Logo UAB
2020/2021

Seguretat Privada en Àmbits Específics

Codi: 103954 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Carlos Botia Villarreal
Correu electrònic:
Carlos.Botia@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

La llengua del curs passarà del català al castellà si en el curs es matriculen estudiants internacionals

Prerequisits

Molt recomanable haver superat l'assignatura de "Policia i Seguretat" 

Objectius

Generals:

1. Assimilar coneixements específics per tasques directives de seguretat privada.

2. Conèixer els procediment d'actuació en l'àmbit de la seguretat privada.

3. Saber planificar operatius de seguretat privada.

4. Promoure la igualtat dels generes en les tasques de investigació i gestió de la seguretat privada.

5. Promoure els equips de treball multidisciplinaris sense discriminació de gènere

Específics:

1 Gestionar tasques de seguretat privada en els diferents àmbits d'actuació.

2 Dirigir protocols d'actuació en seguretat privada

3 Avaluar i confeccionar plans de seguretat privada.

4 Aprendre a treballar homes i dones amb respecte igualtat sense perjudici de gènere.

Competències

  • Accedir i interpretar les fonts de dades sobre la criminalitat.
  • Aplicar un programa de prevenció de la criminalitat en l'àmbit comunitari.
  • Aplicar una proposta d'intervenció sobre una persona en execució d'una pena.
  • Demostrar que es comprenen els models de prevenció i intervenció de la criminalitat més adequats per a cada problema específic.
  • Demostrar que es comprenen les necessitats de les víctimes sobre la base del coneixement de les teories victimològiques.
  • Demostrar que es coneix el marc legal i el model de funcionament dels diferents agents de control del delicte.
  • Demostrar que es coneix la diversitat de polítiques criminals per afrontar la criminalitat i els seus diferents fonaments.
  • Dissenyar un programa de prevenció de la criminalitat.
  • Fer la intervenció criminològica sobre la base dels valors de la pacificació, la integració social i la prevenció de nous conflictes.
  • Identificar els recursos socials existents per intervenir en el conflicte i en la criminalitat.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar els mètodes de recerca en ciències socials per diagnosticar els problemes de criminalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar professionalment en l'àmbit de la criminologia amb objectius de pacificació, integració social i prevenció de la delinqüència.
  2. Aplicar un programa de prevenció orientat als agents de control.
  3. Comprendre i sintetitzar les idees bàsiques dels informes d'inspeccions tècnico-policials.
  4. Conèixer l'estratègia de prevenció estructurals de la delinqüència.
  5. Demostrar que coneix els mitjans i procediments científics orientats a la prevenció del delicte.
  6. Descriure en l'àmbit criminològic de manera correcta el marc legal penal i els agents de control del delicte.
  7. Desenvolupar de manera eficaç un programa de prevenció de la delinqüència en l'àmbit comunitari.
  8. Elaborar un pla de seguretat en l'àmbit privat
  9. Gestionar adequadament un equip de prevenció o seguretat
  10. Implementar de forma eficaç una actuació criminològica de forma individualitzada
  11. Interpretar els informes policials relatiu a delictes.
  12. Intervenir en l'àmbit criminològic amb finalitats pacificadores, integradores i de prevenció del delicte.
  13. Redactar un programa de prevenció de la delinqüència.
  14. Redactar un treball acadèmic.
  15. Saber realitzar una auditoria de seguretat en l'àmbit privat
  16. Saber realitzar una auditoria de seguretat en l'àmbit públic
  17. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  18. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  19. Treballar de manera autònoma.
  20. Treballar en equip i en xarxa.
  21. Utilitzar adequadament els programes de prevenció i intervenció criminològica.
  22. Utilitzar els mètodes d'anàlisi del risc en l'àmbit de la seguretat
  23. Utilitzar les metodologies d'anàlisi policial de la investigació criminal.

Continguts

A) Bloc de gestió

1. Gestió i direcció de la seguretat privada

2. Funcionament dels departaments de seguretat, direcció d'equips humans i gestió de recursos materials

3. Protecció de dades de caràcter personal i deontologia professional

4. Prevenció de riscos laborals

B) Bloc operatiu

5. Seguretat contra incendis i protecció civil

6. Seguretat en entitats de crèdit i seguretat patrimonial.

Nota: Abans de començament de curs, l'alumnat tindrà disponible a l'aula vittual un cronograma d'activitats.

