Logo UAB
2020/2021

La Narrativa: de Víctor Català a Mercè Rodoreda

Codi: 105838 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Josep Sanz Datzira
Correu electrònic:
Josep.Sanz@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

És recomanable haver cursat les assignatures 'Moviments literaris del Modernisme a la Postmodernitat' i 'Gèneres literaris i societat contemporània' de primer curs (per als estudiants del grau en Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística), o bé les assignatures Literatura catalana del segle XX I i Literatura catalana del segle XX II (per als estudiants del grau en Llengua i Literatura Catalanes).

 

 

Objectius

L'assignatura es proposa descriure i analitzar diverses mostres significatives de la narrativa catalana (novel·la i conte) al llarg del segle xx. Des de la perspectiva de la història de la literatura, en aquest curs es posarà èmfasi en els elements contextuals imprescindibles per a entendre i valorar alguns dels exemples més representatius de la literatura del període. Al costat de la lectura i l'estudi de les obres literàries, es comentaran alguns exemples de la crítica coetània amb l'objectiu de contextualitzar problemàtiques, debats i propostes que condicionaren de manera decisiva l'evolució del gènere. A l'acabament del curs, l'estudiant haurà de ser capaç de:

a) Demostrar coneixements bàsics sobre la història de la narrativa catalana del segle XX.
b) Demostrar un bon nivell de lectura, anàlisi i comprensió de les obres literàries i dels textos crítics i teòrics.
c) Produir textos escrits i orals que analitzin obres literàries tenint en compte les particularitats del gènere i els elements contextuals estudiats.
d) Utilitzar adequadament alguns recursos bàsics per a la recerca d'informació en l'àmbit literari.
e) Utilitzar adequadament les fonts secundàries.
f) Expressar opinions ben fonamentades sobre els textos estudiats a classe.

 

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aplicar conceptes, recursos i mètodes de l'anàlisi literària a la literatura catalana tenint en compte les seves fonts, la periodització de la història literària occidental i el context social.
  • Demostrar domini de la normativa de la llengua catalana, dels seus fonaments lingüístics i de totes les seves aplicacions en l'àmbit acadèmic i professional.
  • Demostrar habilitats que facilitin el treball en equip.
  • Elaborar estudis de caràcter històric sobre les tendències, els gèneres i els autors de la tradició literària catalana.
  • Fer lectures i interpretacions crítiques de textos.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat.
  • Identificar les principals tendències, els autors més significatius i les obres més representatives de la literatura catalana.
  • Interpretar els textos literaris des de bases filològiques i comparatives.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar la informació d'acord amb l'ètica científica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar adequadament els coneixements adquirits per a l'obtenció de dades i el maneig de fonts documentals d'aplicació a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
  2. Aplicar les eines informàtiques i saber consultar les fonts documentals específiques.
  3. Comentar textos literaris, aplicant-hi els instruments adquirits i d’acord amb el context històric i sociocultural.
  4. Descriure el context històric de la literatura catalana contemporània i relacionar obres amb el seu context històric i cultural.
  5. Distingir el factor sexe/gènere en la configuració del cànon literari.
  6. Dominar l'expressió oral i escrita en llengua catalana.
  7. Elaborar textos crítics sobre les tendències principals, els autors i les obres més representatives de la literatura catalana contemporània.
  8. Elaborar treballs d'acord amb l'ètica científica.
  9. Exposar i argumentar visions de conjunt sobre fenòmens de la literatura catalana contemporània.
  10. Fer treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
  11. Identificar els elements clau de la tradició cultural occidental a partir del segle XIX fins a l'actualitat.
  12. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  13. Identificar les relacions de la literatura amb la història, l'art o altres moviments culturals.
  14. Interpretar críticament obres literàries tenint en compte les relacions entre els diferents àmbits de la literatura i la seva relació amb les àrees humanes, artístiques i socials.
  15. Interpretar la tradició cultural occidental a partir del segle XIX i fins a l'actualitat, i reconèixer amb detall en un text contemporani els trets de la tradició occidental.
  16. Mantenir una actitud de respecte envers les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
  17. Planificar, organitzar i fer treballs en equip.
  18. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
  19. Produir textos escrits i orals amb correcció normativa.
  20. Reconèixer textos literaris des de bases filològiques i comparatistes, aplicar-les als textos de la literatura catalana contemporània i redactar anàlisis de la llengua literària de textos catalans contemporanis.
  21. Redactar assajos històrics i interpretatius sobre la tradició literària contemporània.
  22. Redactar assajos originals, amb domini de la bibliografia pertinent, sobre autors i obres del període contemporani.
  23. Redactar comentaris de text amb sentit crític.
  24. Utilitzar recursos tecnològics (digitals i audiovisuals) per a l'adquisició del coneixement i les seves aplicacions en llengua i literatura.

Continguts

 

1. Crisi del gènere i models literaris

1.1. Formes narratives i plataformes de difusió.

1.2. La recerca de nous camins: la novel·la modernista.

1.3. El noucentisme: la literatura narrativa i la crítica.

 

Lectures: Víctor Català, Solitud (1905).

              Josep Carner, La creació d'Eva i altres contes (1922).

    

2. El període d'entreguerres i la modernitat cultural

2.1. La crítica, els premis i el públic.

2.2. El debat sobre la novel·la: funció del gènere i propostes literàries

2.3. Eclosió de nous narradors: Carles Soldevila, Miquel Llor, Francesc Trabal

2.4. Dona i literatura

 

Lectures: Josep M. de Sagarra, Vida privada (1932).

