Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | OB | 4 | A |
És una assignatura organitzada en tres blocs:
BLOC I: Pràcticum de logopedia de la patologia otorrinolaringològica.
No hay prerrequisitos oficiales.
Es conveniente que el alumno tenga un conocimiento preciso de la anatomofisiopatología, clínica y métodos diagnósticos tanto del aparato auditivo (oído y de las vías auditivas centrales), como del fonatorio (laringe, faringe, cavidad bucal y fosas nasales) y deglutorio. Además de estos conocimientos es necesario que el estudiante tenga un conocimiento sobre los tratamientos medicoquirúgico que realizamos. Las exploraciones especializadas son competencia del ORL.
BLOC II: Pràcticum de neurologopèdia
Es recomana haver cursat i superat les següents assignatures:
Segon curs: 101710 - Neurologia del llenguatge i 104143.- Patologia de l’audició, la parla, la veu i la deglució. Tercer curs: 101711 - Malalties neurodegeneratives i demències
BLOC III: Jornades Interuniversitàries On-line de Pràctica Logopèdica
No hi ha prerequisits
DOCÈNCIA ALTERNATIVA DE LES ASSIGNATURES DEL PLA D'ESTUDIS ANTIC.
Aquesta és l'assignatura de docència alternativa de l'alumnat que hagi matriculat al pla antic les assignatures 101698.- Pràcticum I i 101696.- Pràcticum III.
En el cas que s'hagués superat només 101698.- Pràcticum I, haurà de cursar el Bloc II. i si l'assignatura superada fos només 101696.- Pràcticum III, s’haurà de cursar únicament el Bloc I.
BLOC I: L'objectiu fonamental del Bloc I és completar la formació dels estudiants en situacions pràctiques donant una formació professional aplicada a l'alumne com a futur logopeda en pacients afectats de patologies del llenguatge, deglució, audició i veu, en població infantil i adulta. A més de l'objectiu general de saber la terminologia que li permeti interactuar amb eficàcia amb d'altres professionals mèdics o logopedes, es pretén que l'alumnat assoleixi els següents objectius específics: 1. Apropar els alumnes a l'activitat professional amb el fi de posar en pràctica les habilitats i destreses assolides al llarg de la seva formació acadèmica, completant d'aquesta forma la seva formació teòrica. 2. Familiaritzar a l´alumne amb la dinàmica de les relacions personals i professionals en l'entorn de feina. 3. Saber interpretar i analitzar un informe mèdic en pacients amb patologies del llenguatge, deglució, audició i veu, i ser capaç d'elaborar i redactar un informe d'exploracions, de diagnòstic, de seguiment, finalització i derivació del pacient. 4. Realitzar tasques d´ intervenció logopèdica. Programació i realització de les sessions: objectius, recursos, tècniques, mètodes, entrevistes. Saber explicar i argumentar el tractament escollit. 5. Realitzar tasques de investigació dins el camp de la Logopèdia. Saber i aplicar la metodologia científica, analitzar dades, revisar publicacions.
BLOC II: Un cop cursats els tres primers cursos del Grau de Logopèdia, que pretenen donar una base teòrica sobre l'exploració i la rehabilitació logopèdica dels malalts neurològics, és necessari que l'alumne pugui posar en pràctica aquests coneixements, utilitzant mesures d'exploració i treballant directament amb el pacient en el procés de rehabilitació. En acabar el Bloc II del Practicum III es pretén que l'alumne sigui capaç de posar en pràctica les competències apreses en els camps de l'exploració i la rehabilitació logopèdica amb malalts neurològics, que ha après al llarg del Grau.
BLOC III: Conèixer altres àmbits professionals de l'exercici de la pràctica logopèdica.
BLOC I (Coordinador: Prof. Juan Lorente): Activitats relacionades amb la pràctica logopèdica en patologies otorrinolaringològiques.
BLOC II (Coordinadora: Prof. Laura Auge): Pràctiques d'exploració i rehabilitació clínica directa amb pacients amb diferents trastorns del camp de la neurologopèdia, principalment afàsies, disàrtries i trastorns cognitius.
BLOC III: (Coordinadora: Melina Aparici): Experiècies professionals (Jornades Interuniversitàries On-line de Pràctica Logopèdica). Presentació de casos, eines d'avaluació i d'intervenció en les diferents àrees de la logopèdia per part de professionals.
