Logo UAB
2020/2021

Sociologia de la Cultura

Codi: 104999 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual FB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria del Mar Griera Llonch
Correu electrònic:
MariaDelMar.Griera@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

El curs serà en català però els exercicis i l'examen també es poden fer en català, anglès, castellà o francès.

Prerequisits

No hi ha prerequisits. 

Objectius

Els objectius principals d'aquest curs són els següents: 

a) Aprendre a interrogar-se sociològicament sobre la cultura en sentit ampli

b) Conèixer les principals perspectives teòriques que ens ajuden a comprendre els processos de construcció social i cultural de la realitat. 

c) Adquirir eines per poder analitzar de forma empírica els fenomens culturals, posar-los en context i entendre la seva significació. 

 

 

 

Competències

  • Aplicar el pensament científic amb rigor.
  • Demostrar esperit crític i autocrític.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Dominar els conceptes i els coneixements clau que permeten interpretar la societat i la política contemporànies.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el pensament científic amb rigor.
  2. Assimilar els coneixements d'estructura social i política necessaris per a comprendre els processos i el desenvolupament dels fenòmens audiovisuals contemporanis.
  3. Definir els conceptes bàsics de l'anàlisi sociològica.
  4. Definir els conceptes bàsics de la ciència política.
  5. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  6. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.

Continguts

Part A. Una mirada sociològica a la cultura: introducció teòrica, metodològica i conceptual 

a.1. Què volem dir quan parlem de cultura? Aclariments conceptuals

a.2. Perspectives: Sociologia cultural vs Sociologia de la cultura

a.3. Pensar sociològicament la cultura: coneixement, poder i context

a.4. Quin paper té la cultura en la creació de la societat? principals enfocaments teòrics

 

Part B. Interludi. Laboratori etnogràfic: entendre la cultura de forma empírica

b.1. On és la cultura i on no? Límits conceptuals i realitats empíriques difuses.

b.2. Educar la mirada sociològica: l’etnografia i la imaginació sociològica

b.3. Etnografia d’un ritual cultural: observar, documentar, pensar i explicar.

 

Part C. Interrogar la cultura des de diferents angles

c.1. Reflexions sobre la cultura, el cos i el jo

c.2. La cultura i la quotidianitat: amor, menjar i oci

c.3. Desigualtats i cultura: classe social, gènere i raça

c.4 Sentint la cultura: gustos, emocions i fronteres simbòliques

c. 5. La producció de la cultura: camps, escenes i actors

c.6. Cultura i creació de comunitat: religions, nacions i memòria

c.7. Globalització i acceleració en el món cultural

 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, elprofessorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Metodologia

 

El curs està organitzat al voltant de quatre tipus d'activitats:

a) Classes magistrals que descriuen l'enfocament principal del tema.

b) Tallers de discussió de lectures on es discuteixen lectures (i a vegades en relació a una pel·lícula, una obra d'art, un documental..) i es treballa en profunditat un tema en concret. 

c) Laboratori Etnogràfic: estudiar la cultura empíricament. Els estudiants realitzen un treball etnogràfic en el qual han d'analitzar un ritual cultural específic i preparar una presentació a classe.

d) Tutories personals i grupals.

 

 La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistral 52 2,08 2, 3, 4
Tutories programades amb la professora 3 0,12
Tipus: Supervisades      
Laboratori Etnogràfic: investigar empíricament la cultura 35 1,4 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Lectures i redacció de treballs i assaigs 22 0,88 1, 2, 3, 4, 5, 6

Avaluació

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són l'etnografia del ritual. 

En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un examen final.  La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi. 

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen reflexiu final 35% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6
Lectures i redacció de treballs 25% 0 0 1, 2, 5, 6
Participació a classe 10% 10 0,4 1, 2, 5, 6
Per comprendre la cultura: etnografia d'un ritual (treball) 30% 25 1 1, 2, 3, 5, 6

Bibliografia

Es penjarà un llistat de referències bibliogràfiques, i de lectures obligatòries i opcionals, al moodle de l'assignatura.