Logo UAB
2020/2021

Redacció i Locució en Mitjans Audiovisuals

Codi: 104973 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme OB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Natividad Ramajo Hernández
Correu electrònic:
Natividad.Ramajo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Rosa Maria Palencia Villa

Prerequisits

Ser capaç d'expressar-se correctament en castellà i/o català, tant per escrit com oralment. Això implica conèixer les gramàtiques castellana i/o catalana.

Objectius

L'objectiu de l'assignatura és aportar els coneixements bàsics sobre l'escriptura i la narrativa periodístiques adequades als mitjans i suports audiovisuals des d'un punt de vista teòric i pràctic. L'assignatura pretén dotar l'alumnat dels conceptes teòrics i de les tècniques bàsiques per a la redacció i transcripció oral de textos periodístics adaptats a la percepció sonora-visual i a les característiques dels gèneres audiovisuals.

Competències

  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Conèixer i aplicar els fonaments teòrics i pràctics de l'escriptura i la narrativa periodístiques i les seves aplicacions en els diferents gèneres, mitjans i suports.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Transmetre informació periodística en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació, en les seves formes combinades modernes o en suports digitals, i aplicar els gèneres i els diferents procediments periodístics.
  • Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adequar els textos escrits a les necessitats específiques que impliquen la utilització de tecnologies i els seus sistemes per processar, elaborar i transmetre informació.
  2. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  3. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  4. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  5. Distingir les teories de l'escriptura i la narrativa periodístiques per aplicar-les als gèneres periodístics en mitjans audiovisuals.
  6. Distingir les teories de l'escriptura i la narrativa periodístiques per aplicar-les als gèneres periodístics en suports multimèdia.
  7. Gestionar el temps de manera adequada.
  8. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  9. Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Continguts

1. Introducció: comprensió sonora i mediació tecnològica

2. Nocions bàsiques sobre l'escriptura i la narrativa audiovisual

3. Nocions bàsiques sobre l'ètica i la deontologia periodística

4. Veu, locució i prosòdia

5. Macroestructura

6. Microestructura

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Metodologia

Activitats dirigides:

a) Classes magistrals: explicació dels conceptes teòrics i pràctics.

b) Pràctiques al Laboratori: els dos principals objectius són que l'alumnat realitzi escrits i narracions periodístiques audiovisuals i que treballi l'ús professional de la veu.

- Activitats supervisades:

Tutories presencials individuals o en grup i avaluació de coneixements.

- Activitats autònomes.

L'alumnat haurà de fer les lectures indicades com a obligatòries i totes les activitats planificades per un correcte desenvolupament de les pràctiques al Laboratori; a més de l'estudi amb una lectura comprensiva de la bibliografia bàsica.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Magistrals 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Pràctiques de Laboratori 33 1,32 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9
Tutories 6 0,24 4, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Avaluació 3 0,12 1, 5
Tipus: Autònomes      
Activitat Autònoma 75 3 3, 4, 7

Avaluació

- Examen escrit (40%)
- Proves pràctiques de laboratori (60%)

La nota final serà la suma de la puntuació obtinguda. És imprescindible realitzar les dues parts corresponents a les proves d'avaluació per a superar l'assignatura. No es realitzarà la mitjana si una d'elles està suspesa.

RECUPERACIÓ:
Durant les setmanes de reavaluació es procedirà a recuperar la part o parts suspeses.

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen Escrit 40% 1,5 0,06 1, 4, 5, 6, 7, 8
Proves pràctiques de laboratori 60% 16,5 0,66 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9

Bibliografia

Bàsica:

Alsius, Salvador (1998). Ètica i periodisme. Editorial Pòrtic. Barcelona.

Blanch, Margarita y Lázaro, Patricia (2010). Aula de Locución. Cátedra: Madrid

Huertas Bailén, Amparo y Perona Páez, Juan José (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Bosch: Barcelona.

Langer, John (2000). La televisión sensacionalista. El periodismo popular y las "otras noticias". Paidós: Barcelona.

Mayoral, Javier (coord.); Sapag, Pablo; Huerta, Armando y Díez, Francisco Javier (2008). Redacción periodística en televisión. Síntesis: Madrid.

Complementària:

Boyd, Andrew, Stewart, Peter, Alexander, Ray (2008). Broadcast Journalism: Techniques of Radio and Television News. Focal Press: Oxford

Cano Muñoz, Isidro (2005). El don de la palabra: hablar para convencer. Thomsom: Madrid.

Cebrían Herrero, Mariano (2004). La información en televisión. Obsesión mercantil y política. Gedisa: Barcelona.

Dale Carnegie (2009). Cómo hablar bien en público. Elhasa:  Madrid.

Ortiz Sobrino, Miguel Ángel y Pérez Ornia, José Ramón (2006). Claves para elaborar la información en Radioy Televisión. IORTV:Madrid.

Oliva, Llúcia i Sitjà, Xavier (1999). Las noticias en televisión. IORTV: Madrid.

Rodero, Emma (2003). Locución Radiofónica. IORTV: Madrid.

Wulfemeyer, K. Tim (2009). Beginning Radio and TV Newswriting: A self-instructional learning experience. Iowa University Press: Iowa.