): 319-335.
COLL, C.; COLOMINA, R.; ONRUBIA, J. i ROCHERA, M. J. (1992): Actividad conjunta y habla: una aproximación al estudio de los mecanismos de influencia educativa. Infancia y aprendizaje, 59, 189- 232
COLL, C., PALACIOS, J. i MARCHESI, A. (Comp.) (2004): Desarrollo psicológico y educación: psicología de la educación escolar. Madrid: Alianza Editorial.
CUBERO, R. (2005): Perspectivas constructivistas: la intersección entre el significado, la interacción y el discurso. Barcelona: Graó.
ESCOLTAR MÚSICA A L’ESCOLA: https://sites.google.com/site/escoltarmusiques/
GLUSCHANKOF, C. i PÉREZ-MORENO, J. (2017). La música en la educación infantil: investigación y práctica. Madrid: Dairea Ediciones.
GOETZE, M. (2000). Challenges of Performing Diverse Cultural Music. Music Educators Journal, 87 (1), p. 23-25
GÓMEZ, I. (2000): Bases teóricas de una propuesta didáctica para favorecer la comunicación en el aula. En J. JORBA, I. GÓMEZ, I A. PRAT: Hablar y escribir para aprender. Madrid: Síntesis.
LINES, D. K. (2009). La educación musical para el nuevo milenio. Madrid. Morata.
MALAGARRIGA, T. i MARTÍNEZ, M. (Eds.) (2010): Tot ho podem expressar amb música. Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.
MALAGARRIGA, T. i MARTÍNEZ, M. (2006): Els músics més petits: unitats didàctiques per l'alumnat de 4 i 5 anys d'escola de música (2 vol). Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.
MALAGARRIGA, T.; PÉREZ, J.; BALLBER, L. i ROCA, C. (2011): Tireu confits! Propostes per a fer música amb infants de 0 a 3 anys (vol I), els més petits. Barcelona: Amalgama Edicions.
MERCER, N. (2001): Palabras y mentes. Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Barcelona: Paidós.
PÉREZ, J. i MALAGARRIGA, T. (2010): Materiales para hacer música en las primeras edades: ejes del triángulo formación, innovación e investigación. Revista Complutense de Educación, 21 (2), 389-403.
PINSSON, M. (2003). Ëcouter la musique du XXe siècle à l'école, au collège et au lycée. SCEREN. Reims
POZO, J. I. et al. (2006): Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje: las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Graó.
SANMARTÍ, N. (2007): Evaluar para aprender. 10 ideas clave. Barcelona: Graó.
VALLS, A., CALMELL, C. (2010). La música contemporània catalana a l'escola. Barcelona. Dinsic
VIDAL, J.; DURAN, D. i VILAR, M. (2010): Aprendizaje musical con métodos de aprendizaje cooperativo. Cultura y Educación, 22 (3), 363-378.
VILADOT, L. (2012): De la poesia a la composició musical col·lectiva: una experiència a l'escola de música. Temps d'Educació, 42, 93-110.
VILADOT, L.; GÓMEZ I. i MALAGARRIGA T. (2010): Sharing Meanings in the Music Classroom. European Journal of Psychology of Education, 25 (1): 49-65.
VILADOT, L. i PÉREZ-MORENO, J. (2016): Pon, pon, dinerito en el bolsón: un paseo porel juego musical en la etapa infantil. Dins de EDO, M; BLANCH, S. i ANTÓN, M. (coord.). El juego en la primera infancia. Barcelona: Octaedro.
WERTSCH, J. (1988): Vygotsky y la formación social de la mente. Barcelona: Paidós.
ZARAGOZÁ, J. LL. (2009): Didáctica de la música en la educación secundaria. Competencias docentes y aprendizaje. Barcelona: Graó.
VEU
ALESSANDRONI, N.;TORRES GALLARDO, B. y BELTRAMONE, C. (Eds.) (2019). Vocalidades: la voz humana desde la interdisciplina. La Plata: GITeV.
BERTHERAT, T., BERSNTEIN, C.(1990). El cuerpo tiene sus razones. Barcelona: Paidós.
BUSTOS, I. (2007). La voz. La técnica y la Expresión. Badalona (Barcelona): Paidotribo
CALAIS, B (2013). Anatomía de la Voz. La liebre de marzo (Barcelona)
CALAIS, B (2006). La respiración. Anatomía para el movimiento, Vol. IV. La liebre de marzo (Barcelona)
GASSULL, C; GODALL, P; MARTORELL, M. (2011). La voz. Orientaciones prácticas. Amalgama edicions. Bacelona
MCCALLION, M. (1999): El libro de la voz. Barcelona: Urano.
Center Of Voice Disorders: www.bgsm.edu/voice Centre Roy Hart: www-elec. enst. fr/-dufourd/royhart/rhfrancais.html Cesari, U.: "Voicelabnews" www.voxneapolis.it/it_news0497.html National Association Teachers Of Singing: www.nats.org The Voice Foundation: www.voicefoundation.org
TIC
BUSQUETS, A., SABADELL i BOSCH, M. (2010). TIC-TAC EEES: educar per transformar: transformar per educar: reflexions metodològiques i adaptació a un entorn virtual d'aprenentatge. Barcelona: UOC. Accés des de http://cataleg.uab.cat/record=b1829268~S1*cat*
MARÍN DE LA IGLESIA, J. L. (2010). Web 2.0: una descripción muy sencilla de los cambios que estamos viviendo. Oleiros (La Coruña): Netbiblo. Accés des de http://cataleg.uab.cat/record=b1810686~S1*cat
MIRALPEIX, A. (2014). Aproximació a les competències digitals musicals i la seva didàctica als estudis de Grau de mestre en Educació Primària. Tesi doctoral. Barcelona: Universitat Ramon Llull.
En la confecció de la bibliografia s'ha tingut en compte la perspectiva de gènere.