Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500897 Enginyeria Química | FB | 1 | 1 |
No hi ha prerrequisits
L'objectiu de l'assignatura és introduir les eines de la probabilitat i l'estadística bàsiques per analitzar dades
provinents de la descripció de fenòmens naturals o d'experiments, incidint sobre la seva correcta utilització i la
interpretació dels resultats. Les classes de teoria i de problemes es complementaran amb unes classes
pràctiques amb l'objectiu que l'alumne faci un treball que requereixi l'ús de l'ordinador.
Tema 1. Estadística descriptiva.
Estadística descriptiva. Estudi descriptiu d'una variable: categòrica (diagrama de sectors) i quantitativa (mitjana, desviació, diagrama de barres i histograma). Estudi descriptiu de dues variables: categòriques (taules de contingència) i quantitatives (recta de regressió, coeficient de correlació). Concepte d'inferència.
Test de independencia de Pearson.
Tema 2. Probabilitat.
Noció de probabilitat. Probabilitat condicionada i independència de successos.Fórmula de Bayes.
Distribucions estadístiques.Variables aleatòries. Esperança i variància d'una variable aleatòria.
Exemples: binomial i normal. Aproximació de la binomial per la normal. Independència de variables aleatòries.
Eines de software per a l'anàlisi estadística.
Tema 3. Inferència estadística.
Mostra i població. Estadístics més freqüents. Intervals de confiança: per a la mitjana i per a la variància d'una població normal i per la proporció. Concepte de test d'hipòtesis. Test per la mitjana i per a la variància d'una població normal. Test per a la proporció. Comparació de mitjanes i comparació de variàncies per a dues poblacions normals. Comparació de proporcions.
Tema 4. Regressió i Anàlisi de la variancia.
Analisi de la variancia de classificació simple. Inferència en el model lineal de regressió.
Disposem de classes teòriques, de problemes i de pràctiques .
La matèria nova s'introduirà primordialment a les classes de teoria, però caldrà ampliar les explicacions del
professor amb l'estudi autònom de l'alumne, amb el suport de la bibliografia de referència.
La classe de problemes es dedicarà a la resolució orientada d'alguns problemes proposats. Es valorarà
globalment l'entrega, tant la correcció i el rigor en la resolució com el vocabulari, l'escriptura matemàtica i la
claredat en l'exposició escrita.
A les classes pràctiques s'introduirà l'ús de software amb aplicacions estadístiques (fulls de càlcul i paquets
estadístics). Es veuran metodologies descriptives i inferencials. Aquestes eines es podran emprar per resoldre
problemes.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 12 | 0,48 | 2, 6 |
Classes de pràctiques | 12 | 0,48 | 7 |
Classes de teoria | 26 | 1,04 | 2, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 72 | 2,88 | 2, 5, 6, 7 |
La qualificació final de l'assignatura té dues parts:
- Part 1: pràctiques amb ordinador (20% de la nota final)
- Part 2: exàmens (35% l'examen parcial, 45% l'examen final)
Per aprovar l'assignatura cal una qualificació final igual o superior als 5 punts sobre 10.
Cal treure una nota mínima de 3.5 al parcial, al final, i a pràctiques, per tal de poder fer mitjana.
Recuperació
L’estudiant es pot presentar a la recuperació de la Part 2 sempre que s’hagi presentat als dos exàmens (parcial i final). La Part 1 és irrecuperable.
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Qualificacions:
Matricules d’honor. Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és decisió del professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.
Un estudiant es considerarà no avaluable (NA) si no s’ha presentat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
Irregularitats per part de l'estudiant, còpia i plagi
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d’avaluació. Per tant, la còpia, el plagi, l’engany, deixar copiar, etc. en qualsevol de les activitats d’avaluació implicarà suspendre-la amb un zero. Les activitats d’avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 45% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Examen parcial | 35% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Pràctiques | 20% | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 7 |
R. Delgado de la Torre. Probabilidad y estadística con aplicaciones. Publicación independiente, 8-julio 2018. Amazon.es
Daniel, W.W. Bioestadística. Base para el análisis de las ciencias de la salud, Limusa, 1987.
D. Peña. (2001). "Fundamentos de Estadística". Alianza Editorial.
D. Peña. (2002). "Regresión y diseño de experimentos". Alianza Editorial.