BLOC I: El Bloc I d´ORL-Logopèdia es realitza en el servei d´Otorrinolaringologia de l´Hospital Universitari Vall d´Hebrón i en els centres de logopèdia concertats amb el CatSalut amb qui la Universitat Autònoma de Barcelona ha subscrit conveni. En ell s´han definit les característiques de la relació entre la UAB i el centre que col·labora amb la Facultat sota la direcció i supervisió de tutors, un de la Facultat (Prof. Juan Lorente) i l´altre del Centre col·laborador.
A.- HOSPITAL GENERAL UNIVERSITARI VALL D`HEBRON
- Cada alumne assisteix durant un dia a l´activitat clínica de les consultes d´ORL de l´Hospital de la Vall d´Hebrón, Obligatori anar-hi amb bata.
- L´assistència és en grups reduïts.
- Les pràctiques consisteixen en assistir, juntament amb el professor, a la consulta on s´observa la simptomatologia que refereix o presenta el pacient, el tractament que ha rebut o rebrà segons la clínica. L´alumne estarà present en l´observació directa de tota l´exploració ORL, sempre acompanyada de les explicacions adients per part del professor responsable, insistint en les tècniques que permetin obtenir informació a partir de la realitat, sobre tot allò relacionat amb la comunicació oral.
- Dades clíniques a través de l´anamnesi i exploració dels òrgans sobre els que esdevé la comunicació oral, coneixements d´ anatomia i fisiologia dels òrgans fonoarticulatoris, amb la finalitat que el logopeda aprengui a interpretar un informe mèdic.
- La distribució dels alumnes es fa d´acord amb Gestió Acadèmica de la Facultat combinant aquesta assistència amb la resta de pràctiques.
B. CENTRES DE LOGOPÈDIA CONCERTATS AMB EL CATSALUT.
- Els alumnes es repartiran en els centres d´acord amb la programació de la Facultat. Assistiran al centre assignat en horari de matins (de 8 a 14 h) i/o de tardes (de 14,30 a 20 h).
- En aquests centres es participarà activament en totes les tasques de diagnòstic i intervenció logopèdica, discutint els casos amb els logopedes. Obligatori anar amb bata.
Funcions del Tutor acadèmic:
Funcions del Tutor professional.
Deures de l'alumnat.
BLOC II: Sant Pau
- Cada alumne assisteix durant un dia a l’activitat clínica de l’Escola de Patologia del Llenguatge, en horari de matí.
- L’assistència és en grups reduïts.
- Les práctiques consisteixen en observar, a través d’una sala de mirall bidireccional, la intervenció logopèdica en pacients, que poden ser primeres visites, sessions d’exploració o sessions de tractament, en funció del dispensari de cada dia. Entre cadascuna de les visites es comentarà el cas amb el professional encarregat de la intervenció.
BLOC III : Jornades interuniversitàries on-line
L'alumne assistirà a les Jornades Interuniversitàries On-line de Pràctica Logopèdica, en les quals professionals de la logopèdia faran xerrades de caràcter pràctic (presentació de casos, eines d'avaluació, tècniques d'intervenció, etc.) i realitzarà les activitats de participació que els ponents proposin.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compteles indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Bloc II. Presentació i planificació inicial | 3 | 0,12 | 1, 2, 5, 7, 8, 20, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 32, 34 |
Bloc II. Sessions en grup petit de planificació de l'activitat de rehabilitació, entrenament, aplicació al pacient i revisió de resultats | 12 | 0,48 | 1, 2, 5, 7, 8, 20, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 32, 34 |
Bloc III Jornades Interuniversitàries online | 12 | 0,48 | 3, 7, 8, 10, 25, 29 |
Tipus: Supervisades | |||
Bloc I. Tutoria presencial als centres de logopèdia i a l'hospital | 95 | 3,8 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 30, 31, 33, 35 |
Tipus: Autònomes | |||
Bloc I. Memòria o informe de pràctiques i consolidació dels aprenentatges | 15 | 0,6 | 2, 6, 7, 8, 10, 11, 21, 22, 23, 30 |
Bloc II. Elaboració de plans terapèutics i informes | 8 | 0,32 | 4, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 24, 26, 29, 35 |
Bloc III. Memòria de les Jornades Interuniversitàries online | 5 | 0,2 | 3, 6, 10 |
BLOC I:
Donat el caràcter de l'assignatura, és imprescindible l'assistència als centres de pràctiques seleccionats. En l'avaluació de les pràctiques, es tindran en compte diferents aspectes: qualitat del treball final lliura, valoració del Tutor del Centre Col·laborador valoració del propi Tutor Acadèmic sobre la implicació de l'alumne o alumna en les diferents sessions de seguiment realitzades al llarg del curs.
