2020/2021
Arts Figuratives del Segle XV
Codi: 104050
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500239 Història de l'Art |
OT |
3 |
0 |
2500239 Història de l'Art |
OT |
4 |
0 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Objectius
Introducció a la pintura del Renaixement Nòrdic
Competències
Història de l'Art
- Analitzar amb esperit crític, a partir dels coneixements adquirits, l'obra d'art en les seves diferents facetes: valors formals, significat iconogràfic, tècniques i procediments artístics, procés d'elaboració i mecanismes de recepció.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
- Interpretar l'obra d'art en el context en el qual es va gestar i relacionar-la amb altres formes d'expressió cultural
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Reconèixer l'evolució de la imatge artística des de l'antiguitat fins a la cultura visual contemporània.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
- Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
- Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural.
- Analitzar una imatge artística i situar-la en el seu context cultural.
- Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística
- Definir i explicar amb precisió un objecte artístic amb el llenguatge propi de la crítica d'art.
- Distingir les tècniques i el procés d'elaboració d'un objecte artístic
- Estimular la creativitat i fomentar idees innovadores.
- Examinar una imatge artística i distingir-ne els valors formals, iconogràfics i simbòlics.
- Explicar els mecanismes de recepció d'una obra d'art.
- Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística
- Reconstruir el panorama artístic d'un determinat context cultural
- Relacionar una imatge artística amb altres fenòmens culturals de la seva època.
- Saber exposar amb eficàcia els coneixements, oralment i per escrit.
- Treballar en equip, respectant les opinions alienes i dissenyant estratègies de col·laboració.
Continguts
1. El gòtic internacional o art cortesà del 1400.
2. El Renaixement nòrdic.
Metodologia
Lliçons magistrals, discussions i seminaris a classe, lectures obligatòries, ejercicis individuals.
Avaluació
Primera prova escrita: tema 1
Segona prova escrita: tema 2
Control de les lectures obligatòries
Per a aprovar l'assignatura cal sumar un mínim del 50% de la puntuació total.
L'alumne que no superi el curs i tingui una nota final mínima de 3,5 pot presentar-se a una prova de recuperació, on s'examinarà de la part suspesa.
L’estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Control de lectures obligatòries |
30% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
|
Primer exercici escrit |
20% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
|
Segon exercici escrita |
50% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
|
Bibliografia
LECTURES OBLIGATÒRIES
1) Schlosser, J. von, Las cámaras artísticas y maravillosas del renacimiento tardío, Madrid; Akal, 1988, pp. 37-55.
2) Yarza, J., “Artista-artesano en el gótico catalán”, Lambard, III (1983-1985), pp. 130-169.
3) Gombrich, E. H., “Luz, forma y textura en la pintura del siglo XV”, en El legado de Apeles, Madrid: Alianza, 1982, pp. 49-81.
4) Panofsky, E., “Realidad y símbolo en la pintura flamenca primitiva: spiritualia sub metaphoris corporalium”, Los primitivos flamencos, Madrid: Cátedra, 1998, pp. 133-149.
5) Schapiro, M., “Muscipula Diaboli. El simbolismo del retablo de Mérode” (1945) y “Nota sobre el retablo de Mérode” (1959), Estudios sobre el arte de la Antigüedad Tardía, el Cristianismo primitivo y la Edad Media, Madrid: Alianza, 1987, pp. 12-27.
6) Rico, D., “Materia para la contemplación”, en Piedad Desplà. El proceso de restauración de la obra maestra de Bartolmé Bermejo, Barcelona: Fundación Banco Sabadell, 2016, pp. 29-38.