Logo UAB
2020/2021

Llenguatges Comunicatius Escrits i Audiovisuals

Codi: 103842 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Montse Llinés Soler
Correu electrònic:
Montse.Llines@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

María Gutiérrez García
Angel Custodio Gomez

Prerequisits

Les classes s’impartiran preferentment en català, en alguns casos amb suport visual en castellà.

Objectius

Aquesta assignatura aporta els conceptes generals i les bases teòriques del llenguatge audiovisual com a eina eficaç de producció de missatges i de continguts. És la primera aproximació en el grau de l'alumnat vers aquest llenguatge, les seves característiques, el seu potencial i les seves limitacions, etc. Es tracta d’una assignatura bàsica que ha de dotar l’alumnat del vocabulari específic i dels conceptes bàsics que després haurà d'aplicar i completar en la resta d'assignatures relacionades amb la creació de missatges i la producció de continguts comunicatius audiovisuals que cursarà al llarg del grau.

Competències

  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar esperit crític i autocrític.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Dominar les tecnologies i els llenguatges propis de la comunicació audiovisual, i les associades a la construcció del discurs.
  • Gestionar el temps de manera adequada.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis i les tècniques de la construcció del discurs.
  2. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  3. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  4. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  5. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  6. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  7. Gestionar el temps de manera adequada.
  8. Identificar els fonaments bàsics de la tecnologia audiovisual.
  9. Identificar els principis fonamentals dels llenguatges audiovisuals.

Continguts

1. Fonaments dels llenguatges audiovisuals

2. Creació de l'espai àudio(visual). L'espai sonor

3. Creació de l'espai (àudio) visual. L'espai visual

4. Il·luminació

5. Composició de la imatge

6. Fonaments del discurs sonor

7. Fonaments del discurs audiovisual

8. Elements expressius del discurs sonor

9. Construcció del discurs audiovisual

10. Realització de productes audiovisuals

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de la presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents  i  qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitaries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.

Metodologia

L’adquisició de coneixements es farà a través de diversos procediments metodològics que inclouen classes  magistrals i exercicis d’anàlisi, debat i reflexió a partir d'audicions, visionats i de material de lectura.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals amb suport TIC 37,5 1,5 1, 5, 6, 8, 9
Seminaris 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment 7,5 0,3 1, 3, 5, 6, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi: Elaboració d'esquemes, mapes conceptuals i resums 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Lectura, anàlisi i síntesi de textos i documents 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Realització de treballs encarregats 32,5 1,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

L’avaluació consta de les activitats d’avaluació següents:

- Prova teòrica, 40% sobre la qualificació final

- Exercicis encarregats en els seminaris, 50% sobre la qualificació final

- Participació i assistència, 10% sobre la qualificació final

No es fa mitjana si la nota de teoria  o de seminaris és inferior a 3,5.

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.

Només la teoria i el darrer seminari son recuperables; la resta de seminaris queden exclosos del procés de recuperació. Té dret a recuperació l’alumnat amb una nota compresa entre el 3 i el 4,9.   

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis encarregats en els seminaris 50% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Participació activa i seguiment del curs 10% 0,5 0,02 1, 3, 5, 6, 8, 9
Prova escrita 40% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9

Bibliografia

OBLIGATÒRIA

Gutiérrez, Maria; Perona, Juan José (2002): Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Ed. Bosch, Barcelona. (Obra sencera)

Millerson, Gerard. (2009): Realización y producción en televisión. Ed. Omega, Barcelona. (Capítols 5, 6, 7, 17 i 18)

BÀSICA

Barroso, Jaime (2008): Realización audiovisual. Ed. Síntesis, Madrid.

Blanch, Margarita; Lázaro, Patricia (2010): Aula de locución. Ed. Cátedra, Madrid.

Breil, Xavier; Roger, Dídac (2013): Dona'm la teva mirada: fonaments del llenguatge audiovisual [vídeo]. Aula Mèdia: Objectiu Comunicació, Barcelona.

Castillo, José María (2016): Televisión, realización y lenguaje audiovisual. Instituto RTVE, Madrid.

Fernández Díez, Federico; Martínez, José (1999): Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Paidós, Barcelona.

Morales Morante, Fernando (2013): Montaje audiovisual. Teoría, técnica y métodos de control. Ed. UOC, Barcelona.

COMPLEMENTÀRIA

Comas Arnal, Eva (2009): La ràdio en essència. Els sons de la realitat a la ràdio informativa. Trípodos, Barcelona

Huertas, Amparo; Perona, Juan José (1999): Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Ed.Bosch, Barcelona.

Rodero, Emma; Soengas, Xosé (2010): Ficción radiofónica: como contar una historia en la radio. IORTV, Madrid