Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503873 Comunicació Interactiva | FB | 2 | 2 |
L'assignatura no té requisits previs obligatoris. No obstant això, els continguts previs impartits en les assignatures Dret Digital i de les TIC, i Teoria i Història de la Comunicació, seran importants per a una millor comprensió del contingut del curs. Es recomana, així mateix, el seguiment de la informació d'actualitat relacionada amb el tema principal del curs: l'estructura (política, econòmica, cultural, etc.) del sistema de comunicació globalitzat i relacionat amb les empreses tecnològiques i de la comunicació.
L'objectiu principal de l'assignatura és introduir a l'alumnat en el coneixement de la política econòmica de la comunicació, i de com s'estructura en la societat contemporània a través d'empreses, xarxes tecnològiques i sistemes de col·laboració global. El curs planteja una mirada crítica cap a les regles bàsiques del funcionament i organització econòmica establertes per la societat de la informació.
Així mateix, l'assignatura analitza els mercats actuals de la comunicació interactiva global, i posa l'èmfasi en l'anàlisi teòrica i pràctica de la incidència d'internet (sobretot a partir de 2008) en el redisseny del propi sistema de comunicació de masses digitalitzat.
Primera part: com hem arribat fins aquí (ahir)
1. La lògica sistèmica. Un sistema biològic. Un sistema social
2. Els sistemes interactius com a sistema
3. La comunicació i l'economia com a sistemes
4. Història econòmica de l'estructura social: de la societat industrial a la societat de la informació
5. Breu història crítica d'Internet (i de les xarxes socials)
Segona part: l'estructura de la comunicació i la societat digitalitzada (avui)
1. La informació és tot
2. L'economia de l'atenció i l'atenció com a mercaderia
3. Monopolització, datificació i alienació tecnològica en la comunicació
4. Productes culturals i homogeneïtzació social
5. El món del treball
Tercera part: el marc ètic d'un sistema de comunicació interactiva (demà)
1. Pantalles, consum i producció gratuïta
2. L'entreteniment
3. El sentit de la comunicació interactiva al segle XXI
El curs es desenvolupa de forma teorico-pràctica. Alterna sessions i continguts teòrics amb el desenvolupament de seminaris i treballs pràctics encaminats a una major comprensió del temari. D'aquesta manera, els temes tractats en les classes teòriques podran desenvolupar-se a través d'activitats d'aplicació i anàlisi pràctica. El curs plantejarà la resolució de diversos casos en què es demanarà el treball en grup tutoritzat, així com el desenvolupament d'un projecte final d'assignatura que s'ha de fer de manera progressiva durant el semestre.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual, on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris pràctics | 30 | 1,2 | 1, 3, 5, 6, 7, 8 |
Sessions teòriques | 30 | 1,2 | 1, 2, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Avaluació continua: treballs pràctics durant tot el curs | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom: lectures i pràctiques | 50 | 2 | 1, 3, 4, 6, 7, 8 |
L'avaluació continuada de l'assignatura es basarà en la qualificació de cada alumne en les següents activitats d'avaluació:
A. Pràctiques a classe (40%). Són tasques en les que l'estudiant, en grup o de forma individual, realitza activitats guiades o supervisades pel professor. Cadascuna de les pràctiques té una qualificació específica i fa mitja per a l'obtenció del 40% corresponent a les pràctiques de classe. El curs realitzarà, al menys, 4 pràctiques puntuables.
B. Ressenya de llibre (10%). Cada alumne haurà de lliurar, de forma individual, una recensió crítica d'un dels llibres proposats en la bibliografia del curs. Les condicions i dates de lliurament de la ressenya seran explicades el primer dia de classe.
C. Treball de curs (40%). Durant les classes pràctiques, a més de la realització de les pròpies pràctiques de classe, els estudiants, amb la tutoria dels professors, prepararan en grups de 4 persones un treball de curs en el qual hauran d'analitzar en profunditat una empresa o recurs interactiu associat als continguts bàsics del curs. Les condicions i dates de lliurament del treball de curs seran explicades el primer dia de classe.
D. Implicació, actitud i participació a les classes (10%). A més de l'actitud, la implicació i la proactivitat de l'alumnat en les classes teòriques i pràctiques, el professorat avaluarà el seguiment que cada estudiant faci al llarg del curs dels esdeveniments noticiosos relacionats amb l'assignatura. El professorat podrà dur a terme tests d'actualitat durant les classes. Aquestes proves computaran de forma ponderada (fins a un 50%) en la qualificació relativa a la implicació, actitud i participació.
