Logo UAB
2020/2021

Fonaments Tecnològics del Periodisme

Codi: 104990 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme OB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jacint Niqui Espinosa
Correu electrònic:
Cinto.Niqui@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Jacint Niqui Espinosa
Francesc J. Rueda Gallardo

Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura no fa falta cap requisit previ

Objectius

.- Conèixer quins són els processos que intervenen en el periodisme audiovisual i multimèdia

 

.- Aprendre quins són els principals instruments tecnològics que intervenen en aquests processos i les innovacions que s’estan produint en aquest

terreny, per veure com els pot influenciar en la seva feina com a comunicadors, en els missatges i en la seva recepció.

 

 .- Familiaritzar-se amb la manipulació dels equips d’imatge i so destinats a la producció de continguts periodístics audiovisuals y multimèdia.

Competències

  • Aplicar l'ètica i la deontologia professionals del periodisme, així com l'ordenació jurídica de la informació.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Demostrar l'esperit crític i autocrític.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Transmetre informació periodística en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació, en les seves formes combinades modernes o en suports digitals, i aplicar els gèneres i els diferents procediments periodístics.
  • Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  2. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  3. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  4. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  5. Gestionar el temps de manera adequada.
  6. Identificar i distingir les prescripcions tècniques necessàries per a comunicar en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació (premsa, audiovisual, multimèdia).
  7. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  8. Utilitzar criteris de responsabilitat social en els diversos processos de producció informativa.
  9. Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Continguts

.- Fonaments tecnològics: conceptes de física de les ones; espectre radioelèctric i xarxes de comunicació.

.- La Digitalització de la imatge i el so: procés de digitalització, còdexs i formats.

.- El vídeo: càmera ENG; el plató de TV; edició .

.- El so: sistemes d'enregistrament, micròfons, taula de mescles i edició.

.- Periodisme mòbil, Intel·ligència Artificial, i "Blockchain".

Metodologia

Classes magistrals virtuals.

Pràctiques en diferents espais audiovisuals de la Facultat.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents. Per tant, la metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Magistral 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Pràctiques audiovisuals i multimèdia 33 1,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Lectures, preparació de pràctiques, preparació de proves, etc. 66 2,64 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

L’assignatura consta de les activitats d’avaluació següents:

- Examen teòric 40% sobre la qualificació final.

- Pràctica Plató 20% sobre la qualificació final.

- Pràctica Ràdio 20% sobre la qualificació final.

- Pràctica Postproducció i ENG 20% sobre la qualificació final.

Per aprovar l’assignatura caldrà:

. treure una nota mínima de 5 sobre 10 en l’examen teòric.

. treure una nota mínima de 5 sobre 10 com a resultat de la mitjana de les activitats pràctiques i no tenir més d’una absència en el conjunt de les sessions pràctiques.

 

Les pràctiques són d'assistència obligatòria.

No presentar-se a examen determina no ser avaluat.

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

 

L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

L’alumnat nommés tindrà dret a la recuperació de l’assignatura en els següents casos:

Nota per optar a la recuperació de la teoria: entre 2,5 i 4,99 sobre 10.

Només es podrà recuperar un dels tres conjunts de pràctiques suspès, sempre i quan s'hagi participat en totes.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Pràctiques de laboratori 60% 33 1,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

BERNAL TRIVIÑO, Ana I. (2015). Herramientas digitales para periodistas. Editorial UOC.

BONET, Montse. (2016). El imperio del aire. espectro radioeléctrico y radiodifusión. Barcelona: Editorial UOC

EVANS, Russel. (2003). Cinematografía práctica con vídeo digital Andoain: Escuela de cine y video.

MARTÍNEZ ABADÍA, José, VILA, Pere et al. (2004). Manual básico de tecnología audiovisual y técnicas de creación, emisión y difusión de contenido. Barcelona: Paidós.

MILLERSON, Gerald. Realización y producción en televisión. IORTV, 2009

NIQUI, Cinto. (2014). Fonaments i usos de tecnologia audiovisual digital. Barcelona, Editorial UOC. Format electrònic.

PALACIO, Gorka y TULLOCH, Christopher. (2004). Nuevas Tecnologías e información audiovisual digital. Bilbao: Servicio Editorial, Universidad del País Vasco.

SERRANO, Pipo. (2017) La transformación digital de una redacción y el periodismo móvil. (MOJO). Editorial UOC.

ZABALETA URKIOLA, Iñaki (2003). Tecnología de la información Audiovisual Sistemas y servicios de la radio y televisión digital yanalógica por cable, satélite y terrestre. Barcelona: Bosch

Comunicación