Logo UAB
2020/2021

Economia I

Codi: 40095 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
4313805 Anàlisi Econòmica / Economic Analysis OB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Obiols Homs
Correu electrònic:
Francesc.Obiols@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Xavier Vilà Carnicero
Christopher Busch

Prerequisits

Sense prerequisits específics.

Objectius

Aquest mòdul abasta la primera part dels coneixments centrals de macroeconomia i microeconomia i introduceix les eines modernes d'anàlisi formal.

 

Competències

  • Analitzar conceptualment un problema econòmic concret utilitzant eines analítiques avançades.
  • Articular recomanacions sobre polítiques macroeconòmiques i microeconòmiques.
  • Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Ser capaç d'articular els fonaments de la teoria econòmica derivant-los analíticament a partir de raonaments matemàtics.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Utilitzar les noves tecnologies de captació i organització d'informació per solucionar problemes en l'activitat professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els avantatges i el inconvenients dels supòsits neoclàssics
  2. Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  3. Emmarcar una pregunta econòmica de microeconomia o macroeconomia clàssica en un problema matemàtic i derivar-ne la resposta a partir de la lògica matemàtica
  4. Interpretar la modelització del problema clàssic, la conclusió que se'n deriva i les seves limitacions
  5. Plantejar un problema econòmic senzill de manera analítica
  6. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  7. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  8. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  9. Utilitzar les noves tecnologies de captació i organització d'informació per solucionar problemes en l'activitat professional.

Continguts

Microeconomics I

1. Rational Behavior and Choice
2. Market Demand
3. Production and Firm Behavior
4. Decisions under uncertainty

Macroeconomics I

  1. Deterministic neoclassical growth model (LS ch. 7; K ch. 3, 7):
    1. social planner, equilibrium concepts, solution methods, welfare theorems
    2. Application: calibration of model (CP sec. 4)
    3. Dynamic programming (K ch. 4-5, SL ch. 3-4, LS ch. 3)
    4. Stochastic models (K ch. 6, LS ch. 8)
      1. Representation of risk
      2. Time-0 trading and sequential trading equilibrium in endowment economy
      3. Stochastic neoclassical growth model (RBC-model)
      4. Application: discussion of model calibration (CP sec. 6-7; KPR) and discussion of capital-skill complementarity (KORV)
      5. Overlapping generation models (K ch. 8, LS ch. 9)
        1. Time-0 trading and sequential trading equilibrium in endowment economy
        2. (Possible) Pareto inefficiency of equilibria and positive value of outside money
        3. Pay-as-you-go pension systems
        4. Production economy

 

 

Metodologia

•     Theory  classes        

•     Practice    classes        

•     Learning    based    on    problem    solving      

•     Tutorials  

•     Personal  study        

•     Study  groups        

•     Textbook  reading        

•     Article  reading      

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 112,5 4,5 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Llistes de problemes, tutorials 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, estudi en grups, lectures de llibres i articles de referència 187,5 7,5 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

 

Exàmens Finals   

50%  

Assistència a classe i participació activa    

20%  

Llistes de problemes i exercicis    

30%   

Un mòdul consisteix en diferents cursos els quals s'avaluen amb exàmens finals, llistes de problemes i altres activitats de classe com l'assistència, presentacions, etc.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a clàsse, llistes de problemes i exercicis 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Examens Finals 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

  • MAS-COLELL, A., M. WHINSTON and J. GREEN, Microeconomic Theory, Oxford University Press, 1995.
  • JEHLE, G.A., P. J. RENY, Advanced Microeconomic Theory (Third Edition). Prentice hall. 2011.
  • (K) Krueger, D., 2017: “Macroeconomic Theory”, teaching manuscript.
  • (LS) Ljungqvist, L. and T. Sargent, 2004: “Recursive Macroeconomic Theory”, MIT Press.
  • (SL) Stokey, N. L. and R. E. Lucas, Jr., 1989: “Recursive Methods in Economic Dynamics”, Harvard University Press.(CP) Cooley, T. F. and E. C. Prescott, 1995: “Economic Growth and Busines
  • Cycles”, in Cooley, T.F. (ed.): Frontiers of Business Cycle Research, Princeton University Press.
  • (KPR) King, R. G., C. I. Plosser, and S. T. Rebelo, 1988: “Production Growth and Business Cycles. I. The Basic Neoclassical Growth Model”, Journal of Monetary Economics, 21, pp. 195-232
  • (KORV) Krusell, P., L. E. Ohanian, J.-V. Ríos-Russ, and G. L. Violante, 2000: “Capital-Skill Complementarity and Inequality: A Macroeconomic Analysis”, Econometrica, 68 (5), pp. 1029-1053