Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | FB | 1 | 2 |
No n'hi ha
L'objectiu principal de l'assignatura és estimular el pensament crític a través de l’anàlisi de la cultura, la història i els llenguatges artístics contemporanis.
Els objectius metodològics són:
- familiaritzar l'alumnat amb els mètodes d'anàlisi de les imatges artístiques i els contextos històrics i culturals en els que sorgeixen
- promoure l'ús d'un vocabulari adient i de fonts d’informació especialitzades
- identificar els biaxos culturals i de gènere en els relats de la història i la història de l'art
- potenciar la creativitat
- facilitar la transferència dels coneixements adquirits a suports audiovisuals
1. Modernitat i avantguarda: desenvolupament industrial i cànons estètics
2. Irracionalitat i dissentiment
3. El poder revolucionari de la geometria
4. Cartografia i geopolítica: realitat i ficció
5. Cultura de masses: creació i apropiació
6. La mirada transformadora del feminisme en la cultura visual
7. Descolonitzar la natura
* El contingut i l'enfocament de l'assignatura tenen en compte la perspectiva de gènere, per tant, a banda d'analitzar la influència de les teories feministes en l'art, es posarà èmfasi en les aportacions de les dones en el camp de l'art i de la història.
** El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Espenjaràtambéal Campus Virtualonl’alumnat podràtrobarla descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
- Classes amb suport audiovisual
- Anàlisis crítiques d'imatges i textos
- Presentacions orals
- Tutories
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
Seminaris | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, estudi, visites a exposicions, anàlisi de textos i d'imatges, preparació de treballs | 90 | 3,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
L’assignatura consta de les activitats d’avaluació següents:
- Examen, 40 % sobre la qualificació final
- Treball en grup, 25 % sobre la qualificació final
- Treball individual, 25 % sobre la qualificació final
- Assistència i participació constructiva a classe, 10 % sobre la qualificació final
Per aprovar l'assignatura cal entregar tots els treballs i fer l'examen. A més cal que la mitja de les notes dels treballs i l'examen sigui igual o superior a 5. L'examen i els treballs fan mitja a partir de 4.
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat d'un conjunt d'activitats que representen més del 50 % de la nota total de l'assignatura. Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són l'assistència i el treball en grup.
La reavaluació té la finalitat de permetre la recuperació de les tasques suspeses, per tant no permet a l'alumnat amb les tasques aprovades presentar-se a pujar nota.
En cas de plagi l'activitat serà qualificada amb un 0.
*La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació constructiva a classe | 10 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9 |
Examen | 40 % | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Treball en grup | 25 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Treball individual | 25 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Lectura obligatòria
Gompertz, Will, ¿Qué estás mirando? 150 años de arte moderno en un abrir y cerrar de ojos. Madrid: Taurus 2013 (ed. original en anglès, 2012).
Bibliografia bàsica*
Art i cinema: 120 anys d'intercanvis. Barcelona: Fundació "la Caixa" i Turner, 2016.
Fontana, Josep. El Siglo de la revolución: una historia del mundo desde 1914. Barcelona: Crítica, 2017.
Foster, Hal; Krauss, Rosalind; Bois, Yve-Alain; i Buchloh, Benjamin H. D. Art since 1900. Londres: Thames & Hudson, 2004 (traducció al castellà: Akal, 2006).
Judt, Tony. Pensar el siglo XX. Madrid: Taurus, 2012.
Ramírez, Juan Antonio. El mundo contemporáneo. Vol. IV. Historia del arte. Madrid: Alianza, 1997.
Salvadori, Massimo L. Breve historia del siglo XX. Madrid: Alianza, 2005.
Watson, Peter. Historia intelectual del siglo XX. Barcelona: Crítica, 2002.
*La bibliografia s'ampliarà durant el curs amb referencies directament relacionades amb els continguts del temari.
Recursos en línea
www.macba.cat/
www.museoreinasofia.es/
www.tate.org.uk/
www.centrepompidou.fr/
www.moma.org/
www.nga.gov/
www.metmuseum.org/