Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 3 | 2 |
No hi ha prerequisits establerts per aquesta assignatura.
La finalitat de l’assignatura és assolir uns coneixements teòrics i metodològics sòlids sobre representació gràfica d’informació geogràfica. Aquesta assignatura és una introducció al domini de la visualització de dades a través de la utilització de software lliures i privats. No es pretén entrar en l’ús intensiu de programes específics, sino entendre els aspectes fonamentals relacionats al disseny d’informació geogràfica i al tractament de les dades e informació. Al finalitzar aquesta assignatura, l’alumne serà capaç d’aplicar els coneixements adquirits no només a casos pràctics plantejats en altres assignatures, sinó també a projectes dins de l’àmbit laboral.
1. Conceptes bàsics de la composició i el disseny.
2. Composició i disseny cartogràfic.
3. Composició i disseny d’informació estadística.
4. Composició i disseny d’infografies i pòsters.
El curs comprèn tres tipus d'activitats avaluables (autònomes, dirigides i supervisades). Durant el curs, l'alumne adquirirà coneixements i habilitats amb el suport del professorat.
Les activitats autònomes comprenen la realització de pràctiques amb programari específic.
Les activitats dirigides comprenen les classes teòriques.
Les activitats supervisades comportan l'elaboració d'un projecte supervisat pels professors.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 50 | 2 | 1, 2, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Projecte tutoritzat pels professors. | 25 | 1 | 1, 3, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització de pràctiques utilitzant programari específic i bibliografia recomanada | 75 | 3 | 1, 2, 4, 5, 6 |
L’avaluació de la assignatura constarà de tres parts:
- La primera es compon d’exercicis pràctics que es lliuraran al llarg de l’assignatura, sent el 15% del total de la nota final. Les pràctiques es deuen lliurar en el termini marcat pel professor. El lliurament fora de termini comportarà una penalització de 1 punt.
- La segona part comprèn la realització d’un projecte, el qual compondrà el 35% de la nota final.
- La tercera part comprèn un examen, el qual compondrà el 50% de la nota final.
L’avaluació de l’assignatura serà continua. Per fer la mitjana, l’alumnat ha d’haver obtingut en cada part un mínim de 5 punts.
L’alumnat que no presenti el projecte final i no es presenti a l’examen serà avaluat com “No Avaluable”.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquells actes d’avaluació en què hagi hagut irregularitats no són recuperables.
RECUPERACIÓ
L’alumnat que té dret a la recuperació haurà de haver entregat tots els exercicis pràctics, el projecte final i la presentació a l’examen.
L’alumnat que no superi amb un 5 l’assignatura, té dret a la prova de recuperació. La prova de recuperació serà un examenpràctic relacionat amb la teoria explicada al llarg del curs.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Exercicis pràctics | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Projecte final | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Alcalde, I. (2015). Visualización de la información: de los datos al conocimiento. Barcelona: Editorial UOC.
Brewer, C. (2005). Designing better maps : a guide for GIS users. Redlands: ESRI Press.
Brewer, C. (2008). Designed maps : a sourcebook for GIS users. Redlands: ESRI Press.
Cairo, A. (2011). El Arte funcional : infografía y visualización de información. Madrid: Alamut.
Dent, B. D., Torguson, J. S., & Hodler, T. W. (2009). Cartography : thematic map design. Boston: McGraw-Hill Book.
Few, S. (2012). Show me the numbers : designing tables and graphs to enlighten. Burlingame: Calif: Analytics Press.
Levitus, C. C. (2011). Visualize this : the flowing data guide to design, visualization, and statistics. Indianapolis: IN.
Meirelles, I. (2014). La Información en el diseño: introducción a las historias, las teorías y las mejores prácticas para la visualización eficaz de información. Badalona: Parramon Art & Design.
Youtube. (n.d.). Level up! Powerpoint. Link: https://www.youtube.com/channel/UCMiSus4JUg0MvpKKrxCurPw/featured
Durant el curs s'ampliarà la recomanació de recursos com ara llibres, recursos audiovisuals, etc.