Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 3 | 1 |
Assignatura optativa de tercer i cuart curs. És molt recomanable haver cursat les assignatures relacionades amb geografia física (biogeografia, climatologia i,molt especialment, geomorfologia), a més d'Estudi de cas: tècniques en geografia, Cartografia, SIG i Estadística. En qualsevol cas Geografia dels Recursos Hídrics utilitza coneixements i metodologies d'aquestes assignatures i si l'estudiant no els ha adquirit prèviament, haurà de fer-ho pel seu compte.
Cal fer esment especial a algunes tècniques que són necessàries per elaborar els informes de l'assignatura:
- Fórmules i gràfics amb Excel
- Elaboració de cartografia amb SIG (ArcGis, Miramon...)
- Composició de pòsters amb Publisher (o qualsevol altre programari que compleixi la funció)
El domini que cal tenir d'aquestes eines és relativament bàsic i amb els coneixements adquirits durant els primers cursos del grau és suficient.
L’assignatura aborda els coneixements hidrològics bàsics des d’un punt de vista socioeconòmic, físic i de sistema. Està enfocada lògicament a estudiants de geografia que vulguin tenir una visió global i bàsica de la realitat que envolta aquesta àrea de coneixement, tot i que estudiants de graus relacionats amb les ciencies naturals hi són benvinguts.
Els temes tractats se situen intencionadament dins l’àmbit geogràfic català amb la intenció que l’alumnat pugui aplicar de forma immediata els coneixements que s’imparteixen en aquesta assignatura. No obstant, els continguts teòrics i pràctics són aplicables en qualsevol indret i escala.
Com s’analitzarà més endavant, tractarem els problemes hidrològics, des de dues grans àrees d’anàlisi que sovint es troben enfrontades: la socioeconòmica i l’ús de l’aigua com a bé de consum; i l’ambiental, on l’aigua és un dels elements essencials i en els que s’observen els impactes més tangibles de les activitats antròpiques. Aquests impactes interactuen amb els processos físics i biològics per configurar els hidrosistemes tal i com els observen en la realitat.
1. Aspectes introductoris
El cicle hidrològic real
Alteracions del medi hidrològic com a causa de conflictes
Nous reptes, nous paradigmes
2. Aspectes socioeconòmics i legislatius
Socioeconomia de l'aigua
L'estat actual de la gestió hidrològica a Catalunya
3. Les fonts d'informació hidrològica
Els sistemes d'informació
La llei del dretala informació ambiental
4. Tractament de dades
Mesures en hidrologia
Dades climàtiques
Cabals
Dades fisicoquímiques
5. Geomorfologia dels sistemes fluvials
La xarxa de drenatge
El perfil longitudinal
Treball geològic dels rius
Transport i sedimentació fluvial
Formes de relleu fluvial
Formes de relleu deposicional
6. Hidrologia fluvial
Aspectes teòrics
Característiques físiques de la conca i la seva influència en el funcionament hidrodinàmic
7. Riscos associats a l'aigua
L’assignatura Geografia dels Recursos Hídrics és optativa del tercer i quart curs del Grau de Geografia i Ordenació del Territori i com a assignatura optativa parteix del supòsit que l’alumnat que la cursa està especialment interessat pels temes que s’hi aborden.
La metodologia docent vol potenciar la maduresa i el treball autònom dels i les estudiants a través:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Debats presencials o en fòrums sobre els continguts teòrics | 10 | 0,4 | 1, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques i informes | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització dels encàrrecs docents de l'assignatura | 8 | 0,32 | 3, 5, 6 |
L'avaluació de l'assignatura es fa en base a: examen, informes i activitats presencials (trobada presencial i sortida de camp), amb el percencentatge que s'indica sobre la nota final.
Per obtenir la qualificació de No avaluable cal no haver fet cap activitat avaluable o bé haver-ne fet només una. Fer dues o més activitats avaluables comportará una nota d'aprovat (10-5) o de suspès (4,9-0).
Per fer mitjana de les activitats avaluables cal obtenir en cadascuna de les tres parts una nota igual o superior a 4. Això inclou indiscutiblement haver assistit a la sortida de camp i la no assitència suposa un 0 en aquesta activitat i no superar l'assignatura.
Totes les activitats avaluables són re-avaluables, exepte la sortida de camp, que per la tipologia d'activitat només es pot realitzar el dia que està programada. Tant la data de l'avaluació com la de la re-avaluació estan marcades per la facultat i figuren al calendari docent.
Cal fer èmfasi en les activitats presencials d'obligada assistècia i sense la qual no es podrà tenir l'avaluació final de l'assigntura:
La nota final de pràctiques i informes tindrà en compte la participació als fòrums de les unitats, segons:
A. 10% d'increment a la nota de pràctiques i informes
B. Sense incidència a la nota de pràctiques i informes
C. 10 d% de disminució a la nota de pràctiques i informes
D. No aprovat a la nota de pràctiques i informes, el que suposa no superar l'assignatura
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Debats presencials o en fòrums sobre els continguts teòrics | 25% | 45 | 1,8 | 1, 4, 5, 6, 7 |
Pràctiques i informes | 50% | 25 | 1 | 3, 4, 5, 7, 8 |
Realització dels encàrrecs docents de l'assignatura | 25% | 48 | 1,92 | 2, 3, 4, 6, 7, 8 |
Breña, A. i Jacobo, M. 2006, Principios y fundamentos de la hidrología superficial, Mèxic, UAM
Elliot, S. 2010, El río y la forma, Santiago, RIL Editores
ACA, Aigua i canvi climàtic: impactes hidrològics, Barcelona, DMAH
ACA, Aigua i canvi climàtic: implicacions socioeconòmiques, Barcelona, DMAH
http://www.idescat.net/
http://mediambient.gencat.net/cat/inici.jsp
http://mediambient.gencat.net/aca/ca/inici.jsp
http://www.meteocat.com/
http://www.hec.usace.army.mil/
http://www.creaf.uab.es/cgibin/order/mm_order.cgi?NomPlana=cat/mm_dursi/index.htm&Idioma=Catala&DirectoriBase=miramon/order&Botiga=MiraMon