Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere | OT | 3 | 1 |
No hi ha requisits específics per cursar aquesta assignatura, si bé un interés per la comunicació social és recomabable.
Aquesta assignatura analitza i reflexiona sobre el fenomen de la publicitat com a un discurs d’abast global, i la seva relació amb la creació, transmissió i reproducció dels estereotips de gènere. La publicitat és un potent dispositiu simbòlic de gran impacte social, els efectes del qual tenen conseqüències directes en la manera en què interpretem el món i en la vida quotidiana de la ciutadania.
Aquest és el programa previst, que caldrà adaptar segons les necessitats temporals i circumstancials.
La metodología consisteix en:
a) Exposició teórica dels conceptes fonamentals de la matèria
b) Realització individual o en grup de treballs pràctics sobre els temes desenvolupats a classe
c) Exposició oral a classe dels treballs pràctics (En cas de força major derivada de la situació sanitària les exposicions es poden fer on line o penjar el resultat en el Campus Virtual).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició teòrica dels conceptes fonamentals de l'assignatura | 45 | 1,8 | 2, 3, 5, 6, 7, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Presetació oral de les pràcticas sobre diferents aspectes de l'assignatura | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Exercicis escrits sobre diferents aspectes desenvolupats en el programa | 75 | 3 | 1, 3, 4, 5, 6, 8 |
L’avaluació és continuada i es basa en els següents aspectes:
a) Escriptura de textos analítics sobre productes mediàtics relacionats amb els punts desenvolupats en el programa. Es calcura que es puguin fer de 2 a 4 textos d'aquest tipus. (Tenen un pes d'un 40% de la nota final)
b) Escriptura de textos argumentatius sobre els diferente aspectes desenvolupats en el programa. Es calcula que es podran fer de 2 a 4 textos d'aquest tipus (Tenen un pes d'un 40% de la nota final)
b) Exposició a classe dels exercicis pràctics fets (sempre que es pugui). En cas de força major derivada de la situació sanitaria l'exposició es podrá fer on line (Tenen un pes d'un 20% de la nota final).
Advertiment 1:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitatsen els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació finald’aquesta assignatura serà 0.
Advertiment 2:
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació oral dels treball pràctics sobre diferents aspectes de la matèria | 20 | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9 |
Textos d'anàlisi sobre productes mediàtics relacionats amb els punts desenvolupat al programa | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9 |
Textos escrits argumentatius sobre els diferents aspectes desenvolupas en el programa | 40 | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6 |
Andrés del Campo, Susana de (2006). Hacia un planteamiento semiótico del estereotipo publicitario de género [en línea]. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 15:256. Disponible en <http://www.cervantesvirtual.com/hemeroteca/signa/>.
Balaguer, María Luisa (2008). Género y regulación de la publicidad en el ordenamiento jurídico. La imagen de la mujer. [En línea]. Revista Latina de Comunicación Social, 63. Disponible en:<http://www.ull.es/publicaciones/latina/08/31_48_Malaga/Maria_Luisa_Balaguer.html>
Bernáldez, Asunción: (2015) "Los estudios de género en la publicidad" , en Mujeres en Medio(s), Propuestas para analizar la comunicación masiva con perspectiva de género. Editorial Fundamentos, Madrid.
Berger, John:(2016) Modos de ver. Barcelona, Gustavo Gili, (Primera edición 1972).
Espín López, Julia Victoria et al. (2011). "Las imágenes de las mujeres en la publicidad: estereotipos y sesgos". [En línea]. Redes.com, 3: 77‐90. Disponible en: <http://www.compoliticas.org/redes/pdf/redes3/6.pdf>
Gallego Ayala, Juana: (2013) “De reinas a cortesanas. ¿Puede haber una publicidad no sexista? En De reinas a ciudadanas. Medios de comunicación, ¿motor o rémora para la igualdad? Aresta.
García Nieto, María Teresa; Lema, Carlos (2008). Guía de intervención ante la publicidad sexista. Madrid: Instituto de la Mujer.
Garrido Lora, Manuel (2007). "Estereotipos de género en publicidad: La creatividad en la encrucijada sociológica". [En línea]. Creatividad y sociedad, 11. Disponible en <http://www.creatividadysociedad.com/>.
Gil, Eva María (2016) La mirada androcéntrica en la publicidad radiofónica, Diputación de Córdoba.
Herrero Sánchez, Natalia. (1996) "La imagen de la mujer en la publicidad" Disponible en: <http://www.consumo‐inc.es/Publicac/EC/1996/EC36/EC36_03.pdf>
Marmori, Giancarlo:(1977) Iconografia femenina y publicidad, Barcelona, Gustavo Gili, Punto y Línea.
Peña Marín y Farretti, Carlo, (1980) La mujer en la publicidad, Madrid, Instituto de la Mujer
Perez Gauli, Juan Carlos: (2000) El cuerpo en venta. Relación entre arte y publicidad.Editorial Cátedra, Madrid.
Rey, Juan: (1994) El hombre fingido, Madrid, Fundamentos.
Rey, Juan. "La imagen del hombre en publicidad: géneros híbridos y nuevos consumidores". Actes de Congènere: la representació de gènere a la publicitat del segle XXI
Rodríguez, C., Matud, P., Espinosa, I. (2008). «Género y publicidad en la prensa diaria». Questiones Publicitarias, vol. I, n.° 13, págs. 1-9
Royo Vela, Marcelo; et al. (2005). "Roles de género y sexismo en la publicidad de las revistas españolas: un análisis de las tres últimas décadas delsiglo XX". [En línea]. Comunicación y sociedad. 18 (1): 113‐152. Disponible en: <http://dspace.unav.es/dspace/bitstream/10171/8225/1/20090630090401.pdf>.
Sánchez Gutiérrez, Bianca, (2020) “La mujer en la publicidad comercial. De la violencia mediática al Femvertising”, en Aquelarre. La emancipación de las mujeres en la cultura de masas. Capítulo 8 pp.187-210.
VV. AA.: Toscani al muro, 10 años de imágenes para United Colors Of Benetton,Salamanca, Universidad de Salamanca, 1995
Santiso Sanz, Raquel (2001). "Las mujeres en lapublicidad análisis, legislación y aportaciones para un cambio". [En línea]. Acciones e investigaciones sociales, 13: 43‐60. Disponible en:<http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=170282>
Sánchez Aranda, José J.; et al. (2002). El espejo mágico: la nueva imagen de la mujer en la publicidad actual. [Pamplona]: Instituto Navarro de la Mujer.
Wolf, Naomi (1991). El mito de la belleza. Barcelona: Emecé.