Metodologia

1.-Nota prèvia

La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals  i els seminaris seran presencials.

La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

2.-Sistema docent

L'aprenentatge cooperatiu i el mètode del cas.

Classes magistrals

3.-Classes tèoriques i  seminaris:

Les classes teòriques  seran acompanyades amb mitjans audiovisuals.

Els seminaris estaran basats en la presentació de casos reals i discussió de les seves vies de prevenció. Perquè els estudiants puguin realitzar els exercicis requerits, serà facilitada una guia pràctica.

A més  als seminaris,  els estudiants realitzen les presentacions del treball de grup.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Magistrals (Explicació de casos pràctics) 19,5 0,78 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 13, 19, 21, 23
Seminaris 19,5 0,78 14, 17, 18, 19, 20
Tipus: Autònomes      
Lectures, preparació de dossiers i treball en grup 106 4,24 4, 5, 14, 19, 20, 23

Avaluació

1.-Sistema d'assistència obligatòria a classe

a) L’assistència és obligatòria. El professorat computarà a cada sessió les absències justificades i no justificades. Les absències només es poden justificar per raons de malaltia, per d'altres de força major i per raons acadèmiques prèviament autoritzades pel professorat. 

b) Si un alumne no assisteix a un mínim del 80% de les activitats docents no podrà ser avaluat.

c) Les absències justificades no poden computar negativament. El professor ha de possibilitar que l’alumne pugui recuperar el treball realitzat en les classes en el cas d’absència justificada. Per que una absència sigui justificada aquesta ha d’estar documentada. Només poden ser absències justificades les derivades de força major sobrevingudes com malaltia o situacions similars que impedeixen assistir a les activitats docents. La realització d’altres activitats formatives del grau podrà ser considerada absència justificada si així ho accepta amb anterioritat el professor responsable de l’assignatura.

2.-Model d’avaluació

Avaluació continua, que exigeix la assistència a classe amb un mínim del 80%. Es valoraran criteris generals com el nivell de participació de l'alumne i la capacitat de relacionar els continguts conceptuals amb els procedimentals, emmarcat tot pels valors deontològics de la professió.

3.-Criteris d’avaluació

Existeixen cinc activitats avaluatives. Totes elles han de superades (5) per superar l’avaluació

a. Confecció telemàtica d’un dossier. En ell quedarà recollit tot el contingut treballat a l'assignatura mitjançant l'explicació del professor, visualització de documents gràfics, lectures, conclusions del treball grupal, etc. que hauran de ser complementats amb les referències bibliogràfiques obligatòries. 30% qualificació final. És obligatori en els exercicis presentats les referències i cites a la bibliografia recomanada.

b. Treball final de curs.  El contingut del treball serà consensuat amb el professor de l'assignatura. 30% qualificació final

c. Treball en grup. 30% qualificació final.

d. Oralitat. 5%

e. Participació a classe. 5%

4.-Condicions per ser avaluat

Participar activament en les classes i realitzar el treball individual i el grupal

5.-Recuperacions

Si un alumne no supera alguna de les activitats, tindrà una possibilitat de recuperar. El professorat indicarà a l'alumnat els requisits per a poder recuperar les parts no superades.

6.-Copia en exàmens i plagi

En cas que durant un examen es detecti la presència d'alumnes copiant seran automàticament suspesos sense possibilitat d'accés a la recuperació. En cas de plagi en la redacció dels treballs , es valorarà cada cas i, en cas extrem es considerarà l'opció de suspens directe sense opció a recuperació.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistencia i participacipació 10 0 0 18
Portafoli 30 0 0 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 22, 23
Treball individual 30 2,5 0,1 1, 2, 5, 6, 7, 10, 12, 13, 14, 17, 20, 21
Treball practic en grup 30 2,5 0,1 2, 7, 17, 18, 19, 20, 21

Bibliografia

Nota: No hi ha  bibliografia obligatòria. L'ús de les referències bibliogràfiques als treballs tant individuals com a col·lectius fa patent que l'alumne a més del que s'ha  explicat a classe i als seminaris, ha dut a terme una tasca de recerca i recolzament del coneixements adquirits, comportant  que la nota dels treball sigui superior.

