Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 | 0 |
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 0 |
Per a cursar aquesta assignatura, es recomanable tenir aprovades les assignatures obligatòries de l'àrea, del Grau d'EP i/o del Grau d'EI: "Educació musical i visual", EP2, "Educació musical, visual i aprenentatge", EP3; "Educació de les arts visuals I", EI3 i "Educació de les arts visuals II", EI3.
Aquesta assignatura forma part de la menció d'EDUCACIÓ PERFORMATIVA DE LES ARTS.
Aprendre les potencialitats educatives de diferents tipologies de les institucions culturals: museus, centres d'art, galeries, etc.
Accedir a recursos per la intervenció educativa des de l’educació artística.
Crear sinergies entre institucions educatives i institucions culturals.
BLOC I. DIMENSIÓ CULTURAL
1.1. Diferents tipologies d'institucions culturals: museu, centre d'art, centre de producció, galeria artística, fundació.
1.2. El museu com a font de recursos i estratègies didàctiques per l'educació artística: el Departament d'Educació (història, organització, personal, funcions, relacions amb altres departaments),...
1.3. Models d'EA en l'àmbit museístic: VTH (Visual Thinking Strategies), la cultura visual, pedagogies constructivistes, pedagogies crítiques, etc.
1.4. Els Departaments d'Educació dels museus a la ciutat de Barcelona i rodalies; centres de referència per a l'educació de les Arts.
BLOC II. DIMENSIÓ CRÍTICA
2.1. Educació i cultura
2.2. Accessibilitat als museus.
BLOC III: DIMENSIÓ PRODUCTIVA
3.1. Execució de projectes educatius a partir de les produccions artístiques en museus i institucions culturals.
BLOC IV. DIMENSIÓ DIDÀCTICA
4.1. Relació museu-escola: activitats, recursos, etc.
4.2. L'obra d'art i les seves aplicacions didàctiques en l'àmbit museístic.
4.3. Exposicions dels treballs artístics a l'escola.
El desenvolupament de l'assignatura es realitzarà mitjançant dinàmiques metodològiques de l'EDUCACIÓ PERFORMATIVA DE LES ARTS: col·locant el focus en els processos d’aprenentatge de les persones a través de les arts, fugint de les metodologies tradicionals d’ensenyament. Es tracta d'un canvi de mirada que ens condueix a parlar d’una pedagogia de l’esdeveniment i d’escenaris de transformació, on es prioritza la interacció de coneixements, presències, identitats i llenguatges artístics. A més de repensar les concepcions del temps i de l’espai en el aprenentatge de les arts, es proposa viure la creació artística i participar en projectes col·laboratius, connectant amb els canvis actuals en l’educació orientats a la innovació.
Totes les sessions seran presencials (revisar cronograma), i es realitzaran algunes sortides a institucions culturals de Barcelona.
Realització d'una activitat cultural o sortida obligatòria (Museus, exposicions d'art, conferències, audiovisuals, etc.) amb un cost no superior a 5€ (transport no inclòs) i a les hores que pertoquen a l'assignatura. Al principi de l'assignatura, s'especificarà el dia i el lloc de l'activitat cultural. En cas que els i les estudiants no puguin assistir-hi, caldrà que ens avisin prèviament i hauran de fer l'activitat pel seu compte.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Activitats formatives:
AUTÒNOMES
Disseny i creació d'intervencions educatives.
Reflexions teòriques.
DIRIGIDES
Presentació i plantejament generals de l'assignatura i dels continguts i qüestions bàsiques del temari per part del professor.
Realització de propostes teòriques/reflexió i pràctiques.
Lectura i reflexions de textos i documents audiovisuals relacionats amb la matèria.
Activitats d'exposicions orals, individuals o en grup. Comentaris i crítiques dels resultats.
Sortides / visites (Museus, exposicions d'art..)
Conferències
Audiovisuals
Treballs d'investigació
SUPERVISADES
Tutories i altres activitats tutoritzades
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Treballs individuals i en grup | 50 | 2 | 2, 3, 4, 5, 6, 8 |
sessions presencials | 50 | 2 | 2, 5, 6, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
presentacions orals i tutoritzacions | 40 | 1,6 | 2, 3, 4, 5, 8 |
Un dels criteris necessaris per superar aquesta assignatura consistirà en demostrar, al llarg del curs, que l’estudiant té desenvolupades unes competències personals i socials imprescindibles per a ser mestra/mestre: participació activa a les classes, responsabilitat i rigor en el treball autònom, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.),pensament crític i conductes que afavoreixin un entorn amable i positiu, democràtic i a on es respectin les diferències. El/la professora de l’assignatura anirà observant, documentant les sessions i anotant evidències en relació a aquestes habilitats personals i socials de les estudiants; i s’aniran avaluant al llarg de l’assignatura.
Cal també, que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. L'avaluació es fixarà també en les competències per al treball cooperatiu i en equip i serà sensible al gènere.
L'assistència a classe és obligatòria: l'estudiant ha d'assistir a un mínim d'un 80% de classes, en cas contrari es considerarà no presentat.
