Logo UAB
2020/2021

Resolució de conflictes i sociologia del risc

Codi: 104000 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502501 Prevenció i Seguretat Integral FB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Carme Trinidad Cascudo
Correu electrònic:
Carme.Trinidad@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Aquesta assigantura no té prerequisits

Objectius

  • Ubicar la promoció de la convivència, la prevenció i la gestió de conflictes en el context dels processos d'intervenció social.
  • Analitzar una situació conflictiva.
  • Entendre la figura professional del facilitador.
  • Conèixer noves metodologies d'intervenció.

Competències

  • Assumir la responsabilitat social, ètica i professional que es derivi de la pràctica de l'exercici professional.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Gestionar de manera eficient la tecnologia en les operacions de seguretat.
  • Mantenir una actitud proactiva respecte al desenvolupament de la pròpia carrera professional i el creixement personal.
  • Realitzar anàlisis d'intervencions preventives en matèria de seguretat.
  • Transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Treballar i aprendre de forma autònoma.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar riscos específics i conèixer-ne els mecanismes de prevenció.
  2. Aplicar els diferents conceptes implicats en la comunicació interna i externa de l'organització.
  3. Aplicar els indicadors i els mecanismes de gestió dels riscos d'una comunitat.
  4. Aplicar una visió preventiva a l'àmbit de la seguretat.
  5. Assumir la responsabilitat social, ètica i professional que es derivi de la pràctica de l'exercici professional.
  6. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  7. Mantenir una actitud proactiva respecte al desenvolupament de la pròpia carrera professional i el creixement personal.
  8. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  9. Treballar i aprendre de manera autònoma.
  10. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Continguts

I. Sociologia del risc:
- La perspectiva sociològica i la sociologia del risc.
- Les "crisi" i els conflictes que provoquen
II. Resolució de Conflictes.
- El conflicte: origen, fases, desenvolupament
- Les "crisi" i els "riscos": conflictes locals o globals?
- Els stakeholders: definició, posició, tractament.
- La ciutadania i la comunitat com stakeholder
- El conflicte i la promoció de la convivència
- Anàlisi del conflicte. Promoure la convivència
- De la mediació a la facilitació
- La facilitació
- Tecnologia social

Metodologia

Aprenentatge Basat en Problemes (ABP): Es plantejaran una sèrie de problemes a l'aula que els estudiants hauran de resoldre. Per a això, partiran del material base (manual) però hauran de buscar informació, seleccionar-la i finalment prendre una decisió que serà la resposta al problema plantejat. Cada problema serà un repte que es fonamenti en la transformació del conflicte.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Tutories de suport a la realització el treball pràctic i teòric (sessions Webex); Resolució de dubtes; Seguiment dels exercicis; Atenció a l'Aula Moodle 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10
Tipus: Supervisades      
Resolució de casos pràctics i presentació en moodle 24 0,96 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi personal per als exàmens; Resolució de les PACs 120 4,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Avaluació

RECUPERACIÓ

En cas de no superar l'assignatura d'acord amb els criteris abans esmentats (avaluació continuada), es podrà fer una prova de recuperació en la data programada a l'horari, i que versarà sobre la totalitat dels continguts del programa.

Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. No obstant això, la qualificació que constarà a l'expedient de l'alumne és d'un màxim de 5-Aprovat.

L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació han de presentar la petició justificada emplenant el document que trobarà a l'espai moodle de Tutorització EPSI.

PLAGI

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0".

Les proves/exàmens podran ser escrits i/o orals a criteri del professorat.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 30 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
PECs: 2 Proves individuals (25% cadascuna) escrites de caràcter teòric-reflexiu 50 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Participació: Implica una aportació d'una reflexió crítica (mínim 250 paraules i màxim 500 paraules en Word) sobre un article relacionat amb els debats que es proposin 20 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Bibliografia

BAUMANN,Z.    Modernity and Ambivalence. London. Polity Press

BECHMANN, G. “Riesgo y Desarrollo técnico-científico. Sobre la importancia socia de la investigación y valoración del riesgo”, en Cuadernos de Sección, CCSS y Económicas, 2, pp.59-98 (Donostia, Eusko Ikaskuntza)

Beck, U. La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Barcelona. Paidós. 1998.

(1996) “Risk society and the provident state”, en Lash, S; Szerzynski B; Wynne, B. (eds.) Risk, Environment and Modernity. Towards a new Ecology. London. SAGE Publications.

(1997) “La reinvención de la política: hacia una teoría de la modernización reflexiva”, en Beck, U; Giddens, A.; Lash, S. Modernización reflexiva. Política, tradición y estética en el orden social. Madrid. Alianza Editorial.

(2002) La sociedad del riesgo global. Madrid. Siglo XXI.

BERIAIN, J. (Comp.) (1996) Las consecuencias perversas de la modernidad. Modernidad, contingencia y riesgo. Barcelona. Anthropos.

CASTELLS, M. (1996-1997), La era de la información, 3 vols. Madrid. Alianza Ed. 1997-1998.

GIDDENS, A  . (1990) Consecuencias de la modernidad. Madrid. Alianza Ed. 1993.

(1997) “Risk Society: the context of British Politics”, a Franklin, J. (ed.) The Politics of Risk Society”.

LÓPEZ CEREZO J.A.; LUJÁN J.L (2000) Ciencia y Política del Riesgo. Madrid. Alianza Editorial.

RAMOS, R.; GARCÍA SELGAS, F. Globalización, Riesgo, Reflexividad. Tres temas de teoría social contemporánea. Madrid. CIS.

BAUMANN, Z. (2000) Modernidad líquida. Buenos Aires: FCE.

CORNELIUS, H.; FAIRE, S. (1998) Tú ganas, yo gano. Cómo resolver conflictos creativamente. Madrid: Gaia Ediciones.

MAYER, BERNARD S. (2008) Más allá de la neutralidad. Como superar la crisis de la resolución de conflictos. Barcelona: Gedisa.

MORIN, E.; NAÏR, S. (1998). Una política de civilización. Barcelona: Proa.

LEDERACH, J. P. (2000)  El abecé de la paz y los conflictos. Madrid: Catarata.

SUARES, M. (2002). Mediando en sistemas familiares. Barcelona: Paidós

URY, W.L. (2000) Alcanzar la paz. Diez caminos para resolver conflictos en casa, el trabajo y el mundo. Barcelona: Paidós

Epecial interés: 

 Revista La Trama http://revistalatrama.com.ar/