Bibliografia bàsica

Albizu, G.; Landeta, R. (2001). Dirección Estratégica de los Recursos Humanos. (Teoría y práctica). Madrid: Pirámide.-

Albizu, G.; Olazarán, M. (2003). Reingeniería y Cambio Organizativo (teoría y práctica). Madrid: Prentice Hall.-

Anitua, A. (2006). Manual de Protección Civil.  Vitoria: Dirección de Atención de Emergencias- Gobierno Vasco.-

Armstrong, M. (1996). A handbook of Personnel Management Practice. 6 ed. London: Kogan Page.-

Chiavenato, I. (2002). Gestión del talento humano. El nuevo papel de los recursos humanos en las organizaciones. Santa Fe de Bogotá: McGraw-Hill.-

Dirección general de protección civil y emergencias. (2008). Guía para voluntarios de protección civil. Madrid: Ministerio del Interior.-

García, C.; Matías E. (2009). Manual de Rescate en Inundaciones, Riadas y Ríos. Dirección de Atención deEmergencias. Vitoria: Gobierno Vasco.-

Goikouria, E. (2002). Desarrollo y Control de Incendios en Interiores. Dirección de Atención de Emergencias. Vitoria:  Gobierno Vasco.-

Gómez, E. (2009)Manual para la Formación en Prevención de Riesgos Laborales. Especialidad de Higiene industrial. Valencia: Ciss.-

Mata, Y. ; Martín, R. M. (2007). Estafa convencional, estafa informática y robo en el ámbito de los medios electrónicos de pago El uso fraudulento de tarjetas y otros instrumentos de pago. Madrid: Aranzadi.-

Menéndez, D. (2008).  Formación Superior en Prevención de Riesgos Laborales. Parte Obligatoria y Común. Valladolid: LexNova.-

Menéndez, D. (2009). Higiene Industrial: Manual para la Formación del Especialista. Valladolid: Lex Nova.-

Rebollo, D. (2004). Derechos fundamentales y protección de datos. Madrid: Dykinson.-

Romeo, C. (2006). El Cibercrimen, Nuevos retos jurídico-penales, nuevas respuestas político-criminales. Madrid: Comares.-

Ruiz, A. (2005). Manual práctico de protección de datos. Barcelona: Bosch.-

Sánchez, C. (2006). Salud laboral. Seguridad, Higiene, Ergonomía y Psicosociología. Vigo: Ideas Propias.-

Bibliografia complementària

Albert, L.; Michaud,; Piotte, R.(1991). La Dirección de Personal. Barcelona: Herder.-

Barranco, F. (1993). Planificación estratégica de recursos humanos. Del marketing interno a la planificación. Madrid: Pirámide.-

Bernardin, H.; Russell, J. (1993). Human Resource Management. Experimental Approach. New York: McGraw-Hill.-

Candau, P. (1985). Audit Social Mèthodes et techniques pour un management efficace. París: Vuibert.-

Carrel.M.; Elbert,; Norbert, F.;  Hatfield, R. (1995). Human Resource Management-Global Strategies for Managing A Diverse Workforce. 5º ed. New Jersey: Prentice Hall.-

Ferro, J, M . (2014). Manual operativo del director y jefe de  seguridad. Madrid: Fragua.-

Poeda M. A.; Torrente.B. (2015). Dirección y gestión de la seguridad privada. Madrid: Fragua.-

Sanchez, O. (2017). Protocolo de comunicacion y seguridad en eventos: Situaciones Criticas. Madrid: Editorial Icono 14.-

Bibliografia amb perspectiva de gènere

Alonso-Olea, A.; Casas, M. E (2010). Derecho del trabajo. Madrid: Cívitas.-

Lamas, M. (1986). La antropología feminista y la categoría género. Madrid: Pirámide.-

Vara, M. J. (2006).  Estudios sobre género y economía (Vol. 15). Madrid: Akal.-

Torrente, D. ( 2015). Análisis de la seguridad privada. Barcelona:UOC.-