L'avaluació de l'alumne amb efectes acadèmics es fa en funció del Treball realitzat per l'estudiant i de la valoració de l'estudiant realitzada pel tutor professional.
Es valora:
1.Treball de casos clínic realitzat per l'estudiant: Una de les competències i habilitats importants per a un professional de la Logopèdia és la capacitat d'elaborar adequadament i amb qualitat informes i documents de treball, per als pacients, professionals o altres destinataris. El Pràcticum és una excel·lent oportunitat perquè l'alumne exerciti aquestes habilitats i competències i aprengui a elaborar un informe, precís, compressiu i sistemàtic. Així tots els alumnes han de desenvolupar un treball on elaboraran informes mitjançant els quals poden comunicar les troballes clíniques d'interès des del punt de vista logopèdic i expressar el seu judici sobre els casos que els indica el professor, l'objectiu serà valorar si han assimilat el contingut del Bloc I, i veure la capacitat d'anàlisi i síntesi de la informació rebuda. Això els serà de gran ajuda para en el seu futur professional, ja que els permetrà desenvolupar i adquirir coneixements científics i humans que li facilitarà la relació amb el pacient i els altres professionalsque tractemals pacients amb trastorns de la veu, la parla i l'audició. El treball ha de ser presentada al Tutor Acadèmic en els terminis que ell estableixi a l'Hospital Universitari Vall d`Hebron. Representarà el 25% de la nota del Bloc I.
2.Valoració de l'estudiant realitzada pel tutor professional:
Es valora la predisposició, interès i rendiment de l'alumne o alumna. Representarà el 75% de la nota del Bloc I.
Atès que es tracta d'un Pràcticum, la suficiència en aquest bloc l'assolirà l'alumnat que, havent fet tota la pràctica clínica, obtinguin una nota final de 5 o més punts en aquest bloc (escala 0-10).
BLOC II:
L’avaluació de l’alumne amb efectes acadèmics es fa en funció de la valoració obtinguda en els qüestionaris de pràctiques per cada pacient observat I l’elaboració d’una activitat de rehabilitació per un d’ells. Representarà el 80 % de la nota del Bloc II.
Es valoraran les aportacions personals per a cadascun dels casos observats, representant el 20 % restant de la nota final.
Atès que es tracta d'un Pràcticum, la suficiència en aquest bloc l'assolirà l'alumnat que, havent fet tota la pràctica clínica, obtinguin una nota final de 5 o més punts en aquest bloc (escala 0-10).
BLOC III:
L'avaluací de la participació a les Jornades Interuniversitàries es realtzarà a partir d'un informe sobre la meitat de les xerrades/tallerson es farà una reflexió sobre el que s'ha presentat i discutit, i sobre què ha aportat la informació presentada/treballada a la formació com a logopeda de l'alumne.
NOTA FINAL DE L’ASSIGNATURA:
Serà la suma ponderada de les notes de cada bloc(Bloc I: 60% centre i 15% Vall Hebron; Bloc: II 15% i Bloc III: 10%).
Superació de l'assignatura: Per superar l'assignatura la nota de cada bloc haurà de ser com a mínim de 5 punts (escala 0-10).
No avaluable: Un/a estudiant que hagi lliurat activitats d'avaluació amb un pes inferior a 4 punts (40%) constarà com a "no avaluable".
Recuperació: L'alumnat que que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura i hagi obtingut una nota de curs entre 3,5 i 4,9 punts podrà acollir-se aun pla específic de recuperació dels aspectes on no hagi demostrat suficiència. La pràctica clínica en centre extern en principi no serà susceptible de recuperació.
