Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OB | 2 | 1 |
Cal tenir coneixements bàsics de fonètica, fonologia i morfologia de la llengua catalana, i un cert domini de la
tècnica de transcripció fonètica.
Els objectius formatius són els següents:
(i) que l'alumne pugui identificar les propietats acústiques i articulatòries dels sons del català, en
espectrogrames i en palatogrames, respectivament;
(ii) que pugui transcriure fonèticament fragments de varietats dialectals diferents,
(iii) que pugui discernir quines són les propietats fonètiques més adequades per a un text oral formal i les
pugui dur a la pràctica.
1. Introducció. Fonètica articulatòria i fonètica acústica. Transcripció fonètica ampla i transcripció fonètica estreta.
2. Propietats articulatòries i acústiques dels sons del català. Vocals, consonants, sons en contacte. Implementació
fonètica dels processos fonològics. Diferències dialectals en la realització de sons.
3. Trets prosòdics. Durada segmental, accent i entonació.
4. Qüestions d'ortofonia i estàndard oral. Relació entre qüestions de fonètica catalana i la fixació de l'estàndard oral.
L'explicació de la matèria es combinarà amb exercicis d'anàlisi acústica de sons i de seqüències de parla amb
l'ús del programa Praat, i amb exercicis d'interpretació de palatogrames i de configuracions linguals
obtingudes amb la tècnica d'ultrasons. Es faran pràctiques de transcripció fonètica de varietats
dialectals diferents i presentacions a classe, en les quals s'hauran de posar a la pràctica les indicacions que
s'hagin fet sobre l'adequació fonètica dels textos orals formals. S'estudiaran les característiques fonètiques de
l'estàndard oral i s'efectuaran exercicis de correcció de la pronúncia dels estudiants a
partir dels coneixements adquirits.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura.
Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques,
els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran
en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Estudi personal, elaboració de treballs de recerca i preparació de presentacions orals | 74 | 2,96 | 3, 5, 7, 10, 11, 15, 23, 24 |
Exposició de temes i pràctiques | 63,5 | 2,54 | 3, 5, 7, 10, 15, 20, 22, 23 |
Tipus: Supervisades | |||
Assessorament per a treballs de recerca i presentacions | 9 | 0,36 | 4, 11 |
L'avaluació de l'assignatura es farà de la manera següent:
(a) Lliurament d'un treball d'investigació i d'exercicis de transcripció fonética: 30%
(b) Presentació oral a classe d'un treball breu d'investigació: 10%
(c) Prova escrita parcial: 20%
(d) Prova escrita final: 40%.
Per tal de considerar l'assignatura com a 'avaluable' caldrà haver fet l'activitat (d).
Per aprovar l'assignatura caldrà treure una nota mínima de 5.
La data de les proves i el
termini de lliurament del treball s'anunciaran amb un mínim de dues setmanes d'antelació. La prova final es podrà fer
en una data diferent de l'establerta només quan hi hagi raons de força major, que s'hauran de justificar apropiadament.
Es podrà accedir a la recuperació quan s'hagi tret una nota compresa entre 3.5 i 4.9 de la nota final, i l'alumne hagi fet
activitats corresponents a dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. La recuperació consistirà en una prova
escrita equivalent com a mínim a un 50% de les activitats. La nota màxima de recuperació és 5.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat a través de
l'aplicació Moodle del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un
acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui
instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la
qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves noes puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a
les possibilitatsque ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran
a través de fòrums, wikisi/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament d'un treball d'investigació i d'exercicis de transcripció fonètica | 30% | 0 | 0 | 4, 11, 20, 21 |
Presentació oral a classe d'un treball breu d'investigació | 10% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Prova escrita final | 40% | 0 | 0 | 3, 4, 17, 24 |
Prova escrita parcial | 20% | 3 | 0,12 | 3, 4, 11, 24 |
Bonet, Eulàlia, Maria Rosa Lloret i Joan Mascaró. 1997. Manual de transcripció fonètica. Bellaterra,
Publicacions de la Universitat Autònoma.
Institut d'Estudis Catalans, Secció Filològica. 2009. Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana, I.
Fonètica. Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
Prieto, Pilar. 2004. Fonètica i fonologia. Els sons del català. Barcelona, Editorial UOC.
Recasens, Daniel. 1993. Fonètica i fonologia. Barcelona, Enciclopèdia Catalana.
Recasens, Daniel. 1996. Fonètica descriptiva del català. Assaig de caracterització de la pronúncia del
vocalisme i consonantisme del català al s. XX. Barcelona, Institut d'Estudis Catalans. 2a. edició.
Recasens i Vives, Daniel. 2014. Fonètica i fonologia experimentals del català. Vocals i consonants. Barcelona,
Institut d'Estudis Catalans.
Aquesta bibliografia es completarà amb enllaços web que es podran trobar al Campus Virtual.