Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OB | 2 | 2 |
Cal haver cursat l'assignatura Llengua Catalana de primer curs. A més, s'ha de tenir un bon domini instrumental de la llengua catalana, tant oral com escrit, i s'ha de dominar la normativa gramatical.
En aquesta assignatura s'estudien alguns dels aspectes bàsics de la sintaxi de l'oració composta i de la modalitat del català, principalment des del punt de vista descriptiu.
L'objectiu de l'assignatura és capacitar els alumnes perquè dominin els conceptes sintàctics bàsics, sàpiguen fer explícites les relacions combinatòries entre categories sintàctiques i puguin argumentar les anàlisis
lingüístiques. També han de poder reconèixer en el català algunes de les manifestacions de les propietats gramaticals universals.
Les activitats dirigides segueixen la metodologia de l'aprenentatge basat en el plantejament i la resolució de problemes. Aquestes activitats són bàsicament de dos tipus:
a) Presentacions teòriques de la matèria amb discussió per grups de problemes que s'hi relacionen.
b) Pràctiques d'argumentació sintàctica a l'aula i individualment per a reforçar els coneixements teòrics i desenvolupar
la capacitat d'anàlisi.
Les activitats supervisades i les autònomes es basen en la resolució de problemes, la comparació d'estructres, l'anàlisi i la lectura de la bibliogrfia recomanada.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Explicacions i treball a l'aula | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis d'anàlisi i tutories | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, lectures i exercicis | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
L'avaluació es realitzarà a partir de tres tipus d'activitats, subdividides tal com s'especifica:
a) Examen final: 40%
b) Examen parcial 1: 20%
c) Examen parcial 2: 20%
d) Exercicis parcials d'anàlisi i argumentació: 20%
La nota final de l'assignatura serà la suma (ponderada) de les puntuacions obtingudes en cada activitat, la qual haurà se ser com a mínim 5. Després de cada prova, hi haurà sempre un procediment de revisió del resultat.
L'assignatura serà "no avaluable" quan no s'hagi fet la prova final.
Només tindran accés a la recuperació els estudiants que hagin obtingut com a mínim un 3,5 de la nota global i hagin estat avaluats en un mínim de 2/3 parts de la qualificació de l'assignatura. Només es podrà recuperar l'examen final i la nota màxima serà 5.
Els errors de normativa penalitzaran en la forma que s'estableixi per a cada activitat.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. També s'indicarà el continut i la modalitat dels diversos exercicis i proves. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquest assignatura serà zero.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 40% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Examen parcial 1 | 20% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Examen parcial 2 | 20% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Exercicis d'anàlisi | 20% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Badia i Margarit, Antoni M. (1994), Gramàtica de la llengua catalana, Barcelona, Enciclopèdia Catalana.
Cuenca, Maria Josep (1991), L'oració composta II. La subordinació. València, Universitat de València.
Fabra, Pompeu (1956), Gramàtica catalana, Barcelona, Teide. http://ocpf.iec.cat/obres/34gramatica56.pdf
Institut d'Estudis Catalans (2016), Gramàtica de la llengua catalana, Barcelona, IEC.
Institut d'Estudis Catalans (2018), Gramàtica essencial de la llengua catalana, Barcelona, IEC. https://geiec.iec.cat/
Institut d'Estudis Catalans (2019), Gramàtica bàsica i d'ús de la llengua catalana, Barcelona, IEC.
Solà, Joan et al. (eds.) (2002/2008), Gramàtica del català contemporani, vol. 3. Barcelona, Ed. Empúries
N.B. A la bibliografia esmentada s'hi afegiran monografies i articles per a temes concrets.