DOCÈNCIA ALTERNATIVA DE LES ASSIGNATURES DEL PLA D'ESTUDIS ANTIC.
La nota final de l’assignatura de Pla Antic 101698.- Pràcticum I serà la nota que l’estudiant obtingui en el Bloc I de l’assignatura de docència alternativa (escala 0 a 10).
La nota final de l’assignatura de Pla Antic 101696.- Pràcticum III serà la nota que l’estudiant obtingui en el Bloc II de l’assignatura de docència alternativa (escala 0 a 10).
CANVI DE PLA.
La nota final de l'alumnat que per motius decanvi de pla NO hagin de cursar completa l'assignatura, serà la nota ponderada (escala 0-10) calculada a partir de les proves d'avaluació que valorin les parts cursades i de la nota de l'assignatura del pla antic que s'hagi superat en cursos anteriors.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bloc I. Treball a partir de la pràctica clínica | 15% | 0 | 0 | 3, 8, 9, 10, 13, 14, 16, 22, 23, 24, 29, 30 |
Bloc I. Valoració de l'estudiant realizada pel tutor professional | 60% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 30, 35 |
Bloc II. Pràctica clínica | 3% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 7, 8, 20, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 |
Bloc II. Valoració qüestionari i pla rehabilitació | 12% | 0 | 0 | 4, 9, 11, 13, 14, 15, 29, 35 |
Bloc III. Informe Jornades Interuniversitàries | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 6, 9, 16, 17, 18, 28, 32, 35 |
BLOC I:
Bleeckk. (2004) Disfagia: Evaluación y reeducación de los trastornos de la deglución. Ed. McGrawHill.
Calais-Germain, B. - Germain, F(2014). Anatomia para la voz. entender y mejorar la dinamica del aparato vocal. Editorial: La liebre de marxo.
Casado J. C.(2002) La evaluación clínica de la voz. Fundamentos médicos y logopédicos. Ed. Aljibe. Malaga.
Casado J. C. Pérez A (2009). Trastornos de la voz: Del diagnóstico al tratamiento. Ed. Aljibe. Malaga.
Cobeta, I. - Nuñez, F. - Fernández, S (2014). Patologia de la Voz. Editorial: Marge Books
I Cobeta, F. Nuñez, S Fernández (2014). Patología de la voz. Ponencia Oficial de la SEORL PCF Ed. Marge Méica Books
Jaume G, Tomas M.(2007) Manejo de la disfagia y aspiración. Ed. Ergon
Le Huche F, Allali A.(2004) La voz Tomo (1,2,3, 4). Ed. Massón. Barcelona
Menaldi J.(2002) La Voz Patológica. Ed. Panamerican
Mendizábal, N. - Santiago, R. - Jimeno, N. -García, N. - Díaz-Emparanza, M (2013). Guia practica para la elaboracion de informes logopedicos.Editorial: Medica Panamericana
Núñez F., Maldonado, Suárez C. (2000) Cuidados y rehabilitación del paciente traqueotomizado. Servicio de publicaciones Universidad de Oviedo
Perello J.(2005) Trastornos del habla. Ed. Masson.
Puyuelo M.(1997) Casos Clínicos en logopedia. Ed. Massón
Ramírez C. (2008) Manual de Otorrinolaringología, Ed. McGrawHill. Madrid
Suárez A. Martínez J.D., Moreno J.M, García ME. (2003)Trastornos de la voz. Estudio de casos. Ed. EOS.
BLOC II:
Basso, A. (2003) Aphasia and its therapy. Oxford: Oxford UniversityPress.
Chapey, R. (2001) Language Intervention Strategies in Aphasia and Related Neurogenic Communication
Disorders. 4a ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
Ducarne de Ribaucourt, B, (1989) Reeducación semiológica de la afasia. Madrid: Masson.
FernándezGuinea, S.; López-Higes, R. (2005) Guía de Intervención Logopédica en las afasias. Madrid:
Síntesis. Hécaen H. i Albert, M. Human Neuropsychology. John Wiley & Sons, New York, 1978.
Helm-Estabrooks (2005) Manual de la afasia y de terapia de la afasia. 2a ed. Madrid: Panamericana.
Luria, A.R. (1978) Cerebro y lenguaje. Fontanella, Barcelona.