Qualsevol treball escrit que tingui cinc errors ortogràfics i/o barbarismes (sumant 5 errors en total) obtindrà la nota de zero. També obtindrà un zero qualsevol treball amb un percentatge de plagi que superi les normes habituals del dret de cita; per detectar els possibles plagis es poden aplicar procediments informàtics sobre els arxius digitals dels treballs lliurats, ja sigui aplicant-los a tots o només a mostres aleatòries. L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.
Recuperació
L'alumnat que suspengui l'assignatura en l'avaluació contínua (resultat de la suma ponderada de les activitats d'avaluació) podrà optar a presentar-se a una recuperació de l'assignatura, per optar a aconseguir l'aprovat del curs. La prova de recuperació consistirà en un examen oral (teòric) sobre tot el contingut impartit al llarg de les classes de teoria i pràctica. En la prova de recuperació també es podrà preguntar sobre l'actualitat informativa de les temàtiques del curs. L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats, el pes de les quals sigui d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder presentar-se a la recuperació de l'assignatura serà necessari haver obtingut una nota mitjana mínima de 3,5.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Implicació, actitud i participació a les classes | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 |
Pràctiques | 40% | 4 | 0,16 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 |
Recension crítica del llibre | 10% | 1 | 0,04 | 4, 5, 6, 7, 8 |
Treball de curs | 40% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Amenta, E., Elliott, T.A., Shortt, N., Tierney, A.C., Türkoğlu; D., & Vann, B. (2017). From bias to coverage: What explains how news organizations treat social movements. Sociology Compass, 11, 1-12. DOI 10.1111/soc4.12460
Atkinson, Anthony B. (2015) Inequality. What can be done? Harvard University Press.
Banis, Davide (2018). Is immersive content the future of journalism?, Medium. Available at: https://bit.ly/2LwQ6lC
Bauman, Zygmuynt (2015) ¿La riqueza de unos pocos nos beneficia a todos? Paidós.
Bell, David (1976). The Comming of Post-Industrial Society. Basic Books.
Boada, Lluís (2017) La senectut del capitalisme. Un reto a la juventud, Economía Digital.
Boyd, D., Ellison, N. (2008). “Social network sites: Definition, history and scholarship”, Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), Pp: 210-203. Doi: doi:10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x.
Bradshaw, P. (2018). The Online Journalism Handbook. London: Routledge.
Bradshaw, Paul (2017). What changed in 2017 — and what we can expect in 2018 (maybe), Online Journalism. Available at: https://bit.ly/2JqdK2E
Bulut, Z.A., Doğan, O. (2017). “The ABCD typology: Profile and motivations of Turkish social network sites users”. Computers in Human Behavior, 67, Febrero, 73-83. (DOI: 10.1016/j.chb.2016.10.021)
Bull, Andy (2018). Masterclass 9. 2018 essential update for Multimedia Journalism, Andu Bull. Available at: https://bit.ly/2kXubIX
Carr, Nicholas. (2011). The Shallows: What the Internet is Doing to our Brains. Norton
Castells, Manuel (1997). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Vol. I: La sociedad red. Alianza Editorial.
Castells, Manuel (2012). Redes de indignación y esperanza: Los movimientos sociales en la era de internet. Alianza.
Castells, Manuel (Ed.). (2004). La sociedad red: una visión global. Alianza Editorial.
Ciampaglia, Giovanny Luca; Flammini, Alessandro; Menczer, Filippo. (2015). The production of information in the attention economy. Sci. Rep. 5, 9452; DOI:10.1038/srep09452.
Csikszentmihalyi, Mihály. (1997). Fluir: una psicología de la felicidad. Kairós.
Chang, Ha-Joon (2016) 23 cosas que no te cuentan sobre el capitalisme. Penguin Random Haouse.
Cho, Jaecho; De-Zuniga, Homero; Rojas, Hernando; Shah, Dhavan (2003). “Beyond Access: The Digital Divide and Internet Uses and Gratifications”. It & Society, v.1, n.5, pp. 106-132.
Chung, T., Anaza, N. A., Park, J., Phillips, A. H. (2016). “Who's behind the screen? Segmenting social venture consumers through social media usage”. Journal of Retailing and Consumer Services, 28, Pp. 288-295.
Davenport, Thomas H.; Beck, John C. (2002). La Economía de la atención: el nuevo valor de los negocios. Paidós.
Fairchild, Charles (2007). Building the Authentic Celebrity: The ‘Idol’ Phenomenon in the Attention Economy. Popular Music and Society, 30(3), 355–75.
Felber, Christian (2012) La economia del bien común. Deusto.
Fernández-Rovira, Cristina y Giraldo-Luque, Santiago (2020). La felicidad privatizada. Monopolios de la información, control social y ficción democrática en el siglo XXI. Editorial UOC
Foucault, Michel (1979). Microfísica del poder. Ediciones de la Piqueta.
