Logo UAB
2020/2021

Macroeconomia Avançada i Finances

Codi: 40102 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4313805 Anàlisi Econòmica / Economic Analysis OT 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Obiols Homs
Correu electrònic:
Francesc.Obiols@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Jordi Caballé Vilella
Jesús David Pérez Castrillo
Luca Gambetti
Joan Llull Cabrer
Raul Santaeulalia Llopis

Equip docent extern a la UAB

Abhay Abhyankar
Ada Ferrer-i-Carbonell
Alexander Ludwig
Hannes Müller
Hugo Rodríguez Mendizabal

Prerequisits

Sense prerequisits específics.

Objectius

Aquest mòdul presenta varis dels models teòrics i empírics més usats en la macroeconomia moderna.

 

Competències

  • Analitzar conceptualment un problema econòmic concret utilitzant eines analítiques avançades.
  • Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics avançats per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  • Articular recomanacions sobre polítiques macroeconòmiques i microeconòmiques.
  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació.
  • Dissenyar, planificar i dur a terme recerques sobre economia.
  • Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Ser capaç d'articular els fonaments de la teoria econòmica derivant-los analíticament a partir de raonaments matemàtics.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics avançats per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  2. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  3. Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació.
  4. Elaborar arguments rigorosos per explicar determinats fenòmens econòmics macroeconòmics i financers
  5. Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  6. Emmarcar una pregunta econòmica de l'àmbit de la macroeconomia i les finances en un problema matemàtic i derivar-ne la resposta a partir de la lògica matemàtica
  7. Identificar els supòsits específics que permeten donar resposta a fenòmens del camp de la macroeconomia i les finances
  8. Interpretar tant la modelització del problema com la conclusió que se'n deriva
  9. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  10. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  11. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  12. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  13. Reconèixer els reptes pendents en el camp de la macroeconomia i les finances, proposar un pla que descrigui els passos que cal seguir i les metodologies que s’han d’utilitzar per respondre a aquests reptes
  14. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Continguts

Corporate Finance

Optimal Policy and Expectations

Quantitative Macroeconomics

Money and Banking

Structural Microeconometrics

Macroeconometrics

Applied Public Economics

Topics in Trade and International and Empirical Finance

Asset Pricing

 

Metodologia

•     Theory  classes        

•     Practical  classes        

•     Learning    based    on    problem    solving    

•     Tutorials  

•     Personal  study        

•     Study  groups        

•     Textbook  reading        

•     Article  reading       

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Classes pràctiques, llistes de problemes, tutories 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, estudi en grups, lectures de textes de manuals de referència i d'artícles científics 150 6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Avaluació

 

Exàmens Finals   

50%  

Assistència a classe i participació activa    

20%  

Llistes de problemes i exercicis    

30%   

Un mòdul consisteix en diferents cursos els quals s'avaluen amb exàmens finals, llistes de problemes i altres activitats de classe com l'assistència, presentacions, etc.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a classe, llistes de problemes i altres execicis 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Exàmens Finals 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Bibliografia

