Logo UAB
2020/2021

Fonts, Tècniques i Organització del Treball Periodístic

Codi: 104974 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ricardo Carniel Bugs
Correu electrònic:
Ricardo.Carniel@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

L'assignatura requereix a l'alumnat la capacitat de mantenir-se informat sobre els temes d'actualitat periodística, comprensió lectora a nivell universitari i un domini suficient i l'ús correcte - oral i escrit - de les seves llegües pròpies, així com poder llegir i comprendre textos en anglès.

També es requereix estar habituat/da a l'entorn i funcionalitats del Campus Virtual, així com de la plataforma Microsoft Teams.

És molt recomanable que l'alumnat hagi cursat i superat satisfactòriament la major part de les assignatures de 1r curs del Grau, especialment l'assignatura Escriptura Periodística I, tenint en compte que es donaran per coneguts els continguts tractats en elles.

Objectius

Aquesta assignatura està emmarcada en la matèria Teoria i Tècnica del Periodisme, per la qual cosa se centra en l'organització del treball periodístic i les seves principals rutines, sistemes, tasques o rols. El curs posa èmfasi en les etapes que constitueixen la relació entre els professionals del periodisme i les seves fonts d'informació: recerca, documentació, contrast, validació de les informacions (des dels punts de vista professional, ètic i legal).

D'aquesta manera, l'objectiu general de l'assignatura és que els estudiants coneguin aquestes rutines professionals i els requisits per localitzar, tractar i utilitzar fonts personals o de qualsevol altra naturalesa en l'elaboració dels seus continguts periodístics. També es dedicarà atenció al tema de la verificació de fonts, dades i informacions produïdes per tercers, un tema especialment rellevant en el context de creixent desinformació potenciada per l'entorn comunicatiu digital.

Competències

  • Aplicar l'ètica i la deontologia professionals del periodisme, així com l'ordenació jurídica de la informació.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Dissenyar els aspectes formals i estètics en mitjans escrits, gràfics, audiovisuals o digitals, i usar tècniques informàtiques per a la representació d'informació mitjançant sistemes infogràfics i documentals.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Transmetre informació periodística en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació, en les seves formes combinades modernes o en suports digitals, i aplicar els gèneres i els diferents procediments periodístics.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adequar la presentació de les notícies a les necessitats establertes per l'espai redaccional.
  2. Buscar fonts informatives, seleccionar-les i aplicar-hi criteris de valoració crítica.
  3. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  4. Comentar i editar correctament textos o altres produccions mediàtiques relacionades amb la periodística.
  5. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  6. Descriure el funcionament dels consells de redacció.
  7. Elaborar notícies, cròniques i reportatges amb els seus respectius subgèneres.
  8. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  9. Reconèixer la virtualitat i els límits de la llibertat d'expressió en valorar processos informatius.
  10. Tractar els fets informatius en el gènere periodístic més adequat.

Continguts

Temari general

- Organigrama bàsic d'una redacció en mitjans de comunicació convencionals i entorns digitals. L'organització del treball i les rutines professionals en la producció periodística.

- La construcció de la realitat pels mitjans: selecció i jerarquització d'informacions. Valors o criteris de qualitat en la producció de notícies.

- Fonts personals i documentals: obtenció de dades, entrevistes, tipus d'informants, factors de credibilitat.

- Gabinets de comunicació, agències de notícies i altres proveïdors d'informació. Portals de transparència i registres públics com a font de dades per al periodista.

- Aspectes professionals, ètics i legals que condicionen el tractament i ús de les fonts en el treball periodístic.

- Internet com a univers de dades i fonts. Potencial i perills de les xarxes socials. Aspectes bàsics per a la verificació de boles, notícies enganyoses i no contribuir a la desinformació.

L'ordre dels temes indicats podrà variar segons la planificació definitiva de l'assignatura. El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Els continguts de l'assignatura seran sensibles a aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.

