Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | OB | 1 | 1 |
Cap prerequisit
L'objectiu de Mètodes i Fonts d'Investigació en Comunicació és que l'alumnat obtengui el coneixement i competències suficients per a poder desenvolupar (avaluar) un estudi amb rigor científic. Aquesta és una assignatura obligatòria.
L'objectiu final de l'assignatura és contrbuir a que l'alumnat pugui:
(a) Afrontar (i avaluar) una investigació científica a l'àmbit de la comunicació (saber actuar)
(b) Desenvolupar capacitat crítica i autocrítica davant la pràctica comunicativa (saber ser).
Introducció: Activitat científica i comunicació
- Característiques generals del mètode científic (investigació bàsica i aplicada).
- Àmbits d'estudi a l'àrea de la comunicació: pràctica professional (producció), legislació, productes audiovisuals (anàlisi audiovisual i de continguts) i públics (audències i recepció).
- Tipologia i principals línies d'investigació: investigació social i anàlisi de contingut.
- Principals fonts d'investigació: acadèmiques, institucionals i empressarials.
Etapes del procés científic
- Definició de l'objecte d'estudi i context (Què volem saber?)
- Desenvolupament del marc teòric (Què se sap sobre això?)
- Disseny metodològic (Com ho podem saber?)
- Anàlisi descriptiu i interpretatiu (Què sabem un cop fet el treball de camp?)
Conceptes bàsics sobre el mètode científic
- Construcció del marc teòric: models de comunicació (teories) i epistemologia (concepte)
- Hipòtesis / Preguntes
- Influència de les variables (Tipologia)
- Univers / Mostra-Corpus
Investigació Social (usos, consum, interpretació, percepció, opinió pública,...)
- Mètodes qualitatius: observació etnogràfica i etnografia digital, focus group, entrevistes.
- Mètodes quantitatius: sondeig i qüestionaris.
- Triangulació: fusió qualitatius i quantitatius.
Anàlisi de contingut (discursos, representacions, estereotips,...)
- Mètodes qualitatius: llenguatges i narratives. L'estudi de cas.
- Mètodes quantitatius: Big Data
- Triangulació: fusió qualitatius i quantitatius.
La investigació sobre comunicació a Catalunya i Espanya
- Linies d'investigació i tendències al context internacional
- Centres d'investigació
El desenvolupament de l'assignatura implica la realització de diferents tipus d'activitats formatives:
Activitats dirigides:
- Classes magistrals: explicació general del temari (virtuals)
- Seminaris: El seu objectiu és aprofundir sobre aspectes bàsics a partir de l'anàlisi i la reflexió (treball individual i grupal, amb presentació final individual)
- Pràctiques de Laboratori: El seu objectiu és que l'alumnat comprovi com es desenvolupa una investigació a partir del disseny d'un projecte propi (treball grupal)
Activitats supervisades:
- Tutories virtuals. La seva finalitat és resoldre problemes d'aprenentatge.
Activitats autònomes:
- L'alumnat haurà de fer les lectures indicades com a obligatòries i totes les activitats planificades per un correcte desenvolupament dels seminaris i de les pràctiques de laboratori.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 15 | 0,6 | 3, 4, 8, 9, 10 |
Pràctiques de Laboratori | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14 |
Seminaris de discussió i debats | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7 | 0,28 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i síntesi de documents científics | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10 |
Preparació pràctiques de laboratori | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 14 |
Treball per al desenvolupament dels seminaris | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran mitjançant diferents procediments:
- Examen escrit (20%). Individual - Recuperable.
- Participació a seminaris (10%)
- Treballs (70%): resolució d'exercicis individual (35% - Recuperable) i treballs d'investigació en grup (35%)
Les darreres dues setmanes del curs es dedicaran a activitats de recuperació, a les quals es podrà acollir l'alumnat que hagi realitzat un mínim de 2/3 parts del total d'activitats avaluables i que hagi obtingut una qualificació total mínima entre 3,5 i 4,9. Després de fer una tutoria individual virtual obligatòria i atenent a la qualificació obtinguda, es decidirà el material a recuperar (examen/seminaris). Aquesta activitat permetrà obtenir una nota màxima de 5, però mai baixar la nota.
L'alumnat que hagi obtingut una nota final global superior a 8 podrà optar a pujar nota a partir de la realització d'una prova específica. Aquesta activitat pot comportar, si s'escau, una baixada de la nota final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit | 20% | 9 | 0,36 | 1, 2, 5, 6, 8, 11 |
Participació a seminaris | 10% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14 |
Treballs (resolució d'exercicis i treballs d'investigació) | 70% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 13 |
Bàsica
- Casas, Jordi; Nin, Jordi; Julbe, Francesc (2019). Big Data. Análisis de datos en entornos masivos. Barcelona: UOC [https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2085336?lang=cat]
- Igartua, Juan José (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch
- Jensen, Klaus B. i Jankowski, Nicholas V. (1993). Métodos cualitativos de investigación en comunicación de masas. Barcelona: Bosch
- Medina, Alfons i Busquet, Jordi (2019). La recerca en comunicació. Barcelona: UOC
- Soriano, Jaume (2007). L'ofici de comunicòleg: métodes per investigar la comunicació. Barcelona: Eumo
- Tardivo, Giuliano (2016). Aproximación a la sociología contemporánea. Barcelona: UOC
Complementària
- Berger, Peter L. (2004). Invitació a la sociologia. Una perspectiva humanística. Barcelona: Herder
- Cuesta, Ubaldo (2000). Psicologia social de la comunicación. Madrid: Catedra
- Eguizabal, Raúl(2015). Metodologías I. Madrid: Fragua
- Eguizabal, Raúl (2016). Metodologías II. Madrid: Fragua
- Kellner, Douglas (2011). Cultura mediática. Estudios culturales, identidad y política entre lo moderno y lo posmoderno. Madrid: AKAL /Estudios Visuales
Links d’interès:
Observatori de la Comunicació aCatalunya (OCC InCom-UAB): [https://incom.uab.cat/occ/]
Portal de la Comunicación (InCom-UAB): [https://incom.uab.cat/portalcom/?lang=es]