Logo UAB
2020/2021

Introducció a l'Economia Contemporània

Codi: 104768 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503868 Comunicació de les Organitzacions FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Lourdes Viladomiu Canela
Correu electrònic:
Lourdes.Viladomiu@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No es necessari cap requisit previ

Objectius

Es tracta d'una assignatura de primer cicle que proveeix una formació bàsica en l'àmbit econòmic. No es pressuposa cap tipus de formació econòmica prèvia

Els continguts de l'assignatura inclouen una introducció a les estructures bàsiques de l'economia contemporània, incloent els mecanismes de funcionament del mercat i el paper dels principals agents socials als fenòmens econòmics locals i globals. Dins aquest marc, els estudiants han de ser capaços d'utilitzar l'anàlisi econòmica per comprendre els principals fets que caracteritzen l'economia global, la Unió Europea i la realitat econòmica més propera.

El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.

Competències

  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i de document útil per a l’elaboració de missatges.
  • Demostrar un coneixement adequat del món contemporani en les dimensions social, econòmica, política i cultural.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  2. Definir els conceptes bàsics de l'economia.
  3. Demostrar el domini dels conceptes de l'entorn econòmic que permeten construir un pensament crític i generar idees originals sobre el context que l'envolta.
  4. Explicar el funcionament de l'empresa en el context de l'economia general.
  5. Explicar els fonaments econòmics del món contemporani.
  6. Exposar per escrit i oralment la síntesi de les anàlisis realitzades.
  7. Interpretar documents de les principals teories de l'economia.
  8. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.
  9. Reconèixer la tipologia econòmica de les organitzacions de tot tipus.
  10. Trobar el que és substancial i rellevant en documents de l'assignatura.

Continguts

1.- Els mercats de bens i serveis. Caracterització de l’estructura del mercat.: monopoli, oligopoli, competència. Mesures de concentració. Les empreses multinacionals.

 

 

2. – El paper del sector públic. Les funcions del sector públic. Fallada de mercat: externalitats, bens públics e intervenció pública. La política fiscal. Les pensions i la seguretat social.

3.- Economia espanyola. El PIB i el model oferta agregada i demanda agregada. Evolució recent de l’economia espanyola. Debats actuals de política econòmica. L’organització territorial de l’estat. Finançament de les Comunidades Autònomes

4.- Mercat de treball i desigualtat. El funcionament del mercat de treball. Oferta de treball: demografia i migracions. Política laborals. Desigualtat.

5. El sistema financer. Funcions del sistema financer. Paper de la banca comercial i del mercat de capitals. Mercat de valors: la borsa.

6. Economia de la Unión Europea (UE). La UE en l’economia mundial. El funcionament de la UE. La política monetària i les polítiques sectorials de la UE: agrícola, regional, competència

7. Globalització econòmica. Evolució recent de l’economia mundial. Comerç internacional moviments de capital i globalització.

8. Desenvolupament sostenible i canvi climàtic. Creixement i desenvolupament. El avanç tècnic i el canvi climàtic: efectes. Els acords de Kyoto i Paris. Les polítiques ambientals: bens públics globals i teoria de jocs.

Metodologia

El tipus de docència planificada per a l’assignatura és la docència presencial

El desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:

Classes magistrals: en aquestes sessions el professor transmet als estudiants els coneixements essencials de cadascun dels temes de la matèria.  L'assistència a aquestes sessions és recomanable per consolidar els  coneixements i perquè l'alumne pugui realitzar el pont entre la teoria i les noticies d’actualitat econòmica.

Classes pràctiques: aquestes sessions inclouen un conjunt d'activitats que realitzen conjuntament l’alumnat  i el professor entre les que destaquen la realització d’exercicis, la preparació i exposició per part dels alumnes de debats sobre l'actualitat econòmica a partir de reculls de premsa o documents publicats per organitzacions diverses, i la presentació a classe per part de l'alumne de treballs o pràctiques realitzades.

Activitats recomanades: el professor pot recomanar l'assistència a conferències, debats, seminaris com a complement de l'assignatura.

Activitats autònomes: l'estudiant ha de complementar les activitats dirigides amb la recerca d’informació  sobre els temes seleccionats, treball en equip  i la realització d'exercicis pràctics.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Teoriques 52,5 2,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Practiques 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Practiques 82,5 3,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es durà a terme de manera continua al llarg del curs tenint en compte els següents criteris: Per aprovar l'assignatura serà imprescindible obtenir una mitjana igual o superior a 5. Al llarg del curs es realitzaran un mínim de 2 proves escrites, que contaran en total un 70% en la nota final. Addicionalment, es realitzaran altres exercicis, a classe i/o a través del Campus Virtual, que serviran per complementar la nota final de l'assignatura (30% de la nota).

Els no presentats: Els estudiants que iniciïn el procés d'avaluació continuada esgoten la convocatòria i tindran una nota final d'aprovat o suspès de l'assignatura, en cap cas de no presentat. L'excepció és que només s'hagi presentat a un dels exercicis escrits, en aquest cas, la nota és 'no avaluable'.

Els alumnes que hagin participat de l'avaluació continuada i suspenguin la teoria, podran recuperar-la sempre que hagin obtingut una nota mínima de 3 punts, i hagin realitzat la revisió ordinària. La nota assolida en l'examen de recuperació (activitat de reavaluació) de la teoria serà la nota definitiva d'aquesta part; el resultat d'aquesta activitat no ha de representar la qualificació final. La recuperació tindrà lloc dins del període que estableix el calendari acadèmic de la facultat. Totes les activitats, tant de teoria com de pràctiques, són recuperables sempre que l'alumnat hagi estat avaluat en un mínim de 2/3 parts del total d'activitats avaluables. D’acord amb l’aprovat per la Junta de Facultat, es destinaran les tres darreres setmanes del curs (setmanes 17,18 i 19) a aquestesactivitats  

 

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, copiar o deixar copiar una pràctica o qualsevol altra activitat d'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero, i si és necessari superar-la per aprovar, tota l'assignatura quedarà suspesa. No seran recuperables les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment, i per tant l'assignatura serà suspesa directament sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs acadèmic.

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Altres exercicis 30% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Examen Final 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Examen Parcial 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Bibliografia

Bibliografia bàsica:

 

 Krugman P.; Wells R.; Graddy K. (2017) Fundamentos de Economía. Editorial Reverté.,

 

Mankiw, Gregory N. (2012): Principios de economia, 6ª ed., Ediciones Paraninfo

 

 Cruz, JM; Ruesga S.M (coord.).  (2014) Economia Española. Estructura y regulación.

 

Garcia Delgado, JL. (2018) Lecciones de economía española. Ed Thomson Reuters.

 

 

 

Enllaç recomanat a recursos addicionals:

http://introduccioeconomia-dea.uab.cat