  • Tirole, J. (2006), “The Theory of Corporate Finance,” Princeton University Press.
  • Brealey, R.A. and Myers, S.C. (1997), “Principles of Corporate Finance,” New York McGraw-Hill.
  • Kaplan, S. and Strömberg, P. (2003), “Financial Contracting Meets the Real World: An Empirical Study of Venture Capital Contracts,” Review of Economic Studies 70: 281-315.
  • Macho-Stadler, I. and Pérez-Castrillo, D. (2010), “Incentives in University Technology Transfers”, International Journal of Industrial Organization 28 : 362-367. 
  • Evans, G. and S. Honkapohja, 2001, Learning and Expectations in Macroeconomics,Princeton University Press. This reference focuses on the issues of convergence.
  • Sargent. T, 1993, Bounded Rationality in Macroeconomics, Oxford University Press. Below there is a detailed description of each topic and some readings.
  • Ljungqvist, L. and T.J. Sargent (2004), Recursive Macroeconomic Theory, 2nd edition MIT Press.
  • Lucas, R.E., and N. L. Stokey (1989); Recursive Methods in Economic Dynamics, Harvard University Press.
  • Chari, V.V. and P. Kehoe (1999): "Optimal Fiscal and Monetary Policy" in, Handbook of Macroeconomics, John
  • Taylor and MikeWoodford, eds. (North Holland: Amsterdam
  • Methods and Applications, vol. 1 of MIT  Press Books, The MIT  Press.
  • Aguiar,  M.  and  G. Gopinath (2006):  “ Defaultable debt, interest  rates and the current  account,” Journal  of International Economics, 69, 64–83.
  • Arellano, C.  (2008):   “  Default   Risk  and  Income   Fluctuations in  Emerging Economies,” American Economic Review, 98, 690–712.
  • Bocola,   L.  (2016):   “The   Pass-Through  of  Sovereign  Risk,”   Journal   of Political Economy.
  • den  Haan,   W.   J. and   A.   Marcet  (1990):  “ Solving  the Stochastic Growth Model by Parameterizing Expectations,” Journal  of Business &  Economic Statistics, 8, 31–34.
  • Gornemann, N.,   K.   Kuester, and    M.   Nakajima (2016):  “ Doves  for  the Rich,   Hawks   for  the   Poor?   Distributional    Consequences  of  Monetary Policy,”  CEPR  Discussion Papers  11233,  C.E.P.R. Discussion Papers.
  • Gourieroux, C.  and  A.  Monfort  (1997):   Simulation-based  Econometric Methods, no. 9780198774754 in OUP Catalogue, Oxford  University Press.
  • Hatchondo, J. C., L.   Martinez, and   H. Sapriza (2009):  “ Heterogeneous Borrowers In Quantitative Models  Of Sovereign Default,” International Eco- nomic  Review, 50, 1129–1151.
  • Judd,   K.  L.  (1998):  Numerical Methods in Economics, vol. 1 of MIT  Press Books,  The MIT  Press.
  • Krusell,  P., A. A. Smith,   and  Jr. (1998):  “ Income  and  Wealth  Heterogene- ity in the Macroeconomy,” Journal  of Political Economy, 106, 867–896.
  • Marimon, R.  and  A.  Scott,   eds. (1999):  Computational Methods for the Study  of Dynamic Economies, Oxford  University Press.
  • Quadrini,  V.  (2000):   “  Entrepreneurship, Saving   and   Social   Mobility,” Review  of Economic Dynamics, 3, 1–40.
  • Reiter,  M.  (2010):  “ Solving  the  incomplete markets model  with  aggregate un-  certainty by  backward induction,” Journal  of  Economic Dynamics and Con- trol, 34, 28–35.
  • Rojas,  L. E. (2017):  “Expectations Formation and Investment During  Reces- sions,”  .
  • Sargent, T. (2001):  The Conquest of American Inflation.,  Princeton Univer- sity Press.
  • Thaler,  D.  (2017):  “Austerity  to save the banks?  A quantitative  Model  of Sovereign Default  with Endogenous Default  Costs  and a Financial Sector,”
  • Thomas, J.  K.  (2002):   “  Is  Lumpy   Investment Relevant for  the  Business Cycle?” Journal  of Political Economy, 110, 508–534.
  • Galí, J. (2008): Monetary Policy, Inflation and the Business Cycle, Princeton University Press
  • Walsh, C. E. (2010): Monetary Theory and Policy Cambridge, MA: MIT Press, 3rd edition
  • Allen, F. and D. Gale (2007): Understanding Financial Crises, Oxford University Press
  • Bindseil, U. (2004): Monetary Policy Implementation: Theory, Past and Present, Oxford University Press
  • Adda, J. and R. W. Cooper (2003), Dynamic Economics: Quantitative Methods and Applications. The MIT Press.