                M. Teresa Vernet, Les algues roges (1935).

 

3. Narratives de l'exili

3.1. Diàspora, plataformes editorials i resistencialisme

3.2. La novel·la de postguerra: de Joan Sales a Xavier Benguerel

3.3. Motius, models i autors

 

Lectura:  Pere Calders, Gent de l'alta vall (1957).

            

 4. De la realitat al mite

4.1. El realisme històric

4.2. Les geografies literàries i la narració: de Llorenç Villalonga a Jesús Moncada

4.3. Història, memòria i símbol: la novel·lística de Mercè Rodoreda

  

Lectures:  Jesús Moncada, Històries de la mà esquerra (1973).

                Mercè Rodoreda, Quanta, quanta guerra (1980).

Metodologia

Aula invertida

Classes magistrals

Seminaris de lectures

Tutories

Elaboració i presentació de treballs individuals / en equip.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposició de continguts i contextualització de les lectures proposades. 35 1,4 1, 3, 4, 5, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 20
Exposició oral sobre exemples de textos crítics, seguint un guió supervisat pel professor. 11 0,44 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Tipus: Supervisades      
Elaboració de comentaris de textos literaris amb assistència tutorial. 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Seminaris sobre les lectures del curs. 15 0,6 1, 3, 4, 6, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi 46,5 1,86 1, 11, 12, 13, 15, 18
Recerca i sistematització de recursos bibliogràfics i documentals. 19 0,76 1, 2, 18, 20, 24

Avaluació

L'assignatura consta de les activitats d'avaluació següents:

 

1.     Participació activa/seminaris/activitats complementàries: 15 %.

2.     Elaboració d’un treball en grup: 20 %.

3.     Elaboració d’un exercici individual: 20 %.

4.     Prova escrita: 45 %.

 

En l'avaluació de totes les activitats es tindrà en compte l'ús correcte de la llengua.

Procediments de revisió: en el moment de la realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de qualificacions.

Per poder aprovar l’assignatura caldrà treure una nota mínima de 5. La presentació de qualsevol exercici invalida la possibilitat d'obtenir un No Avaluat final.

Procediments de recuperació: totes les activitats d'avaluació es poden recuperar. L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. És a dir, haurà de complir un d'aquests dos supòsits de mínims: a) haurà d'haver estat avaluat de la prova escrita (45%) i de l'exercici individual (20%), o b) haurà d'haver estat avaluat de la prova escrita (45%)idel treball en grup (20%). Per poder-se presentar a la recuperació de l'assignatura, s'haurà hagut d'obtenir una mitjanaentre 3,5 i 4,9. La qualificació final, en cas d'aprovar, serà 5. 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquest assignatura serà zero. Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment, s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

El calendari detallat amb el contingut de les sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. També es penjarà al Campus Virtual, a través del qual l'alumnat podrà consultar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per al seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà sobre possibles alteracions en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercici individual 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Participació activa 15% 3 0,12 3, 4, 6, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19
Prova escrita 45% 1,5 0,06 3, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19, 20, 21, 23
Treball en grup 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24

Bibliografia

Bibliografia general

  

 Bou, Enric (dir.), Panorama crític de la literatura catalana, vols. V i VI: segle xx, Barcelona, Vicens Vives, 2010.

 

Campillo, Maria, El conte de 1911 a 1939, Barcelona, Edicions 62, 1983.

 

Castellanos, Jordi. Literatura i societat. La construcció d'una cultura nacional, Barcelona, L'Avenç. 2013.

 

Castellanos, Jordi, "Estudis, edicions, escrits", Els Marges, Número extraordinari, 2013.

 

Gabriel, Pere (dir.), Història de la Cultura Catalana, vols. IX i X, Barcelona, Edicions 62, 1998-1999.

 

Panyella, Ramon (ed.), Concepcions i discursos sobre la modernitat en la literatura catalana dels segles XIX i XX, Lleida, Punctum i GELCC, 2010.

 

Panyella, Ramon; Marrugat, Jordi (eds.), L'escriptor i la seva imatge. Contribució a la història dels intel·lectuals en la literatura catalana contemporània, Barcelona, Grup d’Estudis de Literatura Catalana Contemporània / L'Avenç, 2006.

 

Malé, Jordi, Les idees literàries al període d'entreguerres, Lleida, Pagès, 2012.

 

Molas, Joaquim (dir.), Història de la literatura catalana. Part Moderna, vols. VIII, IX, X, XI, Barcelona, Ariel, 1986-1988.

 

Real, Neus, Les novel·listes dels anys trenta: obra narrativa i recepció crítica, Barcelona, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2006.

 

Sullà, Enric (ed.), Poètica de la narració, Barcelona, Empúries, 1985.

 

Sullà, Enric (ed.), Antología de textos del siglo XX, Barcelona, Crítica, 1996.

 

Tadié, Jean-Yves, Le roman au XXe siècle, París, Belfond, 1990.

 

Triadú, Joan, La novel·la catalana de postguerra, Barcelona, Edicions 62, 1982.

 

Vilanova, Antonio, Auge y supervivencia de una cultura prohibida. Literatura catalana de postguerra, Barcelona, Destino, 2005.

 

Yates, Alan, Una generació sense novel·la?, Barcelona, Edicions 62, 1975.

 

 Webgrafia

 

Traces

https://traces.uab.cat/

 

Lletra (UOC)

https://lletra.uoc.edu/

 

Espais Escrits

https://www.espaisescrits.cat/

 

AELC

https://www.escriptors.cat/

 

 *A principi de curs s'indicarà una bibliografia específica per a cada punt del temari.