Logo UAB
2020/2021

Societat Xarxa

Codi: 104723 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503873 Comunicació Interactiva FB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Pulido Rodriguez
Correu electrònic:
Cristina.Pulido@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Núria Simelio Solà

Prerequisits

No és necessari cap prerequisit

Objectius


1. Conèixer els fonaments de la societat xarxa i els seus reptes.

2. Analitzar l'impacte de les interaccions socials en el desenvolupament de les tecnlogies i viceversa.

3. Produndizar en les teories sobre la societat xarxa i les seves implicacions en la comunicació, economia i societat.

4. Reflexionar sobre la vinculació de la teoria de la societat xarxa amb la pràctica professional.

Competències

  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l’elaboració de missatges, treballs acadèmics, exposicions, etc.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  2. Diferenciar allò substancial d’allò rellevant en tots els tipus de documents de l'assignatura.
  3. Discutir dades provinents dels comportaments socials en la societat interconnectada.
  4. Exposar per escrit i oralment la síntesi de les anàlisis realitzades.
  5. Planificar i executar treballs acadèmics en l'àmbit de la societat xarxa.
  6. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.

Continguts

1. Societat Xarxa: origen i desenvolupament.

2. Estudi, anàlisi i teoria dels sistemes complexos aplicat a la societat: xarxes socials.

3. La relació entre les interaccions socials i la tecnologia.

4. Reptes actuals de la societat xarxa i impacte en la professió.

 

 *** La perspectiva de gènere s'inclourà com element transversal en els continguts de l'assignatura.

 

Metodologia

L'assignatura manté un equilibri entre la part teòrica (sessions teòriques, debats) amb l'una aplicació pràctica (aterrant els conceptes teòrics en l'anàlisi de la pràctica professional a través de la realització d'exercicis i el projecte de curs).

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents. 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions pràctiques 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sessions teòriques 33 1,32 2, 3, 4
Tutories projectes 15 0,6 5, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi i preparació activitats 25 1 2, 5, 6

Avaluació

Les activitats d'avaluació consisteixen en:

Examen: continguts teòrics amb un 30% de la nota final

Projecte i presentació oral:  treball de curs en grup amb un 40% de la nota final

Pràctiques:  realització de tres pràctiques amb un 30% de la nota final

 

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. 

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. 

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0. 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 30 3 0,12 1, 3, 4
Projecte i presentació oral 40 24 0,96 1, 2, 3, 4, 5, 6
Pràctiques 30 20 0,8 1, 4, 5, 6

Bibliografia

La llista de referències bàsiques son:

CASTELLS, MANUEL. (2006).  La sociedad red: una visión global. Madrid: Alianza

CASTELLS, MANUEL. (2013). Comunicación y poder. Siglo XXI Editores México.

LIEVROUW, LEAH.  & LOADER BRIAN. (Eds.). (2019). Routledge Handbook of Digital Media and Communication in Society. Routledge.

PEREZ-TORNERO, JOSE MANUEL. (2020). La gran mediatización I: El tsunami mediático que expropia nuestras vidas. Del confinamiento digital a la sociedad de la distancia. Barcelona, UOC  Press. 

ROHLINGER, DEANA. (2019). New media and Society. New York: New York University Press-

SILVERSTONE, ROGER. (2013). Media and morality: On the rise of the mediapolis. John Wiley & Sons.

**** Les referències específiques es facilitaran durant el curs.