  • Aguirregabiria, V. and P. Mira (2002), "Swapping the Nested Fixed Point Algorithm: A Class of Estimators for Discrete Markov Decision Models", Econometrica, 70, 1519-1543.
  • Aguirregabiria, V. and P. Mira (2007), "Sequential Estimation of Dynamic Discrete Games", Econometrica, 75, 1-53.
  • Aguirregabiria, V. and P. Mira (2010), “Dynamic Discrete Choice Structural Models: A Survey”, Journal of Econometrics, 156: 38-67
  • Arcidiacono, P. and P. B. Ellickson (2011), "Practical Methods for Estimation of Dynamic Discrete Choice Models", Annual Review of Economics, 3, 363-394.
  • Arcidiacono, P. and R. A. Miller (2011), "Conditional Choice Probability Estimation of Dynamic Discrete Choice Models with Unobserved Heterogeneity", Econometrica, 79, 1823-1867.
  • Hong, H. and M. Shum (1998), "Structural Estimation of Auction Models", In: Patrone F., García-Jurado I., Tijs S. (eds) Game Practice: Contributions from Applied Game Theory. Theory and Decision Library (Series C: Game Theory, Mathematical Programming and Operations Research), vol 23. Springer, Boston, MA.
  • Hotz, V. J. and R. A. Miller (1993), "Conditional Choice Probabilities and the Estimation of Dynamic Models", Review of Economic Studies, 60, 497-529.
  • Keane, M. P. and K. I. Wolpin (1997), "The Career Decisions of Young Men", Journalof Political Economy, 105, 473-522.
  • Rust, J. (1987), "Optimal Replacement of GMC Bus Engines: An Empirical Model of Harold Zurcher", Econometrica, 55, 999-1033.
  • Benjamin, D.J., O. Heffetz, M. Kimball & A. Rees‐Jones, 2012. What do you think would make you happier? What do you think you would choose? American Economic Review 102(5): 2083‐2110.
  • Boyce, C and A. Oswald, 2012. Do People Become Healthier After Being Promoted?. Health Economics, 21(5): 580-596.
  • Caliendo, M., Cobb-Clark, D. and Uhlendorff, A., 2015. Locus of Control and Job Search Strategies, Review of Economics and Statistics, 97(1), 88-103
  • Card, D., A. Mas, E. Moretti, and E. Saez. 2012. Inequality at Work: The Effect of Peer Salaries on Job Satisfaction. American Economic Review, 102: 2981-3003
  • Clark, Doyle & Stancanelli, 2019. The Impact of Terrorism on Well-being: Evidence from the Boston Marathon Bombing, Economic Journal, forthcoming
  • De Neve, J-E and A. Oswald, 2012. Estimating the influence of life satisfaction and positive affect on later income using sibling fixed effects. Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA, 109(49): 19953-19958.
  • De Neve, J-M, G. Ward, F. De Keulenaer, and B. Van Landeghem, 2018. The Asymmetric Experience of Positive and Negative Economic Growth: Global Evidence Using Subjective Well-Being Data. Review of Economics and Statistics, forthcoming.
  • Ferrer-i-Carbonell, A. and P. Frijters, 2004. How Important is Methodology for the estimates of the determinants of Happiness? Economic Journal, 114(497), 641-659.
  • Frijters, P., J.P. Haisken-DeNew, and M.A. Shields, 2004. The Value of Reunification in Germany: An Analysis of Changes in Life Satisfaction. Journal of Human Resources, 39 (3), 649-674
  • Lekfuangfu, Powdthavee, Warrinnier, & Cornaglia, 2018,  Locus of Control and Its Intergenerational Implications for Early Childhood Skill Formation. Economic Journal, 128: 298-329.
  • Luechinger, S., S. Meier, and A. Stutzer, 2010. Why does unemployment hurt the employed? evidence from the life satisfaction gap between the public and the private sector. Journal of Human Resources, 45(4), 998-104.
  • Perez-Truglia, R., 2018. The Effects of Income Transparency on Well-Being: Evidence from a Natural Experiment. (Download from SSRN).
  • Pezzini, S., 2005. The Effect of Women's Rights on Women's Welfare: Evidence from a Natural Experiment. Economic Journal, 115: C208–C227
  • Powdthavee, Plagnol, Frijters & Clark, 2019 Who Got the Brexit Blues? The effect of Brexit on subjective wellbeing in the UK. Economica, forthcoming.
  • on Intentions to Quit. Journal of Health Economics, 2001, 20(5), 677-801
  • C. Bajona and T. J. Kehoe, “Trade, Growth, and Convergence in a Dynamic Heckscher-Ohlin Model,” Review of Economic Dynamics, 13 (2010), 487–513.