Metodologia

La metodologia docent d'aquesta assignatura està pensada per fomentar l'aprenentatge actiu per part de l'alumnat, així com per incrementar el seu nivell d'autonomia en la presa de decisions, adquisició de coneixements i realització de tasques que li permetran desenvolupar les habilitats professionals relacionades amb la matèria estudiada. Per tant, l'equip docent s'encarrega de facilitar a l'alumnat totes les instruccions, orientacions i tutorització necessària per al correcte seguiment del curs, però són els i les estudiants els principals responsables per aconseguir els objectius de l'assignatura i superar el curs satisfactòriament.

Els continguts estan dividits en activitats formatives de diferents tipologies (virtuals o presencials): exposicions orals, estudis de cas, debats, treballs pràctics individuals o en equip, etc. A més del contingut explicat pel professorat, les pròpies classes seguiran dinàmiques específiques, les quals emularan rutines i processos bàsics de la professió periodística. D'aquesta manera, mentre aprèn determinats aspectes del temari, l'alumnat experimentarà aspectes concrets que formen part del dia a dia dels professionals del periodisme.

Totes les activitats formatives requereixen l'assistència/participació de totes i tots estudiants, des del primer dia de classe. Eventualment, es podran programar activitats no presencials o fora de l'aula segons les necessitats de l'assignatura.

Campus Virtual: eina fonamental

Les úniques fonts d'informació vàlides per al desenvolupament de tota l'assignatura seran les orientacions indicades pel professorat en les classes presencials iles dades, avisos i documents publicats en l'espai de l'assignatura al Campus Virtual. L'alumnat haurà de consultar constantment el CampusVirtual per estar al corrent de les indicacions. Els lliuraments de treballs avaluables també es realitzaran exclusivament pel Campus Virtual, excepte en aquells casos en què el tipus de tasca o el format del treball no ho permetin. En aquests casos puntuals, l'equip docent indicarà la via alternativa adequada.

Tutories
Les tutories (individuals o per equips) són un aspecte fonamental per al correcte desenvolupament de les tasques d'aquesta assignatura. Durant el curs, el professorat facilitarà als seus respectius estudiants els horaris i espais (presencials o virtuals) predeterminats per tutorització. La participació de l'alumnat en tutories és un aspecte que l'equip docent tindrà en compte a l'hora de qualificar els treballs presentats.

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposicions teòriques, estudis de cas i debat. 30 1,2 1, 3, 4, 6, 8, 9
Seminaris / Treball pràctic en laboratori. 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories 7 0,28 1, 5, 8, 10
Tipus: Autònomes      
Recerca, selecció i lectura de bibliografia i altres recursos. Estudi personal. Planificació i treball individual / en equip. 91 3,64 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9

Avaluació

L'assignatura segueix el sistema d'avaluació continuada, per la qual cosa es dóna per descomptat que la participació de l'alumnat és obligatòria a totes les activitats formatives abans esmentades.

La qualificació final de l'assignatura es calcularà per mitjana ponderada, a partir de les següents activitats d'avaluació:

- Activitat A. Test d'actualitat: 10% sobre la qualificació final;
- Activitat B. Exàmens individuals: 35% sobre la qualificació final;
- Activitat C. Pràctiques en seminari/laboratori: 25% sobre la qualificació final;
- Activitat D. Treball de curs: 30% sobre la qualificació final.

IMPORTANT: Qualsevol treball o prova escrita que inclogui cinc faltes d'ortografia, gramaticals i/o barbarismes (sumant cinc errors en total) obtindrà la nota de 0.

Per aprovar l'assignatura, serà necessari:

a) Haver realitzat i lliurat totes les activitats d'avaluació B, C i D. En cas d'absència per motius justificats de força major, s'ha de presentar el corresponent justificant a l'equip docent; en cas contrari, les activitats constaran com No Realitzades.

b) Obtenir una nota/mitjana mínima de 5,0 en cadascuna de les activitats B, C i D.

c) En els treballs desenvolupats en grups, l'equip docent podrà adoptar mesures de control per verificar la participació de cada membre en el treball comú. Per tant, les notes podran ser diferents per a integrants d'un mateix equip, la qual cosa podria suposar que un o més membres suspenguin l'avaluació, mentre la persona restant l'aprovi.

