Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503852 Estadística Aplicada | OB | 2 | 1 |
Fonaments d'estadística descriptiva i inferencial i de probabilitats, així com coneixer els rudiments de programació amb el llenguatge R.
L'objectiu del curs és l'estudi de la modelització i l'anàlisi de dades mitjançant la teoria dels Models Lineals, així com les aplicacions a diversos àmbits (economia, salut, enginyeria, i ciències en general). Els mètodes i tècniques s'introdueixen en base a exemples i es treballen a partir de la resolució dels problemes proposats i de pràctiques d'ordinador pensades per ser executades amb el llenguatge R. En primer lloc, es presenta el model de regressió simple perquè té nombroses aplicacions i perquè és un bon pròleg per a la comprensió del model múltiple. El model de regressió múltiple, expressat matricialment i incloent algunes variants (polinomial, amb interaccions, utilitzant variables regressores fictícies, etc.), constitueix la segona part del curs. En tots els procediments de modelització s'analitzen l'ajust i l'especificació correcta del model, la satisfacció de les hipòtesis, la detecció de dades "especials"(anòmales i influents), i s'estudien possibles solucions quan es detecten anomalies.
1. El model de regressió lineal simple
- Introducció als models de regressió i passos previs en la regressió simple: Exploració de les dades.
- La regressió lineal simple: Model, hipòtesis i paràmetres.
- Estimació puntual dels paràmetres del model: Mètode de mínims quadrats. Els estimadors de màxima versemblança.
- Inferència sobre els paràmetres del model sota les hipòtesis de Gauss-Markov: Intervals i tests.
- Interval de confiança per a la resposta mitjana i interval de predicció de noves observacions. Inferències simultànies. Bandes de confiança i de predicció.
- Anàlisi de la variància (ANOVA) del model de regressió simple.
- Diagnòstics del model: Avaluació gràfica de la linealitat i de la verificació de les hipòtesis del model mitjançant l'anàlisi dels residus. Test de manca d'ajust lineal.
- Dades anòmales o influents.
2. El model de regressió lineal múltiple
- Passos previs en la regressió múltiple: Exploració de les dades amb eines de visualització multidimensional.
- Expressió matricial del model i dels estimadors. Interpretació dels coeficients del model lineal múltiple.
- Lleis dels estimadors dels coeficients, de les prediccions i dels residus: Aplicació de les propietats de les matrius idempotents.
- Inferència en el model lineal múltiple. Anova del model.
- Test de "lligadures" per resoldre restriccions lineals sobre els coeficients: El principi de la variabilitat incremental.
- Discussió de les hipòtesis del model lineal: Anàlisi dels residus. Transformacions de Box-Cox i altres.
- El problema dela multi-colinealitat entre variables regressores: Detecció i solucions.
- Variables fictícies en regressió (dummies): Interpretació dels coeficients i aplicacions.
- Selecció de variables en un model lineal: L'estadístic Cp de Mallows, la validació creuada de models i els mètodes de selecció automàtica per passos.
L'assignatura consta de teoria i problemes on es presenten i motiven les eines i mètodes de models lineals i es fa un treball analític. Es proporcionaran llistes de problemes al llarg del curs. A més, hi ha sessions pràctiques per tal que els estudiants treballin de manera autònoma els mètodes introduits a teoria a través de la implementació de procediment amb el llenguatge de programació R. Es proposaran tasques per lliurar relacionades amb els problemes i les pràctiques. A més dels lliuraments, l'estudiant també realitzarà altre treball autònom consistent en recerca bibliogràfica i preparació d'exàmens.
El material del curs (notes de teoria, llistes de problemes i pràctiques) estarà disponible a l’aula moodle.
