Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 | 0 |
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 | 0 |
Es tracta d'una assignatura que planteja, des d'una perspectiva que combina teoria i pràctica, com es poden treballar diferents continguts de gramàtica de l'espanyol en una aula de Secundària tenint en compte el marc de l'currículum competencial actualment vigent. Per poder cursar-la és necessari que l'alumne tingui coneixements de gramàtica de l'espanyol.
Aquesta assignatura forma part de la matèria Llengua espanyola: sincronia i té com a objectiu el coneixement i domini dels procediments que permeten incorporar continguts de gramàtica a l'aula de Secundària i Batxillerat.
A l'acabar el curs, els / les estudiants hauran de:
(A) conèixer el currículum de Secundària vigent a Catalunya,
(B) estar familiaritzats amb les metodologies emprades a l'aula de Secundària i Batxillerat per treballar la gramàtica,
(C) saber utilitzar (i crear) recursos didàctics orientats tant a el coneixement de les nocions bàsiques de gramàtica com a la seva aplicació competencial i transversal.
1. El paper de la gramàtica en els diferents nivells educatius. La seva presència a la Secundària. El llibre de text.
2. Els documents oficials: el currículum. El disseny d'una programació de llengua: programar la gramàtica per competències.
3. L'actualització gramatical: aspectes terminològics, continguts i enfocaments. Aproximacions transversals de l'ensenyament de gramàtica. Problemes d'escriptura amb base gramatical.
4. Exemples de bones pràctiques: propostes didàctiques.
5. L'ensenyament de la gramàtica en batxillerat. El Nou Glossari de termes gramaticals.
6. Tipologia d'exercicis de gramàtica: cap a un enfocament reflexiu i científic.
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la següent manera:
- Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió de tot tipus de textos.
- Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi lingüística.
- Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com la preparació de presentacions orals.
- Activitats d'avaluació (5%). L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant presentacions orals i proves escrites.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació i tutories | 21,5 | 0,86 | 3, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Clases magistrales, prácticas y seminarios | 52,5 | 2,1 | 3, 4, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs i exercicis | 76 | 3,04 | 2, 5, 6, 7 |
L'avaluació constarà de les activitats següents:
- Una ressenya escrita sobre algunes de les propostes d'activitats competencials vistes a l'aula. (30%)
- Un treball en el qual es dissenyi una unitat didàctica completa. (40%)
- Un treball relacionat amb la tipologia d'exercicis que es treballen a l'aula de Secundària i Batxillerat. El treball comportarà una experiència pilot amb un grup reduït d'estudiants de Secundària / Batxillerat. (30%)
Per superar l'assignatura, l'alumne ha d'obtenir una nota final igual o superior a 5. És obligatori haver-se presentat als exercicis d'avaluació del curs paraobtener l'aprovat.
Es considerarà "No avaluable" a l'estudiant que no realitzi cap de les activitats / proves. L'elaboració d'una activitat / prova suposa, doncs, la voluntat de l'estudiant de ser avaluat en l'assignatura i, per tant, la seva presentació a l'avaluació. Es podrà optar a la recuperació tan sols en el cas que l'alumne hagi suspès o hagi obtingut un "No avaluable" en aquelles activitats / proves que en el seu conjunt no comportin més d'un 50% de total de la nota final de l'assignatura .
En el cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint l'ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i / o discussions d'exercicis a través de Teams, assegurant que tot l'estudiantat pot accedir.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència delproceso disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ressenya escrita sobre algunes de les propostes d'activitats competencials vistes a l'aula | 30 % | 0 | 0 | 1, 5, 7 |
Treball en el qual es dissenyi una unitat didàctica completa | 40 % | 0 | 0 | 5, 6, 7 |
Treball sobre tipologia d'exercicis. | 30 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Bosque, I. (1994). Repaso de sintaxis tradicional. Ejercicios de autocomprobación, Madrid, Arco/Libros.
Bosque, I. (2015). Nuevas reflexiones sobre la enseñanza de la gramática. Actitudes frente a contenidos. II Jornadas GrOC. Universidad Autónoma de Barcelona. Disponible en: https://www.dropbox.com/s/8g6ujy22ihuhrct/Bosque%20GrOC%202015.pdf?dl=0
Bosque, I. (2018). Qué debemos cambiar en la enseñanza de la gramática. ReGrOC, 1(1), 12-36. doi: 10.5565.
Bosque, I. (2020), “El nuevo Glosario de términos gramaticales. Estructura, características y objetivos”, Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, Vol. 13(2).
Bosque, I., y Gallego, Á.J. (2016). La aplicación de la gramática en el aula. Recursos didácticos clásicos y modernos para la enseñanza de la gramática. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada,54(2), 63-83. doi: 10.4067/S0718-48832016000200004
Bosque, I., y Gallego, Á.J. (2018). La gramática en la Enseñanza Media. Competencias oficiales y competencias necesarias. ReGrOC, 1(1),142-201. doi: 10.5565
Bosque, I., y Gallego, Á.J. (en prensa). La terminología gramatical en Secundaria y Bachillerato. Ventajas e inconvenientes didácticos de algunos conceptos gramaticales antiguos y modernos. En Á. Gallego y E. Gutiérrez (Eds.), El estudio del lenguaje en el siglo XXI: enfoques formales, número especial, Revista Española de Lingüística.
Carrasco, Á.J. (2018). Algunas pistas sobre cómo (no) enseñar gramática a los más pequeños. ReGrOC, 1(1),80-112.
Gallego, Á.J. (2016). Sobre los ejercicios de «reflexión gramatical»: Ventajas metodológicas y aplicaciones didácticas. Revista Española de Lingüística, 46(1), 145-158.
Gutiérrez, E.(2018) , “El laberinto de la terminología lingüística en las aulas”, ReGroc, Vol. 1.
Mallart, J., y Serramona J. (2015), Competències bàsiques de l’àmbit lingüístic. Identificació i desplegament a l’educació secundària obligatòria. Generalitat de Catalunya, Departament d’Educació.
Pérez Esteve, P. y Zayas, F. (2007), Competencia en comunicación lingüística, Alianza Editorial.
Sanmartí, N. (2010); Avaluar per aprendre. Generalitat de Catalunya, Departament d’Educació.
VV. AA. (2018), El currículum competencial a l’aula. Una eina per a la reflexió pedagògica i la programació a l’ESO. Generalitat de Catalunya, Departament d’Educació.
GTG. (2020).Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Español. Glosario de términos gramaticales.
L'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu, Núm. 7477 - 19.10.2017, Dept. d’Educació, DECRET 150/2017, de 17 d'octubre.
Ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria. DOGC Núm. 6945 - 28.8.2015. Dept. d’Educació, DECRET 187/2015, de 25 d’agost.
Ordenació dels ensenyaments del batxillerat, DOGC núm. 5183, de 29.7.2008. Dept. d’Educació, DECRET 142/2008, de 15 de juliol.
NGLE. (2009). Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española, 2009: Nueva gramática de la lengua española. Morfología y sintaxis, Madrid, Espasa, 2 vols.