Revisió de notes

Les notes de les diferents avaluacions de l'alumnat seran publicades en l'espai de l'assignatura al Campus Virtual. Un cop les notes de cadascuna de les activitats siguin publicades, els i les estudiants tindran un termini
màxim de set dies naturals per sol·licitar una tutoria i revisió de notes. Superats els set dies naturals de termini per a la sol·licitud, les notes seran considerades definitives.

Recuperació

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Les activitats A i D queden excloses del procés de recuperació.

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Segona matrícula

En cas de segona matrícula, l'alumnat podrà sol·licitar la possibilitat (no vinculant) de realitzar una única prova de síntesi, una avaluació representativa de tot el contingut de l'assignatura (teoria, pràctiques i actualitat). La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi. L'alumnat que vulgui optar a aquesta prova única haurà de posar-se en contacte ambel coordinador de l'assignatura durant la primerasetmana de classes. Cada cas serà analitzat individualment, considerant la nota obtinguda en la matrícula anterior, nombre d'activitats realitzades, etc. Segons el cas, també es podrà requerir la realització del treball final de curs, per la qual cosa la qualificació final correspondria a la mitjana ponderada entre les notes de la prova de síntesi i del treball de curs.

Plagi

L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat, etc.) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixi més d'una irregularitat, la qualificació final de l'assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
A) Test d'actualitat 10% 2 0,08 2, 3, 4
B) Exàmens individuals 35% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10
C) Pràctiques a seminari / laboratori 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10
D) Treball final de curs 30% 0 0 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9

Bibliografia

Bibliografia recomanada. Les lectures obligatòries seran indicades en la primera classe i podran aplicar-se canvis durant tot el curs.

ALBERTINI, Emiliano (2016). Nuevas prácticas y rutinas del periodismo digital. Letras. SEDICI: Universidad Nacional de La Plata. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/53972

ARTERO, Juan Pablo & MORAES, Renata (2008). Opciones estratégicas de las agencias europeas: Reuters, France Presse i EFE. Communication & Society, 21 (1), pp. 53-79. Disponible en: https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/communication-and-society/article/view/36289

AZNAR, Hugo (2002). Deberes éticos de la información confidencial. Revista Latina de Comunicación Social, nº 50. Disponible en: http://www.revistalatinacs.org/2002/latina50mayo/5007haznar.htm

BRUNS, Axel (2014). Gatekeeping, gatewatching, real-time feedback: new challenges for Journalism. Brazilian Journalism Research, 10 (2), pp. 224-237. Disponible en: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/778  

CANAVILHAS, João & IVARS-NICOLÁS, Begoña (2012). Uso y credibilidad de fuentes periodísticas 2.0 en Portugal y España. El Profesional de la Información, 21 (1), pp. 63.39. Disponible en: http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2012/enero/08.pdf

CARNIEL BUGS, Ricardo; ORTEGA, Estibaliz & Velázquez, Teresa (2017). Agendatemática eideología en el discurso de los medios de comunicación. deSignis, nº 26, pp. 123-149. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6350541   

CASTILLO, Antonio (2006). Public Relations and Press Room. Análisis de las salas de prensa virtuales de las grandes empresas de España. Razón y Palabra, nº 49. Disponible en: http://ww.razonypalabra.org.mx/anteriores/n49/bienal/Mesa%207/AntonioCastilloEsparcia.pdf

CID LEAL, Pilar & PERPINYÀ MORERA, Remei (2013). Cómo y dónde buscar fuentes de información.Bellaterra: Servei de Publicacions UAB. Disponible en: https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1997502?lang=cat

COBO, Silvia (2012). Internet para periodistas: kit de supervivencia para la era digital. Barcelona: Editorial UOC. Disponible en: https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1920727?lang=cat

COLUSSI, Juliana; GOMES-FRANCO E SILVA, Flávia & ROCHA, Paula M. (2018) Periodismo Ubicuo: convergencia e innovacion en las nuevas redacciones. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario. Disponible en: https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2071930?lang=cat

CORREDOIRA y ALFONSO, Loreto & COTINO HUESO, Lorenzo (dirs.) (2015). Libertad de expresión e información en Internet. Amenazas y protección de los derechos personales. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

FUENTES, M. Eulàlia & CONESA, Alicia (1994). La documentació periodística: Catalunya, Espanya i altres experiències europees. Barcelona: Centre d’Investigació de la Comunicació.

