Logo UAB
2020/2021

Mètodes i Fonts d'Investigació en Comunicació

Codi: 105014 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Amparo Huertas Bailén
Correu electrònic:
Amparo.Huertas@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Cap prerequisit

Objectius

L'objectiu de Mètodes i Fonts d'Investigació en Comunicació és que l'alumnat obtengui el coneixement i competències suficients per a poder desenvolupar (avaluar) un estudi amb rigor científic. Aquesta és una assignatura obligatòria.

L'objectiu final de l'assignatura és contrbuir a que l'alumnat pugui:

(a) Afrontar (i avaluar) una investigació científica a l'àmbit de la comunicació (saber actuar)

(b) Desenvolupar capacitat crítica i autocrítica davant la pràctica comunicativa (saber ser).

 

Competències

  • Aplicar el pensament científic amb rigor.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar coneixement i habilitats per desenvolupar un treball pràctic o teòric amb base científica.
  • Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  • Demostrar esperit crític i autocrític.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el temps de manera adequada.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el pensament científic amb rigor.
  2. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  3. Construir un discurs teòric relatiu a una qüestió de recerca.
  4. Conèixer i aplicar el mètode científic en la recerca en comunicació audiovisual.
  5. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  6. Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  7. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  8. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  9. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  10. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  11. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  12. Gestionar el temps de manera adequada.
  13. Implementar les distintes metodologies d'investigació dels fenòmens comunicatius.
  14. Plantejar preguntes científiques i establir hipòtesis relatives a la recerca en comunicació.

Continguts

Introducció: Activitat científica i comunicació

- Característiques generals del mètode científic (investigació bàsica i aplicada).

- Àmbits d'estudi a l'àrea de la comunicació: pràctica professional (producció), legislació, productes audiovisuals (anàlisi audiovisual i de continguts) i públics (audències i recepció).

- Tipologia i principals línies d'investigació: investigació social i anàlisi de contingut.

- Principals fonts d'investigació: acadèmiques, institucionals i empressarials. 

Etapes del procés científic

- Definició de l'objecte d'estudi i context (Què volem saber?)

- Desenvolupament del marc teòric (Què se sap sobre això?)

- Disseny metodològic (Com ho podem saber?)

- Anàlisi descriptiu i interpretatiu (Què sabem un cop fet el treball de camp?)

Conceptes bàsics sobre el mètode científic

- Construcció del marc teòric: models de comunicació (teories) i epistemologia (concepte)

- Hipòtesis / Preguntes

- Influència de les variables (Tipologia)

- Univers / Mostra-Corpus

Investigació Social (usos, consum, interpretació, percepció, opinió pública,...)

- Mètodes qualitatius: observació etnogràfica i etnografia digital, focus group, entrevistes.

- Mètodes quantitatius: sondeig i qüestionaris.

- Triangulació: fusió qualitatius i quantitatius.

Anàlisi de contingut (discursos, representacions, estereotips,...)

- Mètodes qualitatius: llenguatges i narratives. L'estudi de cas.

- Mètodes quantitatius: Big Data

- Triangulació: fusió qualitatius i quantitatius.

La investigació sobre comunicació a Catalunya i Espanya

- Linies d'investigació i tendències al context internacional

- Centres d'investigació 

 

Metodologia

El desenvolupament de l'assignatura implica la realització de diferents tipus d'activitats formatives:

Activitats dirigides:

- Classes magistrals: explicació general del temari (virtuals)

- Seminaris: El seu objectiu és aprofundir sobre aspectes bàsics a partir de l'anàlisi i la reflexió (treball individual i grupal, amb presentació final individual)

- Pràctiques de Laboratori: El seu objectiu és que l'alumnat comprovi com es desenvolupa una investigació a partir del disseny d'un projecte propi (treball grupal)

Activitats supervisades:

- Tutories virtuals. La seva finalitat és resoldre problemes d'aprenentatge.

Activitats autònomes:

- L'alumnat haurà de fer les lectures indicades com a obligatòries i totes les activitats planificades per un correcte desenvolupament dels seminaris i de les pràctiques de laboratori.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 15 0,6 3, 4, 8, 9, 10
Pràctiques de Laboratori 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14
Seminaris de discussió i debats 18 0,72 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories 7 0,28
Tipus: Autònomes      
Lectura i síntesi de documents científics 30 1,2 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10
Preparació pràctiques de laboratori 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 14
Treball per al desenvolupament dels seminaris 22 0,88 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12

Avaluació

Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran mitjançant diferents procediments:

- Examen escrit (20%). Individual - Recuperable.

- Participació a seminaris (10%)

- Treballs (70%): resolució d'exercicis individual (35% - Recuperable) i treballs d'investigació en grup (35%)  

Les darreres dues setmanes del curs es dedicaran a activitats de recuperació, a les quals es podrà acollir l'alumnat que hagi realitzat un mínim de 2/3 parts del total d'activitats avaluables i que hagi obtingut una qualificació total mínima entre 3,5 i 4,9. Després de fer una tutoria individual virtual obligatòria i atenent a la qualificació obtinguda, es decidirà el material a recuperar (examen/seminaris). Aquesta activitat permetrà obtenir una nota màxima de 5, però mai baixar la nota. 

L'alumnat que hagi obtingut una nota final global superior a 8 podrà optar a pujar nota a partir de la realització d'una prova específica. Aquesta activitat pot comportar, si s'escau, una baixada de la nota final.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen escrit 20% 9 0,36 1, 2, 5, 6, 8, 11
Participació a seminaris 10% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14
Treballs (resolució d'exercicis i treballs d'investigació) 70% 15 0,6 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 13

Bibliografia

 

Bàsica

- Casas, Jordi; Nin, Jordi; Julbe, Francesc (2019). Big Data. Análisis de datos en entornos masivos. Barcelona: UOC [https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2085336?lang=cat]

Igartua, Juan José (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch

- Jensen, Klaus B. i Jankowski, Nicholas V. (1993). Métodos cualitativos de investigación en comunicación de masas. Barcelona: Bosch

- Medina, Alfons i Busquet, Jordi (2019). La recerca en comunicació. Barcelona: UOC

- Soriano, Jaume (2007). L'ofici de comunicòleg: métodes per investigar la comunicació. Barcelona: Eumo

- Tardivo, Giuliano (2016). Aproximación a la sociología contemporánea. Barcelona: UOC

  

Complementària

 - Berger, Peter L. (2004). Invitació a la sociologiaUna perspectiva humanística. Barcelona: Herder

- Cuesta, Ubaldo (2000). Psicologia social de la comunicación. Madrid: Catedra

- Eguizabal, Raúl(2015). Metodologías I. Madrid: Fragua

- Eguizabal, Raúl (2016). Metodologías II. Madrid: Fragua 

- Kellner, Douglas (2011). Cultura mediática. Estudios culturales, identidad y política entre lo moderno y lo posmoderno. Madrid: AKAL /Estudios Visuales

  

Links d’interès:

Observatori de la Comunicació aCatalunya (OCC InCom-UAB): [https://incom.uab.cat/occ/]

Portal de la Comunicación (InCom-UAB): [https://incom.uab.cat/portalcom/?lang=es]