Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | FB | 1 | 1 |
Les classes s’impartiran preferentment en català, en alguns casos amb suport visual en castellà.
Aquesta assignatura aporta els conceptes generals i les bases teòriques del llenguatge audiovisual com a eina eficaç de producció de missatges i de continguts. És la primera aproximació en el grau de l'alumnat vers aquest llenguatge, les seves característiques, el seu potencial i les seves limitacions, etc. Es tracta d’una assignatura bàsica que ha de dotar l’alumnat del vocabulari específic i dels conceptes bàsics que després haurà d'aplicar i completar en la resta d'assignatures relacionades amb la creació de missatges i la producció de continguts comunicatius audiovisuals que cursarà al llarg del grau.
1. Fonaments dels llenguatges audiovisuals
2. Creació de l'espai àudio(visual). L'espai sonor
3. Creació de l'espai (àudio) visual. L'espai visual
4. Il·luminació
5. Composició de la imatge
6. Fonaments del discurs sonor
7. Fonaments del discurs audiovisual
8. Elements expressius del discurs sonor
9. Construcció del discurs audiovisual
10. Realització de productes audiovisuals
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de la presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitaries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
L’adquisició de coneixements es farà a través de diversos procediments metodològics que inclouen classes magistrals i exercicis d’anàlisi, debat i reflexió a partir d'audicions, visionats i de material de lectura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb suport TIC | 37,5 | 1,5 | 1, 5, 6, 8, 9 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de seguiment | 7,5 | 0,3 | 1, 3, 5, 6, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi: Elaboració d'esquemes, mapes conceptuals i resums | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Lectura, anàlisi i síntesi de textos i documents | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Realització de treballs encarregats | 32,5 | 1,3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
L’avaluació consta de les activitats d’avaluació següents:
- Prova teòrica, 40% sobre la qualificació final
- Exercicis encarregats en els seminaris, 50% sobre la qualificació final
- Participació i assistència, 10% sobre la qualificació final
No es fa mitjana si la nota de teoria o de seminaris és inferior a 3,5.
L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.
Només la teoria i el darrer seminari son recuperables; la resta de seminaris queden exclosos del procés de recuperació. Té dret a recuperació l’alumnat amb una nota compresa entre el 3 i el 4,9.
La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis encarregats en els seminaris | 50% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Participació activa i seguiment del curs | 10% | 0,5 | 0,02 | 1, 3, 5, 6, 8, 9 |
Prova escrita | 40% | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9 |
OBLIGATÒRIA
Gutiérrez, Maria; Perona, Juan José (2002): Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Ed. Bosch, Barcelona. (Obra sencera)
Millerson, Gerard. (2009): Realización y producción en televisión. Ed. Omega, Barcelona. (Capítols 5, 6, 7, 17 i 18)
BÀSICA
Barroso, Jaime (2008): Realización audiovisual. Ed. Síntesis, Madrid.
Blanch, Margarita; Lázaro, Patricia (2010): Aula de locución. Ed. Cátedra, Madrid.
Breil, Xavier; Roger, Dídac (2013): Dona'm la teva mirada: fonaments del llenguatge audiovisual [vídeo]. Aula Mèdia: Objectiu Comunicació, Barcelona.
Castillo, José María (2016): Televisión, realización y lenguaje audiovisual. Instituto RTVE, Madrid.
Fernández Díez, Federico; Martínez, José (1999): Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Paidós, Barcelona.
Morales Morante, Fernando (2013): Montaje audiovisual. Teoría, técnica y métodos de control. Ed. UOC, Barcelona.
COMPLEMENTÀRIA
Comas Arnal, Eva (2009): La ràdio en essència. Els sons de la realitat a la ràdio informativa. Trípodos, Barcelona
Huertas, Amparo; Perona, Juan José (1999): Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Ed.Bosch, Barcelona.
Rodero, Emma; Soengas, Xosé (2010): Ficción radiofónica: como contar una historia en la radio. IORTV, Madrid