Foucault, Michel (1979). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI.
Frank, George. (1999). The economy of attention, Telepolis. Disponible en: https://www.heise.de/tp/features/The-Economy-of-Attention-3444929.html
Fuchs, Christian (2011) A Contribution to the Critique of the Political Economy of Google, Fast Capitalism, 8(1), 31-50. doi:10.32855/fcapital.201101.006
Fuchs, Christian (2012). Google Capitalism. Triple C. Communication, Capitalism & Critique,10(1), 42-48. Doi: 10.31269/triplec.v10i1.304
Fuchs, Christian (2014). Social Media. A critical introduction. Thousand Oaks: Sage.
Fuchs, Christian (2018). Digital demagogue: authoritarian capitalism in the age of Trump and Twitter. Londres: Pluto Press.
Fuchs, Christian (2020) Communication and Capitalism: A Critical Theory, University of Westminster Press.
Fuchs, Christian; Chandler, David (2019). Introduction. Big Data Capitalism – Politics, Activism and Theory. In: Chandler, D. & Fuchs, C. (eds.). Digital Objects, Digital Subjects: Interdisciplinary Perspectives on Capitalism, Labour and Politics in the Age of Big Data. London: University of Westminster Press. Pp. 1-20. http://doi.org/10.16997/book29a
Fuchs, Christian; Mosco, Vincent. (2017). “Introduction: Marx is Back – The importance of Marxist Theory and Research for Critical Communication studies Today”. In: Fuchs, Christian & Mosco, Vincent (Eds.). Marx and the Political Economy of the Media. Chicago: Haymarket Books. 1-22.
Gerlitz, Carolin; Helmond, Anne (2013). The Like economy: Social buttons and the data-intensive web. New Media & Society, 15(8), 1348–1365. Doi:10.1177/1461444812472322
Gil de Zuniga, H., Jung, N., & Valenzuela, S. (2012). Social media use for news andindividuals’ social capital, civic engagement and political participation. Journal of Computer-Mediated Communication, 17, 319–336
Gingras, Richard (2018). News Then, News Now: Journalism in a Digital Age, Medium. Available at: https://bit.ly/2LwOGri
Giraldo-Luque, S., Villegas-Simón, I. (2017). “El uso de las redes sociales por los parlamentos como herramienta de participación política. Estudio de caso latinoamericano y europeo”. El Profesional de la Información, 26 (3), Pp. 430-437.
Giraldo-Luque, Santiago; Fernández Rovira, Cristina (2020). “The economy of attention as the axis of the economic and social oligopoly of the 21st century”. En: Park, Seun Ho; González Pérez, María Alejandra; Floriani, Dinorá (Eds.). The Palgrave Handbook of Corporate Sustainability in the Digital Era. Palgrave Mcmillan: Londres. ISBN 978-3-030-42411-4. http://doi.org/10.1007/978-3-030-42412-1
Harsin, Jayson (2015). Regimes of Posttruth, Postpolitics, and Attention Economies. Communication, Culture and Critique, 8 (2), 327–333. Disponible en: https://doi.org/10.1111/cccr.12097
Hartley, John (2012). Digital futures for cultural and media studies. Chichester: Wiley-Blackwell
Hobbes, Thomas. (1979). Leviatán. Madrid: Nacional.
Jenkins, Henry (2006). Convergence culture: where old and new media collide. New York & London: New York University Press.
Jones, Sarah (2017) Disrupting the narrative: immersive journalism in virtual reality, Journal of Media Practice, 18:2-3, 171-185, DOI: 10.1080/14682753.2017.1374677
Karhunen, Panu. (2017). Closer to the Story? Accessibility snd Mobile Journalism. Reuters Institute Fellowship Paper. University of Oxford.
Lara, T. (2008). “La nueva esfera pública: los medios de comunicación como redes sociales”. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 76, Pp. 128-131.
Lewis, Paul (2017). Our minds can be hijacked: the tech insiders who fear a smartphone dystopia. The Guardian. Disponible en: https://www.theguardian.com/technology/2017/oct/05/smartphone-addiction-silicon-valley-dystopia
Luhmann, Niklas (1995). Poder. Barcelona: Anthropos.
Marcuse, Herbert (1987). El hombre unidimensional. Barcelona: Ariel.
Marwick, Alice. (2013). Status Update: Celebrity, Publicity, and Branding in the Social Media Age. New Haven: Yale University Press.
Mason, Paul (2016) Postcapitalismo. Espasa Libros.
Masuda, Yoneji. (1984). La sociedad informatizada como sociedad post-industrial. Fundesco – Tecnos.
Mayer-Schönberger, Viktor, Cukier, Kenneth (2013) Big data. La revolución de los datos masivos. Madrid: Turner.
