Logo UAB
2020/2021

Perspectiva Històrica del Món i de l'Art Contemporani

Codi: 104997 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Sol Enjuanes Puyol
Correu electrònic:
Sol.Enjuanes@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No n'hi ha

Objectius

L'objectiu principal de l'assignatura és estimular el pensament crític a través de l’anàlisi de la cultura, la història i els llenguatges artístics contemporanis.

Els objectius metodològics són:
- familiaritzar l'alumnat amb els mètodes d'anàlisi de les imatges artístiques i els contextos històrics i culturals en els que sorgeixen
- promoure l'ús d'un vocabulari adient i de fonts d’informació especialitzades
- identificar els biaxos culturals i de gènere en els relats de la història i la història de l'art
- potenciar la creativitat
- facilitar la transferència dels coneixements adquirits a suports audiovisuals

Competències

  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Demostrar esperit crític i autocrític.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Diferenciar les principals teories i corrents culturals i artístics del món contemporani.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.
  • Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  2. Assimilar la dimensió artística dels corrents culturals.
  3. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  4. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  5. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  6. Gestionar el temps de manera adequada.
  7. Identificar les interaccions entre l'art i la creació audiovisual.
  8. Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.
  9. Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Continguts

1. Modernitat i avantguarda: desenvolupament industrial i cànons estètics

2. Irracionalitat i dissentiment

3. El poder revolucionari de la geometria

4. Cartografia i geopolítica: realitat i ficció

5. Cultura de masses: creació i apropiació

6. La mirada transformadora del feminisme en la cultura visual

7. Descolonitzar la natura

* El contingut i l'enfocament de l'assignatura tenen en compte la perspectiva de gènere, per tant, a banda d'analitzar la influència de les teories feministes en l'art, es posarà èmfasi en les aportacions de les dones en el camp de l'art i de la història.

** El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Espenjaràtambéal Campus Virtualonl’alumnat podràtrobarla descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Metodologia

- Classes amb suport audiovisual
- Anàlisis crítiques d'imatges i textos
- Presentacions orals
- Tutories

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 36 1,44 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9
Seminaris 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories 8 0,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Lectures, estudi, visites a exposicions, anàlisi de textos i d'imatges, preparació de treballs 90 3,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

L’assignatura consta de les activitats d’avaluació següents:
- Examen, 40 % sobre la qualificació final
- Treball en grup, 25 % sobre la qualificació final
- Treball individual, 25 % sobre la qualificació final
- Assistència i participació constructiva a classe, 10 % sobre la qualificació final

Per aprovar l'assignatura cal entregar tots els treballs i fer l'examen. A més cal que la mitja de les notes dels treballs i l'examen sigui igual o superior a 5. L'examen i els treballs fan mitja a partir de 4.
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat d'un conjunt d'activitats que representen més del 50 % de la nota total de l'assignatura. Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són l'assistència i el treball en grup.
La reavaluació té la finalitat de permetre la recuperació de les tasques suspeses, per tant no permet a l'alumnat amb les tasques aprovades presentar-se a pujar nota.
En cas de plagi l'activitat serà qualificada amb un 0.

*La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació constructiva a classe 10 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9
Examen 40 % 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Treball en grup 25 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Treball individual 25 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Bibliografia

Lectura obligatòria

Gompertz, Will, ¿Qué estás mirando? 150 años de arte moderno en un abrir y cerrar de ojos. Madrid: Taurus 2013 (ed. original en anglès, 2012).

Bibliografia bàsica*

Art i cinema: 120 anys d'intercanvis. Barcelona: Fundació "la Caixa" i Turner, 2016.

Fontana, Josep. El Siglo de la revolución: una historia del mundo desde 1914. Barcelona: Crítica, 2017.

Foster, Hal; Krauss, Rosalind; Bois, Yve-Alain; i Buchloh, Benjamin H. D. Art since 1900. Londres: Thames & Hudson, 2004 (traducció al castellà: Akal, 2006).

Judt, Tony. Pensar el siglo XX. Madrid: Taurus, 2012.

Ramírez, Juan Antonio. El mundo contemporáneo. Vol. IV. Historia del arte. Madrid: Alianza, 1997.

Salvadori, Massimo L. Breve historia del siglo XX. Madrid: Alianza, 2005.

Watson, Peter. Historia intelectual del siglo XX. Barcelona: Crítica, 2002.

*La bibliografia s'ampliarà durant el curs amb referencies directament relacionades amb els continguts del temari.

 

Recursos en línea

www.macba.cat/

www.museoreinasofia.es/

www.tate.org.uk/

www.centrepompidou.fr/

www.moma.org/

www.nga.gov/

www.metmuseum.org/