Les activitats d'avaluació seran de diferents formats: treballs escrits, presentacions orals, exposició obra artística. Les activitats d'avaluació faran mitja entre si, i seran recuperables. Els estudiants que durant el curs hagin fet un seguiment adequat de l'assignatura i tot i així els quedi algun aspecte no assolit se'ls donarà l'oportunitat de poder superar la matèria, realitzant un treball autònom addicional o refent alguna de les activitats lliurades o realitzades. S'haurà d'estudiar cada cas en funció de la situació de cada estudiant.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bloc I.Treball individual: context cultural | 20% | 2 | 0,08 | 2, 4, 8, 9 |
Bloc II.Treball individual: dimensió crítica | 10% | 1 | 0,04 | 2, 4, 5, 9 |
Bloc III.Treball en grup: dimensió productiva | 40% | 4 | 0,16 | 2, 3, 4, 6, 7 |
Bloc IV.Treball individual: dimensió didàctica | 30% | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 5, 9 |
ACASO, M. (2011), Perpsectivas. Situación actual de la educación en los museos de artes visuales, Barcelona: Ariel.
AADD (2010). Cartografiem-nos. Projecte educatiu per a infantil i primària. Palma de Mallorca: Esbaluard-Museu d'art modern i contemporani de Palma
AADD (2005). Arts Council England's strategies for children, young people and the arts. Londres: Arts Council
CAMNITZER, L. (2015), “Thinking about Art Thinking”, e-flux Journal. http://supercommunity.e-flux.com/texts/thinking-about-art-thinking/
FERRERAS, R. y MARTÍN, S. (2019). III Congreso Internacional Los Museos en la Educación. Repensar los museos. Museo Nacional Thyssen-Bornemisza
GARCIA BLANCO, A. i al. (1980). Función pedagógica de los museos. Madrid: Ministerio de Cultura.
GIROUX, H. (1990), Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje, Barcelona: Paidós.
HUERTA, R., DE LA CALLE, R. (ed.) (2008). Mentes sensibles. Investigar en educación y museos, Valencia: Universitat de Valencia Didàctica en institucions artístiques 2012 - 2013 3
LIDON BELTRAN,C.(ed.) (2005) Educación como mediación en centros de arte contemporáneo, Salamanca: Universidad de Salamanca
MACAYA, A, RICOMA, R, SUAREZ, M. (coord.) (2007). El museu i l'educació per a la diversitat cultural de les arts. Tarragona: Museu d'Art modern de Tarragona.
MUÑOS, E. (1996). Criatures màgiques als carrers de la ciutat. Barcelona: Institut Municipal d'Educació de Barcelona.
PASTOR HOMS, M. I. (2004). Pedagogía museística. Nuevas perspectivas y tendencias actuales, Barcelona: Editorial Ariel.
SANDELL, R. (ed.). (2002). Museums, Society, Inequality. Oxon: Routledge
VALDILLO,M., MAKAZAGA,L. (2008). Proyectos educativos de Jorge Oteiza. Navarra:Instituto de Investigaciones Estéticas. Universidad Pública de Navarra
Revista : Journal of Education in Museums, GEM (Group of Education in Museums)
WEBS SERVEIS EDUCATIUS MUSEUS
Museu Nacional d'Art de Catalunya : http://www.mnac.cat/serveis/ser_esc_programes.jsp?lan=001
Museu d'Art Contemporani de Barcelona : http://www.macba.cat/controller.php?p_action=show_page&pagina_id=32&inst_id=23832
Fundació Antoni Tàpies de Barcelona : http://www.fundaciotapies.org/site/spip.php?rubrique282
Museu marítim de Barcelona http://www.mmb.cat/educacio.php?idm=1&pagina=4&estic=0
La Pedrera : http://www.lapedreraeducacio.org/cat/index.htm
Disseny Hub Barcelona: http://www.dhub-bcn.cat/educacio
Museu d'Art Modern de Tarragona : www.mamtpedagogic.altanet.org/
La Virreina, Barcelona: https://ajuntament.barcelona.cat/lavirreina/ca/exposicions
Hangar, Barcelona: https://hangar.org/ca/
La Panera, Lleida: http://www.lapanera.cat/
Foto Colectania, Barcelona: https://fotocolectania.org/
Fabra i Coats, Barcelona: https://www.barcelona.cat/fabraicoats/centredart/
Matadero, Madrid: https://www.mataderomadrid.org/
Museo Thyssen-Bornemisza: http://www.educathyssen.org/
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia http://www.museoreinasofia.es/programas-publicos/educacion.html
Tate Gallery Londres http://www.tate.org.uk/learning/schools/
Museum of Modern Art, Nova York: www.moma.org/modernteachers/
Centre Georges Pompidou, Paris : http://www.centrepompidou.fr/Pompidou/Pedagogie.nsf/DossiersPedagogique?OpenView&sessionM=4.3
Museu del Louvre, Paris http://www.louvre.fr/llv/enseignants/enseignants.jsp?bmLocale=fr_FR
Palais de Tokyo, París: https://www.palaisdetokyo.com/