Meeks, Elijah (2018). What Charts Say, Medium. Available at: https://bit.ly/2JwvFo8
O'Reilly, Tim (2007). What is Web 2.0: Design patterns and business models for the next generation of software. Communications & strategies, 65(1), 17-37.
O'Reilly, Tim; & Battelle, John (2009). Web squared: Web 2.0 five years on. O'Reilly Media, Inc. Web 2.0 Summit.
Page, Ruth (2012). “The linguistics of self-branding and micro-celebrity in Twitter: The role of hashtags”. Discourse & Communication, n.6, v.2, pp. 181-201. Doi: 10.1177/1750481312437441
Pariser, Eli (2011). The filter bubble: What the Internet is hiding from you. Penguin UK.
Parker, Sean (2017). “Sean Parker: Facebook was designed to exploit human “vulnerability"”. Sean Parker interviewed by Mike Allen. Axios, November 9, 2017. Available at: https://www.axios.com/sean-parker-facebook-was-designed-to-exploit-human-vulnerability-1513306782-6d18fa32-5438-4e60-af71-13d126b58e41.html
Pasquinelli, Matteo (2009). “Google’s Page Rank Algorithm: A Diagram of Cognitive Capitalism and the Rentier of the Common Intellect”. In: Becker, K., Stalder, F. (Eds.). DeepSearch: The Politics of Search Beyond Google. London: Transaction Publishers. Pp: 152-162.
Perreault, Gregory & Stanfield, Kellie. (2018) Mobile Journalism as Lifestyle Journalism?, Journalism Practice, DOI: 10.1080/17512786.2018.1424021
Perrin, Andrew; Kumar, Madhu (2019). “About three-in-ten U.S. adults say they are ‘almost constantly’ online”. Pew Research Center, July 25th, 2019. Available at: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/07/25/americans-going-online-almost-constantly/
Picketty, Thomas (2014) El capital al segle XXI. RBA La Magrana.
Rahwan, Iyad (2018). Society-in-the-loop: programming the algorithmic social contract. Ethics and Information Technology, 20(5), 5-14. Doi: https://doi.org/10.1007/s10676-017-9430-8.
Rawnsley, Aandrew (2018). “Politicians can’t control the digital giants with rules drawn up for the analogue era”. The Guardian. March 25, 2018. Available at: https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/mar/25/we-cant-control-digital-giants-with-analogue-rules
Ruano, L.E., Congote, E.L., Torres, A.E. (2016). “Comunicación e interacción por el uso de dispositivos tecnológicos y redes sociales virtuales en estudiantes universitarios”. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Información. 19. Pp. 15-31
Shapiro, Carl; Varian, Hal R. (1999). Information Rules: A Strategic Guide to the Network Economy. EE.UU: Harvard Business Press.
Shyam Sundar, S., Kang, Jin., Oprean, Danielle. (2017). Being There in the Midst of the Story: How Immersive Journalism Affects Our Perceptions and Cognitions. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 20(11), 672-682
Simon, Herbert A. (1971). Designing organizations for an information-rich world. En: Greenberger M., (ed.). Computers, communications, and the public interest, vol. 72, 37–52.
Stiglitz, Joseph E. (2019) Capitalismo progresista. La respuesta a la era del malestar. Taurus.
Sunstein, Cass. (2009). Republic.com 2.0. New Jersey: Princeton University Press.
Sunstein, Cass. (2017): #Republic. Divided Democracy in the age of Social Media. New Jersey: Princeton University Press.
Tronti, Mario (1970). La fabbrica e la società. Sapere.
Tufecki, Zeynep (2014) Engineering the Public: Big Data, Surveillance and Computational Politics. First Monday, 19(7). doi:10.5210/fm.v19i7.4901.
Tufte, Thomas (2015). Comunicación para el cambio social. Barcelona: Icaria.
Turkle, Sherry (2019). En defensa de la conversación. El poder de la conversación en la era digital. Barcelona: Ático de los libros.
Van Damme, Kristin, All, A., De Marez, L., & Van Leuven, S. (2018). Immersive journalism: an experimental study on the effect of 360° video journalism on presence and distant suffering. Presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap.
Van Dijk, Jan (1999). The Network Society. Social Aspects of New Media. London: SAGE Publications.
Yang, Guobin (2016). “Narrative Agency in Hashtag Activism: The Case of #BlackLivesMatter”. Media and Communication, v.4, n.4, pp. 13-17. https://doi.org/10.17645/mac.v4i4.692
Žižek, Slavoj (2006). Lacrimae rerum. Barcelona: Debate.
Žižek, Slavoj (2010). El acoso de las fantasías. Madrid: Siglo XXI.