La perspectiva de gènere va més enllà dels continguts dels cursos, ja que implica també una revisió de les metodologies i les interaccions entre els estudiants i els professors, tant dins com fora de l'aula. En aquest sentit, les metodologies participatives d’ensenyament que donen lloc a un entorn d’igualtat, menys jeràrquiques a l’aula, evitant exemples estereotipats en el gènere i el vocabulari sexista, solen ser més favorables a la plena integració i participació de les alumnes. Per això, es fará aquesta aplicació efectiva durant el curs.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 26 | 1,04 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 10, 12, 13, 14, 21, 25 |
Pràctiques tutoritzades | 26 | 1,04 | 5, 14, 15, 21, 22, 24 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i consultes | 36 | 1,44 | 6, 7, 22 |
Resolució d'exercicis amb R | 32 | 1,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 11, 12, 16, 17, 19, 20, 21, 23, 24, 25 |
Resolució de problemes | 18 | 0,72 | 4, 10, 12, 13, 14, 18, 19, 21, 25 |
PR: Lliurament dels exercicis teòrics i pràctics. Valoració màxima de PR: 2 punts. Aquesta part no és recuperable.
P1: Prova parcial de regressió simple (teoria, exercicis, i pràctiques). Valoració màxima de P1: 3 punts.
P2: Prova parcial de regressió múltiple (teoria, exercicis i pràctiques). Valoració màxima de P2: 5 punts.
La nota de curs es calcularà: NC = PR + P1 +P2. L'aprovat per curs requereix que NC sigui igual o més gran que 5 i que les notes de cada parcial siguin més grans o iguals que 3.5 (sobre 10).
Al final del semestre es farà un examen de recuperació que serà una prova de síntesi, PS, (teoria, exercicis i pràctiques) dels continguts de tot el curs amb una puntuació màxima de 8 punts, pels alumnes que no hagin aprovat per curs o vulguin millorar la nota. Només es podran presentar a la prova de síntesi els estudiants que hagin participat a 2/3 parts de les activitats d'avaluació continuada.
La nota final dels presentats a la prova de síntesi es calcularà: NF = PR + max(PS,P1+P2).
Las matrícules d'honor que eventualment s'atorguin a partir de la NC no es retiraran fins i tot si un altre estudiant obté una nota superior després de la PS.
Atenció: "Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir auna variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, plagiar, copiar o deixar copiar una pràctica oqualsevol altra activitat d'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero i no es podrà recuperar en el mateix curs acadèmic. Si aquesta activitat té una nota mínima associada, aleshores l'assignatura quedarà suspesa."
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 80% (recupera els dos parcials) | 4 | 0,16 | 4, 5, 10, 12, 13, 14, 15, 21, 24, 25 |
Lliurament de tasques (problemes i pràctiques resoltes) | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Primer parcial | 30% | 4 | 0,16 | 2, 4, 5, 10, 11, 14, 17, 24, 25 |
Segon parcial | 50% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 21, 24, 25 |
Montgomery, D. Peck, A. Vining, G.; Introduction to Linear Regression Analysis. Wiley, 2001.
Clarke, B.R.; Linear Models:The Theory and Applications of Analysis of variance. Wiley, 2008.
Christopher Hay-Jahans; An R Companion to Linear Statistical Models. Chapman and Hall, 2012.
Fox, J. and Weisberg, S.; An R Companion to Applied Regression. Sage Publications, 2nd edition, 2011.
Peña, D.; Regresión y diseño de Experimentos. Alianza Editorial (Manuales de Ciencias Sociales), 2002.
Bibliografía complementària:
Sen, A., Srivastava, M.;Regression Analysis: Theory, Methods and Applications. Springer, 1990.
Neter, M. H. Kutner, C. J. Nachtsheim, W. Wasserman; .Applied Linear Models. Irwin (4th edition), 1996.
Faraway, J.; Linear Models with R. Chapman&Hall/CRC (2nd ed), 2014.
Rao, C. R., Toutenburg, H., Shalabh, Heumann, C; Linear Models and generalizations. Springer, 2008.