Logo UAB
2020/2021

Tècniques de Representació i Disseny Territorial

Codi: 104258 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Rafael Vicente Salar
Correu electrònic:
Rafael.Vicente@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Joan Cristian Padró García

Prerequisits

No hi ha prerequisits establerts per aquesta assignatura.

Objectius

La finalitat de l’assignatura és assolir uns coneixements teòrics i metodològics sòlids sobre representació gràfica d’informació geogràfica. Aquesta assignatura és una introducció al domini de la visualització de dades a través de la utilització de software lliures i privats. No es pretén entrar en l’ús intensiu de programes específics, sino entendre els aspectes fonamentals relacionats al disseny d’informació geogràfica i al tractament de les dades e informació. Al finalitzar aquesta assignatura, l’alumne serà capaç d’aplicar els coneixements adquirits no només a casos pràctics plantejats en altres assignatures, sinó també a projectes dins de l’àmbit laboral.

Competències

  • Aplicar els mètodes i tècniques d’anàlisi quantitativa, qualitativa i de treball de camp a la interpretació dels processos territorials i ambientals.
  • Explicar i representar els processos territorials a través de tècniques estadístiques, de representació gràfica, cartogràfiques i de geoinformació.
  • Generar propostes innovadores i competitives en l’activitat professional.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Conèixer les principals fonts d'informació i documentació científica relacionades amb els processos territorials i ambientals.
  2. Conèixer tècniques de representació cartogràfica i infogràfica de dades i processos territorials.
  3. Generar propostes innovadores i competitives en l’activitat professional.
  4. Interpretar els resultats estadístics d'una anàlisi de dades.
  5. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  6. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Continguts

1. Conceptes bàsics de la composició i el disseny.

 

2. Composició i disseny cartogràfic.

 

3. Composició i disseny d’informació estadística.

 

4. Composició i disseny d’infografies i pòsters.

 

Metodologia

El curs comprèn tres tipus d'activitats avaluables (autònomes, dirigides i supervisades). Durant el curs, l'alumne adquirirà coneixements i habilitats amb el suport del professorat.

Les activitats autònomes comprenen la realització de pràctiques amb programari específic.

Les activitats dirigides comprenen les classes teòriques.

Les activitats supervisades comportan l'elaboració d'un projecte supervisat pels professors.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 50 2 1, 2, 4
Tipus: Supervisades      
Projecte tutoritzat pels professors. 25 1 1, 3, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Realització de pràctiques utilitzant programari específic i bibliografia recomanada 75 3 1, 2, 4, 5, 6

Avaluació

L’avaluació de la assignatura constarà de tres parts:

- La primera es compon d’exercicis pràctics que es lliuraran al llarg de l’assignatura, sent el 15% del total de la nota final. Les pràctiques es deuen lliurar en el termini marcat pel professor. El lliurament fora de termini comportarà una penalització de 1 punt.

- La segona part comprèn la realització d’un projecte, el qual compondrà el 35% de la nota final.

- La tercera part comprèn un examen, el qual compondrà el 50% de la nota final.

L’avaluació de l’assignatura serà continua. Per fer la mitjana, l’alumnat ha d’haver obtingut en cada part un mínim de 5 punts.

L’alumnat que no presenti el projecte final i no es presenti a l’examen serà avaluat com “No Avaluable”.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Aquells actes d’avaluació en què hagi hagut irregularitats no són recuperables.

RECUPERACIÓ

L’alumnat que té dret a la recuperació haurà de haver entregat tots els exercicis pràctics, el projecte final i la presentació a l’examen.

L’alumnat que no superi amb un 5 l’assignatura, té dret a la prova de recuperació. La prova de recuperació serà un examenpràctic relacionat amb la teoria explicada al llarg del curs.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 6
Exercicis pràctics 15% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6
Projecte final 35% 0 0 1, 2, 3, 4, 6

Bibliografia

Alcalde, I. (2015). Visualización de la información: de los datos al conocimiento. Barcelona: Editorial UOC.

Brewer, C. (2005). Designing better maps : a guide for GIS users. Redlands: ESRI Press.

Brewer, C. (2008). Designed maps : a sourcebook for GIS users. Redlands: ESRI Press.

Cairo, A. (2011). El Arte funcional : infografía y visualización de información. Madrid: Alamut.

Dent, B. D., Torguson, J. S., & Hodler, T. W. (2009). Cartography : thematic map design. Boston: McGraw-Hill Book.

Few, S. (2012). Show me the numbers : designing tables and graphs to enlighten. Burlingame: Calif: Analytics Press.

Levitus, C. C. (2011). Visualize this : the flowing data guide to design, visualization, and statistics. Indianapolis: IN.

Meirelles, I. (2014). La Información en el diseño: introducción a las historias, las teorías y las mejores prácticas para la visualización eficaz de información. Badalona: Parramon Art & Design.

Youtube. (n.d.). Level up! Powerpoint. Link: https://www.youtube.com/channel/UCMiSus4JUg0MvpKKrxCurPw/featured

 

 

Durant el curs s'ampliarà la recomanació de recursos com ara llibres, recursos audiovisuals, etc.