Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere | OB | 2 | 2 |
L’estudiant haurà de ser capaç d’expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d’expressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final. Les activitats, pràctiques i treballs presentats a l’assignatura hauran de ser originals i no s’admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L’eventual presentació de material no original sense indicar-ne adequadament l’origen comportarà, automàticament, la qualificació de suspens (0). Així mateix, es considera que l’estudiant coneix les normes generals de presentació d’un treball acadèmic. No obstant això, podrà aplicar-se normes específiques per indicació de la professora de l’assignatura, si així ho creu pertinent.
El propòsit d’aquesta assignatura és traçar els àmbits de reflexió a partir del diàleg entre els principis i mètodes dels estudis culturals amb perspectives d’anàlisi feministes.
L'estudiant:
1. ha de saber com han contribuït les aportacions dels estudis culturals a canviar el paradigma dels estudis sobre la cultura;
2. ha de saber quins han estat els plantejaments metodològics principals per considerar productes de la cultura popular i dels mass media amb perspectiva feminista;
3. ha de saber traçar els diàlegs entre les propostes crítiques i teòriques feministes i la societat;
4. ha d'aplicar mètodes propis dels estudis culturals en l'anàlisi de textos diversos;
5. ha de saber quines són les darreres tendències dels estudis culturals i els debats que estableixen amb les propostes teòriques feministes més recents.
1. La teoria de la cultura i els estudis culturals
2. La idea de cultura: l’entramat cultural des d’una aproximació interdisciplinar
3. La cultura popular i els mass media com espai performatiu identitari:
a) El concepte d’interpel·lació i la construcció del subjecte. Teories sobre el desig.
b) Crítica postcolonial, estudis chicanos i latinos
c) L’heterosexualitat obligatòria, subcultura i estudis gais i lesbians. Els estudis queer.
d) Vulnerabilitat, crip i disable studies
4. Estudis de casos: anàlisi crítica d’objectes culturals diversos.
L’aprenentatge d’aquesta assignatura per part de l’alumne es distribueix de la manera següent:
Tutories obligatòries + tutories facultatives
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb suport TIC i debat en gran grup | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions individuals: treballs de curs a partir d'una guia per a la seva realització. Exposicions orals (en grup). Tutories obligatòries + tutories facultatives | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura comprensiva i crítica de textos lingüístics i teòrics. Producció d'esquemes, mapes conceptuals i resums | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
L’estudiant:
a) Haurà de fer-se responsable (en grup) al llarg del curs obligatòriament d’un bloc de lectures, que acompanyarà amb l'anàlisi cultural d'un text de la seva elecció: haurà de preparar un esquema, així com fer una exposició oral i guiar-ne el debat posterior (20%).
b) A la meitat del curs —i segons el calendari marcat per la professora— de forma individual haurà de lliurar un treball escrit referint-se, completant, desenvolupant o incidint en un o varis dels aspectes apareguts a les lectures o a les discussions suscitades a l’aula (25%)
c) Al final del curs—i segons el calendari marcat per la professora— de forma individual haurà de lliurar un treball escrit referint-se, completant, desenvolupant o incidint en un o varis dels aspectes apareguts a les lectures o a les discussions suscitades a l’aula (40%)
d) El 15% s'adjudicarà en funció de l'assistència i la participació a l'aula, així com la implicació i el curs realitzat dins de l'assignatura.
Es considerarà “No avaluable” quan l’estudiant no realitzi alguna de les activitats o proves.
Procediment de revisió de les qualificacions
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Activitats avaluatives excloses de la recuperació:
Les activitats següents no poden ser recuperades: exposició (a), assistència i participació a l’aula (d).
“En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació)
a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe
es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir”.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació
d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que
s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura,
la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició oral | 20% | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Participació i implicació a l'aula | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Treball individual escrit | 25% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
Treball individual escrit 2 | 40% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Barthes, Roland, and Héctor Schmucler. 2012. Mitologías. Madrid: Biblioteca Nueva.
Bobo, Jacqueline. 2001. Black feminist cultural criticism. Malden, Mass: Blackwell.
Butler, Judith. 2010. "Excitable speech": a politics of the performative. New York: Routledge.
Chabram-Dernersesian, Angie. 2006. The Chicana/o cultural studies reader. New York: Routledge.
Guattari, Félix. 1996. Las tres ecologías. Valencia: Pre-Textos.
Jameson, Fredric. 2016. Los estudios culturales. Buenos Aires: Godot.
Jameson, Fredric, Slavoj Žižek, Maoira Irigoyen, and Eduardo Grüner. 2008. Estudios culturales: reflexiones sobre el multiculturalismo. Buenos Aires: Paidós.
McRuer, Robert. 2018. Crip times: disability, globalization, and resistance. New York: New York University Press.
Moraga, Cherríe, and Gloria Anzalduá. 2015. This bridge called my back writings by radical women of color. Albany: SUNY Press.
Payne, Michael. 2008. Diccionario de teoría crítica y estudios culturales. Buenos Aires: Paidós.
Rudolph, J. 2016. Embodying latino masculinities: producing masculatinidad. London: Palgrave Macmillan.
Shildrick, Margrit, and Roxanne Mykitiuk. 2005. Ethics of the body: postconventional challenges. Cambridge, Mass: MIT.
Wittig, Monique. 2016. El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Barcelona: Egales.