GARCÍA-GORDILLO, Mar; BEZUNARTEA VALENCIA, Ofa; RODRÍGUEZ REY, Ana & SÁNCHEZ GONZÁLEZ, Mª Teresa (2014). La calidad de los medios y el uso de fuentes periodísticas. Una evolución del VAP. En IV Congreso Internacional Asociación Española de Investigación en Comunicación. "Espacios de la Comunicación", pp. 1541-1555. Disponible en: http://hdl.handle.net/11441/23776

GARCÍA SANTAMARÍA, José Vicente (2010). Crisis del periodismo de fuentes. Las prácticas del periodismo en España en el accidente de Spanair. Revista Latina de Comunicación Social, nº 65, pp. 516-537. Disponible en: http://www.revistalatinacs.org/10/art3/916_UC3M/38_Santamaria.html

GELADO MARCOS, Roberto (2009). La dependencia de la prensa española hacia las agencias de noticias. Comunicación y Sociedad Vol. XXII, nº 2, pp. 243-275. Disponible en: https://hdl.handle.net/10171/8687

GUALLAR, Javier & REDONDO, Sílvia (2010). Fonts d'informació professionals de premsa. Una panoràmica. En 12es Jornades Catalanes d'Informació i Documentació, Barcelona, 19-20 May 2010. Disponible en: http://eprints.rclis.org/14644/

LAFUENTE, Gumersindo (2012). Las nuevas redacciones y el periodismo con futuro. Cuadernos para periodistas, 24, pp. 60-64. Disponible en: http://www.cuadernosdeperiodistas.com/pdf/Cuadernos_de_Periodistas_24.pdf

MAYORAL SÁNCHEZ, Javier (2005). Fuentes de información y credibilidad periodística. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 11, pp. 93-102. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/13293

MOYA HINIESTA, Fernando (2013). Los gabinetes de prensa en instituciones y empresas. Información vs. relaciones públicas. Correspondencias y Análisis, nº 3, pp. 111-130. Disponible en: http://hdl.handle.net/11441/28354

PÉREZ COLOMÉ, Jordi (2011). Twitter, los periodistas y las fuentes: del desierto a la selva. #EscribirEnInternet, Fundéu. Disponible en: http://www.fundeu.es/escribireninternet/twitter-los-periodistas-y-las-fuentes-del-desierto-a-la-selva/

PÉREZ OLIVA, Milagros (2010). Demasiadas fuentes anónimas. El País, 26/09/2010. Disponible en: https://elpais.com/diario/2010/09/26/opinion/1285452005_850215.html

REDONDO, Myriam (2018). Verificación digital para periodistas: manual contra bulos y desinformación internacional. Disponible en: https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2069641?lang=cat

RESTREPO, Javier Darío (2001). La objetividad periodística: utopía y realidad. Chasqui, Revista Latinoamericana de Comunicación, nº 74. Disponible en: https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/1394/1423

RODRÍGUEZ, Pepe (2011). L'autodeterminació informativa com a barrera a la llibertat d'informació i a l'exercici professional del periodisme. Anàlisi, 42, pp. 79-94. Disponible en: https://analisi.cat/article/view/n42-rodriguez

RODRÍGUEZ, Pepe. (1994). Periodismo de investigación: técnicas y estrategias. Barcelona: Paidós.

SALAVERRÍA, Ramón & NEGREDO, Samuel (2008). Periodismo integrado: convergencia de medios y reorganización de redacciones. Barcelona: Sol90.