  • F. Rodriguez and D. Rodrik, “Trade Policy and Economic Growth: A Skeptic's Guide to the Cross-National Evidence,” in B. Bernanke and K. Rogoff, editors, Macroeconomics Annual 2000, MIT Press, 2001, 261–325.
  • J. Asturias, S. Hur, T. J. Kehoe, and K. J. Ruhl, “The Interaction and Sequencing of Policy Reform,” Federal Reserve Bank of Minneapolis Staff Report 521.
  • J. Eaton, S. Kortum, and F. Kramarz, “An Anatomy of International Trade: Evidence from French Firms,” Econometrica, 79 (2011), 1453–1498.
  • J. Markusen, “Explaining the Volume of Trade: An Eclectic Approach,” American Economic Review, 76 (1986), 1002–1011.
  • J. Ventura, “Growth and Interdependence,” Quarterly Journal of Economics, 112 (1997), 57–84. A. Young, "Learning by Doing and the Dynamic Effect of International Trade," Quarterly Journal of Economics, 106 (1991), 369-405.
  • K. J. Ruhl, “Solving the Elasticity Puzzle in International Economics,” University of Texas at Austin, 2008.
  • K.-M. Yi, “Can Vertical Specialization Explain the Growth of World Trade?“ Journal of Political Economy, 111 (2003), 52–111.
  • M. J. Gibson, “Trade Liberalization, Reallocation, and Productivity,” University of Minnesota, 2006.
  • M. J. Melitz, “The Impact of Trade on Intra-Industry Reallocations and Aggregate Industry Productivity,” Econometrica, 71 (2003), 1695–1725.
  • M. Roberts and R. Tybout, “The Decision to Export in Colombia :  An Empirical Model of Entry with Sunk Costs.” American Economic Review, 87 (1997), 545–564.
  • P. J. Kehoe and T. J. Kehoe, “A Primer on Static Applied General Equilibrium Models,” Federal Reserve Bank of Minneapolis Quarterly Review, 18:2 (1994), 2–16.
  • R. Bergoeing and T. J. Kehoe, “Trade Theory and Trade Facts,” Federal Reserve Bank of Minneapolis, 2003.
  • T. Chaney, “Distorted Gravity: Heterogeneous Firms, Market Structure, and the Geography of International Trade,” American Economic Review 98 (2008), 1707–1721.
  • T. J. Kehoe and K. J. Ruhl, “Are Shocks to the Terms of Trade Shocks to Productivity?” Review of Economic Dynamics, 11 (2008), 804–819.
  • T. J. Kehoe and K. J. Ruhl, “How Important is the New Goods Margin in International Trade?” Journal of Political Economy, 121 (2013), 358–392.
  • T. J. Kehoe, “An Evaluation of the Performance of Applied General Equilibrium Models of the Impact of NAFTA,” in T. J. Kehoe, T. N. Srinivasan, and J. Whalley, editors, Frontiers in Applied General Equilibrium Modeling: Essays in Honor of Herbert Scarf, Cambridge University Press, 2005, 341–77.
  • T. J. Kehoe, C. Polo, and F. Sancho, “An Evaluation of the Performance of an Applied General Equilibrium Model of the Spanish Economy,” Economic Theory, 6 (1995), 115–141.
  • T. J. Kehoe, J. M. Rossbach, and K. J. Ruhl, “Using the New Products Margin to Predict the Industry-Level Impact of Trade Reform,” Federal Reserve Bank of Minneapolis, 2013
  • Open Economy Macroeconomics by Martin Uribe and Stephanie Schmitt-Grohe, Princeton University Press March 2017
  • Campbell, J. Y. (2017), Financial Decisions and Markets: A Course in Asset Pricing. Princeton University Press
  • Cochrane, J, 2005, Financial Markets and the Real Economy, draft Chapter 7, Handbook of the Equity Risk Premium. (FMRE)
  • Cochrane, J. H. (2005), Asset Pricing. Princeton University Press.  Princeton, NJ.
  • Duffie, D. (2001),  Dynamic Asset Pricing Models. Princeton University Press. Princeton, NJ.
  • Ingersoll, J. (1987), Theory of Financial Decision Making.  Rowman and Littlefield. Totowa, NJ.
  • Lucca, D. and E. Moench (2015), The Pre-FOMC Announcement Drift, Federal Reserve Bank of New York Staff Reports No. 512, July 2013, Journal of Finance, Vol. 70(1), pp. 329-371.
  • Ludvigson, S, 2013, Advances in Consumption-Based Asset Pricing: Empirical Tests, (forthcoming in Volume 2 of the Handbook of the Economics of Finance). (CBAPET).
  • MacKinlay, A. Craig, Event Studies in Economics and Finance, Journal of Economic Literature, March 1997, 35 (1), 13-39.
  • Pennacchi, G. (2007), Theory of Asset Pricing. Pearson Addison Wesley.