Logo UAB
2020/2021

Models Econòmics

Codi: 40097 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
4313805 Anàlisi Econòmica / Economic Analysis OB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jesús David Pérez Castrillo
Correu electrònic:
David.Perez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Jordi Massó Carreras
Pau Milan Sole

Equip docent extern a la UAB

André Gröger

Prerequisits

Sense prerequisits específics.

Objectius


Aquest mòdul busca dos objectius principals:

D’una banda, el curs tracta els conceptes bàsics i estàndards de teoria de jocs no cooperatius i cooperatius a nivell de postgrau.

De l'altra, ensenya als estudiants a analitzar, interpretar i organitzar dades econòmiques amb tècniques estadístiques i economètriques avançades. A la segona part, mostra als estudiants com utilitzar tècniques economètriques avançades i models teòrics per fer previsions econòmiques i, per tant, ser capaços d’avaluar polítiques econòmiques importants. L’estudiant també aprèn a utilitzar els principals paquets informatics necessaris per a l’anàlisi de dades.

Competències

  • Analitzar conceptualment un problema econòmic concret utilitzant eines analítiques avançades.
  • Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics avançats per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  • Buscar, recopilar i analitzar dades econòmiques utilitzant tècniques economètriques avançades.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Ser capaç d'articular els fonaments de la teoria econòmica derivant-los analíticament a partir de raonaments matemàtics.
  • Ser capaç d'identificar els fonaments de l'anàlisi estadística i de les tècniques economètriques derivant-los de les lleis de la probabilitat i l'estadística.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Utilitzar els principals paquets informàtics per programar l'anàlisi de dades econòmiques.
  • Utilitzar les noves tecnologies de captació i organització d'informació per solucionar problemes en l'activitat professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els diferents estimadors i mètodes empírics bàsics
  2. Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics avançats per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  3. Descriure els fonaments que són subjacents en la modelització de fenòmens econòmics dinàmics a escala macroeconòmica
  4. Emmarcar una pregunta econòmica dinàmica en un problema matemàtic i derivar-ne la resposta a partir de la lògica matemàtica
  5. Identificar quines són les possibilitats i les limitacions de l'anàlisi empírica bàsica
  6. Implementar una anàlisi empírica, incloent-hi tots els passos amb bases de dades accessibles públicament
  7. Programar mètodes d'estimació bàsics
  8. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  9. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  10. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  11. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  12. Utilitzar les noves tecnologies de captació i organització d'informació per solucionar problemes en l'activitat professional.

Continguts

Game Theory

1.- Introduction to Game Theory and Some Examples

2.- Games in Normal Form

3.- Games in Extensive Form

4.- Nash Equilibrium and Related Issues

5.- Repeated Games

6.- Games of Incomplete Information

7.- Bargaining Theory

8.- Cooperative Games

 

Econometrics  I  

1. Causal  inference  vs.  forecasting  and  types  of  data  

2.  Conditional  expectations  and  their  properties  

3. Identification,  estimation,  and  inference  in  bivariate  OLS  regression  

4. Identification,  estimation,  and  inference  in  multiple  OLS  regression  

5. Measurement  error  bias  and  solutions  

6. Sample  selection  bias  and  solutions  

7. Reverse  causality  bias  and  solutions  

8. Standard  error  bias  and  solutions  

9. Identification,  estimation,  and  inference  in  linear  IV  regression  

10. Weak  instrument  bias  and  size  distortion  

11. Extremum  estimator  

 

Econometrics  II  

12. Maximum  likelihood  

13. Generalized  Method  of  Moments  

14. Introduction  to  time  series  analysis  

15. Additional  topics  in  econometrics 

Metodologia

• Classes teòriques    

• Classes pràctiques   

• Aprenentatge basat en la resolució de problemes  

• Tutorials  

• Estudi personal   

• Grupos d'estudi    

• Lectures de llibres de text    

• Lectures d'articles 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 112,5 4,5 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Conjunts de problemes, tutorials 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, grups d'estudi, lectures de llibres de text, lectures d'articles 187,5 7,5 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Avaluació

 

Examens finals    

50%  

Assistència a classe i participacò activa 

20%  

Conjunts de problemes i tasques   

30%  

Un mòdul consta de diferents cursos que s’avaluen mitjançant exàmens finals, conjunts de problemes i tasques i altres activitats de classe com assistència a classe, presentacions, etc.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examens finals 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Assistència a classe i conjunts de problemes i tasques 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Bibliografia

D. Fudenberg and J. Tirole (1991). Game Theory. MIT Press.
R. Gibbons (1992). A Primer in Game Theory. Harvester Wheatsheal.
R. Luce and H. Raiffa (1957). Games and Decisions. Wiley.
A. Mas-Colell, M. Whinston and J. Green (1995). Microeconomic Theory. Oxford University Press.
H. Moulin (1986). Game Theory for the Social Sciences (second edition). New York University Press.
H. Moulin (1988). Axioms of Cooperative Decision Making. Cambridge University Press (Econometric Society Monographs).
R. Myerson (1991). Game Theory: Analysis of Conflict. Harvard University Press.
M.J. Osborne and A. Rubinstein (1994). A Course in Game Theory. MIT Press.
G. Owen (1982). Game Theory (second edition). Academic Press.
M. Shubik (1984). Game Theory in the Social Sciences. MIT Press.
F. Vega-Redondo (2003). Economics and the Theory of Games. Cambridge University Press.

Hayashi (2001) Econometrics, Princeton Univesrity Press.
Cameron and Trivedi, (2005) Microeconometrics: Methods and Applications, Cambridge University Press.
Wooldridge (2002) Econometric Analysis of Cross Section and Panel Data, MIT Press, Cambridge- Mass, USA.
Greene, W.H. (2000) Econometric Analysis, Pearson Prentice Hall.
Cameron, A.C. and P.K. Trivedi, Microeconometrics - Methods and Applications
Davidson, R. and J.G. MacKinnon, Econometric Theory and Methods
Gallant, A.R., An Introduction to Econometric Theory
Hamilton, J.D., Time Series Analysis
Hayashi, F., Econometrics