Logo UAB
2020/2021

Producció, Expressió i Disseny de Productes Periodístics

Codi: 104984 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
David Badajoz Dávila
Correu electrònic:
David.Badajoz@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Les classes es faran en català. Els materials estan fets en català.

Equip docent

Ana I. Entenza Rodríguez
Jordi Colet Ruz
Maria Leonor Balbuena Palacios

Prerequisits

No hi ha pre-requisits.

Objectius

– Formar professionals preparats en organitzar la informació en els mitjans gràfics.

– Aplicar els coneixements del periodisme en l’organització de la informació i en la comunicació en els mitjans gràfics.

– Transmetre informació a través dels missatges gràfics.

– Utilitzar els elements formals i adaptar els missatges gràfics tenint en compte els destinataris de la informació.

Competències

  • Aplicar l'ètica i la deontologia professionals del periodisme, així com l'ordenació jurídica de la informació.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Demostrar l'esperit crític i autocrític.
  • Dissenyar els aspectes formals i estètics en mitjans escrits, gràfics, audiovisuals o digitals, i usar tècniques informàtiques per a la representació d'informació mitjançant sistemes infogràfics i documentals.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Transmetre informació periodística en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació, en les seves formes combinades modernes o en suports digitals, i aplicar els gèneres i els diferents procediments periodístics.
  • Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  2. Conèixer i utilitzar professionalment instruments necessaris per a enregistrar veu i imatge.
  3. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  4. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  5. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  6. Gestionar el temps de manera adequada.
  7. Identificar i distingir les prescripcions tècniques necessàries per a comunicar en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació (premsa, audiovisual, multimèdia).
  8. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  9. Usar adequadament els recursos comunicatius d'Internet.
  10. Utilitzar criteris de responsabilitat social en els diversos processos de producció informativa.
  11. Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.
  12. Valorar la utilització del disseny en tots els mitjans de comunicació com a suport a la transmissió d'informacions en premsa, ràdio, televisió i multimèdia.

Continguts

 

Bloc 1: Producció

1. Procés

2. Materials

3. Especificacions

4. Costos

 

Bloc 2: Edició

1. Normes de compaginació

2. Normes d’estil

3. Normes de correcció

 

Bloc 3: Fonamentació del disseny

1. Concepte de disseny

2. Standard

3. Teorització del disseny

4. Entipologia

 

Bloc 4: Estètica gràfica

1. Aprehensió formal: Sensibilitat i percepció

2. Orgànica i Inorgànica

3. Missatge gràfic

4. Estat Estètic

 

Bloc 5: Arquitectura gràfica

1. Tipometria

2. Components

3. Variables

 

Bloc 6: Color

1. Espais de color

2. Expressió

3. Ús i reproducció

 

Bloc 7: Tipografia

1. Tipologia

2. Expressió

3. Ús i reproducció

 

Bloc 7: Tipografia

1. Tipologia

2. Expressió

3. Ús i reproducció

Metodologia

Via Campus Virtual, es proporcionarà un cronograma detallat d'activitats per a cadascuna de les sessions.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Teòriques 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Seminaris 15 0,6 4, 5, 7, 9, 11
Treball Autònom 60 2,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tutories 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11
Tipus: Supervisades      
Avaluació Teòrica 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Pràctiques Laboratori 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Avaluació

Les pràctiques es dividiran de la següent manera, en funció de les necessitats d'adaptar-se a nous possibles confinaments: 

 

R1, 5%;  Diaris 1 

R2, 10%;  Diaris 2

R3 Llibre d'Estil, 15% (en grup)

R4 PORTADA, 7,5%; 

R5 SUMARI, 7,5%;

R6 PLANES 15% 

R8 Interactiu 5%

R9 POSTER-BOOK 5% 

R10 Test 30% 

 

En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en realitzar les activitats pràctiques pendents del curs anterior i, si s’escau, fer la prova teòrica. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmen de Teoria 30% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Pràctiques Disseny 70% 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Bibliografia

ANGELETTI, Norberto i OLIVA, Alberto (2002). Revistas que hacen e hicieron historia.

Barcelona: Ediciones EL Sol.

CANGA LAREQUI, Jesús (1984). El diseño periodístico en la prensa diaria. Normas básicas. Barcelona: Editorial Bosch.

JOHANSON, Kaj et al. (2011). Manual de producción. Recetas. Barcelona: Gustavo Gili.

LOCKWOOD, Robert (1992). Diseño de la Notícia. Barcelona: Ediciones B.

MARTINEZ DE SOUZA, José (1994). Manual de edición y autoedición.

Madrid: Ediciones Pirámide.

MESTRES, JOSEP et al. (1996). Manual d’estil. La redacció i edició de textos.

Barcelona: Eumo Editorial.

OWEN, William (1991). El diseño de revistas. Barcelona: Gustavo Gili.

SUÁREZ CARBALLO, Fernando (2008). Fundamentos del diseño periodístico.

Pamplona: EUNSA.

TENA PARERA, Daniel (2005). Diseño Gráfico y Comunicación. Madrid: Pearson Prentice Hall.

— (2011). Diseñar para comunicar. Barcelona: Editorial Bosch.