Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere | OB | 2 | 2 |
Prerequisits
No hi ha prerequisits formals per seguir aquesta assignatura, però es recomana que els i les alumnes facin un esforç per familiaritzar-se amb l’anàlisi econòmic a través de mitjans accessibles, com la lectura de premsa econòmica.
L’objectiu general de l’assignatura és que es comprengui la relació entre l’economia i la desigualtat de gènere i en quina mesura la desigualtat de gènere és en gran part el resultat de la desigualtat econòmica.
Els objectius concrets són:
· Comprendre els mecanismes a través dels quals es construeix i es reprodueix la desigualtat econòmica, en especial el sistema educatiu, el mercat de treball (segregació ocupacional, diferencial salarial), el treball domèstic i la Despesa Pública.
· Conèixer les fonts estadístiques que proporcionen informació sobre les diverses variables tractades al curs.
· Conèixer i interpretar correctament els indicadors i mètodes demogràfics i econòmics més utilitzats per avaluar les desigualtat en el benestar.
1.Introducció. L’Economia feminista i els seus antecedents històrics.
a. Fonts quantitatives i qualitatives per entendre la relació entre economia i desigualtat de gènere.
2. El mercat de treball: diferències de gènere
a. Taxa d’activitat, taxa d’ocupació i taxa d’atur.
b. Segregació horitzontal i vertical (sostre de vidre)
c. La bretxa salarial.
d. La 'inactivitat econòmica': el treball domèstic no pagat. La desigualtat de gènere en la cura de nens i dependents.
3.Economia, família i transferències entre generacions.
a. L’evolució de la família i els canvis en els usos del temps dels homes i de les dones
b. Com afecten els canvis econòmics a la nupcialitat, la formació de noves llars i la fecunditat?
c.Composició per sexes i edats de les poblacions y la seva relació amb la pobresa.
d.Transferències de béns i serveis a la població dependent: a través del sector públic i de les famílies.
e. L’elaboració de previsions demogràfiques i de la demanda de béns i serveis.
f. Violència familiar i la seva relació amb la desigualtat econòmica.
4. El pressupost amb perspectiva de gènere.
a. L’ingrés: sistema fiscal i desigualtat de gènere en els impostos.
b. La Despesa Pública: els serveis públics.
c. El principi de transversalitat: els PPGs com a instrument de reducció de la desigualtat de gènere
5. Educació i mercat de treball
a. Situació històrica i actual
b. Educació post-obligatòria: l’origen de la segmentació en el mercat de treball.
c. Diferències de gènere en la transició al mercat de treball.
d. Diferències en el desenvolupament de la carrera professional. Discontinuïtat
e. Perspectives de futur.
6. La feminització de la pobresa: causes i polítiques per reduir-la
a. Indicadors quantitatius i qualitatius
b. Causes de la feminització de la pobresa
7. Polítiques econòmiques per reduir/eliminar la desigualtat de gènere
a. Fiscals i de Despesa Pública: els serveis públics
b. La igualtat en la càrrega del treball domèstic: els permisos de paternitat
c. La jornada reduïda per les dones no és la solució.
Elaboració de treballs
Lectura de bibliografia
Tutories
Presentació oral de treballs
Debats
Classes expositives
Pràctiques a l’aula
Seminaris
Lectura d’informes d’interès
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 48 | 1,92 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i estudi independent | 49 | 1,96 | 1, 7, 8, 9 |
Treball escrit sobre un dels temes del Programa, a partir de les lectures recomenades i de la recerca de materials, i la seva presentació a classe. | 43 | 1,72 | 1, 2, 3, 4, 7, 9, 10 |
Dues proves escrites, un parcial que valdrà el 30% de la nota final, i un segon parcial al final del curs que valdrà un 40%. El 30% de la nota final s'obtindrà de l'elaboració d'exercicis pràctics. El 10% restant consistirà en l’elaboració d’un treball sobre un dels temes del Programa, a partir de les lectures recomanades i de la recerca de materials, i la seva presentació a classe.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 40% de la nota final | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 9, 10 |
Examen parcial | 30% de la nota final | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Exercicis pràctics | 20% de la nota final | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10 |
Treball escrit sobre un dels temes del Programa, a partir de les lectures recomanades i de la recerca de materials, i la seva presentació a classe. | 10% de la nota final | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10 |
BECKER, G. 1987. Tratado sobre la familia. Madrid. Alianza Universidad, pp: 9-16 i 128-152.
Benería, L. y Sarasua, C. (2010) ¿A quién afecta el recorte del gasto?, El País, 28/10/2010
Blau, F., Ferber, M., Winkler, A. (2014), The Economics of Women, Men and Work (7ª ed.).
Blossfeld, H-P; Skipek, J.; Triventi, M. and Buchholz, S. (Eds) (2015): Gender, Education and Employment. An International Comparison of School-to-Work Transitions. Edward Elgar: Cheltenham.
Boll, C.; Leppin, J.; Rossen, A. and Wolf, A. (2016): Magnitude and Impact Factors on the Gender Pay Gap in EU Countries. European Commission: Luxemburg.
Cook, J.; Roberts, J. and Waylen, G. (2000): Towards a Gendered Political Economy. Palgrave Macmillan: London.
Goldin, C. (2006), The quiet revolution that transformed women’s employment, education and family”, NBER Working Papers, nº 11953 https://www.nber.org/papers/w11953
Lynch, K. and Feeley, M. (2009): Gender and Education (and Employment). Gendered Imperatives and their implications for Women and Men. Lessons for Research for Policy Makers: NESSE and European Commission.
LEE, R. 2003. “The demographic transition: three centuries of fundamental change” Journal of Economic Perspectives, v.17, nº4, pp: 167-190
LEE, R. y otros. 2014. "Is low fertility really a problem? Population aging, dependency, and consumption. Science 20, pp. 346, 229): http://www. Sciencemag.org
Matías Cortes, G.; Jaimovich, N. and Siu, H.E. (2016): “The End of Men and Rise of Women in the High-Skilled Labor Market.” Working Paper http://www.econ.quensu.ca/files/other/Siu%20paper%20endofmen20160920.pdf
Nelson, J. (1995), “Feminism and Economics”, The Journal of Economic Perspectives, 9, 2, pp. 131-148. www.jstor.org/stable/2138170
Pazos, M. Roles de género y políticas públicas https://recyt.fecyt.es/index.php/sociologiatrabajo/article/view/55571
Pazos Morán, M. (2008): ‘Género, orientación del presupuesto y eficiencia económica’. En María Pazos-Morán (ed.): Economía e igualdad de género: retos de la hacienda pública en el siglo XXI. Instituto de Estudios Fiscales.
Sarasua, C. (2014), "Por un reenfoque del análisis feminista de la crisis", http://www.carmensarasua.es/descargas/articulosprensa_pressarticles/Revista%20digital%20Con%20la%20A%20Economia%20y%20Trabajo%2031%202014.pdf